Kuinka moni ostaa peruna-sipulisekoituksen valmiina?
Ihan spin offina tuohon Lidl-ketjuun: Miksi ihmeessä joku pesee, kuorii ja suikaloi perunansa ja pilkkoo sipulit, kun pakasteesta saa valmista peruna-sipulisekoitusta? Terveellisyydellä sitä ei voi perustella. Jos pilkon 2 kg perunaa ja pari sipulia siihen, aikaa menee yli puoli tuntia. Ei minulla ainakaan ole siihen aikaa eikä siis kultaista sädekehää pään päällä ;) Myöskään keittojuureksia en ole ikinä itse pilkkonut, pakasteen sekoitukset ovat aivan yhtä ravinnerikkaita ja ah, niin helppoja.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:31"]
Minä taas olen ihmetellyt että kuka niitä oikein ostaa! Itse teen kaikki ruoat alusta loppuun itse. Jos tekisin esim. keiton pakastevihanneksista, ei se tuntuisi itsetehdyltä. En yritä kiillottaa sädekehääni. Tämä nyt vain on mulle elämäntapa ja ruoanlaitto on tärkeä osa arkeani. Rentoudun parhaiten keittiössä kun saan kehitellä ja testata itse uusia reseptejäni. En siis paheksu muita tyylejä, kunhan olen aidosti yllättynyt, että niin moni ostaa valmiina.
[/quote]
Minäkin tykkään laittaa ruokaa, kokeilla uusia reseptejä ja tehdä mahdollisimman paljon alusta alkaen itse, mutta välillä on niitä tilanteita, jolloin pitää päästä helpolla ja nopealla. Kiusaukset ovat yksi vakioratkaisuistani sellaisiin tilanteisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:43"]
Perunsasipulisekoitus on pahaa. Muttei onneksi tarvita mihinkään. Oikea peruna maistuu ihan erilaiselta.
Osatan pakasteherneitä ja -pinaattia. Muut vihannekset tuoreena
[/quote]
Mihin tarvitset pakasteherneitä? Ne vasta pahoja ovatkin!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:54"]
No, en tarvitse perunasipulisekoitusta mihinkään, joten en osta sitä. Mutta kyllä mä joskus ostan pakastevihanneksia. Kyllä mä jaksan ja ehdin perunani kuoria soppaan, samoin sipulit ja muut kasvikset.
Näistä tuoreuksista ja laaduista, musta on hauskaa, kun Lidl fanit hehkuttavat kasvisten tuoreutta liiterissä, mutta nyt tässä ketjussa puolustellaan näitä pakasteita tuoreuteen vedoten myös :)
Mutta jokainen ostaa mitä haluaa, jookos?
[/quote]
Itse asiassa pakastetuissa kasviksissa on monesti enemmän ravintoaineita jäljellä kuin tuoreissa. Tästä oli taannoin joku tutkimus tehty.
[/quote]
Näin olen joskus itsekin lukenut, enkä tarkoittanutkaan tätä :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:43"]
Perunsasipulisekoitus on pahaa. Muttei onneksi tarvita mihinkään. Oikea peruna maistuu ihan erilaiselta.
Osatan pakasteherneitä ja -pinaattia. Muut vihannekset tuoreena
[/quote]
Mihin tarvitset pakasteherneitä? Ne vasta pahoja ovatkin!
[/quote]
Ne on hyviä. Ihan nopeesti kuumennettuna lisäkkeeksi. Tai johonkin ruokaan ihan lopuksi. Minä en syö hernekeittoa, mutta noista pakasteherneistä tulisi hyvä sosekeittokin. oon joskus syöny.
Osatan harvoin, koska muut ei meillä tykkää. Musta ne maistuu ihan samalta kuin herveet kesällä
Kyllä se kinkkukiusaus vaan on hieman eri makuista, jos ne perunat on pilkottu tuoreesta, eikä tehty sitä pakastetusta potusta. Lisäksi se pakastettu "suikale" menee ihan muussiksi siellä uunissa siinä vaiheessa, kun on kypsää... sama koskee keittoja, ravintopitisuus juu on varmaankin sama, mutta maku valitettavasti ei :( Ja näin isommalla perheellä, vaikka ne pakastekuutiot sun muut suikaleet onkin edullisia, niin paremman maun lisäksi itse tehden saa myös aika lailla edullisempaa ruokaa.
Peruna-sipulisekoitus on kaameinta ja pahimman makuista höttöä mitä maa päällään kantaa. Lapsuudenkodissani tuosta moskasta valmistettiin kaikki laatikot tms, kun niiiiiin kivasti tuli nopeasti valmista. Ei ikinä enää, yök. Itsetekemällä saa helposti hyvän ja maistuvan ruuan.
Mulla on alligaattori jolla suikaleita tulee pikvauhtia, tietysti ne perunat ja sipulit tarvii kuoria silti. Itsetehty on parempaa kyllä. Kesällä ja syksyllä kyllä itsetekemällä saa ravinteikkaampaakin, tähän aikaan vuodesta perunassa ei ole kummoisesti ravinteita jäljellä osti sen sitten sulana tai pakasteena.
Mut joo, usein tulee kiireessä käytettyä pakasteita.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:59"]
En osta koskaan. Ensinnäkin meillä ei moista sekoitusta syödä kovinkaan usein, ja silloin kun sitä johonkin tarvitaan, en näe mitenkään vaikeaksi tehdä sitä itse. Tehdään muutkin ruuat aina alusta asti tuoreista aineista, miksi perunat ja sipulit olisivat jotenkin erikoisasemassa. Mielestäni ruuanlaittoon käytetty aika ei mene hukkaan. Ei maailmassa ole mihinkään niin kiire, etteikö ehtisi tuntia päivässä pistää ruuanlaittoon.
[/quote]
Voi miten sädekehäsi kiiltää!
Joillakin ihmisillä voi olla muutakin tehtävää kuin se ruoka, mutta jos sinulla ei ole, niin onhan se vaikea ymmärtää että toisen arki voi olla erilaista.
[/quote]
Se ruoka nyt sattuu olemaan suuressa roolissa terveyttä ajatellen. On ihan hyvä osata sitä valmistaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:22"]
Se ruoka nyt sattuu olemaan suuressa roolissa terveyttä ajatellen. On ihan hyvä osata sitä valmistaa.
[/quote]
Jep. Mutta terveellistä ruokaa voi valmistaa helpommalla kun käyttää pakastevihanneksia ja -juureksia. Se itse silppuaminen ei tee ruokaa yhtään sen terveellisemmäksi. Terveellistä, lisäaineetonta ruokaa saa myös pakasteista. Pikemminkin jää enemmän aikaa hoitaa terveyttää esim. liikunnalla kun ei vietä koko iltaa keittiössä.
Pääsääntöisesti pilkon itse, mutta useimmiten minulla on myös pakastimessa erilaisia valmiita peruna- ja vihannessekoitteita, joita käytän kun on kiire tai parempaa tekemistä. Ei siihen pilkkomiseen mitään puolta tuntia mene, ainakaan minulla. Mutta joskus ei vain ehdi/viitsi tehdä sitä ja silloin on kiva kun on mistä ottaa.
Pilkon itse, koska musta se on niin parempaa, oli kyseessä sitten peruna, sipuli tai keittojuurekset. Perunasipulisekoitus varainkin on jotain niin epämiellyttävää. Toisaalta olen opiskelija, joten ei ole lapsia jaloissa pyörimässä vaan saan ihan rauhassa tehdä.