Mitä järkeä on kaunokirjoituksessa?
Eihän kukaan ole sitä 100 vuoteen käyttänytkään koulua lukuun ottamatta. Ihan järkevä päätös luopua sen pakko-opettamisesta.
"Suomi ”teki virheen” - Saksassa hämmästellään kaunokirjoituksen lopettamista"
Kommentit (71)
Haluaisitko vanhana joutua esim. sydän- tai aivokirurgin käsittelyyn, jonka hienomotoriset taidot ovat lapsena kehittyneet vain pleikkaa pelatessa? Kyllä siitä kaunokirjoituksesta ja virkkaamisesta on lapsille hyötyäkin :-)
Ajanhaaskausta, näistä pitäisi tehdä vapaavalinnaisia. Te jotka halutte, että lapsenne opiskelee sitä, niin ylimääräisellä ajalla kouluun sitten, samoin ruotsin kielen opiskelu.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:34"]
Käyttääkö joku aikuinen ihminen kaunokirjoitusta?
[/quote]
Käytän, tosin eihän se "koulukaunoa" ole, mutta ihan kaunokirjoitukseksi tunnistettavaa. Olen 22.
Kyllä nämä saisi olla henkilökohtaisia valintoja, ette te kaunoa kannattavat voi vaatia, että muutkin opiskelevat sitä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:04"]
Kyllä nämä saisi olla henkilökohtaisia valintoja, ette te kaunoa kannattavat voi vaatia, että muutkin opiskelevat sitä.
[/quote]
työnnä se alapeukku sanonko minne..
Hienomotoriikan kehittyminen on yhteydessä aivojen kehittymiseen. Kaunokirjoituksen pois jättäminen on virhe, jonka maksa tuleva sukupolvi. Ainakin av:ta lukiessa tulee mieleen ettei meitä suomalaisia olisi varaa enää yhtään tyhmentää.
Koneella nuoriso näpyttelee kyllä aivan riittävästi, mutta on yksi asia, jonka koulu voisi opettaa: kymmensormijärjestelmä. Ennen peruskoulussa oli valinnaisena kaupalliset aineet / konekirjoitus ja silloin tuo taito opittiin, mutta nyt nuorisolla on omat järjestelmänsä.
Olen myös ankara kaunokirjoituksen kannattaja. Ei aikuinen kirjoita kaunokirjoitusta, vään käsialakirjoitusta, joka perustuu kaunokirjoitukselle. Kohta meiltäkin loppuvat käsialalla kirjoitetun tekstin ymmärtäjät, kun kaikki vain tekstaavat.
Olin 70-luvun lopulla opettajana Ruotsissa. Kirjoitin selkeällä käsialalla jotakin tauluun ja kävi ilmi, että oppilaat eivät osanneet lukea sitä. Siellä oli jo silloin siirrytty uuteen mallikirjoitukseen. Mutta oppilaista "vanhanaikainen" kirjoitus oli kaunista ja lukemattomien vihkojen nimilappuihin sain kirjoitella kaunolle nimet!
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 02:17"]
Nopeampi tyyli kirjoittaa, kun kirjaimet sidotaan toisiinsa.
[/quote]
Oletko edes tietoinen millaista nykykauno on? Minusta on ihan se ja sama opetetaanko tekstausta vai nykykaunoa kun ei niillä ole juuri mitään eroa. Välillä tuntuu ettei kaunossa ole enää mitään logiikkaa milloin kirjaimet sidotaan yhteen ja milloin ei.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"]
[/quote]
En käytä koulussa oppimaani kaunokirjoitusta, eikä moinen liene koskaan ollut mikään tavoitekaan. Käytän kaunon pohjalta kehittynyttä persoonallista käsialaani, joka on huomattavasti nopeampi ja kauniimpi tapa kirjoittaa kuin tekstaaminen.
[/quote]
Juuri näin on omalla kohdallani. Ihmettelin aina yliopistossa, kun tekstaavat kaverit tekivät muistiinpanoja etanan vauhdilla kun oma kaunoon pohjaava käsialani oli niin paljon "lentävämpää". Kaunokirjoituksen kunnollinen oppiminen oikeasti antoi tosi hyvät eväät nopeaan käsillä kirjoittamiseen.
Se on sitten toinen asia, miten hyödyllistä käsillä kirjoittamisen opettelu nykyään on. Saattaa hyvinkin olla, että kymmensormijärjestelmään panostaminen osoittautuu paljon järkevämmäksi.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 02:17"]
Nopeampi tyyli kirjoittaa, kun kirjaimet sidotaan toisiinsa.
[/quote]
Oletko edes tietoinen millaista nykykauno on? Minusta on ihan se ja sama opetetaanko tekstausta vai nykykaunoa kun ei niillä ole juuri mitään eroa. Välillä tuntuu ettei kaunossa ole enää mitään logiikkaa milloin kirjaimet sidotaan yhteen ja milloin ei.
[/quote]
Itse olen syntynyt -82 ja sinä vuonna kun aloitin oppivelvollisuuteni tapettiin kaunokirjoitus. Se mitä meille opetettiin oli lähinnä "jäykkääkirjoitusta" tai "rumakirjoitusta", todella hankalaa kirjoittaa, lenkkejä ei saanut olla missään vaan kaikki piti palata tasan samaa viivaa pitkin takaisin. Eikä opettaja tykännyt yhtään kun olin oppinut vanhan kaunon ennen koulun alkua.
Myöhemmin sitten meillä oli opettaja joka kirjoitti taululle todella vanhalla kaunolla, olin ainoa joka pystyi sitä lukemaan. Että aivan sama vaikka ei sitä nykyistä kaunoa enää opeteta.
Oma lapseni lukee sujuvasti isotätinsä käsialaa joka on yhtä komeaa kuin ennen vanhaan lääkäreitten reseptikäsiala. Itse kirjoitan joko vanhalla kaunolla eli sillä missä z-kirjaimeen tulee se alakoukero kuten g:ssä tai j:ssä tai sitten sekakirjoituksella jos jonkun pitää saada selvääkin siitä mitä kirjoitan, s ja r helposti kaunolla mutta muuten enemmän tekstausta.
Muistuttaisin, että maailman muuttuessa opetussuunnitelmaan joudutaan lisäämään koko ajan uusia sisältöjä. Sähköistymisen myötä koulussa on alettu harjoitella muun muassa konekirjoitusta, tekstinkäsittelyä, tiedonhakua ja lähdekriittisyyttä. Nämä uudet sisällöt ja taidot eivät mahdu lukkariin, jos jotain ei jätetä pois. Opetushallituksessa on oikeasti todella konservatiivista porukkaa, ja näitä ratkaisuja punnitaan tarkkaan.
Juu, ei nykykaunolla ole mitään tekemistä kouluaikojeni kaunon kanssa, sen saa ihan hyvin lopettaa. Itse osasin kirjoittaa kaunoa nopeasti, kynä vain lensi paperilla mutta lasteni kängerrys ei ole sitä samaa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:32"]
Muistuttaisin, että maailman muuttuessa opetussuunnitelmaan joudutaan lisäämään koko ajan uusia sisältöjä. Sähköistymisen myötä koulussa on alettu harjoitella muun muassa konekirjoitusta, tekstinkäsittelyä, tiedonhakua ja lähdekriittisyyttä. Nämä uudet sisällöt ja taidot eivät mahdu lukkariin, jos jotain ei jätetä pois. Opetushallituksessa on oikeasti todella konservatiivista porukkaa, ja näitä ratkaisuja punnitaan tarkkaan.
[/quote]
No olen kyllä huomannut, että tietotekniikan opetus koulussa ei ole tämän vuosituhannen tasolla ollekaan. Ainut muutos oikeastaan on ollut kurin höltyminen ja isommat ryhmät.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 02:27"]Montako tuntia siihen kaunon opetteluun nyt edes menee? Mitä muuta järkevää saamme sen tilalle?
[/quote]
Tuhansia tunteja :)
[/quote]
Minä käytän. Kirjoitan päiväkirjaan lähes joka päivä muutaman rivin.
Kaunoa ei tarvitse peruskoulun jälkeen enää ollenkaan. Joten miksi sitä pitäisi opettaa?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:03"]
Kaunoa ei tarvitse peruskoulun jälkeen enää ollenkaan. Joten miksi sitä pitäisi opettaa?
[/quote]
Tässä vielä osuva kuva
Minä käytän kaunokirjoitusta päivittäin. Kaikkia tekstejä tässä maailmassa kun ei todellakaan kirjoiteta vain koneella.
Kaunokirjoitus on paitsi aivoja kehittävää myös fyysisesti tekstausta parempi tapa kirjoittaa. Tekstauksessa ranne rasittuu nopeasti, kun joka kirjaimen jälkeen kynä nostetaan paperista. Kaunossa ranne lepää koko sanan ajan ja nostetaan vain sanavälien kohdalla. Minusta on suuri virhe, että kaunokirjoitus lopetetaan opetussuunnitelmasta. Tosin eihän se nykykauno enää mitään kaunoa ole vaan vain hiukan erilaista tekstausta.
Moni täällä sanoo, että ei kirjoita "koulukaunoa", mutta sehän siinä on juuri se juju. Koulukaunon pohjalta kehitetään oma käsiala, koulukaunoa sovelletaan omaan motoriikkaan, ja niin syntyy henkilökohtainen käsiala. Tarkoitus ei ole, että kaikki ihmiset kirjoittaisivat täsmälleen samanlaista kaunoa vaan jokainen erilaista. Siihen perustuu nimikirjoituksen yksilöllisyys.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:03"]
[/quote]
Et tarvitse suurta osaa oppimastasi peruskoulun jälkeen enää ollenkaan.
Minä tilasin huuto.netistä jotain ja kun sain postipaketin niin nimeni ja osoitteeni oli kirjoitettu niin kauniilla kaunolla että tuli mieli oikein kehua myyjää hienosta käsialasta. Suomalaisena jäyhänä ujostutti enkä sitten kehdannutkaan, mutta olisi kyllä pitänyt :) Ihan sivuten tätä aihetta.