Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunan kuoriminen kestää 3,5min, mitä teen väärin?

Vierailija
21.01.2015 |

Säilytän munat huoneenlämmössä. Keitän 6min, keitinveteen laitan 2tl suolaa. Kaadan veden pois ja annan kuoren pinnan kuivahtaa, sitten laitan päälle kylmää vettä ja annan olla muutaman min. 

Äsken kuorin 2 munaa ja laitoin sekuntikellon päälle, reilu 7min meni urakkaan ja silti lähti kuorten mukana vähän kananmunan pintaakin irti. Kuoret siis lähtee pikku silppuna pois ja ne ei meinaa lähteä siitä munan ja kuoren välisestä kalvosta irti, ja sitten kun revin kuoret+kalvon irti niin lähtee myös paloja munasta.

Jos kuorin kiireessä niin munat menee kokonaan halki tai sitten valkuaisesta puolet irti.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasoodaa keitinveteen suolan sijasta. Toimii!

Lisäksi tosiaan tuo välikuivatus ja sitten JÄÄkylmään veteen.

Vierailija
22/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen munat keittänyt, huoneenlämpöiset munat kylmään veteen.kattila kuutoselle ja kun kiehuu otan ajan 7 min. Sitten kuuma vesi pois ja annetaan kuivua sitten kylmä vesi päälle ja vaihda tarpeeksi monta kertaa. Kopaitan pöydän reunaan ja kuoret pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 17:07"]

Näin olen munat keittänyt, huoneenlämpöiset munat kylmään veteen.kattila kuutoselle ja kun kiehuu otan ajan 7 min. Sitten kuuma vesi pois ja annetaan kuivua sitten kylmä vesi päälle ja vaihda tarpeeksi monta kertaa. Kopaitan pöydän reunaan ja kuoret pois.

[/quote]näin mäkin olen aina toiminut, aika ei tosin sama. Eikä ennen ole ollut mitään ongelmia. Mutta nyt viimeisen vuoden ajan on ollut tuo kuorimisvaikeus, lähtee pieninä muruina, osa munasta repeää sen kalvon mukana yms. 

Vierailija
24/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:21"]

Sulla on huono kuorimistekniikka. Mun miehelle käy lähes aina noin että kuoret ei lähde. Minä menen kuorimaan samoja munia ja saan kuoret ihan nätisti irti. Myönnän että joskus joutuu vähän näpräämään alkua jotta kuori lähtee sitten hyvin. Joskus lähtee tosi helposti. Vaikka on keitetty samalla tavalla. Minä pistän kattilan vesihanan alle lavuaariin ja lasken kylmää vettä niin kauan että kuuma vesi on vaihtunut kylmäksi. En siis kaada ensin pois tuota kuumaa kiehuvaa vettä. Mutta munat kuorin heti. En odottele muuta kuin että vesi on vaihtunut kattilassa.

[/quote]

Kyllä luulisin että kuorimistekniikka on hallussa. Ei ole ennen ollut mitään ongelmaa munien kuorimisessa ja söinkin niitä joskus 6-10kpl/pv. Nyt 4 viimesintä pakettia munia on tuottanu hirveesti ongelmia, mistään ei lähde kuoret kunnolla.. Koska se kalvo on munassa kiinni eikä lähde kuoren mukana.

AP

Vierailija
25/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna kuorten kuivahtaa vaan suoraan kylmään veteen.

Vierailija
26/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miksi laitat suolaa keitinveteen? Mihin se muka imeytyy? Enkä mä anna pinnan kuivahtaa, vaan suoraan kiehuvasta vedestä kylmän alle. Ihan lyhyesti vaan, muutenhan munat jäähtyy. Keitä jääkaappikylmiä 6,5 min ja teen niihin ensin reiän, niin eivät halkea. Helppoa.

Vierailija
27/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:53"]

[/quote]

Olen tehnyt joskus niinkin ja ihan yhtä vaikea oli kuoria. Ostan varmaan huonoja munia kun ei toimi

AP

Vierailija
28/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:53"]

[/quote]

Olen tehnyt joskus niinkin ja ihan yhtä vaikea oli kuoria. Ostan varmaan huonoja munia kun ei toimi

AP
[/quote]
et laita tarpeeksi kylmään veteen.

Vierailija
29/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:53"] Älä anna kuorten kuivahtaa vaan suoraan kylmään veteen. [/quote]

Olen tehnyt joskus niinkin ja ihan yhtä vaikea oli kuoria. Ostan varmaan huonoja munia kun ei toimi AP [/quote] et laita tarpeeksi kylmään veteen.

[/quote]

Kylmintä mitä hanasta saa

AP

Vierailija
30/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:53"] Älä anna kuorten kuivahtaa vaan suoraan kylmään veteen. [/quote]

Olen tehnyt joskus niinkin ja ihan yhtä vaikea oli kuoria. Ostan varmaan huonoja munia kun ei toimi AP [/quote] et laita tarpeeksi kylmään veteen.

[/quote]

Kylmintä mitä hanasta saa

AP
[/quote]
mut mihin tarvitset suolaa? En ole koskaan laittanut munien keitinveteen suolaa. Ja jääkaappikylmiä kananmunia käytän. Kylmään veteen ja sitten kun alkaa kiehumaan niin siitä alkaen otan aikaa. Ja kun tarpeeksi pitkään keitetty niin kylmään veteen.

Vierailija
31/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:55"]

En ymmärrä. Miksi laitat suolaa keitinveteen? Mihin se muka imeytyy? Enkä mä anna pinnan kuivahtaa, vaan suoraan kiehuvasta vedestä kylmän alle. Ihan lyhyesti vaan, muutenhan munat jäähtyy. Keitä jääkaappikylmiä 6,5 min ja teen niihin ensin reiän, niin eivät halkea. Helppoa.

[/quote]

Netistä olen vinkit lukenut

http://www.makuja.fi/artikkelit/1883187/tiesitko/nain-saat-kananmunan-kuoret-irti-muutamassa-sekunnissa-kokeile/

Kananmunia keitetään ensin haluttu aika, eli noin 4-8 minuuttia. Tämän jälkeen kaadetaan kuuma vesi kattilasta pois ja annetaan kananmunien seisahtaa noin minuutin verran. Vasta sitten laitetaan kylmää vettä kattilaan kananmunien päälle. Kuori lähtee näin todella helposti irti, Lastikka vinkkaa.

Keitettyjen kananmunien päälle ei siis kannata heti valuttaa jääkylmää vettä.

– Yleinen tapa on laittaa kananmunat kuumasta keitinvedestä suoraan kraanan alle kylmään veteen. Näin kuori lähtee heikommin. Kananmunan kannattaa sen sijaan antaa kuivahtaa kunnolla minuutin verran..

Suolan sanotaan myös auttavan kuorten irtoamiseen, tuskin se ainakaan haittaa

AP

Vierailija
32/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna kuivahtaa, ja laske sitä vettä juoksevana kananmunien päälle (n. 15 sek). Älä siis vain lilluta niitä siinä vedessä. Kuuma, paikallaan oleva kananmuna lämmittää äkkiä veden ympärillään, ja vaikutus on nolla. 

Vierailija
33/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa laitetaan, etteivät munat riku. Katso ap munien parasta ennen -päiväys. Liian tuorista munista on vaikeaa irrottaa kuorta. Munathan säilyvät huoneenlämmössä puolikin vuotta, joten ihan tuoreita ei kannata käyttää.

Vierailija
34/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken.

Vierailija
35/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä ulkomailla taistellaan saman ongelman kanssa jo neljättä vuotta, argh. Luin jostain, että jos kananmunat ovat todella tuoreita niin kuoret lähtee huonosti irti ja täällä meillä munat on ihan tuoreita. Meillä menee niin paljon munia ettei ne ehdi seisoa pöydällä "vanhenemassa". Voi miten mä kaipaankaan suomalaisia munia :D

Vierailija
36/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola estää munien rikkoontumisen. Sitä en tiedä miten..

Vierailija
37/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta että hyvin tuoreista munista on hankala saada kuorta irti. Naapuri piti kanoja ja sain joskus häneltä jopa samana tai edellispäivänä munittuja munia. Hyviä olivat, mutta se kuoren irrottaminen, argh.

Vierailija
38/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette rei'itä munia? Siihen on ihan oma pieni laitteensa, munanrei'itin. Reikä paksuun päähän munaan, eivätkä mene keittäessä rikki. Voi laittaa ihan suoraan kiehuvaan veteen. Saksassa näin tehdään aina, miksi Suomessa ei kukaan? Olen sen rei'ittäjän kuitenkin ihan täältä ostanut.

Vierailija
39/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on tuoreita munia suoraan kanalasta. Kuoret kyllä irtoavat. Laitan suoraan kylmää vettä päälle. Kuoren alla on ohut kalvo. "Anna" sen lähteä kuoren lukana niin hyvin irtoaa kaikkia.

Vierailija
40/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:20"]No mulla on tuoreita munia suoraan kanalasta. Kuoret kyllä irtoavat. Laitan suoraan kylmää vettä päälle. Kuoren alla on ohut kalvo. "Anna" sen lähteä kuoren lukana niin hyvin irtoaa kaikkia.
[/quote]

lisään vuelä että valutan kylmää vettänokn pari minuuttia munien päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi