Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä tulot riittäisi sinulle eläkkeellä?

Vierailija
08.11.2021 |

Pakko tunnustaa, että näin yrittäjänä tuo puoli on jäänyt vähälle huomiolle. Oikein hätkähdin, kun tuli ote siitä kuinka vähän eläkettä on kertynyt. Jotain 1700 euro/kk. Näin sinkkuna kyllä jotenkin vielä pärjää, mutta parisuhteesta ei voi haaveillakaan. M59

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt jo kohta 5 vuotta 400 €/kk budjetilla (asumiskulujen lisäksi), ainoina poikkeuksina työmatkoja varten ostamani sähköpyörä ja yhden sairauden hoito yksityislääkärillä. Loput on mennyt sijoituksiin. Tällainen sentinvenytys on hyvää harjoittelua eläkepäiviä varten, koska en todellakaan usko ruusuiseen tulevaisuuteen. 

Vierailija
42/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vajaa 3000 € jää nettona käteen eläkkeestä verojen jälkeen.

Onneksi asunto, vene, mökki ja autot on jo maksettu.

Niukasti eläen ehkä tuollakin pärjää, jos käy leipäjonossa maanantaisin

Tsemppiä veli ja jaxuhali! 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä ei saa kymmenien tuhansien eläkkeitä ovat surkeita luusereita jotka joutaakin kuolla pois rasittamasta meitä "parempia" eli rikkaampia yli-ihmisiä ;D:D:D

Vierailija
44/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat mitkä pitkäaikaistyöttömänäkin eli ne minimit, mitä Kelalta saa. Ansiosidonnaisellakin elää jo herroiksi. Siksi teen pätkätöitä, että pysyy ansiosidonnaisella suurimman osan vuodesta. Joskus voi mennä 2-3kk Kelan etuuksilla, mutta sitten äkkiä jotain pätkää.

Vierailija
45/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tarkat laskelmat ja n. 1500 euroa käteen riittää hyvää elämiseen eläkkeellä. Olen siitä enää n. 150 euron päässä ja vuosia eläkkeeseen vielä 15v.

Voitko vähän avata mistä tuo summa koostuu, itse en ole sitä vielä tehnyt

Kulut perustuu mun todelliseen kulutukseen, tässä jotakin vähän niputettuna:

Asumiseen liittyvät 620e

Ruoka 260e

Lääkkeet ja lääkärit 160e

Muut 460e

Ei autoa

Vierailija
46/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin vakuutusyhtiössä matkustajavakuutus on voimassa 100 v asti. Omassa taitaa olla 85.

Eläke on 1750 brutto. Riittää, kun ei ole velkoja ja on oma asunto.

Asuminen kuntoon ja velat ja mahdolliset osamaksut pois ennen eläkeikää. Ja työaikana kannattaa säästää, jos vain mahdollista.

Toki vaikeaa, jos on työttömyyttä, sairauksia yms.

Pikkukaupungissa eläminen on muuten halvempaa.

Vierailija
47/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pienelläkin selviää, mutta eläkkeellä mielummin nautin elämästä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että työeläke on n 3500 euroa/kk ja osinkotuloja n 30 000 euroa vuodessa. Näillä tuloilla voin nautiskella eläkevuosista, matkustella, pelata golfia ja ostaa elämää helpottavia palveluita.

Vierailija
48/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suurinpiirtein suomalaisen keskieläke, ja kyllä se nainenkin saa eläkettä joten kahdestaan pärjää loistavasti. Itse olisin tyytyväinen tuohon summaan, ainakin niin kauan kun pärjäisin kotona omin voimin.

Suomalainen keskieläke on nyt n. 1700 euroa/kk. Ei sillä paljon lomilla matkustella ja varsinkin Helsingissä elämä olisi  yhtä sinnittelyä.

Miksi ei? Meillä on puolison kanssa bruttotulot vähän alle tuon kummallakin ja ihan on matkoille päästy.

Vierailija
49/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeellä olen jo, brutto 2600€/kk plus pääomatuloja n. 300€/kk hyvin pärjään. Vaikka vielä asuntolainaa, ja pari lastakin asuu kotona toki kulut puoliksi puolison kanssa. T. 44 v. eläkeläinen

Vierailija
50/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupungissa eläminen on muuten halvempaa.

Miten niin? Asuminen on tietysti halvempaa, mutta sitä varten on eläkkeensaajan asumistuki. Muuten elämä pikkukaupungissa on kalliimpaa, ellei halua harrastaa pelkkää marjastusta, sienestystä ja onkimista. Ruokakaupat on kalliita ja vapaa-ajan viettomahdollisuudet on erittäin rajalliset. Terveyspalvelutkin on kaukana, jos ei vielä nyt niin viimeistään sitten kun palveluja keskitetään hyvinvointialueiden myötä. Julkinen liikenne on olematonta, joten huonosti liikkuva vanhus tarvitsee oman auton tai taksin, jos tahtoo lähteä mihinkään. 

Vierailija
51/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suurinpiirtein suomalaisen keskieläke, ja kyllä se nainenkin saa eläkettä joten kahdestaan pärjää loistavasti. Itse olisin tyytyväinen tuohon summaan, ainakin niin kauan kun pärjäisin kotona omin voimin.

Suomalainen keskieläke on nyt n. 1700 euroa/kk. Ei sillä paljon lomilla matkustella ja varsinkin Helsingissä elämä olisi  yhtä sinnittelyä.

Miksi ei? Meillä on puolison kanssa bruttotulot vähän alle tuon kummallakin ja ihan on matkoille päästy.

Työtulosta menee vähempi veroja. Tosin maksaa työssäkäyntikin. Työaikaan oma veroni n.11% nyt eläkkeellä 24%

Vierailija
52/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen saamaan jotain 1300 e bruttona, kun eläkkeelle joskus jään.  Olen yrittäjä. Tarkoituksella maksan aika alhaista YEL:iä. En luota systeemiin. 

Sijoituksia kasvattelen. Tällä hetkellä sijoituksissa jotain 120 000 (ja säästöjä jotain 60k, mutta ne kuluu tulevaan remppaan ja ihan elämiseen. Säästöjä en laske omaisuuteen, kun ne kuluu). En nosta osinkoja, vaan sijoitan takaisin.

Tavoite on eläkeikäisenä sijoituksissa noin 400 000 ja että osinkoja tulisi 20 000 /v. Tänä vuonna osinkoja tulee vasta n. 1800. Ensi vuonna jo noin 4000. 

F, yrittäjä 50 v

Vierailija
53/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen saamaan jotain 1300 e bruttona, kun eläkkeelle joskus jään.  Olen yrittäjä. Tarkoituksella maksan aika alhaista YEL:iä. En luota systeemiin. 

Sijoituksia kasvattelen. Tällä hetkellä sijoituksissa jotain 120 000 (ja säästöjä jotain 60k, mutta ne kuluu tulevaan remppaan ja ihan elämiseen. Säästöjä en laske omaisuuteen, kun ne kuluu). En nosta osinkoja, vaan sijoitan takaisin.

Tavoite on eläkeikäisenä sijoituksissa noin 400 000 ja että osinkoja tulisi 20 000 /v. Tänä vuonna osinkoja tulee vasta n. 1800. Ensi vuonna jo noin 4000. 

F, yrittäjä 50 v

Noin itsekin aikanaan alunperin ajattelin. Ei muuta puutu kuin nuo sijoitukset. Ap

Vierailija
54/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke turvaa Suomessa asuvalle henkilälle vähimmäiseläkkeen n. 830 euroa.

Tämän "päälle" ei todellaan tulee enää kansaneläkettä.

Vierailija
55/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoittoa olen tässä odotellut! Kyllä se vielä. Ei sitä enempää kuitenkaan kuluttaisi, mutta olisi kiva silmäillä pankitiliä. Mitä kaikkea sillä rahalla voisikaan tehdä!

Vierailija
56/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

F, yrittäjä 50 v

Ihan pakko brassailla, että näin elämänkoululaisena olen tosi paljon paremmassa tilanteessa jo nyt kuin sinä ja ikää saman verran... niin ja olen jo eläkkeellä - kuten elämänkoululaisuuteen kuuluu.

B, hyvin menee 50v

Vierailija
57/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtulosta menee vähempi veroja. Tosin maksaa työssäkäyntikin. Työaikaan oma veroni n.11% nyt eläkkeellä 24%

Miten se on mahdollista?

Vierailija
58/72 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F, yrittäjä 50 v

Noin itsekin aikanaan alunperin ajattelin. Ei muuta puutu kuin nuo sijoitukset. Ap

Varmaankin kannattaa aloittaa sijoittaminen sitten mahdollisimman pian. Ei sulla liian myöhäistä ole. Itse olen sijoittamisessa alkuinnostuksen jälkeen päätynyt noihin osinkoja tuottaviin. Ei niin riskialtista kuin jotkut kasvuyritykset. Toki niitäkin löytyy, mutta pääpaino on siirtynyt osinkoja maksaviin. Siksi nyt tänä vuonna osinkoja ainoastaan 1800, kun tänä vuonna vasta siirtänyt painopistettä.

YEL -maksut on hemmetin korkeat suhteessa hyötyyn. Näin itse olen todennut.

F, yrittäjä

Vierailija
59/72 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F, yrittäjä 50 v

Varmaankin kannattaa aloittaa sijoittaminen sitten mahdollisimman pian. Ei sulla liian myöhäistä ole. Itse olen sijoittamisessa alkuinnostuksen jälkeen päätynyt noihin osinkoja tuottaviin. Ei niin riskialtista kuin jotkut kasvuyritykset. Toki niitäkin löytyy, mutta pääpaino on siirtynyt osinkoja maksaviin. Siksi nyt tänä vuonna osinkoja ainoastaan 1800, kun tänä vuonna vasta siirtänyt painopistettä.

F, yrittäjä

Ap on jo 59, ja sijoittamisen aloittaminen siinä iässä on kyllä aika myöhäistä ja riskialtista. Jos kunnon romahdus tulee vaikka 5 vuoden päästä ja osingotkin pienenee samalla reilusti, se on vähän voi voi vaan. Ap on silloin jo siinä iässä, ettei välttämättä ehdi nähdä enää kuinka kurssit nousee sen jälkeen uusiin huippuihin. 

En nyt väitä, että ap:n kannattaisi hylätä ajatus sijoittamisesta kokonaan. Kannattaa kuitenkin tiedostaa riskit ja miettiä tarkkaan, onko sijoittaminen riskien arvoista, vai kannattaako ennemmin nauttia elämästä tässä ja nyt ja ehkä säästää pientä varakassaa säästötilille, vaikka inflaatio syökin rahan arvoa. 

Vierailija
60/72 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F, yrittäjä 50 v

F, yrittäjä

Ap on jo 59, ja sijoittamisen aloittaminen siinä iässä on kyllä aika myöhäistä ja riskialtista. Jos kunnon romahdus tulee vaikka 5 vuoden päästä ja osingotkin pienenee samalla reilusti, se on vähän voi voi vaan. Ap on silloin jo siinä iässä, ettei välttämättä ehdi nähdä enää kuinka kurssit nousee sen jälkeen uusiin huippuihin. 

En nyt väitä, että ap:n kannattaisi hylätä ajatus sijoittamisesta kokonaan. Kannattaa kuitenkin tiedostaa riskit ja miettiä tarkkaan, onko sijoittaminen riskien arvoista, vai kannattaako ennemmin nauttia elämästä tässä ja nyt ja ehkä säästää pientä varakassaa säästötilille, vaikka inflaatio syökin rahan arvoa. 

Ei tässä tosiaan mikään pitkän tähtäimen sijoittaminen enää kannata. Jokainen päivä voi olla viimeinen.

Pienellä potilla voisi oikein riskillä kokeilla. Eihän siitä mitään todellista tulonlisää voi odottaa. Työn keventäminen muttei lopettaminen on varmin keino pärjätä. Eniten harmittaa se, ettei tässä uskalla enää parisuhteeseen sitoutua. Niin paljon on tullut näpeille aiemmin, kun on talous pettänyt, että luotto on mennyt tuohon kauniimpaan sukupuoleen vai voiko noin enää sanoakaan!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan