Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten ylläpitää maidontuotanto kiinteiden alkaessa?

Vierailija
23.01.2015 |

Vauvamme täyttää viikon päästä 5kk ja en ole vielä raaskinu alottaa kiinteiden antamista edes makuannoksina. Pelkään, että maidontulo loppuu. Taustalla esikoisen epäonnistunut imetys jo alkumetreille. Vauva on kasvanut erinomaisesti pelkän rintamaidon turvin, viikko sitten käytiin neuvolassa. Sielläkin sanottiin, ettei mikään kiire kiinteiden pariin, mutta jossain vaiheessahan ne on aloitettava. Vinkkejä kaivataan! Soseet aion tehdä tälläkin kertaa itse ja aloittaa bataatilla ja peruna-porkkanalla.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä ennen kiinteitä. Ainakin oma vauvani luonnollisesti harvensi rinnalla roikkumista aloitettuamme kiinteät, mutta yhä imetys jatkuu (vauva nyt 9,5kk).

Vierailija
2/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt kolmas täysimetetty vauva, eikä kertaakaan ole maito vähentynyt. Mun lapset on syöneet hyvin varovaisesti kiinteitä, yksi ei oikeastaan ollenkaan ennen vuoden ikää. Eivät varmaan tarvinneet isoja annoksia, kun perusravinto tuli maidosta. Jos sulla on joku suursyömäri, joka syö nopeasti paljon kiinteitä, niin silloin imetä aina ensin ja anna sitten vasta kiinteät. Mä olen tehnyt toisinpäin, koska kiinteitä meni niin nihkeästi. Riittää, kun aloitat 6kk iässä ja silloinkin voi vielä maistella hitaasti. Ei ole mitään kiirettä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:08"]Imetä ennen kiinteitä. Ainakin oma vauvani luonnollisesti harvensi rinnalla roikkumista aloitettuamme kiinteät, mutta yhä imetys jatkuu (vauva nyt 9,5kk).
[/quote]

Kiitos vastauksesta! Tuon "imetys ennen kiinteää" olinki jo ajatellu.
Ap

Vierailija
4/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:10"]Mulla nyt kolmas täysimetetty vauva, eikä kertaakaan ole maito vähentynyt. Mun lapset on syöneet hyvin varovaisesti kiinteitä, yksi ei oikeastaan ollenkaan ennen vuoden ikää. Eivät varmaan tarvinneet isoja annoksia, kun perusravinto tuli maidosta. Jos sulla on joku suursyömäri, joka syö nopeasti paljon kiinteitä, niin silloin imetä aina ensin ja anna sitten vasta kiinteät. Mä olen tehnyt toisinpäin, koska kiinteitä meni niin nihkeästi. Riittää, kun aloitat 6kk iässä ja silloinkin voi vielä maistella hitaasti. Ei ole mitään kiirettä :)
[/quote]

Kiitos tästäkin vastauksesta! Eli tuolla aloituksellakaan ei ole siis kiire, hyvä. Vauva on alkanut nyt enemmän liikkmaan. Ei vielä varsinaisesti konttaa, mutta pääsee jo liikkeelle venkoilemalla.

Vierailija
5/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis piti sanomani ettei vielä ryömi.
Ap

Vierailija
6/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä vauva siis vetää kiinteitä helposti puolitoista isoa pilttipurkillista kerralla ja syö isoja annoksia kiinteitäkin, se ei silti ole vähentänyt maidontuotantoa ja saanee aivan riittävästi maitoa sillä pissaa tulee ja kakka on pysynyt löysähkönä, siis olematta ripulia mutta ei myöskään kuivaa papanaa vaan sellaista "normaalia". Tokihan maidontuotanto on vähentynyt aiemmasta, koska vauvan tarvekin on iän myötä pienentynyt, älä siis säikähdä sitä. Itselläni rinnat on jatkuvasti "lörpöt" (ja pienet, kuten aina :D) eikä enää sellaiset kiristävän pinkeät eikä maitoa heru koskaan enää ilman että vauva olisi rinnalla. Aiemmin siis rinnat oli koko ajan ihan pinkeät, silikonimaiset ja maitoa herui milloin missäkin turhanpäiten, mutta nykyisin rinnat ovat "tyhjän tuntuiset". Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö maitoa tulisi kun vauva on rinnalla. Alkuun pelästyin itse että nyt se maito loppui, joten vinkkinä sinullekin että tiedät varautua sellaiseen ;)
T. 2

Vierailija
7/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän otsikon perusteella ajattelin, että  pitää vaan anoa lisää kansallista maidon tuotanto tukea, ellei EU:n tuki riitä.........

Vierailija
8/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:22"]

Ja täällä vauva siis vetää kiinteitä helposti puolitoista isoa pilttipurkillista kerralla ja syö isoja annoksia kiinteitäkin, se ei silti ole vähentänyt maidontuotantoa ja saanee aivan riittävästi maitoa sillä pissaa tulee ja kakka on pysynyt löysähkönä, siis olematta ripulia mutta ei myöskään kuivaa papanaa vaan sellaista "normaalia". Tokihan maidontuotanto on vähentynyt aiemmasta, koska vauvan tarvekin on iän myötä pienentynyt, älä siis säikähdä sitä. Itselläni rinnat on jatkuvasti "lörpöt" (ja pienet, kuten aina :D) eikä enää sellaiset kiristävän pinkeät eikä maitoa heru koskaan enää ilman että vauva olisi rinnalla. Aiemmin siis rinnat oli koko ajan ihan pinkeät, silikonimaiset ja maitoa herui milloin missäkin turhanpäiten, mutta nykyisin rinnat ovat "tyhjän tuntuiset". Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö maitoa tulisi kun vauva on rinnalla. Alkuun pelästyin itse että nyt se maito loppui, joten vinkkinä sinullekin että tiedät varautua sellaiseen ;) T. 2

[/quote]

No kyllähän se maidon tuotanto on vähentynyt kun noin paljon syö. Kertoohan sen tuo rinnan luttanuuskin. Maidon määrää on vaikea arvioida kakasta, koska onhan ruoassakin nestettä. Kakan kiinteys on ihmisen suolistobakteereistakin kiinni. Mutta niin kuuluu käydäkin, että maito vähenee. Vauva säätää maidon määrän itselleen sopivaksi, jos ei korviketta vaan anna. Korvike sotkee säätösysteemin ja silloin imetys vähenee.

Kiinteiden aloitus on sikäli tärkeä, että lapsella on tiettyjä herkkyyskausia, jolloin he ovat vastaanottavaisia oppimaan uusia asioita. Yksi näistä on halu maistella ja pyöritellä ruokaa suussa. Siksi en jättäisi kiinteiden aloittamista imetyksen lakkaamisen pelossa, koska sitten olet toisen ongelman edessä; nimittäin lapsen nirsoilun ja syömisen vaikeuden.

Ap, tuo on hyvä, että imetät ensin ja sitten kokeilette maistelua. Mutta seuraa tilannetta, jos ei halua syödä, niin tee toisinpäin. Imetys jatkuu pitkään jo pelkillä aamu ja iltasyötöillä.

Vierailija
9/9 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:01"]

Vauvamme täyttää viikon päästä 5kk ja en ole vielä raaskinu alottaa kiinteiden antamista edes makuannoksina. Pelkään, että maidontulo loppuu. Taustalla esikoisen epäonnistunut imetys jo alkumetreille. Vauva on kasvanut erinomaisesti pelkän rintamaidon turvin, viikko sitten käytiin neuvolassa. Sielläkin sanottiin, ettei mikään kiire kiinteiden pariin, mutta jossain vaiheessahan ne on aloitettava. Vinkkejä kaivataan! Soseet aion tehdä tälläkin kertaa itse ja aloittaa bataatilla ja peruna-porkkanalla.

[/quote]

syö enemmän ja tuoreempaa ruohoa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä