Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksi uuden keinon poistaa nielusta proppuja!

Vierailija
22.01.2015 |

Ottaa lasten lääkeruiskuun lämmintä vettä ja "ampuu" sitä suoraan proppuun. Kyllä irtoaa, kivuttomasti ja ilman yökkäilyä. :)

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:43"]

Anteeksi, mikä on proppu?

[/quote]  

Suussa, nielurisoissa, oleva valkoinen töhnä.

[/quote] Ai ei se nielu/kitarisojen poisto ton  ihmeenpää olekkaan. Hienoa! Nyt alan painostamaan terv keskusta että mun on saatava leikkaus koska mulla on niin usein nielutulehdus (proppuja ei kylläkään) ja ei noi antibiootto kuuritkaan mitään terveellisiä ole. Mä jotenkin kuvittelin homman paljon kamalammaksi eli onneksi tuli katsottua tää, kiitos!

Vierailija
62/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä tutkimassa omaa suutaa fikkarin kanssa peilistä. Kovin oli erinäköinen kuin videossa. Mutta minulta on kita- ja nielurisat leikattu pois lapsena. Ei ole tullut proppuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla propoujen tulo loppu kun vähensin maitotuotteiden käyttöä radikaalisti. Aikasemmin käytin maitotuotteita todella paljon päivittäin, nykyään taas harvemmin.

Vierailija
64/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi stana!! Menkää jo leikkauttamaan ne risat, henkenne haisee tänne asti!!!
N22

Vierailija
65/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:28"]Hyi stana!! Menkää jo leikkauttamaan ne risat, henkenne haisee tänne asti!!!
N22
[/quote]

Tuskinoa sunkaa hengitykses ruusuilta tuoksuu, joten suu suppuun ja pidätä hengitystäs huomiseen.

Vierailija
66/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri proppu irtosi kun kuuntelin koneella musiikkia, ja nyökyttelin päätä musiikin tahtiin. 

Vierailija
67/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse metsästän pitkällä pinnillä, kolot jo niin isoja että mahdun kaivelemaan sieltä sisältä. Leikkausta en saa pelkästään proppujen takia ja vaiva inhottaa minua suuresti :/ yksityiseen ei opiskelijana varaa. Ettei sinne leikkaukseen noin vain mennä.

Vierailija
68/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:43"]

Itse metsästän pitkällä pinnillä, kolot jo niin isoja että mahdun kaivelemaan sieltä sisältä. Leikkausta en saa pelkästään proppujen takia ja vaiva inhottaa minua suuresti :/ yksityiseen ei opiskelijana varaa. Ettei sinne leikkaukseen noin vain mennä.

[/quote]

Meillä sai lapsi ihan vaan proppujen perusteella. Helsingissä, kunnallisella. Korvaklinikan lääkäri ehdotti nielu- ja kitarisojen poistoa ja antoi lapsen päättää. Lapsi halusi ehdottomasti, kurja vaiva. Leikkauksen jälkeen ei proppuja.

Vierailija
69/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu ootte kuvottavia! Taidatte nauttia niistä möllyköistänne!

Vierailija
70/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormella painan ne ulos. Tuntee muutenkin onko nielurisoissa arkuutta. Kokeilen myöskin aina kieliluuta, onko turvoksissa tai kipeä.

Vierailija
71/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa jos proppu sattuisi irtoamaan just kesken suutelun, voi yökötys ja nolous. Onko jollekin käynyt noin?

Vierailija
72/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nielurisaleikkauksen kun valitin proppuja ja sanoin, että kuorsaan kovaa (vaikkei se nyt olekaan totta -ikinä en ole itteni kuullu kuorsaavan...). Ei ole ollut nielutulehduksia juur koskaan.

Vierailija
73/78 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
74/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kävin lääkärissä propujen vuoksi, kun en vieä tiennyt mitä ne on ja että itse saa poistettua. lääkäri kertoi tulevaisuuden varalta hyvän neuvon millä itse oon saanut proput helpoiten pois. elikkä siis teelusikan varrella (ensin pitää hetki pitää vartta kylmän veden alla, en tajua miksi olen ehkä tyhmä mutta niin neuvottiin) itellä toimii mutta onhan tuo ällöä kaivella itse kurkusta noita mutta minkäs teet. mielummin niin, kuin se ilkee tunne niellessä ja paha maku suussa.

Vierailija
75/78 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. Mulla on nyt joka nielaisulla tuntuva proppu joka näky selvästi mutta en pääse millään välineellä senttiä lähemmäs sitä ennen kuin oksennusrefleksi laukeaa. Apua!

Vierailija
76/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri kokeneelta KNK-lääkäriltä, joka poisti propun 10 sekunnissa. Hän neuvoi, että jos itse irrottaa propun niin paras tapa on sormella josta kynsi leikattu. Sormi pitää painaa propun juureen, ja ulkokautta (posken puolelta) työntää kohti nielua. Näin tämä lääkärikin teki, tosin ei sormella vaan jollain instrumentilla.

Olen aiemmin onnitsunut topsipuikolla irrottamaan, mutta nyt oli niin iso ja tiukassa ettei onnistunut. Kokeilen ensi kerralla itse sormella.

Vierailija
77/78 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ikinä ennen ollu mitään näihin liittyvää ongelmaa ainakaan suuresti, mut eilen aivastin ja tuli sellasii pienii palleroita kurkusta. Hais aivan kauheelle ja siitä asti onkin hengitys haissu ja maistunu pahalle. Ei auta purkka eikä hampaiden peseminen, rupesin sitte googlettelemaan ja proppujahan mulla on, kurkkukin tuntunu oudolta. Yritin katsella kurkkuun lampulla ja peilillä enkä aluksi nähny mitään mutta lopulta näin jonku pienen valkosen. Sain sen ulos ja en tiiä nielasinko, paikalle jäi aika iso kolo ja vähän pelottaa et siellä on vielä jotain ku luin vähän näitä kauhutarinoita... En pysty kauheesti sinne koskemaan ku alkaa yrjöttää. Enää ei maistu ainakaan niin pahalta suussa mutta edelleen on ns. karhee tunne kurkussa. Voiko tästä kysyy suuhygienistiltä? Jotain antibiootteja kysyä tai suuvettä tai jotain?

Vierailija
78/78 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppu, risakivi tai tonsilloliitti on nielurisojen koloihin kertynyt paakku, joka koostuu muun muassa kovettuneista bakteereista. Se on väriltään tyypillisesti kellertävän vaalea ja haisee usein epämiellyttävältä. Proppuja on joskus melkein kaikilla ihmisillä.[1]

Propun muodostuminen Muokkaa

Nielurisat ovat täynnä koloja ja onteloita. Niihin saattaa kertyä bakteereja, kuolleita soluja ja limaa, jotka eivät pääse pois. Tällöin jäänteet voivat tiivistyä vaaleiksi möykyiksi koloihin. Kun möykyt kovenevat tai kalkkeutuvat, syntyy proppu.

Proppuja muodostuu paljon etenkin nielurisatulehduksista tai toistuvista nielutulehduksista kärsivillä.[2]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän