Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunan kuoriminen kestää 3,5min, mitä teen väärin?

Vierailija
21.01.2015 |

Säilytän munat huoneenlämmössä. Keitän 6min, keitinveteen laitan 2tl suolaa. Kaadan veden pois ja annan kuoren pinnan kuivahtaa, sitten laitan päälle kylmää vettä ja annan olla muutaman min. 

Äsken kuorin 2 munaa ja laitoin sekuntikellon päälle, reilu 7min meni urakkaan ja silti lähti kuorten mukana vähän kananmunan pintaakin irti. Kuoret siis lähtee pikku silppuna pois ja ne ei meinaa lähteä siitä munan ja kuoren välisestä kalvosta irti, ja sitten kun revin kuoret+kalvon irti niin lähtee myös paloja munasta.

Jos kuorin kiireessä niin munat menee kokonaan halki tai sitten valkuaisesta puolet irti.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet on ne hankalimmat.

Vierailija
42/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että mun keittämistä irtoaa kuoret tosi helposti. Kaadan pois kuuman veden ja laitan samantien (juoksevan) kylmän veden alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän keittomunat erikseen jääkaapissa eli käytän ne vanhempina kuin muuhun tarkoitukseen. Päiväyksen lähellä tai jälkeen ne alkavat vasta olla sellaisia, että kuori irtoaa hyvin. Käytän vain luomumunia, jotka ovat usein kaupassa tuoreempia kuin muut, kun kierto on tietysti nopeampaa pienemmän tuotannon vuoksi. Laatu on kuitenkin tasaisen loistava muihin muniin verrattuna, vatkautuvat superhyvin ym, ei tule ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
44/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:30"]Jännä juttu, että mun keittämistä irtoaa kuoret tosi helposti. Kaadan pois kuuman veden ja laitan samantien (juoksevan) kylmän veden alle.
[/quote]

niin mäkinteen. Vastasin juuri tossa aiemmin että valutan vettä sen pari minsaa päälle.

Vierailija
45/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:18"]

Miksi ette rei'itä munia? Siihen on ihan oma pieni laitteensa, munanrei'itin. Reikä paksuun päähän munaan, eivätkä mene keittäessä rikki. Voi laittaa ihan suoraan kiehuvaan veteen. Saksassa näin tehdään aina, miksi Suomessa ei kukaan? Olen sen rei'ittäjän kuitenkin ihan täältä ostanut.

[/quote]

Koska ne munat eivät minulla mene rikki vaikka sitä reikää ei pistäkään :D Miksi siis maksaa turhasta? 

Vierailija
46/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:18"]

Miksi ette rei'itä munia? Siihen on ihan oma pieni laitteensa, munanrei'itin. Reikä paksuun päähän munaan, eivätkä mene keittäessä rikki. Voi laittaa ihan suoraan kiehuvaan veteen. Saksassa näin tehdään aina, miksi Suomessa ei kukaan? Olen sen rei'ittäjän kuitenkin ihan täältä ostanut.

[/quote]

Koska ne munat eivät minulla mene rikki vaikka sitä reikää ei pistäkään :D Miksi siis maksaa turhasta? 
[/quote]
No eihän se maksa juuri mitään se pieni vekotin ja kestää ikuisesti. Musta on vaan kätevämpi laittaa suoraan kiehuvaan veteen, niin saa ajastettuakin helpommin.

47/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina opetettu, että munat laitetaan kylmään veteen, siis ei vasta sitten kun vesi kiehuu. Karkeaa suolaa on neuvottu laittamaan keitinveteen, auttaa kuulemma kuoren irtoamiseen, ja on kyllä minusta totta. Kun ovat kypsiä, kaadan kuuman veden pois ja täytän kattilan heti kylmällä vedellä. Annan munien jäähtyä hetken, kaadan lämmenneen veden pois ja laitan vielä uuden kylmän veden tilalle. Tämä siksi, että syön munat mieluummin hiukan jäähtyneinä. Yleensä kuori irtoaa ihan kohtuullisesti. Ai niin, ja säilytän kananmunat aina jääkaapissa. Ihmettelen vaan, miksi munissa on aina parasta ennen -päivämäärä niin lyhyen ajan sisällä, vaikka olen kuullut sanottavan, että säilyvät paljon pidempään.

Kismett

Vierailija
48/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähdytät ne varmaan väärin. Muuta syytä en keksi, sillä minulla ei ole tuollaista ongelmaa. Eli suoraan kylmään veteen, hidas jäähtyminen kiinnittää kuoren tiiviisti munan pintaan.

Kuuden minuutin muna on aika löysä, joten sen kuoriminen on muutenkin hankalaa...

Vierailija
49/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oo koskaan ongelmia kuorimisessa. Keitän jääkaappikylmät yhdeksässä minuutissa ja laitan minuutiksi kylmääm veteen. Sitten kuorin ne peukalon syrjällä.

Vierailija
50/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun munat on kiehunu halutun ajan, niin siitä vaan kuuma vesi poi ja kylmää kraanasta päälle, Kun kylmän veden laittaa kopsautan lusikalla kuoren rikki joka munasta, kyllä irtoo.

Vierailija
51/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi taho on opettanut minulle, että kannattaa antaa munan kuorien kuivahtaa ennen kuin kaataa veden päälle. Itse kaadan pari vettä. Ja saatan jopa vähän  hölskyttää kattilaa. Kuoret menevät vähän rikki ja irtoavat helposti.

Vierailija
52/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla niin vaikeeta

Vierailija
53/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää vettä kattilaan, munat sinne, ripaus suolaa, sitten kun kiehuu otetaan aikaa. Itse keitän munia 10min. Levyltä pois ja niine hyvineen altaaseen ja hanasta kylmää vettä päälle. Sitten vesi pois ja kuoritaan jäähtyneenä. Kuorinta suoritetaan niin, että koko munankuori koputetaan rikki pöytää vasten ja irrotetaan mitä saadaan, lopuksi vielä muna kylmän hanan alle jolla lähtee loputkin

Vierailija
54/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
55/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuori lähtee paljon helpommin irti, jos laittaa munat vasta kiehuvaan veteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi