siis montako aistia ihmisellä on?!
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:26"]
Up, täähän on jännää. Näköaisti tuntuu trkeeltä, mutta pärjäähän sokeatkin. Ehkä kipuaisti sitten? Tai tasapaino?
[/quote]
Olen ymmärtänyt, että kipuaistin puuttuminen on vaarallisimpia. Voi kuolla tai saada pahoja vammoja huomaamattaan.
Ap sori mutta pidän sua vajaana. Kuinka et voi tietää tuollaista asiaa??? Yhtä hyvin voisit kysyä montako sormea sulla on
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:41"]
Ap sori mutta pidän sua vajaana. Kuinka et voi tietää tuollaista asiaa??? Yhtä hyvin voisit kysyä montako sormea sulla on
[/quote]
Jos asiasta kiistelevät tiedemiehetkin, niin miten ap:lla olisi mitään varmaa tietoa?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:57"]Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D [/quote] Se olisi kaikuluotausta, johon tietyllä tasolla pysyvät ainakin delfiinit, lepakot ja vesinokkaeläimet. Suosittelen että hakeudut jatkotutkimuksiin.
[/quote]
Kyllä ihmisetkin osaa kaikuluodata, sehän on yksi iso syy miksi sokeat käyttää keppiä. Ja näkeväkin voi sen taidon suht helposti opetella ainakin auttavasti. Minä luin penskana jonkun artikkelin aiheesta ja piruuttaan treenasin vähän, niin pystyin kyllä pilkkopimeässä ja side silmillä ihan mainiosti kulkemaan vieraassakin asunnossa vain kuuntelemalla omien paljaiden jalkojen läpsytystä. Mainiosti tarkoittaa nyt tässä yhteydessä, etten törmäillyt seiniin enkä isoimpiin huonekaluihin mutta pienemmät esteet ja esineet jäi kyllä huomaamatta. Ilmeisesti taitavimmat (sokeat) kaikuluotaajat pystyvät tunnistamaan jopa aika pientenkin esineiden muotoja ja jopa pintamateriaaleja/rakennetta äänen perusteella.
[/quote]
Ei kepillä kaikuluodata vaan keppiä käyttävät jopa kaikuluotaavat sokeat sillä esim vajoamia etc on hankala huomata. Haluan ehdottomasti linkin artikkeliin, jossa ihminen pystyy kaikuluotaamalla tunnistamaan pintamateriaaleja ja rakennetta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:03"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:57"]Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D
[/quote]
Se olisi kaikuluotausta, johon tietyllä tasolla pysyvät ainakin delfiinit, lepakot ja vesinokkaeläimet. Suosittelen että hakeudut jatkotutkimuksiin.
[/quote]
Eläinlääkärille siis!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:58"]Silmäaisti, korva-aisti, käsikopeloaisti, maisti, haisti ja paisti.
[/quote]
Sori, vahinkoalapeukku :o
Kyllähän ihmiset aistivat esim. jos joku tuijottaa selän takana. Luin tai katsoin ohjelmaa aiheesta, mutten muista enää selitystä ilmiölle.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:41"]
[/quote]
Listaa tähän ihmisen aistit, niin me voidaan laskea ne sun puolesta, kun ite et taida osata.
Mikset voinu samantien listata niitä tohon, vaan keskityit vain oman tyhmyytes paljastamiseen? Ootko jotenkin vajaa vai onko sulla muuten vaan vaikeeta? Onko sulla esim. aivoja? Yhdistyykö siellä mikään? Tarvitko apua, vai pitääkö sua vaan ymmärtää ja sietää?
Listaa kehiin nro. 34!
+Tunto. Aisteja on viisi.
Siksihän on sanonta "kuudes aisti" eli jos "aistii" jotain yliluonnollista.
Nykytiedon mukaan paljon enemmän. Esim ajantaju on aisti
5. Kuulo, näkö, tunto, haju, maku.
Tunto. Ja lisäski se joku "kuudes aisti".
Up, täähän on jännää. Näköaisti tuntuu trkeeltä, mutta pärjäähän sokeatkin. Ehkä kipuaisti sitten? Tai tasapaino?