Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin kilon sinisimpukoita! Auttakaa valmistamaan ne? :)

Vierailija
24.01.2015 |

ajattelin spaghettia, valkosipulia ja niitä simpukoita. mutta keitetäänkö ne vedessä? vai kastikkeessa? onko simpukat hyviä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:02"]

Voi, kiinnostuneena aloin tätä ketjua lukea, mutta heti piti tästäkin riita saada aikaan. Minä lukisin mielelläni lisää vinkkejä simpukoiden laittamiseksi, tuoreet simpukat maistuvat ihanalta, mutta en ole itse koskaan uskaltautunut niitä laittamaan. Nyt tuli tunne, että niitä on turha koskaan ostaa, ellei ole viisivuotissuunnitelma laadittuna.

[/quote]

Voi kyynel. Mitähän iloa tästä sunkaan viestistäsi oli kellekään? Itse jankutatte ja floodaatte täällä asian vierestä. Itse asiaan sullakaan ei näköjään ole mitään järkevää sanottavaa.

t: moules marinièresta vinkannut

Vierailija
42/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä enää kannata jatkaa, ap on jo saanut hyviä neuvoja ja ohjeita, joilla saa itselleen herkullisen simpukkapastan. Sehän oli ketjun tarkoitus :)

Bon appetit!

10

10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:10"]

Voi, kiinnostuneena aloin tätä ketjua lukea, mutta heti piti tästäkin riita saada aikaan. Minä lukisin mielelläni lisää vinkkejä simpukoiden laittamiseksi, tuoreet simpukat maistuvat ihanalta, mutta en ole itse koskaan uskaltautunut niitä laittamaan. Nyt tuli tunne, että niitä on turha koskaan ostaa, ellei ole viisivuotissuunnitelma laadittuna.

[/quote]

Voi kyynel. Mitähän iloa tästä sunkaan viestistäsi oli kellekään? Itse jankutatte ja floodaatte täällä asian vierestä. Itse asiaan sullakaan ei näköjään ole mitään järkevää sanottavaa.

[/quote] Nyt meni jo uudelle tasolle, jos toive keskustelun palaamisesta aiheeseen häiritsee. Jos kaipaa vinkkejä, osaa tuskin itse niitä antaa. Jatkan nyt, että ketju nousisi ylemmäs eikä kuolisi.

Vierailija
44/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:22"]

[/quote]

[/quote] Nyt meni jo uudelle tasolle, jos toive keskustelun palaamisesta aiheeseen häiritsee. Jos kaipaa vinkkejä, osaa tuskin itse niitä antaa. Jatkan nyt, että ketju nousisi ylemmäs eikä kuolisi.

[/quote]

Mille "uudelle tasolle"? Kyseessä oli itsesäälinen nyyhkyviesti, jossa jatkettiin floodaamista, ei mikään neutraali toive keskusteluun palaamisesta.

Ap:n kannattaa googlata hyviä ohjeita ja poiketa Alkossa hakemassa hyvää kuivaa valkoviiniä. Alkon tädit ja sedät varmaan neuvovat lisää. Yksi maistuva ohje tässä (vaatii pekonia, toivottavasti löytyy kotoa):

http://keittionatsi.blogspot.fi/2012/06/simpukat-kermaisessa-chipotle.html

Vierailija
45/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva ketju! paitsi noi riitelyt.
minäkin aion kokeilla simpukoiden valmistusta :)

Vierailija
46/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussetti on juuri tuo voi, sipuli, valkoviini, lehtipersilja. Jos haluaa jossain vaiheessa kokeilla jotain muuta niin thaityyppinen liemi, jossa mausteina tuoretta chiliä, sitruunaruohoa, limenlehtiä ja korianteria on hyvää. Tuoreet simpukat on tosi simppeli ruoka ja esim Stockalta saa sellaisia, joilta parta jo poistettu -> suoraan kattilaan.

Vierailija
47/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä ne vittu vaikka seinään tai tunke perseeseen

Vierailija
48/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Paljonkohan luulet tästä omasta viestistäsi olevan iloa tai hyötyä? 

Vierailija
49/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:23"]

Mitä ap:n mainitsemiin sinisimpukoihin tulee, niin jos en olisi koskaan edes maistanut jotain ruoka-ainetta (kts. avaus) en ostaisi sitä kotiin vaikka olisi millaisessa tarjouksessa.

[/quote]

Minä en taitaisi syödä kuin 70 - 80-lukujen koulun ruokalistan ruokia, jos en ikinä ostaisi kotiin sellaista mitä en ennen ole maistanut. Tälläkin viikolla on vaikka kuinka monta ainesta ollut, joita ihan on ostettu ensi kertaa ja ruvettu tekemään jotain. Harvassa olisivat niin vihannekset, hedelmät kuin juustotkin. Koulussa taisi olla sulatejuustoa ja kotona pallojuustoa jos oli. Nyt meillä on sentään homejuustoakin ollut, oltermannia ja jopa emmentalia kerran. Isoja riskejä kyllä mennä ostamaan köntti noitakin, jos ei vaikka tykkää niin menee talous kuralle.

Vierailija
50/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:03"]ajattelin spaghettia, valkosipulia ja niitä simpukoita. mutta keitetäänkö ne vedessä? vai kastikkeessa? onko simpukat hyviä?
[/quote]

Muistan että gyllikseenit teki jotain täytettyjä uunissa, joky tahna päälke tuli. Mee ostamaam safkaa-kirjoja

Vierailija
51/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:03"]ajattelin spaghettia, valkosipulia ja niitä simpukoita. mutta keitetäänkö ne vedessä? vai kastikkeessa? onko simpukat hyviä? [/quote] Muistan että gyllikseenit teki jotain täytettyjä uunissa, joky tahna päälke tuli. Mee ostamaam safkaa-kirjoja

[/quote]

Ei sitä kannata ostaa, tai ainakaan tehdä siitä mitään. Voi tulla ero.

Vierailija
52/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät. Mulla on nii paljo rahaa, ettei tarvii miettiä mikä on tarjouksessa millokkin. Ostan kulinaarisia ruoka-aineita ihan millo sattuu huvittaa, makso mitä makso. Muija sitte kaupassa vähä kattoo netistä mitä lisukkeeks ja ne myös sitte kärryyn. Jos menee vituiks nii sit heitän simpukat ja sisäfileet koiralle, yleensä kyllä silleki sisäfilettä ihan annetaan muutekki, kun sitä tehään.

On se life helppoo ku ei oo lapsia, m25 ( ihan ite tehnyt rahani, ei porukoitten)

Vierailija
53/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös turvallisuus, jos siis ostit tuoreita simpukoita. Kopaut elävää sipukkaa ja keitä vain ne, jotka vetävät kuorensa tiukasti kiinni, heitä muut roskiin. Sitten taas keiton  jälkeen syö vain kokonaan auenneet simpukat, kiinni olevat pitää hettää pois. Simpukat ovat ihania, mutta ruokamyrkytysvaara on todellinen, jos ei varotoimia noudata. Olen thnyt tuoreista keittoa, jossa varsiselleriä ja valkoviiniä, sori ei el täsäs ohjetta, mutta goglaamaalla löytänet. 

Vierailija
54/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran tehnyt sinisimpukoita tapas iltaa varten. Minulle se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Minua ällötti kun aukesivat ja sulkeutuivat tiskialtaassa ja kädessä kun yritin partaa irroittaa! Aika moni lensi kädestä kun "liikkuivat" juuri kun olin koskemassa niihin :D sain ainakin nauraa itselleni :D

Vierailija
55/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:19"]

Olen kerran tehnyt sinisimpukoita tapas iltaa varten. Minulle se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Minua ällötti kun aukesivat ja sulkeutuivat tiskialtaassa ja kädessä kun yritin partaa irroittaa! Aika moni lensi kädestä kun "liikkuivat" juuri kun olin koskemassa niihin :D sain ainakin nauraa itselleni :D

[/quote]

Tee pakastesimpukoista. Ihan rehellisesti maussa ei ole eroa.

Vierailija
57/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:19"]

[/quote]

Tee pakastesimpukoista. Ihan rehellisesti maussa ei ole eroa.
[/quote]
Kiitos! Olen pysynyt sen jälkeen säilötyissä, mutta kun ne ei todellakaan ole sama asia. T. 6

Vierailija
58/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa.Tärkeintä on, että simpukat ovat eläviä, eli raakoina kuoret kiinni, kypsinä auki. Varmista tämä netistä. Katso vaikka otsikolla Moules marinière tai Spaghetti alle vongole. Tai sinisimpukat. Viallisista simpukoista tulee ikävät mahavaivat. 

Kun olet pessyt ne ja heittänyt vialliset pois, laitat ne isoon kattilaan valkoviinin, valkosipulin, shalottisipulin suolan ja pippurin kanssa, keität välillä ravistelllen kannen alla viitisen minuuttia. Heitä taas vialliset pois ja ammenna kattilasta pastan päälle kuorineen. Simpukkaa on kiva kaivella kuorenpuolikkaalla suuhun. Paljon silputtua persiljaa päälle, hyvää vaaleaa leipää viereen, siihen on kiva imeyttää maukasta lientä. Eikä tietenkään parmesaania, niinkuin ei koskaan mereneläväpastojen kanssa

Jos simpukoita jää yli, voit käyttää niitä perattuina risottoon, pizzaan tai kalakeittoon, paahdetun leivän päällä, avokadon kanssa.

Ellet ole koskaan edes maistanut sinisimpukoita, miksi ostit niitä katsomatta etukäteen reseptiä?! Eikö sinulle opetettu kotona edes ihan perustavanlaatuisia keittiötaitoja, kuten reseptien tutkiminen ja kauppalistan teko?! Sinisimpukat ovat kallis raaka-aine, sitä ei kannata haaskata. Kun niiden käsittelyn osaa, ne ovat hyvä ja helppo ruoka.  

Simpukat maistuvat miedoilta, vähän meren suolalta, ovat herkullisia. Jotkut ihmiset vieroksuvat niiden "löysää" suutuntumaa. 

Vierailija
59/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:19"]

[/quote]

Simpukoiden keittämien käy kuitenkin sielun päälle huomattavasti vähemmän kuin jalkojaan iloisesti heiluttavien rapujen! :)

Käytän purkkisimpukoita kun teen arki -bouillabaisseä: pakasteseitä, purkkikatkarapuja, paurkkisimpukoita. Toimii hyvin :)

Ap, kypsät simpukat siis ovat auki ja väriltään kauniin, lämpimän oransseja. Ja ylijääneitä, perattuja simpukoita voi myös paistella nopeasti hyvässä oliiviöljyssä ja maustaa valosipulilla, sitruunalla ja persiljalla. Siitä vain suoraan suuhun tai leivän päälle. 

10

Vierailija
60/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne nyt kovin kalliita ole? Kilon pussillinen vaan on aika paljon, jos syöjiä on vaikka vaan kaksi, ei niitä jotenkin vaan tee mieli kauhean paljon, vaikka olisivat onnistuneesti valmistettujakin.  Joissakin kaupoissa voi ostaa vähemmän, valmiiksi kuolleet pois perattuina. Kilohinta on tällöin suurempi, mutta ei tarvi heittää kuolleita pois ennen tai jälkeen kypsyttämisen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä