Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunan kuoriminen kestää 3,5min, mitä teen väärin?

Vierailija
21.01.2015 |

Säilytän munat huoneenlämmössä. Keitän 6min, keitinveteen laitan 2tl suolaa. Kaadan veden pois ja annan kuoren pinnan kuivahtaa, sitten laitan päälle kylmää vettä ja annan olla muutaman min. 

Äsken kuorin 2 munaa ja laitoin sekuntikellon päälle, reilu 7min meni urakkaan ja silti lähti kuorten mukana vähän kananmunan pintaakin irti. Kuoret siis lähtee pikku silppuna pois ja ne ei meinaa lähteä siitä munan ja kuoren välisestä kalvosta irti, ja sitten kun revin kuoret+kalvon irti niin lähtee myös paloja munasta.

Jos kuorin kiireessä niin munat menee kokonaan halki tai sitten valkuaisesta puolet irti.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"]

Kuori lähtee paljon helpommin irti, jos laittaa munat vasta kiehuvaan veteen. 

[/quote]

Tätä en oo vielä kokeillutkaan, huomenna aamulla testiin

Nyt on lidlin munia joissa päiväys 2vk päästä. Yhdesäkään ei oo lähtenyt kuori suosiolla, koska se kalvo siellä välissä ei lähde kuorten mukana vaan jää munan pintaan, josta sitten pitää repiä se suikaleina irti. Jos kalvo lähtisi pois niin olisi kuoriminenkin helpompaa. 

Että en tiedä mitä elmukelmua noille kanoille on syötetty

AP

Vierailija
2/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halkaisen keitetyn munan puoliksi, ja pyöräytän veitsellä munanpuolikkaan irti kuoresta. Ärsyttää aina, kun vaikkapa hotelliaamiaisella aamiaiskaveri nyhrää sen munansa kanssa. Mulla ei mene kuin muutama sekunti kun munanpuolikkaat ovat lautasella. Ja ulkopinta on sileä, eikä ole mitään kuorensiruja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin jostain, että tilkka etikkaa keitinvedessä estäisi tuon kalvo-ongelman. Ainakin itsellä se toimi joskus kun olin ostanut hankalia munia. Joskus ei ole mitään ongelmaa, joskus on, ja se tuntuu riippuvan ihan siitä paketista. Kai ne kanat pukertaa niitä munia ulos eri tavalla jos se kalvo on sellainen valkuaiseen kiinni jäävä.

Niin ja tulitikku keitinvedessä estää kuoren hajoamisen. Kokeile ilman sitä suolaa, etikalla ja ehkä tulitikulla, jos tarvitset, ja mulla on toiminut ihan hyvin kylmän veden päästäminen heti ilman odottelua munien päälle.

Vierailija
4/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 35 jatkaa, kun muutin munien keittotapani, en ole yleensä joutunut etikkaa lisäämään, tosin ei se haittaakaan. Keitän ne siis näin (katsotaan toimiiko linkitys mobiililla):

http://hetkiomaaaikaa.blogspot.fi/2012/11/pieni-muna-iso-sielu-nain-keitat.html?m=1

Vierailija
5/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan suola auttaa jos muna menee keittäessä rikki, jotenkin muna kai hyytyy nopeammin eikä levahda niin pahasti?

6/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Veden pitää kiehua kokoajan. Ei siis kylmään veteen munia ja lämpö vasta sitten päälle.

- Kun kiehutus valmis munat juoksevan kylmän veden alle. Ei siis kattilaan johon valuttaa vettä, vaan siis juoksevan jääkylmän veden alle.

- Ja varmasti lähtee irti kuoret

7/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis jatkoa... kylmän veden alla noin minuutti

8/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. tai pari minuuttia

Vierailija
9/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Kismett" time="21.01.2015 klo 09:12"]

Minulle on aina opetettu, että munat laitetaan kylmään veteen, siis ei vasta sitten kun vesi kiehuu. Karkeaa suolaa on neuvottu laittamaan keitinveteen, auttaa kuulemma kuoren irtoamiseen, ja on kyllä minusta totta. Kun ovat kypsiä, kaadan kuuman veden pois ja täytän kattilan heti kylmällä vedellä. Annan munien jäähtyä hetken, kaadan lämmenneen veden pois ja laitan vielä uuden kylmän veden tilalle. Tämä siksi, että syön munat mieluummin hiukan jäähtyneinä. Yleensä kuori irtoaa ihan kohtuullisesti. Ai niin, ja säilytän kananmunat aina jääkaapissa. Ihmettelen vaan, miksi munissa on aina parasta ennen -päivämäärä niin lyhyen ajan sisällä, vaikka olen kuullut sanottavan, että säilyvät paljon pidempään.

Kismett

[/quote]   Tee TÄYSIN SAMOIN: Eli laitan munat kylmään veteen, laitan reilusti suolaa. Munat kattilassa n 12-15 min, tykkään siis erittäin hyvin kypsyneistä. Sitten kuuma vesi pois, kylmäö tilalle ja hetken päästä samoin. Kopautan munaa kunnolla johonkin ja kuori lähtee aina loistavasti, oli minkä ikäisiä munia tahansa.

Vierailija
10/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on huono kuorimistekniikka. Mun miehelle käy lähes aina noin että kuoret ei lähde. Minä menen kuorimaan samoja munia ja saan kuoret ihan nätisti irti. Myönnän että joskus joutuu vähän näpräämään alkua jotta kuori lähtee sitten hyvin. Joskus lähtee tosi helposti. Vaikka on keitetty samalla tavalla. Minä pistän kattilan vesihanan alle lavuaariin ja lasken kylmää vettä niin kauan että kuuma vesi on vaihtunut kylmäksi. En siis kaada ensin pois tuota kuumaa kiehuvaa vettä. Mutta munat kuorin heti. En odottele muuta kuin että vesi on vaihtunut kattilassa.

Vierailija
11/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se ajan ottaminen ja syö se muna. Minulle ei ole tullut mieleenikään mitata miten kauan tuohon menee aikaa. Ihan sama, kun en kuori munia elääkseni urakkapalkalla ;) 

Vierailija
12/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
13/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on vaikeaa. Teidän munat eivät mene koskaan keittäessä rikki, mutta silti laitatte keitinveteen suolaa, etikkaa ja jopa tulitikkuja. Älkää vaan kokeilko sitä rei'ittämistä, saattais olla yllättäen helpompaa. Ja ajastus on aika tärkeä juttu, jos haluaa täydellisen munan, yllättävän moni täällä syö ihan kovaksi keitettyjä... Koskaan ei ole mulla ollut kuorimisvaikeuksia, en edes tiennyt että se voi jonkun mielestä olla ongelmallista. T: Se alapeukutettu reiittäjä.

Vierailija
14/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:36"]

Jo on vaikeaa. Teidän munat eivät mene koskaan keittäessä rikki, mutta silti laitatte keitinveteen suolaa, etikkaa ja jopa tulitikkuja. Älkää vaan kokeilko sitä rei'ittämistä, saattais olla yllättäen helpompaa. Ja ajastus on aika tärkeä juttu, jos haluaa täydellisen munan, yllättävän moni täällä syö ihan kovaksi keitettyjä... Koskaan ei ole mulla ollut kuorimisvaikeuksia, en edes tiennyt että se voi jonkun mielestä olla ongelmallista. T: Se alapeukutettu reiittäjä.

[/quote]

Itse en laita mitään etikkaa tai suolaa, mutta en käytä mitään rei'ittäjääkään. Miksi pitäisi, kun ne munat onnistuvat ihan hyvin ilman mitään kommervenkkejä.

Ja, tuliko mieleen, että ne ihmiset, jotka keittävät muniaan "liikaa" ehkä tykkäävät syödä ne niin?

Vierailija
15/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:36"]

[/quote]

Itse en laita mitään etikkaa tai suolaa, mutta en käytä mitään rei'ittäjääkään. Miksi pitäisi, kun ne munat onnistuvat ihan hyvin ilman mitään kommervenkkejä.

Ja, tuliko mieleen, että ne ihmiset, jotka keittävät muniaan "liikaa" ehkä tykkäävät syödä ne niin?
[/quote]

No todennäköisesti tykkäävät, tai ainakin toivottavasti. Ja riippuu tietty mihin tarkoitukseen munia keittää. Mutta aamupalamunana 10min muna nyt vaan on kamalan kuiva. Suomalaisissa hotelleissa ärsyttää, kun on vaan kivikovia munia tai keskeltä täysin raakoja, eikä edes munakuppia tarjolla! Kotona tehkööt jokainen miten haluaa, mutta ravintolassa arvostaisin oikein keitettyä munaa ja kunnollista munakuppia! Jos tykkää kivikovista, niin sillä keittoajalla ei tietty ole niin merkitystä, mutta puolijuoksevaa varten täytyy ottaa aika. Ja se on mielestäni vaan helpompaa, kun laitan suoraan kiehuvaan ja aloitan siitä ajastamisen. Keittäkööt jokainen miten haluaa, silti mulle tuli tässä suurimpana yllätyksenä, että osalla näitä kuorimisvaikeuksia näköjään on.

Vierailija
16/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tulos on kun laittaakin ne munat astiaan jossa on jääkylmää vettä + jäitä valmiina. Kun kaadat kattilasta kuumat pois ja hanakylmää tilalle, lämmittää se kuuma kattila sen hanaveden äkkiä. Toinen vaihtoehto on se että kaadat kaiken kuuman veden pois ja laitat kattilan altaaseen juoksevan kylmän veden alle.

Keitinveteen kannattaa laittaa suolaa tai etikkaa siltä varalta jos johonkin munaan tulee särö. Silloin ei valkuaiset lähde leviään koko kattilaan vaan vuoto jää minimaaliseksi. Samalla logiikalla toimii uppomunat. Jos et laita etikkaa veteen,leviää uppomuna koko kattilaan.

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:53"]

Älä anna kuorten kuivahtaa vaan suoraan kylmään veteen.

[/quote]

Olen tehnyt joskus niinkin ja ihan yhtä vaikea oli kuoria. Ostan varmaan huonoja munia kun ei toimi

AP

[/quote]

Vierailija
17/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että kuorit väärin. Kokeiles ensi kerralla niin että pyöräytät painamalla munan ympäri niin että ympäri munan tulee rikkonainen kuoren pinta. Sitten pohjasta kuorit niin lähtee melkein itsestään koko kuori kerralla. Tämä kyllä toimii vasta kun se munan kuori on kunnolla säikytetty eli kuumasta vedestä laitettu suoraan kylmään veteen. Ajatuksena on nopea lämmönvaihdos.

*48

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"]

Kuori lähtee paljon helpommin irti, jos laittaa munat vasta kiehuvaan veteen. 

[/quote]

Tätä en oo vielä kokeillutkaan, huomenna aamulla testiin

Nyt on lidlin munia joissa päiväys 2vk päästä. Yhdesäkään ei oo lähtenyt kuori suosiolla, koska se kalvo siellä välissä ei lähde kuorten mukana vaan jää munan pintaan, josta sitten pitää repiä se suikaleina irti. Jos kalvo lähtisi pois niin olisi kuoriminenkin helpompaa. 

Että en tiedä mitä elmukelmua noille kanoille on syötetty

AP

[/quote]

Vierailija
18/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:18"] Miksi ette rei'itä munia? Siihen on ihan oma pieni laitteensa, munanrei'itin. Reikä paksuun päähän munaan, eivätkä mene keittäessä rikki. Voi laittaa ihan suoraan kiehuvaan veteen. Saksassa näin tehdään aina, miksi Suomessa ei kukaan? Olen sen rei'ittäjän kuitenkin ihan täältä ostanut. [/quote]   Koska ne munat eivät minulla mene rikki vaikka sitä reikää ei pistäkään :D Miksi siis maksaa turhasta?  [/quote] No eihän se maksa juuri mitään se pieni vekotin ja kestää ikuisesti. Musta on vaan kätevämpi laittaa suoraan kiehuvaan veteen, niin saa ajastettuakin helpommin.

[/quote]

Eli muiden pitäisi ostaa itselleen tarpeeton apuväline, koska sinusta se on kätevä?

Vierailija
19/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
20/55 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:18"] Miksi ette rei'itä munia? Siihen on ihan oma pieni laitteensa, munanrei'itin. Reikä paksuun päähän munaan, eivätkä mene keittäessä rikki. Voi laittaa ihan suoraan kiehuvaan veteen. Saksassa näin tehdään aina, miksi Suomessa ei kukaan? Olen sen rei'ittäjän kuitenkin ihan täältä ostanut. [/quote]   Koska ne munat eivät minulla mene rikki vaikka sitä reikää ei pistäkään :D Miksi siis maksaa turhasta?  [/quote] No eihän se maksa juuri mitään se pieni vekotin ja kestää ikuisesti. Musta on vaan kätevämpi laittaa suoraan kiehuvaan veteen, niin saa ajastettuakin helpommin.

[/quote]

Eli muiden pitäisi ostaa itselleen tarpeeton apuväline, koska sinusta se on kätevä?

[/quote]
Voi että sun kanssa! Ei, vaan ihmettelen, ettei sitä täällä tunne kukaan, vaikka on erittäin kätevä! Vertaa esim. juustohöylään. Sitä ei tunneta monessakaan maassa, vaikka suomalaisista se on ihan korvaamaton. Ja koska osalla täällä on selvästi ongelmia munien keittämisessä, niin ajattelin jakaa oman vinkkini siinä missä muutkin. Monihan lisäilee näköjään suolaa tai etikkaa, mikä ei ole ilmaista sekään. Se piikki ei ole mikään hieno keittiölaita, vaan ihan äärimmäisen yksinkertainen systeemi, ei ole nyt hinnasta kyse tässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä