Anoppi haluaa yhteisen joulun nyt kun meillä on vauva
Aiemmin ei olla kelvattu vieraaksi pyhinä, on kuitenkin kutsunut muita miehen sisaruksia. Yhtenä jouluna kutsuin meille aatoksi mutta anoppi tuhahti vain eikä asiaan palattu. Nyt minua ei enää kiinnosta, meillä on oma perhe. Anoppi on nyt alkanut haaveilemaan joulusta lapsemme kanssa, miten kieltäydyn kohteliaasti mutta selkeästi?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika mitä anoppeja sitä on. Oma ei ole täydellinen (kukapa toisaalta olisi) mutta alkaa vaikuttaa vähemmän ärsyttävältä kun lukee näitä.
Ja joo, teette mitä itse haluatte, ja ilmoitatte miten itse haluatte.
Suurin syy kaikessa anoppi,mutsi, iska,äippä, mummi jutuissa ,panetelussa ja ristiridoissa.Ei KYYETÄ Suoraan puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä kasvotusten ja Heti!Joten turha valitaa täällä,opetele puhumaan asioista kasvotusten puolisollesi ja anopillesi.Äläkä tällä puukota selkään,Tuskin anoppisi on tietoinen ajatuksesi luulosi ,kun et osaa komunnioida hänen kanssaan,vaan syylistät selän takana häntä!.Sama koskee et puhu puolisollesi asiasta suoraan. Miksi et ?Vikaa on isosti sinussa kuin litossannekin josette kykene keskenänne puhua oikeista asioista?
Nyt se korkki kiinni!
PS. Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi ongelmista keskustelemisesta suoraan.
Me olemme tehneet jo ennen lapsen saamista niin, että käymme sekä minun että mieheni vanhemmilla joulua edeltävänä viikonloppuna. Siellä yleensä tavataan sisarustenkin perheet (asutaan kaikki 60 km säteellä), joten lahjojen vaihdot yms. hoidetaan sillä samalla reissulla. Oman perheen kanssa hiljennymme jouluun jo aaton aattona kinkun paistamisen ohella.
Ennen lasten syntymää oli ärsyttävää juosta sukuloimassa, kun olisi halunnut olla vain rauhassa kotona. Mulla on vielä oikein vaikea ja erittäin sovinistinen appiukko, että siitä joulun vietosta oli riemu kaukana. Lasten synnyttyä päätettiinkin viettää joulut kotona. Ennen käytiin joulun välipäivinä mummoloissa, mutta nyt korona-aikana taidetaan vain soittaa, kuten viime vuonnakin.
Ap:n kannattaa sanoa suoraan anopille, että juhlitte joulua nyt oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni, muistan hyvin oman samankaltaisen tilanteen. Tosin meitä vaadittiin molempien perheiden luokse, vaikka sekä minun että mieheni lapsuudessa oli vietetty ydinperheen jouluja, mutta ensimmäinen lapsenlapsi sekoitti molempien mummojen päät. Mutta muista ap, että teillä itsellänne on oikeus päättää perheenne joulunvietosta, ja kiitos-mutta-ei-kiitos on ihan riittävän kohtelias kieltäytyminen.
Noin oli sekä miehen että minun lapsuudenperheissä. Aikuistuttuamme meidänkin piti mennä vanhempien luokse jouluaattona ja vielä sittenkin, kun lapset syntyivät. Nyt meidän vanhempien luokse pitäisi mennä meidän lisäksi myös aikuiset lapsemme, mutta eihän se onnistu, kun heilläkin alkaa olla puolisot. Tuon kun olisi älynnyt nuorena, että lasten synnyttyä kannattaa juhlapyhät viettää oman perheen kesken.
Ehkä minulla on syytä olla iloinen siitä, että olen saanut viettää kaikki jouluni "oman perheen" kesken, ja yhden niistä aivan itsekseni. Eräässä elämänvaiheessa asuimme miehen kotipaikassa, jossa asui myös hänen äitinsä eli suurehkon suvun isoäiti. Niinpä suku kokoontui meille jouluaattoina. Karseinta oli odottaa sitä vihoviimeistä vaeltajaa, jonka piti ensin viettäää joulua yhdessä mummolassa ja rientää sieltä meille. Jotenkin minä säälin niitä lapsiraukkoja, joiden omassa kodissa ei koskaan käynyt Joulupukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni, muistan hyvin oman samankaltaisen tilanteen. Tosin meitä vaadittiin molempien perheiden luokse, vaikka sekä minun että mieheni lapsuudessa oli vietetty ydinperheen jouluja, mutta ensimmäinen lapsenlapsi sekoitti molempien mummojen päät. Mutta muista ap, että teillä itsellänne on oikeus päättää perheenne joulunvietosta, ja kiitos-mutta-ei-kiitos on ihan riittävän kohtelias kieltäytyminen.
Noin oli sekä miehen että minun lapsuudenperheissä. Aikuistuttuamme meidänkin piti mennä vanhempien luokse jouluaattona ja vielä sittenkin, kun lapset syntyivät. Nyt meidän vanhempien luokse pitäisi mennä meidän lisäksi myös aikuiset lapsemme, mutta eihän se onnistu, kun heilläkin alkaa olla puolisot. Tuon kun olisi älynnyt nuorena, että lasten synnyttyä kannattaa juhlapyhät viettää oman perheen kesken.
Me saatiin ratkaistua tilanne niin, että kerrottiin vanhemmille kuinka kivoja joulut kotona oman perheen kanssa olivat ja että halutaan antaa omille lapsille samanlainen kokemus. Eikä se valehtelua ollut, lapsena se oli kivaa, vaikka vähän ehkä tuli suurenneltua sitä omaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse sanoa mitään, vaan miehesi sanoo äidilleen, että vietätte joulun oman perheen kesken.
Ei, vaan vaimo voi vastata omasta puolestaan ja mies voi viettää joulunsa missä haluaa.
Miksi mies haluaisi viettää joulun pois oman lapsensa luota? Muuttakoon suoraan siitä sitten äidilleen.
Tunnin-kahden tai jopa yön yli vierailu on koko joulu? Oman lapsensa luona saa olla seuraavat 18 vuotta halutessaan joka päivä. Itsekästä vaatia vaimolta, ettei mies saa käydä tervehtimässä omia sukulaisiaan edes jouluna.
Mies voi käydä tervehtimässä sukulaisiaan vaikka viikko ennen joulua. Mies on isä, hänen pitää laittaa oma perheensä nyt etusijalle.
Jos joulukahvilla mies käy äitinsä luona niin se ei ole keneltäkään pois. Ajattele asiaa toisinpäin eli mies kontrolloi sinun menemisiä. Veikkaan ettei sekään ole ok sinulle? Pääasia että mies istuu kuin tatti kotona koko joulunpyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse sanoa mitään, vaan miehesi sanoo äidilleen, että vietätte joulun oman perheen kesken.
Ei, vaan vaimo voi vastata omasta puolestaan ja mies voi viettää joulunsa missä haluaa.
Miksi mies haluaisi viettää joulun pois oman lapsensa luota? Muuttakoon suoraan siitä sitten äidilleen.
Tunnin-kahden tai jopa yön yli vierailu on koko joulu? Oman lapsensa luona saa olla seuraavat 18 vuotta halutessaan joka päivä. Itsekästä vaatia vaimolta, ettei mies saa käydä tervehtimässä omia sukulaisiaan edes jouluna.
Mies voi käydä tervehtimässä sukulaisiaan vaikka viikko ennen joulua. Mies on isä, hänen pitää laittaa oma perheensä nyt etusijalle.
Jos joulukahvilla mies käy äitinsä luona niin se ei ole keneltäkään pois. Ajattele asiaa toisinpäin eli mies kontrolloi sinun menemisiä. Veikkaan ettei sekään ole ok sinulle? Pääasia että mies istuu kuin tatti kotona koko joulunpyhät.
No esim meillä se tietäisi käytännössä joulun pilaamista koska se kahville joulupäivänä tietäisi matkustamista aattona ja tapanina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos anoppi asuu naapurissa, niin mikä ettei. Tuo ei tosin ole yleistä, joten anoppi voi asua toisella puolella Suomea. Oma mies ei olisi ilahtunut, jos olisin ottanut vauvan mukaan ja sanonut jouluaattona, että lähdenpäs tästä nyt vanhempien luo kahville, nähdään kun nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesikö menee äidilleen ja itse vietät yksin lasten kanssa joulua?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että mun supersosiaalinen miniäkandidaatti valittaa täällä vielä joskus sitä kun sen superintroverttianoppi ei koskaan halua tavata. Kun sille riittää ihan hyvin se, että poika tuo lapset näytille silloin tällöin eikä joulunakaan tule kylään ja jos tulee niin ei ainakaan suostu syömään mitään.
Estääkö introverttius syömisen?
Saatte viettää joulun just niinku ite haluutte.
Jos siitä joku suuttuu niin se on sen ongelma.
En alkaisi tuohon pelleilyyn.
Meillä oltiin suorastaan törkeitä kun lapsia ei ollut, sitten yritettiin olla suoraan lasten kanssa meidän ohitsemme.
Kyläänkin tultiin raamit kaulassa tervehtimättä ja sännättiin lasten luo.
Anopille ei tarvitse sanoa yhtään mitään. Teidän ei tarvitse edes vastata anopin puhelun tai viestiin. Te vietätte oman perheenne kanssa joulua ihan niin kuin te haluatte. Anoppi viettää joulua omassa kodissaan tai matkustaa vaikka Kiteelle.
Anoppi saa haaveilla, mutta hän ei puutu, päätä, määrää ja komentele aikuisia ihmisiä.
Nää anoppi-jutut on muuten virkistäviä.
Osoitatte että vihaatte naisia siinä missä miehiäkin. Taitaa siis olla joku naiseuteen liittyvä juttu tuo toisten ihmisten vihaaminen ja halveksunta.
Ap, anopin haluamisilla ei ole mitään merkitystä. Jos et halua hänen kanssaan joulua viettää, ei ole pakko. Kas kun hän ei teidän joulunvietosta päätä.
Vierailija kirjoitti:
Osoitatte että vihaatte naisia siinä missä miehiäkin. Taitaa siis olla joku naiseuteen liittyvä juttu tuo toisten ihmisten vihaaminen ja halveksunta.
Miksi sinä tollo yleistät. Nyt on kyse yhdestä yksilöstä, ei koko sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Naiset sotii, tappaa ja rakentaa keskitysleirejä ihan vain tuhotakseen. Ei kun…
Meillä taas päinvastoin eli miniä haluaa ihanan sukujoulun Fannyn ja Alexanderin tapaan ja kukapa muukaan sen hänelle laittaisi kuin anoppi. Ilmoitin jo kesällä, että kiitos ei meille jouluna, perheelliset lapset nauttivat varmasti joulusta enemmän muualla ja perheettömät lapset menevät toivottavasti kavereiden kanssa jonnekin. Ei auta, miniä selittää 6 kk ikäiselle lapselle, että joulu on sukujuhla. Tähän totesin, että mene sitten sukusi luo eikä meidän nurkkiin.
Epäilen, että mun supersosiaalinen miniäkandidaatti valittaa täällä vielä joskus sitä kun sen superintroverttianoppi ei koskaan halua tavata. Kun sille riittää ihan hyvin se, että poika tuo lapset näytille silloin tällöin eikä joulunakaan tule kylään ja jos tulee niin ei ainakaan suostu syömään mitään.