Kuinka iso palkka 4000€/kk mielestäsi on?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:40"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:28"] Monet näistä neljää tonnia tienaavista valittaa että verotuksen takia ja sen takia että mitään tukia ei tipu niin käytettävissä olevat tulot ovat samaa luokkaa kun paljon alempaa palkkaa tienaavat. Voitte sitten joskus laskea tarkemmin ja tuntea enemmän tyytyväisyyttä palkkaanne sillä yllätys yllätys esim. perheessä jossa kumpikin vanhempi tienaa esim. 2000€ brutto myös maksetaan veroja, ei tipu asumistukea ja maksetaant täydet päivähoitomaksut. Kylläs sitä aika hyvätuloiseksi voi itsensä tuntea noilla tuloilla. [/quote] Yhden tienaaman 4000/kk brutto veroprosentti on 27. Kahden 2000/kk brutto tienaavien veroprosentit on 15. Revi siitä. http://prosentti.vero.fi/VPL2015/Sivut/LaskennanTulos.aspx [/quote] Joo mutta kyllä sillä neljä tonnia tienaavalla jää enemmän käteen kuin kaksi tonnia tienaavalla. [/quote] Tuossa olikin 2 henkilöä tienaamassa 2000. Mun matikan mukaan 15% 2x2000 on vähemmän kuin 27% 4000 eurosta. [/quote] Kuulostat katkeralta ihmiseltä. Miksi kahden ihmisen pitäisi yhteensä saada vähemmän rahaa kuin sinun?
[/quote]
Ei kai pidäkään. Mutta turha sen isomman palkan perään on itkeä... ei siitä sellaista apua arkeen ole kuin nuo vähemmän tienaavat yrittää selittää. Varsinkin kun puhutaan bruttopalkoista.
[/quote]
Niin siis olisi pitänyt ehkä selventää että tarkoitin lähinnä esim. tilannetta jossa perheessä esim. vanhemmat tienaavat 2000 + 2000 verrattuna siihen että tienataan 2000 + 4000. No totta maar siinä perheessä on parempi elintaso jossa tuo toinen tienaa 4000 sillä ei niillä pienilläkään palkoilla saa mitä sosiaalitukia enää vaan ainoa mitä tulee on se lapsilisä joka tulee hyvätuloisillekin. Monet parempituloiset vaan luulevat että kaikki jotka tienaavat vaatimattomampaa palkkaa kun he itse saavat jotain sosiaalitukia esim. asumitukea tai eivät maksa täysiä päivähoitomaksuja vaikka maksavatkin.
Ja onhan se sinkullekin eri tienaako sen 2000 tai 4000 brutto, edelleen 2000 brutto tienaava sinkku ei saa mitään asumistukia tai muuta. Turha marista siitä progressiivisesta verotuksesta silti aina enemmän bruttoa on enemmän nettoa verotuksenkin jälkeen.
Ei kovin. mulla hieman yli tuon ja jää käteen vain 2500
4000 kuulostaa mulle valtavalta palkalta.
Oma palkka on 2400, josta käteen jää n. 1800. Kyllä sillä ihan kivasti elää, joskaan mitään massiivisia lomamatkoja yms. ei tehdä.
Tuo hesarin laskuri antoi todelliseksi palkaksi 600 :D
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:47"]
Itse tehtaassa ollessani sain käteen verojen jälkeen 700-750 e / 2 viikkoa = 1400-1500 kuukaudessa nettoa.
- laskut asunnot jne että repikää siitä. En voi käsittää mistä te saatte tuollaisia palkkoja ihan oikeasti. 4000 euroa kuussa... Siis mikä firma? mitä te teette? Neuvottelitteko palkan itse vai onko ihan listapalkka?
[/quote]
Ei tarvitse ihmetellä miksi perheenperustamista lykätään kun hädin tuskit pystyt elättämään itsesi.
Kuinka iso palkka on 4000€? Mitä ihmettä kysyjä tarkoittaa? 4000€ on käsittääkseni 4000€, ei esim. 3547€ tai 4123€.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:28"]
Monet näistä neljää tonnia tienaavista valittaa että verotuksen takia ja sen takia että mitään tukia ei tipu niin käytettävissä olevat tulot ovat samaa luokkaa kun paljon alempaa palkkaa tienaavat. Voitte sitten joskus laskea tarkemmin ja tuntea enemmän tyytyväisyyttä palkkaanne sillä yllätys yllätys esim. perheessä jossa kumpikin vanhempi tienaa esim. 2000€ brutto myös maksetaan veroja, ei tipu asumistukea ja maksetaant täydet päivähoitomaksut. Kylläs sitä aika hyvätuloiseksi voi itsensä tuntea noilla tuloilla.
[/quote]
Yhden tienaaman 4000/kk brutto veroprosentti on 27. Kahden 2000/kk brutto tienaavien veroprosentit on 15. Revi siitä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:36"]Kuinka iso palkka on 4000€? Mitä ihmettä kysyjä tarkoittaa? 4000€ on käsittääkseni 4000€, ei esim. 3547€ tai 4123€.
[/quote]
Ja ei kai tämä mikään mielipidekysymys ole, tyyliin tienaan 4000€, mutta se on mielestäni 9000€, ostanpa Audin.
ai kuinka iso palkka mielestäni on? no sehän on 4000 e / kk. Daa.
Olisit ap kysynyt, että onko 4000 mielestäsi hyvä palkka. Pitää olla tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:28"]
Monet näistä neljää tonnia tienaavista valittaa että verotuksen takia ja sen takia että mitään tukia ei tipu niin käytettävissä olevat tulot ovat samaa luokkaa kun paljon alempaa palkkaa tienaavat. Voitte sitten joskus laskea tarkemmin ja tuntea enemmän tyytyväisyyttä palkkaanne sillä yllätys yllätys esim. perheessä jossa kumpikin vanhempi tienaa esim. 2000€ brutto myös maksetaan veroja, ei tipu asumistukea ja maksetaant täydet päivähoitomaksut. Kylläs sitä aika hyvätuloiseksi voi itsensä tuntea noilla tuloilla.
[/quote]
Yhden tienaaman 4000/kk brutto veroprosentti on 27. Kahden 2000/kk brutto tienaavien veroprosentit on 15. Revi siitä.
http://prosentti.vero.fi/VPL2015/Sivut/LaskennanTulos.aspx
[/quote]
Joo mutta kyllä sillä neljä tonnia tienaavalla jää enemmän käteen kuin kaksi tonnia tienaavalla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:47"]
En voi käsittää mistä te saatte tuollaisia palkkoja ihan oikeasti. 4000 euroa kuussa... Siis mikä firma? mitä te teette? Neuvottelitteko palkan itse vai onko ihan listapalkka?
[/quote]
- insinööri
- suunnittelualan työehtosopimus, ytn
- itse sitä palkkaa pitää pyytää, ei pomo maksa enemmän ihan vain omaksi ilokseen
Minultakaan ei heru ymmärrystä, että verottaja vie kaiken, jolloin 4000 ei olekaan hyvä vaan huono palkka. On hyvä, että veroja maksetaan. Siitä hyötyvät niin iso- kuin pienipalkkaisetkin. Kaikki saavat verovaroilla järjestettyä koulutusta, terveydenhoitoa, päivähoitopalveluita, turvallisuutta, ajokuntoisia teitä jne. Näistä palveluista on suoraa hyötyä ja lisäksi välillistä hyötyä, eli yhteiskuntarauhaa. Toivon, että näin on jatkossakin.
Olen saanut palkkaa enemmänkin kuin 4000 ja silloin maksoin veroja sen mukaan. Työttömänä saan paljon, paljon vähemmän, silti maksan verojakin. Toivon, että voin mahdollisimman pian palata parempien tulojen ääreen työtä tekemään. Ja veroja maksamaan. Silloin taas maksan mielelläni enemmän veroja, jotta tukalassa tilanteessa (esim. työttömänä) olevat voitaisiin auttaa ahdingon yli ja jotta yhteiskunnan palvelut toimivat.
Eli kyllä 4000 on hyvä palkka. Monet tekevät vaativaa työtä kahden tonnin (tai pienemmällä) palkalla, siinä onkin pennosten laskemista. Tärkeää palkan koossa olisi sekin, että vastuun kantamsiesta maksetaan korvausta. Toisilla aloilla tämä toimii, toisilla ei lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:28"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:28"] Monet näistä neljää tonnia tienaavista valittaa että verotuksen takia ja sen takia että mitään tukia ei tipu niin käytettävissä olevat tulot ovat samaa luokkaa kun paljon alempaa palkkaa tienaavat. Voitte sitten joskus laskea tarkemmin ja tuntea enemmän tyytyväisyyttä palkkaanne sillä yllätys yllätys esim. perheessä jossa kumpikin vanhempi tienaa esim. 2000€ brutto myös maksetaan veroja, ei tipu asumistukea ja maksetaant täydet päivähoitomaksut. Kylläs sitä aika hyvätuloiseksi voi itsensä tuntea noilla tuloilla. [/quote] Yhden tienaaman 4000/kk brutto veroprosentti on 27. Kahden 2000/kk brutto tienaavien veroprosentit on 15. Revi siitä. http://prosentti.vero.fi/VPL2015/Sivut/LaskennanTulos.aspx [/quote] Joo mutta kyllä sillä neljä tonnia tienaavalla jää enemmän käteen kuin kaksi tonnia tienaavalla.
[/quote]
Tuossa olikin 2 henkilöä tienaamassa 2000. Mun matikan mukaan 15% 2x2000 on vähemmän kuin 27% 4000 eurosta.
No on se iso... yli 3000 on jo hyvin tienattu
Mun palkka on pikkuisen yli tuon, enkä koe itseäni mitenkään suuripalkkaiseksi, verottaja kyllä ottaa omansa.
aika kohtuullinen. Oma palkka on tuosta ielä 1000e/kk ylöspäin ja ihan normi päivätyöllä ja työajoilla. Tosin Hesarin testissä Palkka koostuu muustakin kuin rahasta – laske todellinen palkkasi HS:n testillä http://www.hs.fi/tyoelama/a1305897650057 mun tienestiksi tuli lähes 100 000e/kk :O
Olen siis oikeasa ja sopivassa työssä.
En valittaisi, vaikka verottaja veisi. Jäisi silti reilusti enemmän käteen, kuin tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:46"]
Ei kovin iso, kun laskee kuinka paljon veroprosentti jo nousee sen takia. Sitten kun päästään yli 5000 €/kk, niin käteen ei jääkään enää paljon enempää kuin neljän tonnin tyypillä...
[/quote]
Tää on niin totta. Musta tuntuu että ihan sama tienaako 80 000 vai 120 000/v , verottaja muistaa.. Vaikka palkkani nousi niin käteen ei juurikaan jää enempää lisääntyneestä työstä huolimatta. Tasavero Suomeen!
[/quote]
Isäni esimerkiksi tienaa palkkatuloina yli 200 000 € vuodessa, mutta veroprosentti näillä tuloilla on jo pikkuista vaille 50... Eli hän voisi puolittaa palkkansa ja laskevan veroprosentin ansiosta käteen jäisi suunnilleen saman verran.
Tällainen on aivan käsittämätön märkä rätti kasvoja vasten, oikeudenmukaisempaa olisi tasavero tai veroprosentin lasku tulojen kasvaessa, ei nykyinen ryöstöprogressio.