Pakko päästää velat ulosottoon ja alkaa sossun asiakkaaksi:(
En selviä enää omin voimin tästä suosta. Ainut vaihtoehto on päästää velat ulosottoon. Käyn toski edelleen töissä normaalisti, mutta sitten ulosotto vie palkasta 600e/kk, ja saan toimeen tulotukea elääkseni. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää lopettaa kaikki pienimmätkin velkojen normaalit lyhennykset, kun niihinkään ei ole enää varaa, menevät sitten ulosoton kautta moninkertaisina.
Jos saa kaksi maksuhäiriömerkintää vuoden sisään, se tarkoittaa 4 vuodeksi luottotietojen menettämistä, eli ihan sama jos otan kaikista 10-15 velasta ja maksusista merkinnän, ei se merkinnän pituus siitä enää lisäänny. Muutamanvuoden päästä olen taas "normaali" tilassa. Nyt on päätös tehty. Toisaalta helpottaa, koska nyt ei periaatteessa ole rahaa edes ruokaan.
Kommentit (41)
Saat toimeentulotukea jos sinulle jlää alle sen ''perusosan'', oliko se sitten muistaakseni 400 e vuokran, sähkön ja puhelinlaskun + lääkekulujen jälkeen. Käytännössä kuitenkin palkasta ei vähennetä niin paljoa ettei uo:n suojaosaa jäisi itselle.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:58"]Ulosottovelkaa ei hyväksytä sossussa pakolliseksi menoksi. [/quote] Kyllä hyväksytään.
[/quote]
No sitten mua on kohdeltu väärin? Myöskään kela ei ota asumistukea laskiessa ulosottoa huomioon. Näin Helsingissä.
[/quote]
Kela ja sossu ovat aivan eri asioita. Sossu ei hyväksy sitä, että palkasta maksaa sovitun lyhennyksen ulosottomiehelle. Sen sijaan, jos ulosottomies ulosmittaa tulot niin, että ihmiselle jää vain suojaosuus, jolla ei saa katettua pakollisia menoja, niin sossu maksaa toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:26"]Saat toimeentulotukea jos sinulle jlää alle sen ''perusosan'', oliko se sitten muistaakseni 400 e vuokran, sähkön ja puhelinlaskun + lääkekulujen jälkeen. Käytännössä kuitenkin palkasta ei vähennetä niin paljoa ettei uo:n suojaosaa jäisi itselle.
[/quote] näin. Mulla jäi 1020 euroa uon jälkeen ja siitä maksoin asumiseen 730 e, kun tytöllä vielä oli kalliihkp harrastus, oli reilu vuosi tiukkaa. Harmi tytölle, mutta selvittiin ja nyt velat maksettu.
Olen itse ollut "velkavankeudessa" toistakymmentä vuotta, kunnes sain velkojan kanssa sovittua summan, jolla pääsin siitä irti. Ei se, että maksuhäiriömerkintä on luottotiedoissa esim. 4 vuotta tarkoita sitä, että sen jälkeen saa velkansa anteeksi. Ei! Velkoja kyllä uusii velkansa, ettei se pääse vanhenemaan. Velasta pääsee ainoastaan neuvottelemalla tai maksamalla velan. Itselleni jäi liiketoimista vuonna 1990 200000 markan (vajaat 40000 Euroa) velat, joita en pystynyt maksamaan. Luottotiedoissa oli maksuhäiriömerkintä lähes 20 vuotta, kunnes tein velkojalle tarjouksen. Eräs hyvä ystäväni tarjosi 6000 Euroa lainaksi ja sanoi, että yritä sillä saada asia hoidettua. En tahtonut uskoa todeksi, että asian esitettyäni se hyväksyttiin!!! Sain aikanaan myös ystävälle velkani hoidettua, joten nyt olen velaton ja myös luottokelpoinen kansalainen. Kauan se otti, mutta "lopussa kiitos seisoo"!
Jos on tehnyt maksusopimuksen ulosoton kanssa, silloin sossu ei niitä lyhennyksiä huomioi. Mutta jos ulosotto menee suoraan palkasta, silloin sossu huomioi menona. Koska sossu ottaa huomioon kaikki tilille tulevat nettotulot ja silloin ei voi enään huomioida tuloksi ulosoton välistä vetämää summaa, koska se ei ole koskaan tilillä käynytkään.
Tuo on kyllä ihan hullua :O Rangaistaan siitä, että yritetään ja toisaalta taputellaan päähän, kun ei edes yritä. Noh, jos joskus kyllästyn tähän oravanpyörään, niin vedän kaikki vipit tappiin ja nautin niistä rahoista, kunnes sossunluukku kutsuu.
Ei saa sossusta ja ulosoton jälkeen palkasta jätetään aina perusosa, joka lasketaan elätettävien mukaan, joten sillä pärjättävä.
Niin kyllä sillä perus osalla on pärjättävä . Itselleni jäi noin seitsemän sataa vuokran ja ulos otto maksun jälkeen. Olen yhden nyt teinipoika yh .Maksoin 4v ja nyt palkka kokonaisena tullutkolme kuukautta. En hoksannut edes asumistukea kysyä. Mutta nyt on kaikki hyvin.
ulosoton jälkeen minulle jää se suoja-osuus, joka on 924e. siitä pitää maksaa vuokraa 900e, eli käteen jää 24e. ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:20"]ulosoton jälkeen minulle jää se suoja-osuus, joka on 924e. siitä pitää maksaa vuokraa 900e, eli käteen jää 24e. ap
[/quote]
Juu ja tällöin saat sossusta loput, eli niin että käteen jää 480€. Jos siis asut yksin. Jos sossu hyväksyy noin suuret asumismenot.
Läheskään kaikilla ei oo vippiongelmia. Mun 87v mummo onnkojta ulosotossa, jos ei keksitä jotain. Maksukatto ei ole täysi, sairastui alkuvuodesta ja oli sairaalassa+lääkkeet+kämppä+kotiapu jne. Tulot kun on sen 970e kuussa niin lisää ei tule. Me terveet voidaan ottaa lisäduunia tai kerätä vaikka pulloja, nyt mun on varmaan kyllä otettava useamman tonnin laina, että aaadaan mummo jotenkin pois pulasta.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys velkaneuvontaan. Sovi siellä maksujärjestely. Ei ulosotto lopu neljään vuoteen, jos nikn kuvittelet.
Tähän. Mene velkajärjestelyyn. Kun sinne pääset sun tarvii maksaa vaan pieni osa veloista.
Vierailija kirjoitti:
Nosto
Niin, tämä on vanha ketju siis viime vuodelta.
Tehkää uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys velkaneuvontaan. Sovi siellä maksujärjestely. Ei ulosotto lopu neljään vuoteen, jos nikn kuvittelet.
Tähän. Mene velkajärjestelyyn. Kun sinne pääset sun tarvii maksaa vaan pieni osa veloista.
Ei todellakaan ole automaatio, että velkojat suostuvat järjestelyyn. Riittää, että yksikin velkojista kieltäytyy niin sen jälkeen järjestelyä ei voi syntyä. Ja ennen kuin sitä edes yrittää niin pitää olla maksellut jonkin aikaa ulosottoon.
Aloittajalle pitää jäädä kuukausittain uo:n, asumis- ja terveydenhoitomenojen jälkeen noin 500 e/kk. Jos uo ottaa 600 e/kk, niin se tarkoittaa että hänelle jää kuussa käteen 1200 euroa. Jos vuokra on 900 euroa, niin siitä jää 300e. Sossusta voi siis saada 200 e/kk.
Luottotiedot palautuvat 2-4 vuotta ulosoton päättymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuollaiset tyypit. Mitä helvettiä sitä velkaa ottaa kun ei suoriudu niistä!
Kunpa Suomessa joutuisi tuollaisesta linnaan lusimaan, oppisitte rahankäyttöä!
Sinua ei elämä ole ilmeisesti koskaan kurittanut? Kiva sinun kannaltasi, mutta luulisi kaikkien ymmärtävän että elämässä voi tulla eteen monta ikävää yllätystä yhtä aikaa, jolloin omat keinot ja voimavarat eivät riitä kaikesta selviämiseen.
Jos tekee sopimuksen uo:n kanssa, ei hyväksytä. Jos uo-mies ottaa väkisin, sitten hyväksytään.