Taisteluvinkkinne marraskuun mörönpimeään ?
Nyt alkaa olla jaksaminen lopussa. Naama on turvonnut pallo, aivot sumussa. Ei kiinnosta veetuakaan tehdä mitään. Hommia rästissä, ilo kateissa. Viha puskee pinnalle ja luovuttamisen tunne.
Kommentit (421)
Selvisin tästä ajasta ihan hyvin kun olin freelancer-sinkku. Sen kun kävi päivällä kuoritakissa ulkoilemassa ja illat luki hyviä kirjoja takkatulen ääressä. Marraskuu oli ihanaa rauhoittumisen aikaa, sai taas perusasioista kiinni ja sosiaalinen elämä ei vienyt aikaa.
Nyt pikkulasten kanssa tämä on sietämätöntä aikaa, suoranaista selviytymistaistelua. Nukkuvat lapset pakolla pesulle, pukemaan ja päiväkotiin säkkipimeässä hirveän tavaravuoren kanssa. Säkkipimeässä ja kaatosateessa hakemaan ne kotiin rapaisen ja mutaisen kuravaateläjän kanssa. Iltaohjelma on joko ravassa möyrymistä säkkipimeässä tai seinille hyppimistä sisällä. Ja tottakai joka toinen viikko ollaan flunssassa.
Mä vaan odotan, että aika kuluu. En oikein keksi muutakaan. Olen innoton ja väsynyt. Mikään ei huvita. Joulustakaan en enää nauti kun sekin on pelkkää suorittamista.
Ei voi mitään.
Vapaapäivinäkin herätys ajoissa, ettei valoisaa aikaa mene hukkaan. Kotityöt ja kaikki pakolliset hoitoon mieluusti ennen puoltapäivää, ennen kuin ns. aurinkovoima loppuu.
Yllättäen maailmankaikkeus palautti minulle pitkään kateissa olleen lukutaidon - olin vuosikausia lukematta kirjaakaan - ja nyt paistattelen kirjojen hyväntahtoisessa auringossa, mieleni on lämmin ja taipuu tarinoihin ja taitavasti rakennettuihin lauseisiin. Vastenmielisiä joulutonttuja niissä ei seikkaile, hahmot tulevat ystävällisesti tervehtimään, tarjoan niille iltateet. Kirjat taluttavat minut läpi marraskuun, joulukuun ja kaikkien kuiden, eikä missään kuussa kilise kaljakorin kaljakoria eikä räksyttävää mäyräkoiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vapaapäivinäkin herätys ajoissa, ettei valoisaa aikaa mene hukkaan. Kotityöt ja kaikki pakolliset hoitoon mieluusti ennen puoltapäivää, ennen kuin ns. aurinkovoima loppuu.
Aurinkovoima, kuvaava termi! Näin talvisin pitää saada kaikki hoidettua valoisaan aikaan, kun iltapäivä synkkenee tuntuu kuin kaikki energia katoaisi valon myötä. Harmi että valoisa aika menee useimpina päivinä palkkatöissä, se näkyy kodin kunnossa.
Taas se alkaa hyökyä päälle. Lokakuu on vasta alussaan ja mikään muu ei kiinnosta kuin sohvalla torkkupeittoon kietoutuminen.
Nanowrimo eli kirjoita 50000 sanan kirja marraskuun aikana. Saa korvata reaalimaailman itse kehittämällään fantasiamaailmalla. Sitten joulukuussa tuntuu kivalta kun urakka ohi :)
Kuntosali 3-5 krt/vko, muuten musta tulee ihan sohvamöllö. Lisäksi ulkoilua. Juuri käyty 3 viikon Thaimaan-matka auttaa myös jonkin aikaa ja uuden reissun suunnittelu. Paljon laadukasta unta. Onneksi täällä lapissa ei ole niin pahaa kaamosta kuin siellä etelässä, tämä tuli todettua jo 2 vuotta sitten paluumuuton jälkeen.
Kylmä sisäilma laittaa kropan sohvalukkoon helpommin. Lämmin sää oli parempi. Liekö magnesium ja rauta avuksi. Moni ihminen on varmaan väsynyt ja uupunut jo. Eläimet menevät horrokseen tässä vaiheessa.
Ulkomaanmatkan suunnittelu auttaa, on jotain mitä odottaa.
Kirkasvaloa aamulla 20-30 min.
Eilinen meni oikein hyvin, 17 tuntia touhutessa. Ulkona myös ja muuta liikuntaa. Kasvista,hedelmiä,hyvää rasvaa!
Kirkasvaloa käytän joka aamu vuodenläpi, pyöräilen ja lenkkeilen mahdollisimman paljon aurinkoisella säällä.
Marraskuussa etelään viikoksi ja sen jälkeen jouluvalmistelut ja kun pääsen joulusta ja vuodenvaihteesta yli alkaakin jo helpottaa. Kun jäätyy järvet niin käyn pilkillä , niin tulee samalla 4-6 h kuntoilua potkukelkalla.
Salilla käyn kolmesti viikossa, joskus uimassa. Pääasiassa liikuntaa. Lisäksi käyn hieronnassa ja erilaisissa hoidoissa, jos mahdollista.
Kotona sisustan tunnelmallisesti, paljon kynttilöitä ja lämpimiä sävyjä. Ja makuuhuoneessa tulee vietettyä aikaa yksin ja kumppanin kanssa paljon enemmän kuin kesällä kun on paljon muita aktiviteetteja. Sielläkin mielikuvitus on enemmän valloillaan (leluja, asuja, roolileikkejä) ja tulee nautiskeltua pitkän kaavan kautta.
Viikon reissu keski-eurooppaan auttoi omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saa orkkua?
Meillä vaimon kanssa pidetään lähitaistelusessioita sopivasti valaistussa makuuhuoneessa josta löytyy mukavia leluja.
Molemmat orkut saamme.
Lepoa, nukkumista, aurinkohoitoa ulkona raikkaassa ilmassa, suklaa...
Mihin ihmeen mörönpimeään? Outo termi. En tarvitse mitään taisteluvinkkejä, koska en kärsi pimeydestä. Ihan hyvä on olla ja elää nyt tätä vaihetta vuodesta, ja kiva kun talvi on tulossa. Pidän kaikista vuodenajoista.