Mitkä tulot riittäisi sinulle eläkkeellä?
Pakko tunnustaa, että näin yrittäjänä tuo puoli on jäänyt vähälle huomiolle. Oikein hätkähdin, kun tuli ote siitä kuinka vähän eläkettä on kertynyt. Jotain 1700 euro/kk. Näin sinkkuna kyllä jotenkin vielä pärjää, mutta parisuhteesta ei voi haaveillakaan. M59
Kommentit (72)
Jos eläkkeellä tekee töitä meneekö siitä samat sotumaksut kuin muiltakin?
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke turvaa Suomessa asuvalle henkilälle vähimmäiseläkkeen n. 830 euroa.
Tämän "päälle" ei todellaan tulee enää kansaneläkettä.
Kuka on sanonut, että tulisi?
Mä pärjään jo nyt mukavasti kahdella tonnilla kuussa, joten sen verran riittänee eläkkeelläkin etenkin kun siinä vaiheessa on velat maksettu.
Saan siis tällä hetkellä käteen melkein tuplat tuosta kuukaudessa mutta sijoitan ja säästän yleensä kaiken ylimääräisen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti heti 40% veroa vaikka eläke ei ole mikään iso. Valtio taitaa haluta kunnolla rokottaa, jos eläkeellä vielä haluaa töihin ja vie toisten työpaikkoja. Marin on puhunut sen puolesta, että vähiä töitä mitä on jäljellä pitäisi jakaa työssäkäyvien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti heti 40% veroa vaikka eläke ei ole mikään iso. Valtio taitaa haluta kunnolla rokottaa, jos eläkeellä vielä haluaa töihin ja vie toisten työpaikkoja. Marin on puhunut sen puolesta, että vähiä töitä mitä on jäljellä pitäisi jakaa työssäkäyvien kesken.
Marin taisi toivottaa buumerit hautaan vai miten se meni
nyt netto 1800 e/kk ja tuo on maksimit mitä tulen ikinä saamaan, kai mä 1200 e/kk pärjäisin mutta en tule saamaan noinkaan "isoa" eläkettä. hirvittää.
En tiedä. En tiedä mikä rahan arvo silloin on. En tiedä paljonko mikäkin maksaa. En tiedä miten sairastun. En yhtään tiedä. Voisin sanoa vaikka miljoona euroa kuukaudessa, mutta mistä minä sen tiedän ettei tulevaisuuden miljoona euroa vastaa nykypäivän kymmentä euroa. En tiedä edes pääsenkö koskaan eläkkeelle. En juurikaan luota tähän järjestelmään. M30
Nyt pärjään parilla tonnilla kuukaudessa ja niin pärjäisin eläkkeelläkin. Tosin silloin on paljon enemmän aikaa kuluttaa, joten yritän säätää ja sijoittaa sitä silmällä pitäen.
Köyhyyden raja Suomessa oli muutama vuosi sitten 1 250 euroa/kk, siis nettotuloina. Siihen pitäisi ainakin päästä
Netto 1700 e. Sillä saa maksettua laskut ja kerran vuodessa reissuun.
Vierailija kirjoitti:
68v jälkeen ei tarvitse maksaa enää eläkevakuutusmaksuja, mutta ei kerry eläkekään muuten kuin itse säästämällä
Kyllä kansaneläkettä voi saada, jos ansaittu työeläke on pieni, ja yhteensä kansaneläkkeen kanssa eläke on silloin isompi kuin pelkkä takuueläke. Mutta jos ei ole työeläkettä kertynyt niin takuueläke on tuo 837 eikä sen päälle mitään muuta tule. En kyllä tiedä, mitä viestilläsi tarkoitit, kune et viitannut kenenkään vastaukseen.