Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppatieteitä yliopistossa opiskelleet! Kokemuksia?

Vierailija
21.01.2015 |

Eli olen 19-vuotias sh-opiskelija. Alasta tykkään paljon, mutta olen alkanut miettiä uudelleen, jaksaisinko todella raskasta kolmivuorotyötä huonolla palkalla. Niinpä olen alkanut sittenkin miettiä alanvaihtoa kun kerran ihan nuori vasta olen.
.
Kauppatieteet kiinnostaisivat ja luulen pärjääväni hyvin, sillä olen aina ollut kiitettävän oppilas lähes joka aineessa ja olen erittäin kunnianhimoinen. Haluaisin siis kuulla mitä tahansa kokemuksia alasta! Niin opiskelusta, pääsykokeista, työllistymisestä kuin eri suuntautumisista.
.
Kiitos jo valmiiksi :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään? :o

Vierailija
2/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itse tässä valmistuvana KTM:na olen itse asiassa miettinyt, että olisi pitänyt opiskella sairaanhoitajaksi. Ihan vain koska ei tunnu työtä vaan löytyvän, kun joka työpaikkaan on helposti päälle 100 hakijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut kauppatieteitä vain perus- ja aineopintojen verran sivuaineena, mutta sanoisin että todella helppoa puuhaa. Ei juuri älyä tarvinnut rasittaa. Pääaineeni oli kieli ja muina sivuaineina toinen kieli, kv-politiikka ja kasvatustieteet.

Vierailija
4/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työllistymistilanne oikeasti niin huono? :/ kuinka paljon siihen vaikuttaa se suuntautuminen tai sivuaineet yms?

Vierailija
5/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis kotiäiti ja perheellinen?

Vierailija
6/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko elää muiden kustannuksella olivatpa he kuinka heikkoja tai sairaita hyvänsä? jos vastaat kyllä niin tervetuloa kaupalliselle alalle..

Vierailija
7/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset Aaltoon lukemaan rahoitusta, saat todennäköisesti myös töitä. Mutta - ensin pitää päästä kauppakorkeaan ja saada ekana vuonna kaikista tenteistä käytännössä 4 tai 5, karsinta kun on kova. Sitten vuoden luettuasi voit valita, minne suuntaat.

Tampereelta ja Vaasata valmistuneet kauppatieteilijät työllistyy huonommin.

Vierailija
8/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivempi näin kuin kolmivuorotyössä, palkka vaan pienempi nyt kuin sh:na. Tuskin on mun lopullinen ala tämäkään, tai sit väitöskirja seuraavaksi.

Vierailija
9/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vastaava tilanne! :) Pidän kyllä hoitotyöstä ja opinnoista, mutta itsetuntoni ei kestä ammatinvalintaani kohdistuvaa jatkuvaa arvostelua :D Toisaalta olen päässyt helposti ulkomaille kesätöihin ja yllättynyt positiivisesti palkkauksesta. Kaipa se koulu kannattaa käydä loppuun. Työtöntä päivää tuskin tarvitsee nähdä, varsinkaan mikäli työskentely ulkomailla kiinnostaa...

Vierailija
10/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä herkkua ole. Valmistumisen jälkeen pääsin koulutusta vastaavaan työhön lähemmäs kolme vuotta sitten, ja yli vuoden olen jo miettinyt alanvaihtoa.

Keväällä luen itseni sisään oikikseen, avoimessa olen jo tehnyt perusopinnot ja vaikuttaa paljon paremmalta alalta. Tai jos en pääse sisään, niin terveydenhoitoala on toinen varteenotettava vaihtoehto. Lääkäriksi tosin en halua, että hoitsuksi sitten vaikka, mutta kaupallinen ala on mun osalta nähty.

Vierailija
11/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos miettisit tällä kertaa kunnolla, ettet sitten taas ole vaihtamassa alaa vuoden kuluttua? SH:n ja kauppiksen välinen erokin on niin suuri, että mihinhän seuraavaksi päädyt? Sähkäriksi?

Vierailija
12/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:43"]

Mä olen lukenut kauppatieteitä vain perus- ja aineopintojen verran sivuaineena, mutta sanoisin että todella helppoa puuhaa. Ei juuri älyä tarvinnut rasittaa. Pääaineeni oli kieli ja muina sivuaineina toinen kieli, kv-politiikka ja kasvatustieteet.

[/quote]

Perus- ja aineopinnot ovat helppoja, mutta rahoituksen syventävät opinnot onkin sitten jo ihan eri tasoa.

Mutta niin kai se menee vähän kaikilla aloilla. Perusteet on sitä peruskauraa, mutta pidemmälle opinnoissa päästessä alkaa haastetta riittää.

Vierailija
13/15 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:43"]

[/quote]

Se "helppous" riippuu ihan siitä mitä aineita lukee. Johtaminen ja markkinointi ovat helppoja aineita. Mm. rahoituksesta, laskentatoimesta ja kansantaloustieteestä löytyy jo haastavuuttakin. Myös yksittäisten kurssien vaatimustasoissa on paljon eroja. Myös eri yliopistojen kauppatieteellisten tiedekuntien ja kauppakorkeakoulujen välillä on eroja siinä kuinka vaativaa opiskelu on. Työmarkkinoita ajatellen Aalto ja Hanken taitavat olla ne parhaimmat yliopistot, mutta niistäkään valmistuminen ei tänäpäivänä takaa työllistymistä.

14/15 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen ekonomeilla on hyvällä tasolla ja koulutus Suomessa on laadukasta. Vaasa ja Aalto ovat yliopistojen kansainvälisellä rankingilla parhaimmat koulut, joskin työelämä arvostaa Aaltoa ja Hankenia yli muiden.

Opiskella voi omassa tahdissa fuksivuoden jälkeen ja valmistu voi nopeamminkin kun haluaa. Työllistymiseen vaikuttaa eniten koulun aikana kesätöissä hankittu kokemus ja vaikka rahoitus ja kansantaloustieteet ovat arvostetuimpia niin kyllä markkinoinnin ja johtamisen maisteritkin duunia saa. KTM on aina KTM, palkkataso on yksi korkeimpia ja työllistymisprossa myös.

Vierailija
15/15 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaa on järjettömän vaikea päästä opiskelemaan. Pitää osata hyvin mm. tilastomatikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi