Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vieraannuttuminen on käytännössä mahdollista?

Vierailija
09.11.2021 |

Miten lähivanhempi voi olla antamatta lasta etävanhemmalle?

On hyvä, että asiasta puhutaan vihdoinkin avoimesti. Tätähän on tapahtunut aina. Mutta miten on käytännössä mahdollista vieraannuttaa? Eikö edes poliisi tai lastensuojelun tule avuksi jos lasta ei tuoda/anneta sovittuna aikana?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etävanhemman vieraannuttamisyritys: soittaa lapselle laivalta ja kertoo siellä olevan muumeja ja voivottelee lapselle, kun äiti ei päästänyt lasta laivalle. Lapsi on surullinen äidille, kun ei päässyt näkemään muumeja.

Tämä. Tämä on vieraannuttamisen kaikkein viheliäisin muoto. Miten tästä edes voi syyttää toista vaikuttamatta itse pikkumaiselta hiustenhalkojalta. Tällaiseen toimintaan ei voi kukaan puuttua, ja meillä se on ollut ihan jatkuvaa.

Vierailija
42/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, miten vieraannuttaminen olisi mahdollista.

Mieheni eksä yritti sitä. Mies veti asian oikeuteen, ja sai siellä kaiken, mitä halusi.

Tällä kokemuksella väitän, että isä saa aina kaiken, mitä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähipiirissä tilanne, jossa isä vieraannuttaa lapsia äidistään. Aluksi tapaamiset menivät sovitusti, mutta kun isä löysi uuden puolison päätti hän ettei lasten äiti enää saa tavata lapsia. Ketään ei ollut kotona, kun lapsia menivät sovitusti hakemaan. Vaihtoi kaikki yhteystiedot, jotta äiti ei saa heihin yhteyttä. Muuttivat uuteen asuntoon ja osoite salaiseksi. Kielsi lapsia olemasta missään yhteydessä äitiinsä. Asiaa alettiin selvittää oikeusteitse, mutta ennenkuin asia oli käräjillä oli aikaa kulunut jo kaksi vuotta. Tuosta päätöksestä isä vielä valitti ja asiat pitkittyi entisestään. Kun pienet lapset on olleet erossa äidistään yli kolme vuotta, on sidettä hankala enää alkaa luomaan, varsinkin kun isä on kaikki nuo vuodet käyttänyt manipulointiin äitiä vastaan.

Juuri tämä. Oli roolit kummin päin tahansa, niin näissä tapaamis- ja vieraannuttamisasioissa pitäisi olla jokin fast track. Kolme kuukautta on ihan ehdoton maksimi, kun pysyvä ratkaisu tulee saada aikaiseksi, siten että on myös keinot ja välineet saada sovitut asiat toteutumaan. Vuosi, kaksi tai kolme on aivan liian pitkä aika lapsen olla erossa toisesta vanhemmastaan.

Vierailija
44/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi esim. luvata lapsille jotain mukavaa silloin kun pitäisi mennä toiselle vanhemmalle, jolloin ei haluaisi mennä. Voi puhua pahaa, pelotella, heittäytyä vihaiseksi aina kun lapsi puhuu toisesta vanhemmasta tai osoittaa kiintymystä tätö kohtaan, jolloin aiheeseen alkaa lapsen alitajunnassa liittyä kielteisiä asioita. "Unohtaa" pakata mukaan tärkeitä tavaroita, soittelee ja tekstaa jatkuvasti lapsen ollessa toisella vanhemmalla ja kertoo että ikävöi ym, jolloin lapselle tulee syyllinen olo...

Ai mistäkö tiedän? :(

Jos lähi on noin kelvoton vanhemmaksi (unohtelee lapsen tärkeitä tavaroita ja roikkuu kuin pikkulapsi puhelimessa etän viikonloppuina ja harjoittaa henkistä väkivaltaa syyllistämällä lapsia) niin tekisin joka kerta lasun hänestä niin kauan että tilanteeseen tulee muutos.

Voi kuule tehty on. Olosuhteet tutkittiin ja todettiin että kaikki kunnossa. Minä olin viimeisessä tapaamisessa itkuinen ja epätoivoinen kun tajusin ettei apua heru, ja tädit sekä eksä yhteistuumin pohtivat että tarvitsenko kotiapua kun vaikutan väsyneeltä. Ja kiusanteko sen kuin jatkui...

Voisitteko alapeukuttajat myös kommentoida, että mikä ajatus sen taustalla on? Luuletteko että valehtelen?

Täällä aaveellä majailevat ne happamat vitut, jotka tätä vieraannuttamista harrastavat. Sitten innostuvat näistä keskusteluketjuista.

Vierailija
45/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä kysymys.

Valitettavasti menin rikki jo lapsuudessa suomalaisen väkivaltaisen isän takia. En ymmärtänyt, että mua ei saisi kohdella siten kuin ex-puoliso kohteli, sillä tuo oli mulle "normaalia."

Rikkinäinen ja lapsuudesta asti toistuvan väkivallan uhriksi joutunut ihminen näkee maailman kuin vääristyneen kaleidoskoopin läpi. Tälläinen ihminen on myös helppo uhri esim. narsisteille.

Olin myös nuori ja kokematon mennessäni yhteen exän kanssa. Ensimmäinen parisuhteeni.

Nyt olen toivottavasti eheytynyt ja läksyni oppinut. En siedä enää huonoa käytöstä miehiltä ja pidän kiinni rajoistani.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tarina:

Lähdin lasten kanssa pakoon väkivaltaista miestä turvakotiin. Mies on ulkomaalainen ja kulttuurista, missä nainen ei ole tasavertainen miehen kanssa.

Sosiaalityöntekijät eivät ilmeisesti täysin uskoneet puheitani miehestä ja ehdottivat, että lapset menisivät viikoksi isälleen, jotta saisin levättyä ja muutettua uuteen kotiin.

Kerroin heille huoleni kaappaamisesta ja miten mies oli mua uhkaillut. Sosiaalityöntekijät kuitenkin pysyivät kannassaan ja koska en halunnut vaikuttaa yhteistyökyvyttömältä viranomaisten kanssa, lopulta suostuin.

Kuten olin pelännyt, mies ei palauttanut mulle lapsia viikon kuluttua. Sosiaalityöntekijät olivat hämmentyneitä. Heidän esimiehensä totesi, että kaappaus on tapahtunut ja nyt seuraava askel on viedä asia oikeuteen.

Hän pahoitteli, että ilman oikeuden päätöstä viranomaiset eivät voi tehdä asialle enempää. Tälläistä tilannetta kutsutaan sopimuksettomaksi tilaksi ja viranomaiset eivät voi hakea lapsia pois, jos lapsissa ei näy pahoinpitelyn tai kaltoinkohtelun merkkejä. Vasta oikeuden päätöksen jälkeen esim. poliisi voi toimia. Hän totesi, että lastenkaappaus on tämän vuoksi mahdollista Suomessa.

Oikeusprosessissa meni monta kuukautta, koska välissä oli myös kesä.

Kun oikeudenistunto lopulta oli, tuomari määräsi lapset asumaan luokseni ja vasta tämän jälkeen laki oli suojanamme.

Ex pakon edessä palautti (traumatisoituneet) lapset ja siitä jatkui vuosia kestänyt systemaattinen kiusaaminen. Kaappaus oli vain alkua. Lapset mm. kertoivat, että heidän isänsä oli sanonut etten rakasta heitä ja haluan heidät vain rahan vuoksi. Ex tehnyt kiusaa myös elatusmaksuissa.

Mun tarinani on onnekas, sillä sain lapset takaisin. Tiedän naisia, joiden ex-puoliso onnistui kaappaamaan lapset ulkomaille ja länsimaisen systeemin ulkopuolelle.

Miksi, voi miksi, suomalainen nainen on niin tyhmä, että tekee lapsia noitten miesten kanssa.eikö sinulla ole aivoja päässäsi?

Vierailija
46/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista, jos etä asiaa vastustaa. Lähihuoltajuus vaihtuu kyllä oikeudessa, jos lapsen etu ei toteudu.

Valitettavan usein ne etät on yleensä isiä ja ei heillä ole haluja ottaa lähihuoltajuutta tai muutenkaan taistella vastaan. Voi olla jo uusi elämä ja lapset.

Vierailija
47/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi esim. luvata lapsille jotain mukavaa silloin kun pitäisi mennä toiselle vanhemmalle, jolloin ei haluaisi mennä. Voi puhua pahaa, pelotella, heittäytyä vihaiseksi aina kun lapsi puhuu toisesta vanhemmasta tai osoittaa kiintymystä tätö kohtaan, jolloin aiheeseen alkaa lapsen alitajunnassa liittyä kielteisiä asioita. "Unohtaa" pakata mukaan tärkeitä tavaroita, soittelee ja tekstaa jatkuvasti lapsen ollessa toisella vanhemmalla ja kertoo että ikävöi ym, jolloin lapselle tulee syyllinen olo...

Jos lähi on noin kelvoton vanhemmaksi (unohtelee lapsen tärkeitä tavaroita ja roikkuu kuin pikkulapsi puhelimessa etän viikonloppuina ja harjoittaa henkistä väkivaltaa syyllistämällä lapsia) niin tekisin joka kerta lasun hänestä niin kauan että tilanteeseen tulee muutos.

Vanhemmasta ei tehdä lasua.

Vierailija
48/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miten sen sitten ottaa. Ero tuli, mies itse lähti yhtäkkiä, keräsi tavaransa ja muutti, en tiedä minne silloin aluksi. Välillä hänestä kuului jotain, välillä ei vastannut yhteydenottoihin kuukausiin. Lopulta minä halusin mennä oikeuteen sopimaan asiat paperilla, koska lastenvalvojalla ei saatu mitään muuta aikaan kuin riitaa.

Sopimusta noudatin sitten minä. Mies noudatti, jos sattui muistamaan tai hänelle sopimaan. Nyt ollaan sitten yritetty sopia niitä tapaamisia miehen aikataulun mukaan. Tilanne on kaoottinen. Joinain viikkoina hänelle sopii useammin, joinain viikkoina hän saa ehkä sovitettua 4 tuntia aikaa lapselle. Mutta ei tietenkään koskaan viikonloppuisin.

Mitään ei voida ikinä sopia esim. kahden viikon päähän. Kaikki tapaamiset pitäisi olla päivän tai muutaman varoitusajalla. Ja vaikka lapsella olisi mitä sovittu ystävien kanssa tai muuta, niin kamala mekkala, jos silloin ei sovi, kun mies keksii naukaista.

Sitten, kun lapsi on siellä, hänen pitää olla hajuton ja mauton, ei saa näkyä eikä kuulua. Lapsi istuu yksin tvn ääressä ja kaikki muu tekeminen on melkein käytännössä kielletty. Ruokana on pakastepitsaa tai banaani. Jos sanon mitään mistään, niin mies alkaa haukkua minua suureen ääneen lapsen kuullen.

Ja sitten mies ihmettelee, miksi lapsi ei tule hänen luo mielellään.

Vierailija
49/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmasta ei tehdä lasua.

No olitpa nokkela. Tekisin lasun lapsesta, koska hänen toimintansa on lapselle vahingollinen.

Vierailija
50/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etävanhemman vieraannuttamisyritys: soittaa lapselle laivalta ja kertoo siellä olevan muumeja ja voivottelee lapselle, kun äiti ei päästänyt lasta laivalle. Lapsi on surullinen äidille, kun ei päässyt näkemään muumeja.

Minkä takia lapsi sitten ei päässyt matkalle?

Oma äksyni yritti vieraannuttaa lastamme minusta ja epäonnistui, kun en jäänyt puntit suorina möllöttämään paikoilleen, vaan vein asian käräjille samoin tein. Hän on yksi näitä jotka noudattaa oikeuden määräyksiä, mutta jos tulee eteen tilanne jossa lapselle ja etävanhemmalle saisi järjestettyä jotain kivaa yhteistä tekemistä järjestelemällä tapaamisia väliaikaisesti erilailla, niin kieltäytyy perustelematta ihan vain estääkseen lapselta kaiken ei pakollisen kontaktin etäänsä.

Vierailija
51/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsille puhutaan pahaa toisesta vanhemmasta, niin he helposti uskovat kaiken. Harvemmin lapsi osaa ajatella niin monimutkaisesti, että äiti tai isä ehkä valehtelee. He ajattelevat vain, että tottahan se on, kun äiti tai isä niin sanoo.

Vierailija
52/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa voin kertoa. Muunnan tarinaa vähän, koska muuten joku saattaa tunnistaa. Sattumalta tunsin ihan eri yhteyksistä sen toisen osapuolen ja toinen sukua. Kun riitainen ero tuli, lapsi lähti mukaan riittävän kauas toiselle paikkakunnalle. Vanhempi ei vain tuonut lasta tapaamisiin. Siitä käytiin oikeutta. Se toinen vanhempi ei lopulta enää jaksanut elää ollenkaan. Ongelmia kyllä oli, mutta niitä ongelmia oli myös toisella yhtä paljon. Jotkut sukulaiset sanoivat, että parasta olisi ollut kun lapsi olisi otettu sijoitukseen heti alusta alkaen. 

Vierailija
53/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit ja viranomaiset on aina naisen puolella vaikka nainen olisi se joka vierottaa lapsen isästä

Vierailija
54/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisinpäin, etävanhempi itse vieraannuttaa itseään lapsesta kun uuden perheen kanssa on ilmeisesti liian mukavaa. ☹️

Meillä sama juttu. Uusi nainen päättää millon tulee hakeen lapsensa ja hänen rahan käyttöänsä jopa koska saan soittaa lapselleni. Ei usko et ne puhelin ajat on määrätty miehelleni ei minulle. Enään puoli vuotta niin saan vetää ristin seinään ei tartte olla missään tekemissä. Huh!

Vierailija
55/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisinpäin, etävanhempi itse vieraannuttaa itseään lapsesta kun uuden perheen kanssa on ilmeisesti liian mukavaa. ☹️

Meillä sama juttu. Uusi nainen päättää millon tulee hakeen lapsensa ja hänen rahan käyttöänsä jopa koska saan soittaa lapselleni. Ei usko et ne puhelin ajat on määrätty miehelleni ei minulle. Enään puoli vuotta niin saan vetää ristin seinään ei tartte olla missään tekemissä. Huh!

Ex miehelleni.

Vierailija
56/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän. Myös mun ex-puoliso teki vieraannuttamisen ihan itse toimimalla sikamaisesti ja tökerösti omia lapsiaan kohtaan. Lapset eivät ole hölmöjä. Kyllä he huomaavat silloin kun toista vanhempaa ei kiinnosta heidän olemassaolonsa pennin vertaa. Viimeistään silloin huomaavat, kun odottavat isää hakemaan eikä isä koskaan tule ja tämä tapahtuu noin sadannen kerran. Ja ei, ei todellakaan teineille olla polleeta ja kehuskella miten iskän uusi rakas on niin vetävän näköinen ja miten hyvät hinkit sillä on, että oikein iskän kaveritkin on kateellisia. Eikä lapsia jätetä yksin isäviikonloppuna kun halutaan lähteä uuden rakkaan kanssa bailaamaan, ei todellakaan.

Vierailija
57/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Se etävanhempi katsokoon peiliin, jos ei asialle mitään tee. Toki katkeria lähivanhempi on, mutta lapsen oikeus tavata etävanhempaa on niin suuri, että lähi ei sitä voi estää, jos etä oikeasti lasta haluaa nähdä.

Tapaamisoikeus kun lapsella on vaikka etä olisi mikä tahansa narkki tai rikollinen.

Vierailija
58/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi, miten se on mahdollista, kun uhkasakon hakemisen käräjiltä pitäisi onnistua helposti, jos lähivanhempi ei luovuta lapsia sovittuihin/määrättyihin tapaamisiin. Etävanhemman harrastamaa kiusantekoa vastaan ei vastaavaa oikeussuojaa ole. Pahan puhumista ja sillä lailla vieraannuttamista taas voivat molemmat vanhemmat valitettavasti harrastaa yhtä lailla.

Vierailija
59/69 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös on syytetty vieraannuttamisesta kun en suostunut siihen että tapaamisia muutetaan miten sattuu lyhyellä varoitusajalla. Enkä suostunut mm siihen että joululomalla lapset ovat minulla 3 päivää ja eksällä kaksi viikkoa. No, reiluus ei ole hänen ominaisuuksiaan.

Vierailija
60/69 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mahdollista että äiti voi saada 7 ja 9 vuotiaat lapset valehtelemaan lastensuojeluvalvojalle että isä on vähän väkivaltainen? Vaikka isä on kiltti kuin mikä. Olen siis seuraamassa tilannetta ja vähän ymmälläni. Lapset ollut innoissaan isästä ja nyt äiti estänyt kuukausien ajan tapaamisia ja nyt lapset puhuu tuollaista isästä. Eniten ihmettelen että voiko lapset kouluttaa valehtelemaan valvojalle? Ja valvoja ei huomaa valehtelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme