Isoäiti ei ymmärrä lopettaa sairasta koiraansa
Koira on jo 15 vuotias täysin sokea ja kuuro. Välillä menee takajalat alta ja pidätyskyky on mennyt. Koiralla ilmeisen vahva sydän joka pitää sen hengissä vaikka muut elimet lakkaa toimimasta. Isoäiti vaan puhuu, että sitten kun koira kuolee niin sitä ja tätä, mutta ei ymmärrä että ei tuo ole enää koiran elämää. Antais kunniallisen lopetuksen koiran pitkälle elämälle ja lopettais sen kärsimykset.
Jos tästä yrittää vihjata, niin isoäiti loukkaantuu sydänjuuriaan myöten eikä suostu edes puhumaan asiasta. Ymmärrä että se koira on rakas, on mulla itselläkin koira jota rakastan suuresti, mutta en pystyisi katsomaan sen kärsimystä.
Isoäidin koira kulkee seiniä päin, eikä löydä ruoka- tai juomakuppiaan. Mummi kyllä hoitaa koiraansa ettei nälkään tai janoon kuole, mut esim jos tulee pissat alle, niin mummi vaan meinaa että se on suuttunut hänelle ja kostaa...
Koira loukkasi selkänsä pari vuotta sitten eikä koskaan oikein tervehtynyt. Sen takia takapää pettää koiralla tuon tuostakin. Mitä voisin mummille sanoa, että ymmärtäisi?
Kommentit (49)
Mä yritän vielä tänään puhua mummille. Saan kyllä kiukut päälleni, mut pakko hänenkin on ymmärtää, että koira kärsii.
Ap
Sano että hän toimii tässä asiassa niin kuin on helpompaa hänelle itselleen, eikä ajattele sairasta koiraa vaan itseään. Lopetuspäätös on aina vaikea mutta joskus se on tehtävä, eikä ole oikein kituvaa koiraa kohtaan että mummosi vitkuttelee päätöstä. Jos hän oikeasti ajattelisi koiran parasta niin päästäisi sen kärsimyksistään lepoon.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 06:45"]
Mummi käy eläinlääkärissä tuon tuostakin ja ell tekee jonkun mitättömän "hoidon" ja kääräisee taas sievoisen voiton taskuunsa. Turha ehdottaa toista ell koska tämä nykyinen on niin "loistava" ja mukava lääkäri ja aina auttanut.
[/quote]
Tuollaiset eläinlääkärit on raivostuttavia jotka vaan "tekohengittää" koiraa kykenemättä sanomaan omistajalle, että koira on lopetuskunnossa.
Luojan kiitos itselle on osunut kohdalle vain sellaisia lääkäreitä jotka ovat sanoneet suoraan kun hoidoista ei enää ole apua koiralle. Ja itselläkin järki pelaa sen verran, että tajuan lopetuttaa heti kun lopetus on koiralle armeliaampaa kuin elämä. Se on kyllä todellla vaikeaa, mutta kun näkee miten toinen kärsii, niin se on vaan pakko tehdä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:34"]
Mä yritän vielä tänään puhua mummille. Saan kyllä kiukut päälleni, mut pakko hänenkin on ymmärtää, että koira kärsii.
Ap
[/quote]
Kerropa mummille terveiset, että hän rikkoo eläinsuojelulakia kun ei lopetuta noin kärsivää koiraa.
Mulla oli vähän samanlainen kokemus oman vanhemman kanssa. Hälle asiasta sanoessa oli myös tuo '"kun se on niin pirteä" ja myös että eihän ihmistäkään viedä piikille. Juttelin, että ihmiselle ensinnäkin annetaan kipulääkettä jos ei meinaa päästä ylös omin jaloin, ihminen osaa näyttää kipunsa paremmin. Sen koiran elämän suurin ilo oli juokseminen eikä se enää siihen pystynyt kuin hyvänä päivänä. Koira elää hetkessä, se ei saa lohtua muistellen menneitä hyviä vuosia, se ei haaveile päivästä jolloin löytyy parempi lääkitys tai jalat toimii kunnolla. Eli jos se suurimman osan ajasta ei pysty tekemään yrittämiään asioita niin se elää pääasiallisesti kivussa ja onnettomana. No, tavallaan pätee pitkälle dementoituneeseen ihmiseenkin, mutta siitä väännettiin ettei koira ja ihminen ole sama asia, eikä ihmistä viedä piikille. Tuli näitä "minullakin on lonkat kipeät, piikillekö pitäisi mennä". Se luopumisen tuska on valtava varsinkin jos elämässä ei ole arjessa ihmistä kaverina. Ja vaikea on nähdä totuus, jos musit kuitenkin juoksee pallon perään ja heiluttaa häntää (joskin selkä köyryssä klenkaten). Lopulta tehosi se kun alkoi puhua koiran suulla, sitä säälien. Järkipuhe nostatti vain vastarintaa. Törkeää kyllä, että osa eläinlääkäreistä ruokkii tuota ideologiaa "tällä hoidolla voi saada pari kuukautta lisää elinaikaa".
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 06:38"]Hyi että! Ei olisi pitänyt tulla lukemaan tätä koiraihmisenä :'( Nyt itken täällä mummun koirasi puolesta. Jos ottaisit yhteyttä eläinlääkäriin ja veisit mummusi ja koiran sinne niin ehkä el saisi taottua järkeä mummusi paksuun kalloon.
[/quote]
Mitä mä just luin :D :D
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 06:38"]Hyi että! Ei olisi pitänyt tulla lukemaan tätä koiraihmisenä :'( Nyt itken täällä mummun koirasi puolesta. Jos ottaisit yhteyttä eläinlääkäriin ja veisit mummusi ja koiran sinne niin ehkä el saisi taottua järkeä mummusi paksuun kalloon. [/quote] Mitä mä just luin :D :D
[/quote]
Mikä tuossa oli niin huvittavaa?
Eiköhän pätevä eläinlääkäri osaa koiran tilan hyvin arvioida. Jos rekku on eläinlääkärin hoidossa, niin suottapa sinä asiasta kohkaat. Aika naurettavia päätelmiä teet eläinlääkärin motiiveista ja taidoista - ilmeisesti ihmisestä, jota et ole koskaan tavannutkaan? Minkälainen on oma kokemuksesi koirista, oletko pitkäänkin niitä harrastanut?
Epäilen myös sitä, että koira olisi täysin kuuro ja vielä täysin sokea - sellaiseen en ole koskaan törmännyt. Varmasti koiralla on kaihi ja kuulokin on huonontunut - nämä oireet tulevat iän myötä kaikille ihmisillekin. Koira kyllä pärjää täysin sokeanakin tutussa ympäristössä. :) Koiran näkökentän pystyy helposti kotioloissakin tutkimaan - ja varmaan oletkin näin tehnyt, kun asiaa totuutena julistat? En myöskään käyttäisi ilmausta "pidätyskyky mennyt", kun hetken päästä kerrot että jos joskus tulee pissat sisälle... Olettehan otattaneet koirasta pissanäytteen, ettei siinä ole tulehdusta? Joskus tilanne on yhdellä antibioottikuurilla korjattavissa.
Toki koira voi olla huonossa kunnossa, mutta se tuskin täällä netissä selviää. Sulla taitaa olla taipumusta turhaan dramatisointiin? Toki voit ehdottaa koiran viemistä eläinlääkäriin, jos edellisestä on aikaa. Vanhat koirat on hyvä käyttää puolivuosittain ell:n tarkastuksessa. Mutta se, että painostat toista lopettamaan rakkaan lemmikkinsä (noilla perusteilla), on ihan silkkaa julmuutta, ilkeyttä ja ilmentää ajatusmaailmaa, jossa pidät mummoasi vajaavaltaisena höppänänä.
Ihmisillä on oikeus lopetuttaa (asianmukaisesti) lemmikkinsä niin halutessaan. Nykyisin maailmalla ihmiset myös hommaavat koiralleen vaunut siinä kohdin, kun ne eivät enää pysty itse ulkoilemaan. En suosittele kumpaakaan ääripäätä. :) Mutta molempiin ihmisillä on oikeus, myös vaikka olisivat itse vanhoja ja raihnaisia. Eläinsuojelulakia rikotaan silloin, kun eläintä pidetään nälässä, janossa, kylmässä, kuumassa, ilman lääkärinhoitoa jne - ja siitähän tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:51"]Eiköhän pätevä eläinlääkäri osaa koiran tilan hyvin arvioida. Jos rekku on eläinlääkärin hoidossa, niin suottapa sinä asiasta kohkaat. Aika naurettavia päätelmiä teet eläinlääkärin motiiveista ja taidoista - ilmeisesti ihmisestä, jota et ole koskaan tavannutkaan? Minkälainen on oma kokemuksesi koirista, oletko pitkäänkin niitä harrastanut?
Epäilen myös sitä, että koira olisi täysin kuuro ja vielä täysin sokea - sellaiseen en ole koskaan törmännyt. Varmasti koiralla on kaihi ja kuulokin on huonontunut - nämä oireet tulevat iän myötä kaikille ihmisillekin. Koira kyllä pärjää täysin sokeanakin tutussa ympäristössä. :) Koiran näkökentän pystyy helposti kotioloissakin tutkimaan - ja varmaan oletkin näin tehnyt, kun asiaa totuutena julistat? En myöskään käyttäisi ilmausta "pidätyskyky mennyt", kun hetken päästä kerrot että jos joskus tulee pissat sisälle... Olettehan otattaneet koirasta pissanäytteen, ettei siinä ole tulehdusta? Joskus tilanne on yhdellä antibioottikuurilla korjattavissa.
Toki koira voi olla huonossa kunnossa, mutta se tuskin täällä netissä selviää. Sulla taitaa olla taipumusta turhaan dramatisointiin? Toki voit ehdottaa koiran viemistä eläinlääkäriin, jos edellisestä on aikaa. Vanhat koirat on hyvä käyttää puolivuosittain ell:n tarkastuksessa. Mutta se, että painostat toista lopettamaan rakkaan lemmikkinsä (noilla perusteilla), on ihan silkkaa julmuutta, ilkeyttä ja ilmentää ajatusmaailmaa, jossa pidät mummoasi vajaavaltaisena höppänänä.
Ihmisillä on oikeus lopetuttaa (asianmukaisesti) lemmikkinsä niin halutessaan. Nykyisin maailmalla ihmiset myös hommaavat koiralleen vaunut siinä kohdin, kun ne eivät enää pysty itse ulkoilemaan. En suosittele kumpaakaan ääripäätä. :) Mutta molempiin ihmisillä on oikeus, myös vaikka olisivat itse vanhoja ja raihnaisia. Eläinsuojelulakia rikotaan silloin, kun eläintä pidetään nälässä, janossa, kylmässä, kuumassa, ilman lääkärinhoitoa jne - ja siitähän tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse?
[/quote]Jaahas, eläinrääkkääjä saapui linjoille...
Anoppi ei vienyt koiraansa lopetettavaksi. Koira oli yli vuorokauden halvaantunut, ei päässyt minnekkään. Ja se ulina kun huusi. Mies ärähti anopille että eikö olisi jo aika päästää niin totesi että lähin päivystys on yli 100km päässä ja maksaa niin paljon kun halusi että vanha koira saa kuolla kotona... Lähdettiin aika nopeasti pois, ei sitä koiran tuskaista huutoa kestänyt kuunnella. Vieläkin pistää vihaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:51"]
Eiköhän pätevä eläinlääkäri osaa koiran tilan hyvin arvioida. Jos rekku on eläinlääkärin hoidossa, niin suottapa sinä asiasta kohkaat. Aika naurettavia päätelmiä teet eläinlääkärin motiiveista ja taidoista - ilmeisesti ihmisestä, jota et ole koskaan tavannutkaan? Minkälainen on oma kokemuksesi koirista, oletko pitkäänkin niitä harrastanut?
[/quote]
Ihanan naiivi ja sinisilmäinen kuva eläinlääkäreistä. Valitettavasti siinäkin ammattikunnassa on ihmisiä jotka eivät tekevät mitä tahansa hyödyttömiä hoitoja ja tutkimuksia rahaa saadakseen. Ei toki kaikki, mutta niitä kuitenkin löytyy. Ja typerät omistajat vaan syytävät rahaa eläintensä kustannuksella. Asiallinen eläinlääkäri olisi jo ottanut puheeksi koiran lopetuksen tuon aloituksessa kuvaillun koiran oireiden perusteella.
Eläinsuojelulakia rikotaan silloin, kun eläintä pidetään nälässä, janossa, kylmässä, kuumassa, ilman lääkärinhoitoa jne - ja siitähän tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse?
[/quote]
Eläinsuojelulakia rikotaan myös silloin kun koiraa ei lopeteta eläinsuojelullisin perustein vaikka ne perusteet täyttyisivätkin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:08"]
Anoppi ei vienyt koiraansa lopetettavaksi. Koira oli yli vuorokauden halvaantunut, ei päässyt minnekkään. Ja se ulina kun huusi. Mies ärähti anopille että eikö olisi jo aika päästää niin totesi että lähin päivystys on yli 100km päässä ja maksaa niin paljon kun halusi että vanha koira saa kuolla kotona... Lähdettiin aika nopeasti pois, ei sitä koiran tuskaista huutoa kestänyt kuunnella. Vieläkin pistää vihaksi.
[/quote]
Minä en olisi kyllä pystynyt katselemaan kituvaa koiraa asiaan puuttumatta, vaan olisin itse kuskannut sen sinne päivystävälle.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:15"]
Eläinsuojelulakia rikotaan silloin, kun eläintä pidetään nälässä, janossa, kylmässä, kuumassa, ilman lääkärinhoitoa jne - ja siitähän tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse?
[/quote]
Eläinsuojelulakia rikotaan myös silloin kun koiraa ei lopeteta eläinsuojelullisin perustein vaikka ne perusteet täyttyisivätkin.
[/quote]
Jos eläinlääkäri on tutkinut koiran, niin ilmeisesti näistä eläinsuojelullisista perusteista on aika vaikea mummoa syyttää. Lääkärihän siitä vastuuseen pitäisi siinä tapauksessa laittaa jos hän valehtelee mummolle koiran tilasta.
[/quote]
Et ole anoppiasi yhtään sen parempi kun et puuttunut tilanteeseen. Mikä on sinun tekosyysi?
No jaa, meillä on aina kaikki koirat kuolleet luonnollisesti kotona, ja minusta useimmiten se loppuelämä ei ole mitään erityisen suurta kärsimystä jos ihan "vanhuuteen" kuolee. Useimmiten käy niin onnellisesti että pää ja keho hiipuvat samaan tahtiin, joten koira jonka keho toimii enää aika huonosti, ei osaa kaivatakaan enää entisen koiranelämän iloja, ei siis kärsi tilanteessa jossa liikkuminen on rajoitettua tai pidätyskyky ei toimi samaan tapaan kuin kärsisi nuori koira jos yhtäkkiä joutuisi sellaiseen tilanteeseen.
Ja minusta ap:n eikä muidenkaan ei pidä puuttua isoäidin päätökseen. Ei varsinkaan, kun hän käy eläinlääkärilläkin koiransa kanssa ja ilmeisimmin eläinlääkärikään ei ole nähnyt tarpeelliseksi suositella lopettamista eläinsuojelullisista syistä.
"Asiallinen eläinlääkäri olisi jo ottanut puheeksi koiran lopetuksen tuon aloituksessa kuvaillun koiran oireiden perusteella."
Ei välttämättä. Koira ei välttämättä niistä kärsi itse, ja myös koiran oireita voidaan hoitaa. Eläinlääkäreissä on niitäkin, jotka ovat sitä mieltä että koiralla on oikeus elämäänsä myös vanhana ja raihnaisena, kuten ihmiselläkin, ja lopettaminen on asia joka tulee tehdä vain jos todella koira aivan selvästi kärsii kovasti, eikä esim. siksi että ihmisen on vähän surullista katsoa sitä kun se ei ole enää samassa terässä kuin nuorena. Minä ajattelen eläimistäkin, että tee toisille kuten toivot itsellesi tehtävän, ja minä en halua lopetuspiikkiä siksi että olen vanha, hidas ja höperö, tai vaikka rullatuolissa, vaan vain esim. kuolemaan johtavaan sairauden lopputuskiin voisin ottaa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Ihanan naiivi ja sinisilmäinen kuva eläinlääkäreistä. Valitettavasti siinäkin ammattikunnassa on ihmisiä jotka eivät tekevät mitä tahansa hyödyttömiä hoitoja ja tutkimuksia rahaa saadakseen. Ei toki kaikki, mutta niitä kuitenkin löytyy. Ja typerät omistajat vaan syytävät rahaa eläintensä kustannuksella. Asiallinen eläinlääkäri olisi jo ottanut puheeksi koiran lopetuksen tuon aloituksessa kuvaillun koiran oireiden perusteella.
[/quote]
Sulla on vissiin vähän masennusta tai muuten masentuneen maailmankuva? Aika synkkä maailma, typerät omistajat jne.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että totta kai asiallinen eläinlääkäri puhuu lemmikin ennusteesta jne. Hyvin mahdollisestihan näin on ap:n esimerkin eläinlääkärikin tehnyt, mistä päättelet päinvastaista? Olen itsekin asioinut usean eläinlääkärin kanssa, joka on ehdottanut useita hoitolinjoja yhden niistä ollessa eutanasia. Kyllä mun kokemukseni mukaan näistä asioista yleensä voi puhua ihan normaalisti ja avoimesti eläinlääkärien kanssa, hyvinkin ammatillisesti ovat asioista puhuneet. Usea myös tapaa varovasti vähän epäsuorasti kysyä, minkälaista linjaa toivotaan. Osahan ei esim. halua/voi panostaa rahallisesti paljon lemmikkiin, jolloin vaikkapa leikkauksen sijaan päädytään eutanasiaan. Suurin osa lemmikkien omistajista kuitenkin haluaa tehdä "kaiken kohtuudella voitavan", ja silloin toimitaan usein aivan toisella tavalla.
Kyl sun mummi varmasti ymmärtää et mitä pitäs tehdä, toine juttu ettei pysty luopuu siitä, se on rakas hälle. Tiedän kokemuksesta, mun koira oli vast ykstoist kun se piti men lopettaa, en olis pystyny (ja en halunnu nähdä sen sairautta) mee isä piti päänsä ja ilmotti jo olevansa eläinlääkäris koira kans, et mun pitää men sin ( en meinannu kyet siihenkää, onneks lopult menin), eläinlääkäri ilmotti et mitää ei oo tehtävis. Kivessyöpä ja levinny jo maksaan
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Minä en olisi kyllä pystynyt katselemaan kituvaa koiraa asiaan puuttumatta, vaan olisin itse kuskannut sen sinne päivystävälle.
[/quote]
Luvattiin hoitaa ja maksaa eläinlääkäri paikalle, johon vastaus oli ettei päästä sisälle. Oli varma että koiralla on ohimenevä halvaus (ollut ennenkin) ja monta vuotta vielä edessä. En tiedä olisiko poliisi puuttunut asiaan jos olisi soittanut heille. Anopille on koirat kaikki kaikessa eikä halua luopua niistä mistään hinnasta, keksii kaikkia verukkeita ettei tarvitse vakavasti sairasta koiraa lopettaa (juurikin aina vedoten ohimenevyyteen, kun ei voi tietää)...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:05"]
Kurista salaa Se hengiltä. Koira, älä mummoa. Paitsi jos mummokin kituu niin sitten sekin.
[/quote]Anteeksi, mua vaan naurattaa tää kommentti.. Tulee mieleen joku brittikomedia :DDD