Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: “Hyvät ajat loppuvat sinun sukupolveesi” – ilmastokriisin lasten elämä on kuolemisen opettelua

Vierailija
08.11.2021 |

Kuvituksena on luuranko halaamassa kukkaa, taustallaan palava metsä.

Mitä mieltä olette?

https://yle.fi/aihe/a/20-10001542

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta ikävä kyllä. Kaikella on aikansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Miten itse puhut lapsille kuolemasta?

Vierailija
4/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsukaiset siitä huolimatta haluaa trendivaatteita, ajella mopoautolla ja roskata luontoa. Ovat ne niin järkyttyneitä..

Vierailija
5/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmastonmuutos ole mikään kaiken tappava eksistentiaalinen katastrofi.

Vierailija
6/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi odottaa niitä lapsia, kuivuudesta kärsivillä alueilla kuollaan jo. Samoin tulvissa ja hirmumyrskyissä, jotka lisääntyy ilmastonmuutoksen takia.

Vierailija
7/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt  lapsiani etteivät hanki lapsia. Olen myös pyytänyt anteeksi kun heidät olen tehnyt. Jos olisin oikeasti ymmärtänyt maapallon ja yhteiskuntamme tilan en olisi ainuttakaan hankkinut.

Vierailija
8/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pyytänyt  lapsiani etteivät hanki lapsia. Olen myös pyytänyt anteeksi kun heidät olen tehnyt. Jos olisin oikeasti ymmärtänyt maapallon ja yhteiskuntamme tilan en olisi ainuttakaan hankkinut.

Oletko ajatellut puhua heille, että eläminenkin on lopulta ihmisen valinta? Vaikka synnytystä ei saakaan tekemättömäksi.

9/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Miten itse puhut lapsille kuolemasta?

Kaikki kuolevat mutta sinä olet nuori etkä kuole vielä pitkään aikaan, joskus hyvin harvoin lapsi kuolee. Usein kun tulet vanhaksi olet valmis kuolemaan eikä se pelota.

Vierailija
10/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsukaiset siitä huolimatta haluaa trendivaatteita, ajella mopoautolla ja roskata luontoa. Ovat ne niin järkyttyneitä..

Sinun lapsukaisesi?

Omani muun muassa kierrättävät vaatteet sisarusparvessa mukisematta, sammuttelevat valoja, pyytävät tankkaamaan biodieseliä ja viimeksi halusivat vaihtaa tekniikkalegojen käyttämät paristot ladattaviin akkuihin.

En ole mitään arvoja tuputtanut, ainoastaan lukenut heille monipuolisesti ja kannustanut itsenäiseen ajatteluun.

Vierailija
11/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomen ilmapiirikin tuhoutuu lopullisesti kun valakoisia yhä vähemmän

Tavallaan melkein kadehdin ihmisiä, joilla on noin pienet murheet.

Vierailija
12/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivilisaatioiden selviytymistesti on se tuhoaako se itsensä suoraan tai tuhoamalla elinympäristönsä. Maapallon sivilisaatio on juuri astumassa siihen testiin.

Vierailija
13/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen pitäisi opetella kuolemaan. Tulisi silloin paljon parempi elämä, kun tietää miten viimeinen askel menee.

Vierailija
14/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lapsukaisesi?

Omani muun muassa kierrättävät vaatteet sisarusparvessa mukisematta, sammuttelevat valoja, pyytävät tankkaamaan biodieseliä ja viimeksi halusivat vaihtaa tekniikkalegojen käyttämät paristot ladattaviin akkuihin.

En ole mitään arvoja tuputtanut, ainoastaan lukenut heille monipuolisesti ja kannustanut itsenäiseen ajatteluun.

En ole lisääntynyt enkä lisäänny. En omista edes autoa, en matkustele enkä ostele jatkuvasti uutta tavaraa. Työni puolesta vaalin ympäristöä. Että noh, osuuteni on tässä.

Vierailija
15/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutokset ovat ihmisen mittakaavassa niin hitaita, että jokainen elää siinä ilmastossa mihin on syntynyt, ja kokee sen "oikeaksi ilmastoksi". Joku voi muistella, että juu, lapsuudessa oli niin kylmiä talvia että lumi ei sulanut juhannuksenakaan. Niitä sitten vähän naureskellaan, mutta ei kukaan sellaiseen osaa kaivata, kun siitä ei ole mitään kokemuksia. Ihmisen "ilmastomuisti" on todella lyhyt.

Aina kärvistellään ja valitetaan sitä säätä, mikä sattuu olemaan. Henki ei keltään mene, jos 1,5 astetta lämpenee. Maailmassa on alueita, joissa on 40 asteen helle melkein ympäri vuoden, ja sitkeästi siellä eletään vaan.

Vierailija
16/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähän nopeutamme kuitenkin tulevaa ilmastonmuutosta niin se ei paljoa vaikuta, että sulaako jäätiköt 10 tuhannessa vai 9 tunannessa vuodessa.

Suurempi ongelma on energian loppuminen ellei uusia menetelmiä keksitä (luultavasti keksitään) tai elämäntapoja merkittävästi muuteta. Elämäntavat ovat kuitenkin menossa väärään suuntaan kun lämpimistä maista muutetaan kylmiin maihin jossa tarvitaan energiaa enemmän ja pidetään korkeampaa elintasoa.

Tauditkin ovat suurempi uhka kuin ilmastonmuutos. Koska vain voi tulla super hyvin leviävä tappava "korona" ja kun ihmiset kulkevat ympäri maailmaa niin ebolat ja muut eivät enää jää sinne synnyinseuduilleen vaan rantautuvat nopeasti myös pohjolaan.

Sitten on toki vielä tulivuoret ja meteoriitit ja muut. Rakenamme jatkuvasti suurkaupunkeja vaarallisille alueille ja kasvatamme riippuvuuttamme energiasta kuten sähköstä. Ei ole luonnon syy jos ihminen rakentaa väärään paikkaan eikä pärjää esimerkiksi ilman sähköä kuten ennen.

Vierailija
17/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Raamatun Ilmestyskirjaa. Hyvä, että nuoret alkavat pohtia sitä, kuka on auringon toiminnan takana. Ja kohottavat katseensa hiilidioksidista.

Vierailija
18/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumme katastrofista jos kaupunki jää veden alle mutta katastrofihan on tehty jo 200 vuotta sitten jonkun tyhmän ukkelin toimesta, joka on aloittanut kaupungin rakentamiseen paikkaan, joka on 200 vuoden kuluttua veden alla, tämä ei ole luonnon vika vaan ihmisen omaa tyhmyttä

Vierailija
19/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lapsukaisesi?

En ole lisääntynyt enkä lisäänny. En omista edes autoa, en matkustele enkä ostele jatkuvasti uutta tavaraa. Työni puolesta vaalin ympäristöä. Että noh, osuuteni on tässä.

Eli et oikeastaan elä.

Ehkä nuo asiat merkitsevät sinulle, mutta itse en koe asiaa niin. Minulle kuluttaminen on toissijaista, on minulla hupini. En vain näe syytä, miksi alkaisin toimittaa niistä juurtajaksain.

Vierailija
20/32 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinkertainen ihminen, ja välitän vain omasta elämästäni. Mun pää ei jaksa murehtia koko planeetan tulevaisuutta. Olenko nyt aivan pahis?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän