Mitkä tulot riittäisi sinulle eläkkeellä?
Pakko tunnustaa, että näin yrittäjänä tuo puoli on jäänyt vähälle huomiolle. Oikein hätkähdin, kun tuli ote siitä kuinka vähän eläkettä on kertynyt. Jotain 1700 euro/kk. Näin sinkkuna kyllä jotenkin vielä pärjää, mutta parisuhteesta ei voi haaveillakaan. M59
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on suurinpiirtein suomalaisen keskieläke, ja kyllä se nainenkin saa eläkettä joten kahdestaan pärjää loistavasti. Itse olisin tyytyväinen tuohon summaan, ainakin niin kauan kun pärjäisin kotona omin voimin.
Suomalainen keskieläke on nyt n. 1700 euroa/kk. Ei sillä paljon lomilla matkustella ja varsinkin Helsingissä elämä olisi yhtä sinnittelyä.
Höpö höpö. Pitkäaikaistyöttömätkin pärjää Helsingissä, ja moni lapsiperhe elää Helsingissä täysin toimeentulotuen varassa. On ihan omaa tyhmyyttä, jos elämä keskimääräisen eläkkeen varassa on yhtä sinnittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen saamaan kansaneläkkeen ja se riittää.
Paljonko se on?
665/k. Voiko sillä muka elää?
Siihen saa takuueläkkeen lisäksi. (Yhteensä noin 840)
Ja lisäksi eläkeläisen asumistuen, jos asuu yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se on?
Lisäksi saa kelan hoitotukea kodinhoitajapalveluihin sekä toimeentulotukea lääkkeisiin ja palveluseteleitä, joilla saa alennusta kodin siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on suurinpiirtein suomalaisen keskieläke, ja kyllä se nainenkin saa eläkettä joten kahdestaan pärjää loistavasti. Itse olisin tyytyväinen tuohon summaan, ainakin niin kauan kun pärjäisin kotona omin voimin.
Suomalainen keskieläke on nyt n. 1700 euroa/kk. Ei sillä paljon lomilla matkustella ja varsinkin Helsingissä elämä olisi yhtä sinnittelyä.
Eihän suomalaisista vakuutusyhtiöistä saa edes matkustajavakuutusta yli 65v ikäisille. Riskit on liian suuret
Kyllä kansainvälisistä yhtiöistä saa, mutta tietenkin hinnat on kovat. Mutta yksityistä terveysvakuutusta ei saa tai onhan niitä, mutta kun ehtoja lukee nehän ei korvaa oikeastaan mitään vaan lähettää heti julkiselle puolelle.
Niin, eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen. Jos eläke on 1257 tai alle niin saa palveluseteleitä joilla saa siivouksesta alennusta.
Olen pian 40 v. täyttävä ylioppilas, takana pitkäaikaisia mielenterveysongelmia, eikä eläkekertymäni ole vielä edes 100 €/kk. Realistinen arvio tulevasta eläkkeestäni on n. 600 - 1 000 €/kk, jos eläkejärjestelmä ei romahda täysin. Onneksi olen saanut perintönä velattoman omistusasunnon ja muutaman kymppitonnin osakesalkun. Pienikin eläke riittää, jos menot pysyy kurissa, osinkoja tulee tilille tasaiseen tahtiin ja hädän tullen voi myydä osan osakkeista pois.
Riippuu ihan siitä kuinka paljon esim. Lääkkeisiin menisi. Tosin tässä on turha haaveilla isosta eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se on?
Eläkeläisen asumistuki on isompi kuin yleinen asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä kuinka paljon esim. Lääkkeisiin menisi. Tosin tässä on turha haaveilla isosta eläkkeestä.
Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea. Yhtiölaina/putkiremonttilaina ei ole lasku toimeentulotuessa, koko vuokra on.
Olen tehnyt tarkat laskelmat ja n. 1500 euroa käteen riittää hyvää elämiseen eläkkeellä. Olen siitä enää n. 150 euron päässä ja vuosia eläkkeeseen vielä 15v.
Mökin omistajilla pitää olla lääkerahat eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tarkat laskelmat ja n. 1500 euroa käteen riittää hyvää elämiseen eläkkeellä. Olen siitä enää n. 150 euron päässä ja vuosia eläkkeeseen vielä 15v.
Verotus varmaan kyllä nousee
Saan minimieläkettä ja se riittää koska sen on pakko riittää.
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän avata mistä tuo summa koostuu, itse en ole sitä vielä tehnyt
En usko että tulen selviämään eläkkeelläkään ilman tukia kun ei ole koko aikuisiällä yhtään kuukautta jolloin ei olisi joku tuki juossut. Töissä on käyty sen verran kun niitä on saatu mutta ei niillä itseään elätä kun kaikki kallistuu koko ajan ja on useampi sairaus hoidettavana. Alle parisataa on riittänyt viime vuosina niihin menoihin jotka toimeentulotuen perusosaan kuuluvat.
Alle 3000 euron kk ei sinkkukaan elä. Eläkkeeni näyttäisi 65-vuotiaana olevan häthätää 1800 euroa brutto, joten kaipa sitä sitten on ruvettava opettelemaan miten noin 1400 eurolla kuukaudessa tullaan toimeen. Onneksi sillä tulolla saa kaikenlaisia tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea joten käyttöön ehkä kuitenkin jää 300-400 euroa enemmän.
Vajaa 3000 € jää nettona käteen eläkkeestä verojen jälkeen.
Onneksi asunto, vene, mökki ja autot on jo maksettu.
Niukasti eläen ehkä tuollakin pärjää, jos käy leipäjonossa maanantaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea. Yhtiölaina/putkiremonttilaina ei ole lasku toimeentulotuessa, koko vuokra on.
Yhtiölainan osuus on meno asumistuessa, sen voi laskuttaa Kelalta.
Maaseudulla asumiseen riittää pienempikin elöke + eläkkeensajanasumistuki.
Niin, jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin