aloin uskovaiseksi, koska mielestäni se on hyvä diili
Uskonasiat ovat nousseet mieleeni viime vuosina, kun elämässä tuli vastaan sellaisisa tilanteita, että ei ollut muuta tehtävissä kuin rukoilla. Eli että mikään fyysisen maailman keino ei ratkaissut käsillä olevaa ongelmaa.
Aloin sitten miettimään, että tämähän on hieno juttu, että minulla on jokin näkymätön "henkinen tuki", joka ei ikinä mene pois, koska se on minun sydämessäni (tai korvien välissä, miten sen nyt haluaa mieltää).
Eli vaikka en saisi ongelmaan ratkaisua rukoilemalla, niin rukoilu itsessään antaa minulle voimaa kohdata tämän ongelman.
Aloin sitten tarkemmin pohtimaan Raamatun opetuksia: Jumala on luvannut pelastaa minut, jos uskon hänen poikansa Jeesuksen sovitustyöhön. OK. Mitä menetän jos uskon? Korkeintaan sen, että joku ateisti pitää minua hulluna?
Minä en tiedä onko Jumala olemassa, enkä ala kenenkään kanssa väittelemään aiheesta. Mutta ajattelen, ettei siitä ole mitään haittaa, jos uskon että Jumala on olemassa. En tiedä oliko Jeesus Nasaretilainen oikeasti Jumalan poika, mutta en menetä mitään, jos uskon siihen.
Uskon kaiken varalta. Miksi?
Siksi koska en menetä uskoessani mitään hyvää, ja luovun paljosta pahasta.
Miellän synnin sellaiseksi teoksi, jolla vahingoitan jotain toista ihmistä tai luontokappaletta tai halveksun Jumalaa, ja sellaisia tekoja pyrin välttämään. En kuitenkaan ole täydellinen, joten joudun rukoilemaan Jumalalta ajoittain anteeksiantoa.
Ajattelen, että Jumalaan uskominen on kuin aloittaisi eläkesäästämisen; turvata olemisensa tietyn rajapyykin jälkeen.
Voi olla että olen väärässä. Mutta sen näen tai olen näkemättä vasta sitten, kun elon päivät minulta päättyvät.
Mutta jos käy niin, että meidät todella tuomitaan kuoleman jälkeen autuuteen tai kärsimykseen, haluan olla varmistamassa paikkani siinä paremmassa vaihtoehdossa.
Mutta minä en tuomitse ketään uskonnon tai uskonnottomuuden takia, koska enhän minä edes tiedä olenko oikeassa vai ihan joron jäljillä.
Ikää on 26 ja yliopistotutkinto löytyy, en ole hautaan kaatuva vanhus eikä älyäni tarvitse epäillä.
Kommentit (28)
Aika isolla virhrmarginaalilla meet. Kannattas hajauttaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:52"]
Miten paljon oot valmis uhraamaan? Jeesus kun sanoo jotain "Kärsimystä vainoa tuskaa koetusta kuolemaa mun nimeni tähden".
[/quote]
Nykyään kärsimys vaino ja uhka tuntuvat rajoittuvan av-palstalla ateistien kettuiluun. Kun suurinta osaa ei uskonasiat oikeasti kiinnosta; me kristityt uskovaiset olemme vain harmittomia hulluja :)
ap
Ja mistä sait varmuuden mikä usko on oikea?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 20:59"]
Miten paljon oot valmis uhraamaan? Jeesus kun sanoo jotain "Kärsimystä vainoa tuskaa koetusta kuolemaa mun nimeni tähden".
[/quote]
Nykyään kärsimys vaino ja uhka tuntuvat rajoittuvan av-palstalla ateistien kettuiluun. Kun suurinta osaa ei uskonasiat oikeasti kiinnosta; me kristityt uskovaiset olemme vain harmittomia hulluja :)
ap
[/quote]Totta täällä Suomessa. Jossain muualla esiintyy todellista vainoa - jopa kidutusta ja kuolemaa.
juu eihän kaikkivaltias ja kaikentietävä Julle pystykään huomaamaan eroa oikean uskon ja uskomisen teeskentelyn välillä. sinuna toivoisin että ei ole mitään jumalia jos tuolle tielle lähdet :D
Pystytkö tosiaan päättämään sen että uskot?
[/quote]
Raamatussa sanotaan myös useasti, että meidän uskovaisten ei tarvitse huolehtia, meistä pidetään huolta. Onnittelut ap.lle, hieno valinta
T. Toinen uskovainen
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:01"]
[/quote]
Minkä uskon maissa on paras olla...
[/quote]Voihan olla et ap:n kohdalla Jumala toimii/kutsuu noin :) jokaisella on oma tiensä, Jumala meidät tuntee ja näkee omina persoonina.
[/quote]
Tämäpä onkin hassu juttu: kun mielestäni oikeaa uskontoa ei voi määrittää. Uskon, että useimmat maailman uskonnot uskovat samaan asiaan, mutta eri nimillä ja käsitteillä. Uskonnot ovat ikiaikaisia kulttuuriperintöjä kunkin kansan keskuudessa ja Jumala hyväksyy sen. Hän on niin paljon pienien vivahde-erojen yläpuolella.
Tietysti on myös pakanallisia uskontoja, mutta minun on vaikea sanoa, mikä voisi olla väärä uskonto. Varmaan sellainen, jonka varjolla aiheutetaan kärsimystä ihmiselle, sitä Jumala ei hyväksy.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:04"]juu eihän kaikkivaltias ja kaikentietävä Julle pystykään huomaamaan eroa oikean uskon ja uskomisen teeskentelyn välillä. sinuna toivoisin että ei ole mitään jumalia jos tuolle tielle lähdet :D
[/quote]
Hahahha tää oli hyvä :D:D
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:05"]
[/quote]
No tottakai sen pystyy päättämään. Eihän sitä päättämättömänäkään voi uskoa. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:04"]
juu eihän kaikkivaltias ja kaikentietävä Julle pystykään huomaamaan eroa oikean uskon ja uskomisen teeskentelyn välillä. sinuna toivoisin että ei ole mitään jumalia jos tuolle tielle lähdet :D
[/quote]
Luoja näkee sydämeeni, sinä et.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:05"]
[/quote]
Tämän minäkin haluaisin tietää. En ole uskossa, koska en yksinkertaisesti kykene uskomaan, mutta kieltämättä ajatus siitä, että uskoisin jonkun suuremman voiman katsovan perääni, on aika turvallinen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:14"]
[/quote]
Tämäpä onkin hassu juttu: kun mielestäni oikeaa uskontoa ei voi määrittää. Uskon, että useimmat maailman uskonnot uskovat samaan asiaan, mutta eri nimillä ja käsitteillä. Uskonnot ovat ikiaikaisia kulttuuriperintöjä kunkin kansan keskuudessa ja Jumala hyväksyy sen. Hän on niin paljon pienien vivahde-erojen yläpuolella.
Tietysti on myös pakanallisia uskontoja, mutta minun on vaikea sanoa, mikä voisi olla väärä uskonto. Varmaan sellainen, jonka varjolla aiheutetaan kärsimystä ihmiselle, sitä Jumala ei hyväksy.
ap
[/quote]Ei tuo nyt aivan kristityn ajatuksilta kuulosta. Uskotko siis Jeesuksen olevan Kristus, sinunkin syntiesi tähden kuollut ja ylösnoussut? Se sulkee muut uskonnot pois, ei ole kyse mistään vivahde-eroista vaan perustavanlaatuisesta erosta.
Kaunistahan se olisi ajatella että lopulta kaikki on samaa ja yhtä hyvää, mutta todellisuudessa ainoastaan Jeesuksessa on Elämä.
Mutta mitäs jos jumala rakastaakin ateisteja ja inhoaa opportunisteja, onnistuivat nämä sitten uskomaan ihan tosissaan tai eivät?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:21"]
Mutta mitäs jos jumala rakastaakin ateisteja ja inhoaa opportunisteja, onnistuivat nämä sitten uskomaan ihan tosissaan tai eivät?
[/quote]Jumala rakastaa jokaista ihmistä. Syntiä Hän vihaa, niin uskovissa kuin ateisteissakin. Ja jos on Jeesuksen ottanut sydämensä Herraksi ei voi olla opportunisti. Kukaan ei voi palvella kahta herraa (omaa egoaan vs Jumalaa), toista hän rakastaa, toista vihaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:14"]
[/quote]
ap
[/quote]Ei tuo nyt aivan kristityn ajatuksilta kuulosta. Uskotko siis Jeesuksen olevan Kristus, sinunkin syntiesi tähden kuollut ja ylösnoussut? Se sulkee muut uskonnot pois, ei ole kyse mistään vivahde-eroista vaan perustavanlaatuisesta erosta.
Kaunistahan se olisi ajatella että lopulta kaikki on samaa ja yhtä hyvää, mutta todellisuudessa ainoastaan Jeesuksessa on Elämä.
[/quote]
Tuntuisi kuitenkin kummalliselta, että Jumala haluaisi tuomita kadotukseen niin suuren osan maailman ihmisistä. Jotka reppanat ovat vuosituhannet uskoneet oman nimisiin jumaliinsa. En kai sitten ole ihan kunnon kristitty, mutta jotenkin ajattelen, että eri uskonnot ovat rinnakkaisia todellisuuksia ja jokaiselle se oma todellisuus on se ainoa tosi.
ap