Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis montako aistia ihmisellä on?!

Vierailija
23.01.2015 |

Kuulo, näkö, maisti......ja?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:09"]Nykytiedon mukaan paljon enemmän. Esim ajantaju on aisti
[/quote]

:o seriously? Nyt meni jännemmäksi.

Vierailija
22/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuudes aisti sama kuin intuitio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisti :DDDD

Vierailija
24/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:09"]Nykytiedon mukaan paljon enemmän. Esim ajantaju on aisti
[/quote]

:o seriously? Nyt meni jännemmäksi.
[/quote]
Jep, olikohan niitä aisteja ollu lähemmäs 10. Yksi oli tasapainoaisti.

Vierailija
25/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torsti?

Vierailija
26/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lämpöaistiakin sanota joissakin luokitteluissa aistiksi?

Vierailija
27/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:16"]

Haisti :DDDD

[/quote]

Haisti on suomea, mutta aika vähän käytetty sana.

Vierailija
28/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä paineen aistiminen? Vai onko tuntoaistin alainen?

Vierailija
29/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D

Vierailija
30/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäaisti, korva-aisti, käsikopeloaisti, maisti, haisti ja paisti.

Vierailija
31/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs onko nälän ja janon tunne aisteja?

Vierailija
32/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:57"]

Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D

[/quote]

Olisiko jokin paineaisti?

Vierailija
33/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:57"]Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D
[/quote]

Se olisi kaikuluotausta, johon tietyllä tasolla pysyvät ainakin delfiinit, lepakot ja vesinokkaeläimet. Suosittelen että hakeudut jatkotutkimuksiin.

Vierailija
34/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aristoteleen ajalta periytyy viisi aistia (näkö, kuulo, haju, maku, tunto). 

Tasapainoaisti taas perustuu nesteen liikkumiseen sisäkorvassa.

"Kehoaisti", en tiedä mikä on virallinen nimi, perustuu tietyntyyppisiin lihaksissa sijaitseviin reseptoreihin jotka välittävät kokoajan aivoille tietoa kehon asennosta.

Jos aisteja lähdetään luokittelemaan erilaisten reseptorien perusteella, niin silmistä löytyy pari, ihosta ja kielestä useampia kummastakin ja nenästä yli 1000. 

Sitten jos sen varsinaisen aivoissa tapahtumisen aistikokemuksen perusteella pohtii niin homma menee entistä hankalammaksi, kun ottaa huomioon vaikka synesteetikot, joilla ne aistikokemukset menevät iloisesti sekaisin. Tai vaikkapa sen jenkkiläisen sokeiden maastopyöräilyjoukkueen, joka havainnoi ympäristöään lepakoiden tyyliin kaikuluotaamalla  ja kuvailee kokemusta enemmän näkemisen kuin kuulemisen kaltaisena.

Éli yhtä oikeaa vastausta ei tähän taida olla :)

Vierailija
36/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu makean- ja suolanhimo?

Vierailija
37/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:57"]Mikä on se aisti, joka aistii jonkun hlön läsnäolon pimeässäkin, vaikkei näe, kuule tai haistaisi mitään? Itse ainakin tunnen sellaista "kohinaa"/"säteilyä"/tms, kun tilassa on minun lisäkseni toinen ihminen. :D [/quote] Se olisi kaikuluotausta, johon tietyllä tasolla pysyvät ainakin delfiinit, lepakot ja vesinokkaeläimet. Suosittelen että hakeudut jatkotutkimuksiin.

[/quote]

Kyllä ihmisetkin osaa kaikuluodata, sehän on yksi iso syy miksi sokeat käyttää keppiä. Ja näkeväkin voi sen taidon suht helposti opetella ainakin auttavasti. Minä luin penskana jonkun artikkelin aiheesta ja piruuttaan treenasin vähän, niin pystyin kyllä pilkkopimeässä ja side silmillä ihan mainiosti kulkemaan vieraassakin asunnossa vain kuuntelemalla omien paljaiden jalkojen läpsytystä. Mainiosti tarkoittaa nyt tässä yhteydessä, etten törmäillyt seiniin enkä isoimpiin huonekaluihin mutta pienemmät esteet ja esineet jäi kyllä huomaamatta. Ilmeisesti taitavimmat (sokeat) kaikuluotaajat pystyvät tunnistamaan jopa aika pientenkin esineiden muotoja ja jopa pintamateriaaleja/rakennetta äänen perusteella. 

Vierailija
38/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku, haju, näkö, kuulo, tasapaino. Tunto onkin sitten monimutkasempi; on resptoreita kivulle, paineelle ja kuumalle ainakin. On kyllä aika vaikeeta sanoa yksioikosesti, kuinka monta aistia ihmisellä on.

Ajankuluksi vielä; mikä on teiän mielestä tärkein?

Kipuaisti varmaan hengissäpysymisen kannalta tärkeä, mutta niin on hajukin (tietää, mitä syö).

Maisti, haisti, taisti, näisti :D Se kuudes aisti on varmaan varattu vaistille :) Vaistoa tai intuitiotahan usein kuudenneksi aistiksi mainitaan.

Vierailija
39/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aistilla nähdään unia? Niitähän näkevät sokeatkin.

Vierailija
40/44 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 03:08"]

Millä aistilla nähdään unia? Niitähän näkevät sokeatkin.

[/quote]

Ei oo aisti se :) Aivot järjestelee ja kelaa läpi tunteita, tapahtumia, mitä lienee. Tai tostakin varmaan löytyy monta mielipidettä, että mitä ne aivot touhuu meiän nukkuessa, mutta unia ei varsinasesti aistita. Eikös aistideprivaatiossakin ihminen ala lopulta kokemaan vaikka mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan