Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin kilon sinisimpukoita! Auttakaa valmistamaan ne? :)

Vierailija
24.01.2015 |

ajattelin spaghettia, valkosipulia ja niitä simpukoita. mutta keitetäänkö ne vedessä? vai kastikkeessa? onko simpukat hyviä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:17"]

Tässä ketjussa on kyse simpukoiden valmistamisesta, ei siitä miten hyödynnetään tarjouksia. 

En ole tehnyt simpukoita vähään aikaan, pidän niitä erikoisherkkuna (ai vittu, että mä olen tyhmä!), en arkiruokana. Sen sijaan suomalainen villikala on meidän perheessä arkista syötävää, maksoi mitä maksoi. 

Joo, mä olen kaiken lisäksi niin vitun tyhmä, että pidän ihan peruskeittiötaitona, että jos haluaa jotain ruokaa, jota ei ole koskaan edes maistanut (kts. avaus), vähän googlaa ennen kauppaan menoa, että mitä aineksia ja mausteita jonkun raaka-aineen kanssa käytetään. Myös kauppalista on hyvä olla. Säästää kummasti rahaa kun vähän suunnittelee etukäteen. Silloin voi olla varaa sinisimpukoihinkin silloin tällöin. 

Ja on hyvä, että osaa tehdä tähteistä jotakin, ettei heitä syömäkelpoista ruokaa (= rahaa) roskiin. 

10

[/quote]

Olet sinä kyllä aika neuroottisesti elämäsi suunnitteleva, jos mielestäsi on ihan hullua ostaa joskus jokin ruoka-aine ihan heräteostoksena. Siis eihän tässä ollut kyse siitä että ap ostelee kaiken ruoan aina mitä sattuu kaupassa huvittamaan, vaan siitä että kerran sattuu eteen simpukat, eikä hinta näytä pahalta ja päättää kokeilla. Voisin itsekin toimia samoin. Oikeasti se kalankin osto on meillä vähän noin että ostetaan ensin kala silloin kun on tuoretta tarjouksessa, ja sitten mietitään miten sen laittaa tällä kerralla ja mitä muuta tarvitaan. Ei varmasti kenenkään talous sillä parane, ettei kerran-pari vuodessa tehdä heräteostoksia aivan uudesta raaka-aineesta.

Useimmilla joilla on hyvät keittiötaidot tuppaa varmasti olemaan myös niitä mausteita valmiiksi kotona laidasta laitaan, eiköhän niillä syötävää tee mistä tahansa. Ainakin minulla on, vaikken erityisen keittiötaitoisena itseäni pidä, löytyyhän tuolta kaikki perusmausteet, vain valmiit sekoitukset tuppaavat puuttumaan.

Vierailija
22/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:28"]

Tässä ketjussa on kyse simpukoiden valmistamisesta, ei siitä miten hyödynnetään tarjouksia. 

En ole tehnyt simpukoita vähään aikaan, pidän niitä erikoisherkkuna (ai vittu, että mä olen tyhmä!), en arkiruokana. Sen sijaan suomalainen villikala on meidän perheessä arkista syötävää, maksoi mitä maksoi. 

Joo, mä olen kaiken lisäksi niin vitun tyhmä, että pidän ihan peruskeittiötaitona, että jos haluaa jotain ruokaa, jota ei ole koskaan edes maistanut (kts. avaus), vähän googlaa ennen kauppaan menoa, että mitä aineksia ja mausteita jonkun raaka-aineen kanssa käytetään. Myös kauppalista on hyvä olla. Säästää kummasti rahaa kun vähän suunnittelee etukäteen. Silloin voi olla varaa sinisimpukoihinkin silloin tällöin. 

Ja on hyvä, että osaa tehdä tähteistä jotakin, ettei heitä syömäkelpoista ruokaa (= rahaa) roskiin. 

10

[/quote]

Olet sinä kyllä aika neuroottisesti elämäsi suunnitteleva, jos mielestäsi on ihan hullua ostaa joskus jokin ruoka-aine ihan heräteostoksena. Siis eihän tässä ollut kyse siitä että ap ostelee kaiken ruoan aina mitä sattuu kaupassa huvittamaan, vaan siitä että kerran sattuu eteen simpukat, eikä hinta näytä pahalta ja päättää kokeilla. Voisin itsekin toimia samoin. Oikeasti se kalankin osto on meillä vähän noin että ostetaan ensin kala silloin kun on tuoretta tarjouksessa, ja sitten mietitään miten sen laittaa tällä kerralla ja mitä muuta tarvitaan. Ei varmasti kenenkään talous sillä parane, ettei kerran-pari vuodessa tehdä heräteostoksia aivan uudesta raaka-aineesta.

Useimmilla joilla on hyvät keittiötaidot tuppaa varmasti olemaan myös niitä mausteita valmiiksi kotona laidasta laitaan, eiköhän niillä syötävää tee mistä tahansa. Ainakin minulla on, vaikken erityisen keittiötaitoisena itseäni pidä, löytyyhän tuolta kaikki perusmausteet, vain valmiit sekoitukset tuppaavat puuttumaan.

[/quote]

On hieman eri asia ostaa vaikka eksoottinen hedelmä kuin kilo eläviä äyriäisiä, joille ei yhtään tiedä mitä tekisi... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"]

Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana?

[/quote]

Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi.

[/quote]

En tiedä kuinka vaikea joillekin on tajuta ettei kaikilla ole niin hyvää puhelinta että vaikka kauppareissulla voisi reseptejä haeskella netistä. Tai se ettei kaikkien kauppojen tarjoukset ole netissä, ja vaikka joku olisikin, usein niihin on turha listaa rakentaa, se selviää vasta kaupassa onko siellä sitä tuotetta, ja näyttääkö kala tuoreelta vaikkapa.

Ja jos kaupassa käydään vaikkapa kerran viikossa, matkaa on kymmeniä kilometrejä, niin eipä siinä oikein edestakaisin suhata ja arvella että "kyllä siellä on simpukoita myös ensi viikolla ja tarjouksessa".

Kyllä luulisi että niille simpukoille löytyy joku sellainenkin ohje johon löytyy tarvikkeet usealla kaapista ja tulee niiden mausta jonkinlainen käsitys, ja haluaako kokeilla uudelleen.

Ja eihän kukaan tiedä vaikka ap joka tapauksessa on käymässä vielä tälle päivääkin lähikaupassa.

Vierailija
24/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"]

Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana?

[/quote]

Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi.
[/quote]
Mulla on kyllä kotona aina olemassa kasviksia, mausteita ja lisukkeita niin moneen lähtöön, että kun pääruoka-aine on päätetty - vaikkapa heräteostoksena - niin loppuateria rakentuu sen ympärille ilman uutta kaupassakäyntiä. Enkä ikinä heitä ruokaa roskiin.
Toki jos kaapit ovat kotona aivan tyhjät eikä siellä ole tapana säilyttää esimerkiksi pastaa tai sipulia, niin silloin kaupassa joutuu sahaamaan edestakaisin. Silloin kyllä sanoisin että ongelma on jossain muualla kuin perustavanlaatuisten keittiötaitojen puutteessa :D
Kertokaa nyt ihmiset mikä teitä tässä aloituksessa niin riipoo? Se, että ap on ostanut kallista ruoka-ainetta heräteostoksena vai se, että hän kysyy täältä vinkkejä sen valmistamiseen?

Vierailija
25/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne sinisimpukat nyt edes ole kalliita! Alle kympillä lähtee pussi.

Vierailija
26/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"] Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana? [/quote] Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi. [/quote] Mulla on kyllä kotona aina olemassa kasviksia, mausteita ja lisukkeita niin moneen lähtöön, että kun pääruoka-aine on päätetty - vaikkapa heräteostoksena - niin loppuateria rakentuu sen ympärille ilman uutta kaupassakäyntiä. Enkä ikinä heitä ruokaa roskiin. Toki jos kaapit ovat kotona aivan tyhjät eikä siellä ole tapana säilyttää esimerkiksi pastaa tai sipulia, niin silloin kaupassa joutuu sahaamaan edestakaisin. Silloin kyllä sanoisin että ongelma on jossain muualla kuin perustavanlaatuisten keittiötaitojen puutteessa :D Kertokaa nyt ihmiset mikä teitä tässä aloituksessa niin riipoo? Se, että ap on ostanut kallista ruoka-ainetta heräteostoksena vai se, että hän kysyy täältä vinkkejä sen valmistamiseen?

[/quote]

Tuskin täällä ketään "riipoo", mutta onhan se aika outoa ostaa elävä eläin syötäväksi tietämättä yhtään, mitä sille tekisi ja miltä se ylipäänsä maistuu. Sinisimpukoiden kastikkeeseen menee esimerkiksi kuivaa valkoviiniä, mutta luonnollisesti sun viinikaapista sitäkin aina löytyy. Kaikkia mahdollisia tuoreita yrttejä kasvattelet ympäri vuoden.

Vierailija
27/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jollakin nyt herne syvällä nenässä :D

Vierailija
28/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"] Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana? [/quote] Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi. [/quote] Mulla on kyllä kotona aina olemassa kasviksia, mausteita ja lisukkeita niin moneen lähtöön, että kun pääruoka-aine on päätetty - vaikkapa heräteostoksena - niin loppuateria rakentuu sen ympärille ilman uutta kaupassakäyntiä. Enkä ikinä heitä ruokaa roskiin. Toki jos kaapit ovat kotona aivan tyhjät eikä siellä ole tapana säilyttää esimerkiksi pastaa tai sipulia, niin silloin kaupassa joutuu sahaamaan edestakaisin. Silloin kyllä sanoisin että ongelma on jossain muualla kuin perustavanlaatuisten keittiötaitojen puutteessa :D Kertokaa nyt ihmiset mikä teitä tässä aloituksessa niin riipoo? Se, että ap on ostanut kallista ruoka-ainetta heräteostoksena vai se, että hän kysyy täältä vinkkejä sen valmistamiseen?

[/quote]

Tuskin täällä ketään "riipoo", mutta onhan se aika outoa ostaa elävä eläin syötäväksi tietämättä yhtään, mitä sille tekisi ja miltä se ylipäänsä maistuu. Sinisimpukoiden kastikkeeseen menee esimerkiksi kuivaa valkoviiniä, mutta luonnollisesti sun viinikaapista sitäkin aina löytyy. Kaikkia mahdollisia tuoreita yrttejä kasvattelet ympäri vuoden.

[/quote]

Kyllä av-mamma on kaiken muun ohella supermartta, jonka kaapista löytyy aina ihan kaikkea.

Vierailija
29/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:50"]

Onpa jollakin nyt herne syvällä nenässä :D

[/quote]

Ai sulla? Kaiva ihmeessä pois, vaikeuttaa hengittämistä. :O Voit ehkä valmistaa siitä hernekeittoa, jos keittiötaidot riittävät. 

Vierailija
30/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin selaan välillä reseptejä kännykällä kaupassa..

Vierailija
31/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:42"]

[/quote]

[/quote]
Ahaa, niitä ei siis voi tehdä ilman kuivaa valkoviiniä! Ja mulla kun on vaan puolikuivaa kaapissa :(((
Kyllä tuo tulkutus nyt sori vaan riipomiselta kuulostaa kun pitää niin kovasti toisten ostoksia ihmetellä.

Vierailija
32/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh...mikä tässä olikaan alkuperäinen kysymys? Ai niin joo, miten valmistaa sinisimpukoita! Mammat hei, tänään on lauantai jonka kuuluisi olla rennompi päivä! Löysätkää sitä pipoa ja paltkaa aiheeseen!

Vierailija
33/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:42"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"] Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana? [/quote] Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi. [/quote] Mulla on kyllä kotona aina olemassa kasviksia, mausteita ja lisukkeita niin moneen lähtöön, että kun pääruoka-aine on päätetty - vaikkapa heräteostoksena - niin loppuateria rakentuu sen ympärille ilman uutta kaupassakäyntiä. Enkä ikinä heitä ruokaa roskiin. Toki jos kaapit ovat kotona aivan tyhjät eikä siellä ole tapana säilyttää esimerkiksi pastaa tai sipulia, niin silloin kaupassa joutuu sahaamaan edestakaisin. Silloin kyllä sanoisin että ongelma on jossain muualla kuin perustavanlaatuisten keittiötaitojen puutteessa :D Kertokaa nyt ihmiset mikä teitä tässä aloituksessa niin riipoo? Se, että ap on ostanut kallista ruoka-ainetta heräteostoksena vai se, että hän kysyy täältä vinkkejä sen valmistamiseen? [/quote] Tuskin täällä ketään "riipoo", mutta onhan se aika outoa ostaa elävä eläin syötäväksi tietämättä yhtään, mitä sille tekisi ja miltä se ylipäänsä maistuu. Sinisimpukoiden kastikkeeseen menee esimerkiksi kuivaa valkoviiniä, mutta luonnollisesti sun viinikaapista sitäkin aina löytyy. Kaikkia mahdollisia tuoreita yrttejä kasvattelet ympäri vuoden. [/quote] Ahaa, niitä ei siis voi tehdä ilman kuivaa valkoviiniä! Ja mulla kun on vaan puolikuivaa kaapissa :((( Kyllä tuo tulkutus nyt sori vaan riipomiselta kuulostaa kun pitää niin kovasti toisten ostoksia ihmetellä.

[/quote]

Huomaatko, parempaa ruokaa saat selvittämällä vähän etukäteen. ;)

Vierailija
34/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:42"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:00"] Mä kait ostan ruokia fiiliksen mukaan, eikä täällä sisämaassa voi koskaan tietää milloin esimerkiksi simpukoita olisi kalatiskissä tuoreena tarjolla. Eli suunnittelu ei tässä auta, on ostettava silloin kun silmään osuu. Ja kyllä ne perustavanlaatuiset keittiötaidot on mulla hallussa, en kyllä pidä harvoin saatavista raaka-aineista tehtäviä ruokalajeja perustavanlaatuisilla keittiötaidoilla valmistettavina. Silloin auttaa keittokirjat, google, tai vaikkapa keskustelupalsta!!! Mikä sulla kymppi oikeastaan oli nyt ap:n kysymyksessä ongelmana? [/quote] Ellei yhtään tiedä, mitä sen raaka-aineen kanssa valmistaisi, pitää mennä kotiin, tulla av:lle kyselemään, sitten lähteä uudestaan kauppaan ja siellä vielä metsästää tarjouksia niistä, mitä ruoan kanssa tarjoaisi. Voisiko ne tarjoukset katsoa etukäteen lehdestä tai netistä? Ja selvittää mitä ylipäänsä haluaa syödä? :D Tai edes siellä kaupassa ennen ostopäätöstä? Kyllä tuo on vähän outoa käytöstä, mutta mikäs siinä jos on aikaa ja varaa tuhlattavaksi. [/quote] Mulla on kyllä kotona aina olemassa kasviksia, mausteita ja lisukkeita niin moneen lähtöön, että kun pääruoka-aine on päätetty - vaikkapa heräteostoksena - niin loppuateria rakentuu sen ympärille ilman uutta kaupassakäyntiä. Enkä ikinä heitä ruokaa roskiin. Toki jos kaapit ovat kotona aivan tyhjät eikä siellä ole tapana säilyttää esimerkiksi pastaa tai sipulia, niin silloin kaupassa joutuu sahaamaan edestakaisin. Silloin kyllä sanoisin että ongelma on jossain muualla kuin perustavanlaatuisten keittiötaitojen puutteessa :D Kertokaa nyt ihmiset mikä teitä tässä aloituksessa niin riipoo? Se, että ap on ostanut kallista ruoka-ainetta heräteostoksena vai se, että hän kysyy täältä vinkkejä sen valmistamiseen? [/quote] Tuskin täällä ketään "riipoo", mutta onhan se aika outoa ostaa elävä eläin syötäväksi tietämättä yhtään, mitä sille tekisi ja miltä se ylipäänsä maistuu. Sinisimpukoiden kastikkeeseen menee esimerkiksi kuivaa valkoviiniä, mutta luonnollisesti sun viinikaapista sitäkin aina löytyy. Kaikkia mahdollisia tuoreita yrttejä kasvattelet ympäri vuoden. [/quote] Ahaa, niitä ei siis voi tehdä ilman kuivaa valkoviiniä! Ja mulla kun on vaan puolikuivaa kaapissa :((( Kyllä tuo tulkutus nyt sori vaan riipomiselta kuulostaa kun pitää niin kovasti toisten ostoksia ihmetellä.

[/quote]

Sinähän tässä sen väännön aloitit ja floodasit ketjun, kymppi totesi asian sivuhuomautuksena.

Vierailija
35/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan tiennyt että ne simpukat on eläviä.

Vierailija
36/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:28"]

10

[/quote]

[/quote]

En omasta mielestäni ole neuroottisesti elämääni suunnitteleva (kuka tunnustaa olevansa? :)). 5-henkisen, keskituloisen perheen pääkokkina en pidä kauppalistan tekemistä neuroottisena kun kerran, kaksi viikossa käydään kaupassa. 

Enkä ole missään viestissä sanonut, että on "hullua" ostaa milloin mitäkin. 

Ap ei kertonun avauksessa mitä hänellä on kotona, siksi luettelin shalotit, valkosipulin ja valkoviinin, persiljan, jotka ovat ihan perus simpukkaliemen ainekset. Oliko se väärin? Jos oli, niin miksi?

Ihminen, joka osaa laittaa ruokaa, tietää mitä hänellä on kotona, mitä mausteita erilaiset raaka-aineet tarvitsevat, osaa rakentaa koko viikon ruokalistan kaupan tarjousten ja omien kaappiensa sisällön perusteella. Kaikki eivät kuitenkaan ole näin harrastuneita. He tulevat palstalle kysymään neuvoja. 

Miten olisit itse vastannut avaukseen? 

Mitä ap:n mainitsemiin sinisimpukoihin tulee, niin jos en olisi koskaan edes maistanut jotain ruoka-ainetta (kts. avaus) en ostaisi sitä kotiin vaikka olisi millaisessa tarjouksessa. Mitä järkeä on tuoda sinisimpukkakilo kotiin, jos sieltä ei sitten löydy tarvittavia lisukkeita, jotka tekevät ateriasta maukkaan? Suolavedessäkö ap:n pitää simpukkansa keittää ja sitruunapippurilla maustaa? Elävät simpukat eivät kestä jääkaappisäilytystä hyvin. 

Mereneläviä ostan harvoin kaupasta heräteostoksena, lihaa useinkin (lapaa, potkaa, niskaa, rintaa, häränhäntää, soppalihoja jne.), jos ne eivät ole olleet pakastettuina ennen lihatiskiin päätymistään. Silloin voin pakastaa ne kotona ja etsiä reseptejä kirjoista ja netistä kun huvittaa.

Miksi tämän ymmärtäminen on vaikeaa? Miksi olen joutunut mammojen hampaisiin, kun vain halusin vastata ap:n kysymyksiin ja neuvoa häntä niin hyvin kuin osasin?! Kääk! :D

10

Vierailija
37/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:22"]

mä en ainakaan tiennyt että ne simpukat on eläviä.

[/quote]

Tuoreet ovat, mutta voi niitä ostaa pakastettuna tai säilöttynäkin.

Vierailija
38/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleehan simpukat heti kiehuvassa kastikkeessa ettei kärsi?

Vierailija
39/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:47"]

Kuoleehan simpukat heti kiehuvassa kastikkeessa ettei kärsi?

[/quote]Kyllä kuolee muutamassa minuutissa.

Ihmeelliseksi meni tämä keskustelu kyllä. :( Miten sitä ihminen oppisi mitään, jos kaikki pitäisi etukäteen tietää? Minä ainakin olen parhaat oppini keittiössä saanut siten, että ostan itselleni vierasta raaka-ainetta ja sitä sitten vain kokeilemaan. Joskus menee hyvin, joskus pieleen, mutta kokeilematta ei opi mitään. Kun asuu paikassa, jossa ei ole rajattomasti raaka-aineita tarjolla koko ajan, sitä pitää tarttua tilaisuuteen ja sitten etsitään tietoa, miten raaka-aineen kanssa menetellään. Ruoasta innostuneena minulla on kyllä hyvät kotivarastot ja uskallusta soveltaa. 

Vierailija
40/60 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kiinnostuneena aloin tätä ketjua lukea, mutta heti piti tästäkin riita saada aikaan. Minä lukisin mielelläni lisää vinkkejä simpukoiden laittamiseksi, tuoreet simpukat maistuvat ihanalta, mutta en ole itse koskaan uskaltautunut niitä laittamaan. Nyt tuli tunne, että niitä on turha koskaan ostaa, ellei ole viisivuotissuunnitelma laadittuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi