Miten työpaikallasi alallasi meno on muuttunut sitten 70-80-luvun.
Kommentit (23)
No enpä voi tietää kun olen ollut silloin vauva.
Hölmö kysymys. Tuskin täällä eläkeläisiä pyörii. Jos on ollu 1970-luvulla työelämässä nyt on jo eläkkeellä eikä tiedä nykytyöstä mitään
Kaikkea ei tarvinnut kirjata. -hoitoala
Opiskelen vasta, mutta siten että oman alan töitä ei saa kuin ehkä paras ja verkostunein kolmannes. Eikä ole edes mikään mediatrendiammatti kyseessä.
Osa työn tuloksista näyttää suhteellisen samanlaiselta, mutta jokaisen työvaiheen työtavat ja työmenetelmät muuttuneet täysin. Ja teemme ihan uusiakin asioita. Olen mediayhtiössä, (ent. sanomalehdessä) töissä
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:58"]
Hölmö kysymys. Tuskin täällä eläkeläisiä pyörii. Jos on ollu 1970-luvulla työelämässä nyt on jo eläkkeellä eikä tiedä nykytyöstä mitään
[/quote]
Meillä työpaikalla juuri eläkkeelle jäävät mustelevat uransa alkuaikoja ja kuulee hurjia juttuja joita ei tänä päivänä voisi tapahtua ilman oikeusjuttuja tai potkuja. mm kerrotaan kuinka on oltu humalassa töissä, tehty asioita puolihuolimattomasti, työtahti on ollut keveämpi ja ehditty tehdä käytännön piloja työkavereille ym. Ettekö ole jututtaneet konkareita vanhoista ajoista?
olin koululainen silloin mutta meno oli jonkinverran erilaista silloin: ei ollut tietokoneita, paperit monistettiin tenulta haisevalla monistus"koneella", oppikirjat oli yya-henkisiä ja sosialistisen realistisia, sain aivikalvontulehdusrokotteen ja poliorokotteen sokeripalassa, koulussa oli kuvaputkitelkkarit joista katsottiin hiihtokisoja, oppikirjoja omi varaa ostaa jonaiselle työkirjoineen, syrjäkylillä oli runsaasti pikkukoulja, maahanmuuttajia ei ollut, ei ollut adhd ym diagnooseja vaan joku ei pärjännyt koulussa ja tuplasi välillä eikä siitä tehty sen kummempaa numeroa eikä pyöritetty oppilashuoltorumbaa jne Olen ammatiltani opettaja.
No edes esson baari ei ole enää entisensä....
T. Liikenkeaseman työntekijä
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:58"]
[/quote]
Meillä työpaikalla juuri eläkkeelle jäävät mustelevat uransa alkuaikoja ja kuulee hurjia juttuja joita ei tänä päivänä voisi tapahtua ilman oikeusjuttuja tai potkuja. mm kerrotaan kuinka on oltu humalassa töissä, tehty asioita puolihuolimattomasti, työtahti on ollut keveämpi ja ehditty tehdä käytännön piloja työkavereille ym. Ettekö ole jututtaneet konkareita vanhoista ajoista?
[/quote]onneks ne kouluttamattomat tumpelot hidastelijat ja saikuttajat potkittiin pihalle jo vuosia sitten, eivät enää ole pilaamassa työelämää
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:58"]Kaikkea ei tarvinnut kirjata. -hoitoala
[/quote]
Ja sisätuloissa tupruteltiin tupakkihuoneissa ja parvekkeilla telkkaria katsellen potilaitten kanssa.
Aika vähän on ollut IT-alan firmoja ja työpaikkoja tuolloin...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:58"] Hölmö kysymys. Tuskin täällä eläkeläisiä pyörii. Jos on ollu 1970-luvulla työelämässä nyt on jo eläkkeellä eikä tiedä nykytyöstä mitään [/quote] Meillä työpaikalla juuri eläkkeelle jäävät mustelevat uransa alkuaikoja ja kuulee hurjia juttuja joita ei tänä päivänä voisi tapahtua ilman oikeusjuttuja tai potkuja. mm kerrotaan kuinka on oltu humalassa töissä, tehty asioita puolihuolimattomasti, työtahti on ollut keveämpi ja ehditty tehdä käytännön piloja työkavereille ym. Ettekö ole jututtaneet konkareita vanhoista ajoista? [/quote]onneks ne kouluttamattomat tumpelot hidastelijat ja saikuttajat potkittiin pihalle jo vuosia sitten, eivät enää ole pilaamassa työelämää
[/quote]
Työelämä ja sen vaatimus olivat silloin toisenlaiset. Silloin tuo ei edes ollut epänormaalia. Epänormaalimpaa ol jos joku käytti suojalaseja tai muita työturvallisuusitsestäänselvyyksiä nykyään.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:03"]
olin koululainen silloin mutta meno oli jonkinverran erilaista silloin: ei ollut tietokoneita, paperit monistettiin tenulta haisevalla monistus"koneella", oppikirjat oli yya-henkisiä ja sosialistisen realistisia, sain aivikalvontulehdusrokotteen ja poliorokotteen sokeripalassa, koulussa oli kuvaputkitelkkarit joista katsottiin hiihtokisoja, oppikirjoja omi varaa ostaa jonaiselle työkirjoineen, syrjäkylillä oli runsaasti pikkukoulja, maahanmuuttajia ei ollut, ei ollut adhd ym diagnooseja vaan joku ei pärjännyt koulussa ja tuplasi välillä eikä siitä tehty sen kummempaa numeroa eikä pyöritetty oppilashuoltorumbaa jne Olen ammatiltani opettaja.
[/quote]
Koulukiusaamiseen ei puututtu. Jos pienessä kyläkoulussa jollain ei ollut kavereita tai joku lapsista jätettiin aina ulos leikeistä ja kiusattiin koulumatkoilla, niin se johtui opettajien(kin) mielestä siitä, että lapsi vaan oli jotenkin outo. Opettajia ei saanut välitunneilla häiritä, sillä se oli heidän kahvituntinsa. Välituntivalvoja poltti tupakkaa ja lähinnä suojeli opettajien autoja lapsilta. Näin 30 oppilaan kyläkoulussa Pohjois-Karjalassa 1970/80-luvuilla.
Tietokonetta pitää "hoitaa" enemmän kuin potilaita.
Perushoito on aikaisempaa enemmän retuperällä, eikä sitä vieläkään ymmärretä arvostaa.
Painavia potilaita ei ehkä enää tarvitse nostaa pelkin käsivoimin, vaan voi käyttää potilasnostureita, jos niitä on.
Suihkupaareja ja -tuoleja käytetään melkein kaikkialla. Jossain palvelukodeissa huonokuntoisetkin asukkaat keikkuvat wc-pöntöllä suihkutettavana, kun pitää leikkiä, että he pysyvät siinä turvallisesti ilman turvavyötä.
Leikitään, että täysin autettavat ihmiset selviävät kotihoidossa ilman, että hoitotyöhön ohjataan lisää resursseja.
1980-luvulla laitoshoito oli vielä todellinen vaihtoehto, myös mielenterveyspotilaille. Nyt laitoshoito puretaan vielä kehareiltakin.
Mä olen kirjoittanut ylioppilaaksi -86 ja olen ollut töissä -80-luvulla, ikää mulla on 47. Eli ihan hyvin täältä voi löytyä 70-luvullakin töissä olleita. Itse työskentelen it-alalla, tietokoneet ja tekniikka on tullut joka paikkaan ja työtahti on ihan toinen. Ennen odotettiin käännöksiä vuorokausi. Nyt asioita tehdään todella hektisesti.2511
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:05"]Aika vähän on ollut IT-alan firmoja ja työpaikkoja tuolloin...
[/quote]Minä olin it-firmassa jo -85. Oli niitä muitakin.
80-luvun loppupuolelta alkaen: Ei ole enää puhtaaksikirjoitettavaa, kun ihmiset tekevät kaiken itse tietokoneillaan. Ei tuprutella tupakoita eikä sikareita työtiloissa. Teleksit ja faksit ovat harvinaisia. Tilinauha ei ole enää tilinauha. Lankapuhelimia ei enää paljon käytössä. Netin käyttömaksu on paljon halvempi. Farkuissa saa olla.
Mä olin yhteen aikaan töissä Fujitsulla, osa Fujitsusta perustuu Nokia dataan ja oliko se sitä ennen Kaapelitehtaan elektroniikkaosasto. Joka tapauksessa intrassa oli historiajuttuja mitä tietotekniikka oli 1960-luvulla ja oli mulla työkavereita, jotka olivat tehneet lähes 40 vuoden alalla.
No mä oon puheterapeutti, enkä ole minäkään työskennellyt silloin vielä, mutta vanhemmat kollegat ovat kertoilleet. Silloin asiakkaita oli vähemmän, terapiajaksot oli viisi kertaa pidempiä kuin nyt. Oli aikaa tehdä työnsä. Työnkuva on laajentunut paljon, äännevirheiden korjaajista on tullut, kielen, puhumisen, nielemisen ja syömismotoriikan rautaisia ammattilaisia. Niin kuin terveydenhuollossa yleensä, kirjaaminen ja arkistoiminen on aika eri levelillä. Siivosin työpaikallani (neuvola) vanhaa varastoa, jonka ovea ei ollut kukaan avannut varmaan kahteenkymmeneen vuoteen. Löytyi pahvisia potilaskortteja 80-luvun alusta. Niissä oli nimet, sotut, diagnoosit yms. käsin kirjoitettuna ja siellä ne lojui kaapissa. Työtä helpottamaan on tullut suomenkielisiä standardoituja testejä sekä terapiamateriaalia, eli työ ei perustu enää omaan mutuun ja pelkästään itse askarreltuihin harjoituksiin.
En voi tietää, kun en ollut silloin vielä työelämässä.