Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua
Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?
No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄
Kommentit (361)
Olen lähipiirini ainut perheetön sinkku. Todellakin vihaan sitä hössöttämistä ja vouhottamista, jota pahimmillaan alkaa kuulla jo lokakuussa. Se kun maustetaan säälistä esitetyillä "voithan sä tulla meille (mutta älä oikeasti tule)" kutsuilla. Ei paljon joulu innosta.
Liberaalit mädättäjät tuota lähinnä hokevat.
Heille kaikki traditiot, uskonnollinen ja isänmaallinen on saatanasta.
Huoraamaan ja narkkaamaan vain pitäisi päästä.
Minusta joulu kaikkine hössötyksineen on juuri sopivassa kohdassa vuodenkiertoa. Miten hitossa muuten selvittäisiin pimeimmän yll?
Sitäpaitsi ihanaa että jokainen saa viettää se aivan kuten haluaa. Tai olla viettämättä. Voi pitää radion ja tv n kiinni, hautautua peiton alle lukemaan, katsomaan leffoja tai nukkumaan, tai häipyä ulkomaille. Tai tehdä sen joulun juuri itselleen sopivaksi, yhtään rasittamatta kun jättää ulkopuoliset odotukset omaan arvoonsa. Joulunajasta voi nauttia kun asenne on oikea.
En vihaa joulua, en vain jaksa viettää sitä. Olen uupunut muistisairaan äitini vahtimisesta enkä jaksa tehdä mitään ylimääräistä joulun takia, kun juuri ja juuri selviän tavallisesta arjesta. Joulusiivous, kuusen ja lahjojen hankinta, jouluruokien valmistus jne. ovat vain ahdistavia velvollisuuksia, jotka onnekseni voin jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Ei tarvitse missään kuplassa elää. Kyllähän sen hyvin ymmärtää, että perheelliisen ( ja vaikka pikkulapsiperheen) joulu on erilaista kuin yksinäisen joulu. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka nauttivat joulusta myös yksinään. Joulun tunnelman voi tavoittaa ihan joulumusiikkia kuuntelemalla ja kynttilää polttamalla.
Itse (perheenäitinä) olen monesti haaveillut joulusta aivan yksinään, koska välillä uuvuttaa ne monet työt, mitä jouluun liittyy. No aina siitä on selvitty ja taas selvitään. Mukavaa viettää aikaa läheisten kanssa ja nauttia jouluruuista. Aina se joulun valmistelu tuppaa jäämään viime tippaan.
Huomaa, että et todellakaan ymmärrä, mitä on yksinäisyys pahimmillaan. Perhekuplassa on helppo ihannoida rauhaa ja kynttilöitä yms. Mutta kun sitä "omaa rauhaa" on jokaisena vuoden päivänä enemmän kuin tarpeeksi, lähinnä ahdistaa kun kaikki muut kertovat kuinka kokoontuva suvun/perheen kesken ja on niin ihanaa ja tunnelmallista. Ja lähinnä v¨tuttaa kun perheenäiti yrittää samaistua oikeasti yksinäisen elämään esittämällä pumpulikuvitelmia tunnelmallisesta joulusta kynttilän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Olen viettänyt useamman joulun leskeksi jäätyäni joko yksin tai oikein mukavan lapsettoman pariskunnan kanssa. Kotona talossani koristelen ulkoa ja sisältä jouluvaloin, ystäviä ja naapureita käy joka päivä oli sitten joulu tai juhannus. Pidän joulusta aivan tarpeeksi ja teen joitakin suomalaisia jouluruokia ja leivon piparkakkuja, saaristolaisleipää ym. vaikka asunkin ulkomailla. Lapsuuden joulut Suomessa olivat parhaat mummolassa, kotona vanhempien kanssa oli kaameaa hössötystä ja stressiä, jota en voinut lapsena/nuorena sietää. Rauhallinen joulu maaseudulla Suomessa tai missä tahansa on parasta itselleni enkä ole ikinä yksinäinen vaikka yksin elelen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta joulu kaikkine hössötyksineen on juuri sopivassa kohdassa vuodenkiertoa. Miten hitossa muuten selvittäisiin pimeimmän yll?
Sitäpaitsi ihanaa että jokainen saa viettää se aivan kuten haluaa. Tai olla viettämättä. Voi pitää radion ja tv n kiinni, hautautua peiton alle lukemaan, katsomaan leffoja tai nukkumaan, tai häipyä ulkomaille. Tai tehdä sen joulun juuri itselleen sopivaksi, yhtään rasittamatta kun jättää ulkopuoliset odotukset omaan arvoonsa. Joulunajasta voi nauttia kun asenne on oikea.
Miksi joulunajasta on sinun mielestäsi pakko nauttia?
Kiire, stressi ja rahanmeno.
5 joulu peräkkäin taas töissä joten en tosiaan tiedä mistään rentoudesta ja tunnelmasta mitään.
Myönnän että kuuluin itsekin yhdessä välissä joulun vihaajiin. Tai no en itse joulua vihannut, vaan siitä aiheutunutta pettymystä ja ahdistusta.
Otti koville nähdä kun muut viettivät joulua perheidensä kanssa. Sitten opin että enhän minä muita ihmisiä tarvitse tehdäkseni joulusta ihanan. Nyt en enää mökötä jouluna yksin, vaan laitan jouluruoat ja koristeet, katson jouluelokuvia ja kuuntelen joulumusiikkia, yksin tosin edelleenkin. Nautin joulusta ja sen odotuksesta nykyään suunnattomasti, mutta antaisin kyllä melkein mitä vaan että voisin jouluaattoiltana pelata lautapelejä tai katsoa elokuvia muiden kanssa.
Tässä ketjussakin jo näkyy monta syytä, miksi vihaan joulua. Suurin niistä on se, että "jouluihmisille" on käsittämättömän vaikeaa tajuta, että kaikille joulu ei ole mitään ihanaa yhdessä oloa tai tunnelmallista rauhaa yksin. Ei mitenkään mene kalloon se, että on myös ihan ok, jos ei pidä joulusta tai jos joulu ahdistaa tai aiheuttaa muuten pahaa mieltä. Aina tullaan tuputtamaan näitä "minä nautin joulusta niin sinunkin pitää nauttia tai vähintään yrittää luoda jouluntunnelmaa" ja oikein hieromalla hierotaan sitä omien joulujen ihanuutta joulusta lähinnä kärsimystä saavien naamalle. Ja kyllä, olen kateellinen teille, joilla on ihania läheisiä, joiden kanssa voitte nauttia joulusta. Siksipä joulua vihaankin, kun yksinäisyyttä tahallaan korostetaan hehkuttamalla perhejouluja ja ihanaa tunnelmaa!
Joulun kaupallisuus ja liika on liikaa-systeemi pilaa koko juhlan. JOs osattaisiin olla ostamatta ja vaatimatta lahjoja niin olisi paljon mukavampaa.
En vihaa joulu mutta en myöskään pidä siitä. Sinkkuna ja lapsettomana joulun aika on ahdistavaa. Eikä auta että joku ”perheenäiti” kaipaa omaa aikaa ja rauhaa kun se ei todellakaan tiedä mitä on yksinäisen joulu(tai ihan mikä tahansa perhekeskeinen juhla).
Vierailija kirjoitti:
No riippuu kyllä ihmisestä. Joku tykkää yksinäisyydestä, jos viikot ovat esim työn takia ruuhkaiset. Ja perheelliselläkin voi pitkissä joulunpyhissä olla sietämistä, lapset tappelee sisällä, kun kaikki kaverit ovat jossain reissussa. Ei se perheellistenkään joulu ole pelkkää riemua, jos ilmapiiri menee tikkuiseksi. Joten ei kadehdita toisiamme, jokainen tekee itselleen sellaisen joulun kuin haluaa (jos haluaa). Onneksi kaupassa on valmiita jouluruokia, joten niitä ei alusta pitäen tarvitse valmistaa kuten muutama vuosikymmen sitten.
Nyt sitten aloitetaan jokavuotinen vouhotus ja voivottelu yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten aloitetaan jokavuotinen vouhotus ja voivottelu yksinäisyydestä.
Sekin puoli on hyvä muistaa. Ei tarvitse sitten availla tänne tämäntyylisiä ketjuja tai muutenkaan taivastella, kun kaikille joulu ei olekaan ihanaa onnea ja autuutta. Mikään muu juhlapyhä Suomessa ei ole yhtä pyhä kuin joulu ja on terveellistä sen oman hössötyksensä ja vouhotuksensa keskellä käsittää, että yksinäiselle on lähinnä tuskaa, jos tulet lässyttämään hänelle jotain "tunnelman luomisesta kynttilöillä" tms.
Eniten käy sääliksi joulun alla työssä käyviä äitejä. Joissain töissä on vuodenvaihteessa kiireistä aikaa ja siihen päälle joulun paineet ja odotukset "täydellisestä joulusta". Itse sen härdellin aikoinaan monena vuonna kokeneena en vieläkään oikein osaa nauttia joulusta. Toki talven pimeimpään aikaan on iloa jouluvaloista.
Koska mitään muuta juhlaa ei tällä tavalla hierota joka paikassa päin ihmisten naamaa kuin Joulua. Kaikkialla joululaulut, koristeet ja muu rekvisiitta, ja se kaikki alkaa jo syksyllä. Sitä ei vaan pääse mitenkään pakoon. Joulua hehkutetaan miten ihanaa silloin kaikilla muka on ja kaikki ihanat lapsuuden muistot ja plää plää plää. Hirveää se on. Jouluaatto on paineinen suoritus joka vie voimat, suvun ja perheen kesken olo on kuormittavaa ja muistot surullisia ja ankeita. En vihaisi tällä tavalla Joulua, jos saisin olla rauhassa siltä. Viettäkööt Joulua he jotka tykkää.
Kiire, rahanmeno ja kaikki jouluvalmistelut. Ei ole mun juttu joulu yhtään. Tosin jos minulla olisi lapsia, tiedän että pitäisi panostaa heidän takia jouluun. Olisi tylsä joulu lapsilla jos vanhemmat vain rentoutuisivat tv:n ääressä eikä mitään perinteitä olisi. Minulla on hyvät muistot lapsuuden jouluista mutta nyt aikuisena en ole yhtään jouluihminen.
Helposti tulee mieleen ainakin seuraavat syyt:
-yksinäisyys
-päihdeongelmat pitkissä vapaissa
-lapsuuden huonot kokemukset
-ikävät sukulaiset
-köyhyys ja jouluun liittyvä materialismi
-joulun uskonnollinen elemetti ahdistaa
Varmasti on muitakin, mutta helposti keksin nuo. Minä pidän joulusta kohtuudella, mutta voisin olla yksin ja viettämättä ilman kriisiä.