Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vieraannuttuminen on käytännössä mahdollista?

Vierailija
09.11.2021 |

Miten lähivanhempi voi olla antamatta lasta etävanhemmalle?

On hyvä, että asiasta puhutaan vihdoinkin avoimesti. Tätähän on tapahtunut aina. Mutta miten on käytännössä mahdollista vieraannuttaa? Eikö edes poliisi tai lastensuojelun tule avuksi jos lasta ei tuoda/anneta sovittuna aikana?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi esim. luvata lapsille jotain mukavaa silloin kun pitäisi mennä toiselle vanhemmalle, jolloin ei haluaisi mennä. Voi puhua pahaa, pelotella, heittäytyä vihaiseksi aina kun lapsi puhuu toisesta vanhemmasta tai osoittaa kiintymystä tätö kohtaan, jolloin aiheeseen alkaa lapsen alitajunnassa liittyä kielteisiä asioita. "Unohtaa" pakata mukaan tärkeitä tavaroita, soittelee ja tekstaa jatkuvasti lapsen ollessa toisella vanhemmalla ja kertoo että ikävöi ym, jolloin lapselle tulee syyllinen olo...

Ai mistäkö tiedän? :(

Jos lähi on noin kelvoton vanhemmaksi (unohtelee lapsen tärkeitä tavaroita ja roikkuu kuin pikkulapsi puhelimessa etän viikonloppuina ja harjoittaa henkistä väkivaltaa syyllistämällä lapsia) niin tekisin joka kerta lasun hänestä niin kauan että tilanteeseen tulee muutos.

Voi kuule tehty on. Olosuhteet tutkittiin ja todettiin että kaikki kunnossa. Minä olin viimeisessä tapaamisessa itkuinen ja epätoivoinen kun tajusin ettei apua heru, ja tädit sekä eksä yhteistuumin pohtivat että tarvitsenko kotiapua kun vaikutan väsyneeltä. Ja kiusanteko sen kuin jatkui...

Voisitteko alapeukuttajat myös kommentoida, että mikä ajatus sen taustalla on? Luuletteko että valehtelen?

Vierailija
22/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se menee niin, ettei etävanhempaa lapset kiinnosta, mutta kun kasvavat ja vanhempisuhde jää etäiseksi niin syyttää lähivanhempaa vieraannuttamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi esim. luvata lapsille jotain mukavaa silloin kun pitäisi mennä toiselle vanhemmalle, jolloin ei haluaisi mennä. Voi puhua pahaa, pelotella, heittäytyä vihaiseksi aina kun lapsi puhuu toisesta vanhemmasta tai osoittaa kiintymystä tätö kohtaan, jolloin aiheeseen alkaa lapsen alitajunnassa liittyä kielteisiä asioita. "Unohtaa" pakata mukaan tärkeitä tavaroita, soittelee ja tekstaa jatkuvasti lapsen ollessa toisella vanhemmalla ja kertoo että ikävöi ym, jolloin lapselle tulee syyllinen olo...

Ai mistäkö tiedän? :(

Jos lähi on noin kelvoton vanhemmaksi (unohtelee lapsen tärkeitä tavaroita ja roikkuu kuin pikkulapsi puhelimessa etän viikonloppuina ja harjoittaa henkistä väkivaltaa syyllistämällä lapsia) niin tekisin joka kerta lasun hänestä niin kauan että tilanteeseen tulee muutos.

Voi kuule tehty on. Olosuhteet tutkittiin ja todettiin että kaikki kunnossa. Minä olin viimeisessä tapaamisessa itkuinen ja epätoivoinen kun tajusin ettei apua heru, ja tädit sekä eksä yhteistuumin pohtivat että tarvitsenko kotiapua kun vaikutan väsyneeltä. Ja kiusanteko sen kuin jatkui...

Voisitteko alapeukuttajat myös kommentoida, että mikä ajatus sen taustalla on? Luuletteko että valehtelen?

En luule, olen varma siitä, että olet jatkanut kiusantekoa edelleen. 

Vierailija
24/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tajuaa kyllä, kuka on se epäluotettava vanhempi. Ihan itse sinä vieraannutat mukulasi itsestäsi.

Huvittaa ja säälittää, kun isät (usein juuri he) kuvittelevat, ettei lapsi näe, kuule ja vaistoa kaikkea mitä vanhemmat tekevät ja sanovat, mutta myös mitä jättävät tekemättä ja sanomatta.

Vierailija
25/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut Facesta tätä miesten touhua sen vuoksi, että oma eksäni siellä marmattaa vieraantumisesta ja miten hän on uhri. Ja muut isät komppaa ja kannustaa ja jakaa omia versioita omista vieraantumisistaan. 

No meillä puhtaasti syy:

- mies käytti alkoholia reippaasti (lähti kerran baariin ja jätti 3 alle 7v yksin muutamaksi tunniksi odottaen että esikoinen huolehtii kahdesta pienemmästä, naapuri oli huomannu kun lapset päineen ulkona ja tehnyt lasun)

- mies oli väkivaltainen henkisesti ja fyysisesti minuun ja myähemmin myös lapsiin

- mies ei hyväksynyt eroamme, alkoi vainoaminen ja oikeasti ihan sairas meininki (murtautui meille pari kertaa ja yritti taivuttaa mut jatkamaan suhdetta)

- on rikkonut lähestymiskieltoa useita useita kertoja

- lapset pelkäävät isäänsä. meillä olisi valvotut tapaamiset (turvakodilla, mukana olisi myös isän vanhemmat joilla hyvä suhde lapsiin ja lapsilla silloin turvallista olla tapaamisissa), mutta isän mielestä valvotut tapaamiset on maailman idioottimaisinta johon ei ole tarvetta

- isä ei suostu maksamaan elatusmaksuja ja vetää joka kuukausi hirveät pultit, kun ulosotto ottaa ne palkasta

No summasummarum. Isä ei ole tavunnut lapsia nyt 3 vuoteen, mahdollisuus hänellä olisi valvottuihin tapaamisiin mutta ei niitä halua käyttää. Toisaalta ei lapsia enää kiinnosta koko isä, parempi olla ilman kuin huono isä (tämä ei tarkoita, että olen vieraannuttaja). Lapset tapaavat isän puoleista sukua, meillä hyvät välit heihin. Minulla on uusi mies joka käytännössä on lapsille isä, mies ottanut hienosti lapset kuin omiksi ja lapset pitävät miestäni todella tärkeänä. 

Mutta siellä Facen isät ryhmissä tämä meidänkin heebo keksii uskomattomia satuja, muunnellut totuuksia ihan miten sattuu ja muut isät tsemppaa. 

Voihan oikeasti olla niitä tapauksia joissa oikeasti kyse on vieraannuttamisesta ja vaikka kosto eksälle siitä, että eksä lähtikin uuden kumppanin matkaan. Mutta kokemukseni ja vertaistuen mukaan sellaiset ovat harvinaisempia tapauksia. Nyt on tullut tällainen muotisana "vieraannuttaminen" ja sitä käytetään ihan väärissä yhteyksissä. Kyllä mulle särähtää aina korvaan se kun joku puhuu vieraannuttamiesta, että onko todellakin kyse siitä vai jostain muusta. Tarinoilla on myös se toinenkin puoli. 

Vierailija
26/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi temppu on laittaa Paavo pesusieni TV:ssä päälle juuri, kun etävanhempi soittaa lapsille… Käytetty eräässä julkkiserossa.

Vierailija
27/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliviranomainen saattaa avustaa tätä vanhemmasta etäännyttämistä. Kesto lienee pari viikkoa, sen aikana lähivanhempaa neuvotaan estämään "etävanhempaa" puhumasta lapsen kanssa. Syynä voi olla, että etävanhemmalla on lapseen hyvä suhde, jolloin suhdetta pyritään heikentämään lähivanhemman eduksi (tuotetaan lapselle pettymys -> kääntyy halutun vanhemman puoleen). Tai sitten suhde, jota halutaan vaimentaa, on takertuva tms.

Vierailija
28/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvotut tapaamiset ovat liioittelua, ellei ole tullut tuomiota tai psykiatrin arviota potentiaalisesta vaarasta omia lapsia kohtaan. 

Vierailija
29/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puivat eroaan lasten kautta. Haukkuvat toista vanhempaa, lahjotaan materialla, joskus jopa suoraan valehdellaan. Lapset eivät osaa suodattaa tuollaisia ja alkavat uskomaan toisen vanhemman huonouden.

Vierailija
30/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on kyllä selvästi sellainen harhaluulo, että nainen ei voi olla huono äiti. 

hei, jotkut äidit jopa Tap    paaa lapsensa 

Vierailija
31/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsen oikeuksia voi ajaa, kun vanhempi ne toistuvasti estää ilman mitään oikeudellisesti perusteltua syytä. Lasten pitäisi sallia suhde omaan vanhempaansa vaikka itse ei olisi hyvässä suhteessa, ja lastakin on hyvä kuulla: jos lapsi nauttii vanhempansa kanssa olemisesta, vaikka se itseä ärsyttäisi, voi miettiä suhteiden ajattelemista erillisinä asioina.

Vierailija
32/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se menee niin, ettei etävanhempaa lapset kiinnosta, mutta kun kasvavat ja vanhempisuhde jää etäiseksi niin syyttää lähivanhempaa vieraannuttamisesta.

Usein voi olla, aina ei todellakaan näin ole. On myös huonoja äitejä, jotka kaatavat oman katkeruuden esim. puolison uudesta liitosta lasten kontolle, ja estävät kaikin keinoin tapamiset. 

Vierailija
33/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit jutella juristisi kanssa (ulkomailla perheellä on aina oma lakimies, jonka puoleen kääntyä missä tahansa lakiasiassa), tai hankkia laillista apua joko sosiaaliviranomaiselta, julkisesta lakineuvonnasta, oikeusaputoimistosta, tai lakitoimistosta. Viimeksi mainittu, ellei ensin mainituista apua. Mutta ennen näitä, KYSY toiselta vanhemmalta, onko kaikki lapsella hyvin! 

Vierailija
34/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierot ja likaiset temput ovat moninaiset. Mustamaalaus ja valehtelu lienevät käytetyimmät.

Tästä on kuitenkin seurauksena, että kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi,  alkaa hän kysymään sen toisen vanhemman perään ja totuus paljastuu.

Vieraannuttajalla koittaa ohdakkeiset ajat.

Vierailija
35/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tarina:

Lähdin lasten kanssa pakoon väkivaltaista miestä turvakotiin. Mies on ulkomaalainen ja kulttuurista, missä nainen ei ole tasavertainen miehen kanssa.

Sosiaalityöntekijät eivät ilmeisesti täysin uskoneet puheitani miehestä ja ehdottivat, että lapset menisivät viikoksi isälleen, jotta saisin levättyä ja muutettua uuteen kotiin.

Kerroin heille huoleni kaappaamisesta ja miten mies oli mua uhkaillut. Sosiaalityöntekijät kuitenkin pysyivät kannassaan ja koska en halunnut vaikuttaa yhteistyökyvyttömältä viranomaisten kanssa, lopulta suostuin.

Kuten olin pelännyt, mies ei palauttanut mulle lapsia viikon kuluttua. Sosiaalityöntekijät olivat hämmentyneitä. Heidän esimiehensä totesi, että kaappaus on tapahtunut ja nyt seuraava askel on viedä asia oikeuteen.

Hän pahoitteli, että ilman oikeuden päätöstä viranomaiset eivät voi tehdä asialle enempää. Tälläistä tilannetta kutsutaan sopimuksettomaksi tilaksi ja viranomaiset eivät voi hakea lapsia pois, jos lapsissa ei näy pahoinpitelyn tai kaltoinkohtelun merkkejä. Vasta oikeuden päätöksen jälkeen esim. poliisi voi toimia. Hän totesi, että lastenkaappaus on tämän vuoksi mahdollista Suomessa.

Oikeusprosessissa meni monta kuukautta, koska välissä oli myös kesä.

Kun oikeudenistunto lopulta oli, tuomari määräsi lapset asumaan luokseni ja vasta tämän jälkeen laki oli suojanamme.

Ex pakon edessä palautti (traumatisoituneet) lapset ja siitä jatkui vuosia kestänyt systemaattinen kiusaaminen. Kaappaus oli vain alkua. Lapset mm. kertoivat, että heidän isänsä oli sanonut etten rakasta heitä ja haluan heidät vain rahan vuoksi. Ex tehnyt kiusaa myös elatusmaksuissa.

Mun tarinani on onnekas, sillä sain lapset takaisin. Tiedän naisia, joiden ex-puoliso onnistui kaappaamaan lapset ulkomaille ja länsimaisen systeemin ulkopuolelle.

Vierailija
36/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kamala tilanne. Joissain islamilaisissa maissa nainen ei voi saada avioeroa miehestä ilman miehen suostumusta ja mies saa erossa automaattisesti lapsen huoltajuuden. Voisikohan tuollaisessa tilanteessa mies matkustaa takaisin kotimaahansa ja vedota paikallisiin lakeihin, ettei hänen täydy luovuttaa lasta takaisin äidille?

Vierailija
37/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tarina:

Lähdin lasten kanssa pakoon väkivaltaista miestä turvakotiin. Mies on ulkomaalainen ja kulttuurista, missä nainen ei ole tasavertainen miehen kanssa.

Sosiaalityöntekijät eivät ilmeisesti täysin uskoneet puheitani miehestä ja ehdottivat, että lapset menisivät viikoksi isälleen, jotta saisin levättyä ja muutettua uuteen kotiin.

Kerroin heille huoleni kaappaamisesta ja miten mies oli mua uhkaillut. Sosiaalityöntekijät kuitenkin pysyivät kannassaan ja koska en halunnut vaikuttaa yhteistyökyvyttömältä viranomaisten kanssa, lopulta suostuin.

Kuten olin pelännyt, mies ei palauttanut mulle lapsia viikon kuluttua. Sosiaalityöntekijät olivat hämmentyneitä. Heidän esimiehensä totesi, että kaappaus on tapahtunut ja nyt seuraava askel on viedä asia oikeuteen.

Hän pahoitteli, että ilman oikeuden päätöstä viranomaiset eivät voi tehdä asialle enempää. Tälläistä tilannetta kutsutaan sopimuksettomaksi tilaksi ja viranomaiset eivät voi hakea lapsia pois, jos lapsissa ei näy pahoinpitelyn tai kaltoinkohtelun merkkejä. Vasta oikeuden päätöksen jälkeen esim. poliisi voi toimia. Hän totesi, että lastenkaappaus on tämän vuoksi mahdollista Suomessa.

Oikeusprosessissa meni monta kuukautta, koska välissä oli myös kesä.

Kun oikeudenistunto lopulta oli, tuomari määräsi lapset asumaan luokseni ja vasta tämän jälkeen laki oli suojanamme.

Ex pakon edessä palautti (traumatisoituneet) lapset ja siitä jatkui vuosia kestänyt systemaattinen kiusaaminen. Kaappaus oli vain alkua. Lapset mm. kertoivat, että heidän isänsä oli sanonut etten rakasta heitä ja haluan heidät vain rahan vuoksi. Ex tehnyt kiusaa myös elatusmaksuissa.

Mun tarinani on onnekas, sillä sain lapset takaisin. Tiedän naisia, joiden ex-puoliso onnistui kaappaamaan lapset ulkomaille ja länsimaisen systeemin ulkopuolelle.

Miksi, voi miksi, suomalainen nainen on niin tyhmä, että tekee lapsia noitten miesten kanssa.eikö sinulla ole aivoja päässäsi?

Vierailija
38/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhemman vieraannuttamisyritys: soittaa lapselle laivalta ja kertoo siellä olevan muumeja ja voivottelee lapselle, kun äiti ei päästänyt lasta laivalle. Lapsi on surullinen äidille, kun ei päässyt näkemään muumeja.

Vierailija
39/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vaan yritetään pysyä mahdollisimman objektiivisena ja jättää omat traumat kommenttien ulkopuolelle. Varmasti on myös moninaisia erilaisia tilanteita ja suoranaista välinpitämättömyyttä. Haluaisin, että keskustelussa kommentoidaan miten vieraannuttaminen on mahdollista ja miten se tapahtuu. Nyt ollaan ajauduttu jo aika kauaksi AP:n alkuperäisestä kysymyksestä.

Vierailija
40/69 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä tilanne, jossa isä vieraannuttaa lapsia äidistään. Aluksi tapaamiset menivät sovitusti, mutta kun isä löysi uuden puolison päätti hän ettei lasten äiti enää saa tavata lapsia. Ketään ei ollut kotona, kun lapsia menivät sovitusti hakemaan. Vaihtoi kaikki yhteystiedot, jotta äiti ei saa heihin yhteyttä. Muuttivat uuteen asuntoon ja osoite salaiseksi. Kielsi lapsia olemasta missään yhteydessä äitiinsä. Asiaa alettiin selvittää oikeusteitse, mutta ennenkuin asia oli käräjillä oli aikaa kulunut jo kaksi vuotta. Tuosta päätöksestä isä vielä valitti ja asiat pitkittyi entisestään. Kun pienet lapset on olleet erossa äidistään yli kolme vuotta, on sidettä hankala enää alkaa luomaan, varsinkin kun isä on kaikki nuo vuodet käyttänyt manipulointiin äitiä vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme