Kuinka iso palkka 4000€/kk mielestäsi on?
Kommentit (79)
Mun mielestä 4000€ on hyvä palkka ihan pk seudullakin. Omaa palkkaa 2900€ pk-seudulla pidän kanssa ihan hyvänä. Ai niin mutta oonkin kouluttamaton wt.
Ei kovin iso, kun laskee kuinka paljon veroprosentti jo nousee sen takia. Sitten kun päästään yli 5000 €/kk, niin käteen ei jääkään enää paljon enempää kuin neljän tonnin tyypillä...
Itse tehtaassa ollessani sain käteen verojen jälkeen 700-750 e / 2 viikkoa = 1400-1500 kuukaudessa nettoa.
- laskut asunnot jne että repikää siitä. En voi käsittää mistä te saatte tuollaisia palkkoja ihan oikeasti. 4000 euroa kuussa... Siis mikä firma? mitä te teette? Neuvottelitteko palkan itse vai onko ihan listapalkka?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:47"]
Itse tehtaassa ollessani sain käteen verojen jälkeen 700-750 e / 2 viikkoa = 1400-1500 kuukaudessa nettoa.
- laskut asunnot jne että repikää siitä. En voi käsittää mistä te saatte tuollaisia palkkoja ihan oikeasti. 4000 euroa kuussa... Siis mikä firma? mitä te teette? Neuvottelitteko palkan itse vai onko ihan listapalkka?
[/quote]
Omalla alallani keskipalkka taitaa olla 5300 €/kk, tämä tosin johtuu yliopistoilla pienellä palkalla olevista tutkijoista. Yksityisellä saa vastavalmistuneenakin helposti viisi tonnia, 'vanhojen jäärien' palkat pyöriikin jo ihan eri lukemissa...
Nettona neljä tonnia kuussa riittää jo melko hyvin yhden ihmisen menoihin, kun ei kohtuuttoman kalliisti asu.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:45"]
ihan helvetin iso palkka tuo on, todellisuudesta vieraantunut saa olla jos kuvittelee että tuo ei olisi iso palkka.
En tunne ketään jolla palkka olisi noin paljoa, suurimmalla osalla se on jotakin 1500-2500 väliltä.
Itselle olisi tuollainen palkka lähes porvarimaisen iso, tuskimpa tulee koskaan saamaan kun ei koskaan töihinkään pääse vaikka on korkeakoulutusta amk:ssa ja yliopistossa hankittuna.
[/quote]
Ensinnäkin, sulla pääsee tavallisesta "helvetin isoksi ja porvarilliseksi" noin 800 euron (netto)palkkaerolla? Eihän sillä saa kuin hieman paremman auton ja hieman paremman asunnon, ja se palkkaero menikin siihen. Minä en vielä sanoisi helvetillisen porvarilliseksi sitä, että pystyy tyyliin ostamaan kerrostalokolmion kaksion sijaan, ja ajamaan vm 2010 autolla vuosimallin 2005 sijasta...
Toisekseen, ei ole koulutus sinuakaan paljoa opettanut. Mediaanipalkka on noin 2800 euroa, eli vain puolet työssäkävistä tienaa vähemmän kuin sen. Suurimmalla osalla ei siis todellakaan ole 1500-2500e palkka, vaan reilusti alle puolella. Yksi yliopistokoulutuksen tärkeimmistä opetuksista pitäisi olla se, että oppii erottamaan yksilöllisen kokemuksen todellisuudesta - sinulla on se jäänyt kokonaan oppimatta, kun yleistät oman tuttavapiirisi todellisuuden koko kansaan. Otoksesi on vääristynyt eikä edusta koko kansan keskimääräisyyttä.
Senkin valittajat! Mä olen maisteri ja palkka 1600€ kuussa...niimpä,olen nuori mutta kyllä ärsyttää,mutta työtön en halua olla ja kokemusta pitää saada. Sitten te siivoojat sun muut keittolantädit inisette paremmilla palkoillanne! Shame on You! Mä säästän ja aion mennä tänä vuonna kahdesti ulkomaille sekä käydä elän kerran kampaajalla 5vuoteen. Niin.
Keskituloinen mies yksityssektorilla.
Tilaston mukaan miesten keskitulo yksityssektorilla oli vuonna 2013 3913€/kk. Tuohon inflaatiokorjaus, niin sehän on aika tarkasti 4000€
http://tilastokeskus.fi/til/yskp/2013/yskp_2013_2014-08-21_tie_001_fi.html
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:25"]
No on se iso... yli 3000 on jo hyvin tienattu
[/quote]
Aka jännää että keskituloisen pakka on av:lla tosi suuri, kun taas keskikoinen kulli on tosi pieni.
t.mies
Tienaan 4200€/kk ja palkka on ihan ok, parempikin voisi olla.
Normaali palkka ainakin mun alalla 2-vuorotyössä. Olen toimittaja, työkokemusta 4v. Peruspalkka 3700€ ja lisät siihen päälle, niin tekee keskimäärin 4300€/kk. Tällä hetkellä olen kylläkin vanhempainvapaalla.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:03"]Keskituloinen mies yksityssektorilla.
Tilaston mukaan miesten keskitulo yksityssektorilla oli vuonna 2013 3913€/kk. Tuohon inflaatiokorjaus, niin sehän on aika tarkasti 4000€
http://tilastokeskus.fi/til/yskp/2013/yskp_2013_2014-08-21_tie_001_fi.html
[/quote]
Katsoin samaa tilastoa ja bongasin saman.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:25"]
No on se iso... yli 3000 on jo hyvin tienattu
[/quote]
Aka jännää että keskituloisen pakka on av:lla tosi suuri, kun taas keskikoinen kulli on tosi pieni.
t.mies
[/quote]Tuo ei pidä paikkaansa. Täällä kaikkien miehillä on jättikulli.
Suomalainen saa keskiverrosti 3100 euroa/kk stadista Lappiin, siivoojasta toimariin. Eli jos suomalaista mediaania katsoo, niin 4000 on erittäi hyvä palkka. Jännä, että aina palstalle eksyy näitä hyväosaisia kun faktat ovat mitä ovat. Itse saan vajaa 4000, mikä koulutuksellani ja työkokemuksellani on reippaasti alakanttiin esim. liiton suositusarvoja katsoen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:59"]
Suomalainen saa keskiverrosti 3100 euroa/kk stadista Lappiin, siivoojasta toimariin. Eli jos suomalaista mediaania katsoo, niin 4000 on erittäi hyvä palkka.
[/quote]
Kysyn taas: onko sinusta noin 500 euron nettopalkkaero sellainen, että se tekee palkasta keskivertoon nähden "erittäin hyvän"? Unohtaako ihmiset oikeasti koko ajan sen, kuinka paljon verotus palkkaerosta syö, ja kuvittelevat että se 4000 euron palkkalainen saa koko palkkaeron nettona käteen?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:25"] No on se iso... yli 3000 on jo hyvin tienattu [/quote] Aka jännää että keskituloisen pakka on av:lla tosi suuri, kun taas keskikoinen kulli on tosi pieni. t.mies [/quote]Tuo ei pidä paikkaansa. Täällä kaikkien miehillä on jättikulli.
[/quote]
Niin onkin ja mediaanikokoista 14-15cm kullia sanotaan mikromulkuksi.
t.mies
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:59"]
Suomalainen saa keskiverrosti 3100 euroa/kk stadista Lappiin, siivoojasta toimariin. Eli jos suomalaista mediaania katsoo, niin 4000 on erittäi hyvä palkka. Jännä, että aina palstalle eksyy näitä hyväosaisia kun faktat ovat mitä ovat. Itse saan vajaa 4000, mikä koulutuksellani ja työkokemuksellani on reippaasti alakanttiin esim. liiton suositusarvoja katsoen.
[/quote]
Yksityssektrorin miesten keskipalkka on noin 4000€. Aika moni on yksityissektorilla työskentelevä mies ja meistä puolet saa enemmän kuin 40000€ kukaudessa.
Palkansaajien mediaani on noin 3000€. http://tilastokeskus.fi/til/pra/2013/pra_2013_2014-10-14_tie_001_fi.html
Ei ole vaikea päätellä että tosi moni joutuu elelemään parin tonnin palkalla.
No onhan tuo jo huippuhyvä, olisin erittäin tyytyväinen. Itselläni jää vain reilu tonni verojen jälkeen. Ja amk-tutkinto on mutta ei töitä, tehtävä on mitä saa.
Pieni, eli minulla on juurikin tuo palkka, mutta kyllä se on pieni korvaus tästä vastuusta ja paskasta jota johtajana joudun ottamaan niskaani. Olisipa miesvaltainen ala niin siellä tj palkat on aikas eri.
Laskurin mukaan 16680 €/kk ja opettaja olen
todellinen palkkani 3150€/kk