Mitä järkeä on kaunokirjoituksessa?
Eihän kukaan ole sitä 100 vuoteen käyttänytkään koulua lukuun ottamatta. Ihan järkevä päätös luopua sen pakko-opettamisesta.
"Suomi ”teki virheen” - Saksassa hämmästellään kaunokirjoituksen lopettamista"
Kommentit (71)
Omana kouluaikana ei tekstausta opetettu ollenkaan, vaan jouduin se ihan omatoimisesti opiskelemaan. Kaunokirjoitus on tavallaan sama asia kuin pakkoruotsi: opetetaan tarpeetonta asiaa ja sitten tarpeellisen kirjoitustavan/kielen joutuu opiskelemaan omalla ajallaan. Kaunokirjoituksen pakollisesta opetuksesta tajuttiin viimeinkin luopua, milloin on pakkoruotsin lopettamisen vuoro?
Nopeampi tyyli kirjoittaa, kun kirjaimet sidotaan toisiinsa.
Sen tarkoitushan on kehittää omaa käsialaa.
Taito osata kirjoittaa kauniisti ja eri tyyleillä ei ole mielestäni turha juttu. Kalligrafia on oma taiteenalansakin.
Muistan kuinka paljon tykkäsin eka- ja tokaluokalla siitä, kun kuunneltiin musiikkia ja tehtiin vain kirjaimia vihkoon tekstauksella ja kaunolla. Enpä olisi uskonut että siitäkin luovutaan.
Mun muksut ovat nyt 12 ja 14 vuotiaat. Heidän kaunonsa on ollut niin pelkistettyä ja jotenkin tylsää siihen seitkytluvun ja kasarin kaunoon. En ihmettele yhtään, että kaikki kauno lopetetaan.
Pääasia, että muksut oppii kirjoittamaan ja lukemaan...
Nyky-yhteiskunnassa tarvitaan enemmän kymmensormijärjestelmän taitamista. Itse olen kirjoittanut viimeksi kaunolla ylioppilaskirjoituksissani.
Mua oikeasti vituttaa kun tästäkin piti luopua. Ymmärrän, että ei ole elämän kannalta ihan välttämätöntä osata kaunoa, mutta ärsyttää silti. Olen minä kaunoa paljon enemmän tarvinnut kuin joitakin muita oppimiani asioita. Ja jos alettaisiin oikeasti miettiä, mikä on ''järkevää'' ja mikä ei, menisi puolet uusiksi.
Ei kellään ole sitten enää omaa persoonallista allekirjoitusta, kaikki tekstaa jotain lähes tikkukirjaimia, ja ne on sitten niitä todella vanhan ajan puumerkkejä, ja todella helppoja väärentää. Nykynuoret tosin kuvittelevat että eivät tarvi allekirjoitustakaan enää mihinkään kun kaikki on sähköistä...
Montako tuntia siihen kaunon opetteluun nyt edes menee? Mitä muuta järkevää saamme sen tilalle?
Nopeampaa. Kaunokirjoituksella tehty allekirjoitus myös vaikeampi väärentää. Ja kiva kun osaa tehdä halutessaan vaikka kauniisti kirjoitettuja kortteja, jos haluat tietää henkilökohtaisia syitä. Viimeinen ei tietenkään ehkä ole ihan opetussuunnitelmaan kirjoitetun tavoitteen arvoinen :D
Vai että koneella näpyttelyn opettamista :D Luulisi että siellä koneella ollaan jo kotona tarpeeksi
Opetushallitus mikälie on aivan läpimätä instituutio. Tahallaan ajavat koulutusta alas
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:43"]Se kehittää aivoja.
[/quote] Meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Aktivoi aivoja ihan erilailla kuin tietokoneen nappaimen painaminen. Vanhoissa sivistysvaltioissa kasialan (kaunon) kirjoittamista myos pidetaan merkkina oppineisuudesta. Itse kirjoitan kasialaa (kaunoa) saannollisesti: kauppalistat, postikortit, kirjeet, viestilaput, muistiinpanot, neuleohjeet, ruoka- ja leivontaohjeet.. tykkn kaikista noista ihan paperilla.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:34"]
Käyttääkö joku aikuinen ihminen kaunokirjoitusta?
[/quote]
En käytä koulussa oppimaani kaunokirjoitusta, eikä moinen liene koskaan ollut mikään tavoitekaan. Käytän kaunon pohjalta kehittynyttä persoonallista käsialaani, joka on huomattavasti nopeampi ja kauniimpi tapa kirjoittaa kuin tekstaaminen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:43"]Se kehittää aivoja.
[/quote] Meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Aktivoi aivoja ihan erilailla kuin tietokoneen nappaimen painaminen. Vanhoissa sivistysvaltioissa kasialan (kaunon) kirjoittamista myos pidetaan merkkina oppineisuudesta. Itse kirjoitan kasialaa (kaunoa) saannollisesti: kauppalistat, postikortit, kirjeet, viestilaput, muistiinpanot, neuleohjeet, ruoka- ja leivontaohjeet.. tykkn kaikista noista ihan paperilla.
[/quote] Ainiin, oon 34v ja keskustelin tuosta kirjoittamisesta erityisopen kanssa, kun meidan ekaluokkalaisella oli vahan orientoitumisvaikeuksia..
[/quote]
minä
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:35"]
[/quote]
minä
[/quote]
Ja minä, lenkkeineen, koukeroineen ja krumeluureineen päivineen!
Kaunokirjoitus kehittää aivoja, joten omasta mielestäni on huono asia että omat lapseni eivät tule sitä oppimaan, vaikka eivät välttämättä kaunokirjoitusta käyttäisikään muualla kuin koulussa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:59"]
Ajanhaaskausta, näistä pitäisi tehdä vapaavalinnaisia. Te jotka halutte, että lapsenne opiskelee sitä, niin ylimääräisellä ajalla kouluun sitten, samoin ruotsin kielen opiskelu.
[/quote]
Mieluiten kokonaan eri kouluun. Ja arvaatkos miksi?