Voivatko lyhyehköt vanhemmat saada pitkän lapsen?
Poikamme oli syntyessään 55 cm, pituusennuste 2-vuotiaana 195 cm ja nyt 6-vuotiaana on vähän pidempi kuin suurin osa eskariryhmän pojista. Minua niin suuresti epäilyttää tuo kasvuennuste, sillä itse ollaan 165 cm ja 173 cm pitkiä... Onko nuo ihan humpuukia vai voiko tuo poika tosiaan venyä noihin mittoihin? Kokemuksia?
Vielä sellaista taustaa valotan, että mieheni puolella ei "hujoppeja" ole; naiset noin 160-170 cm ja miehet suurinpiirtein mieheni mitoissa. Minun äitini puolelta hänen vanhempansa ja veljensä ovat 165-175 senttisiä (arvioita nämä pituudet, arvioin omaan pituuteeni verrattuna). Mutta sellainen muuttuva tekijä tässä on, että en tunne biologista isääni ollenkaan. En tiedä hänen pituuttaan, en millaisia geenejä sieltä tulee. Mutta itse tosiaan olen vain 165 cm kuten äitinikin.
Jaaritteluksi meni, mutta yritän tässä kysellä, että tiedättekö tapauksia, joissa lyhyille / normaalimittaisille on tullut pitkiä lapsia? (tyttäremme pituusennuste on muuten 168 cm)
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:57"]
Mun miehen vanhemmat ovat kummatkin pituusluokkaa ~175 max. Ja mies on itse 196 cm.
[/quote]Eli tämä teoriassa siis kuitenkin olisi mahdollista. Kahdella vastaajalla samanlainen tilanne. Ei kait se sitten poissuljettuakaan ole... No katsellaan minkä mittainen pojasta tulee :)
Ap
[/quote]
Tuossa aiemmassa esimerkissähän äiti on pitkä naiseksi eli hänen puoleltaan luultavasti tulevat pitkän ihmisen geenit jälkeläiselle.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:57"] Mun miehen vanhemmat ovat kummatkin pituusluokkaa ~175 max. Ja mies on itse 196 cm. [/quote]Eli tämä teoriassa siis kuitenkin olisi mahdollista. Kahdella vastaajalla samanlainen tilanne. Ei kait se sitten poissuljettuakaan ole... No katsellaan minkä mittainen pojasta tulee :) Ap [/quote] Joo sitä me kanssa 'jännitetään', koska meillä on nyt pieni poikavauva ja minä olen itse tällainen 165 cm tappi :)
[/quote]18 vuoden jännitysnäytelmä ;D No ei vaan, oli pituus mikä vain, niin se on just hyvä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:57"] Mun miehen vanhemmat ovat kummatkin pituusluokkaa ~175 max. Ja mies on itse 196 cm. [/quote]Eli tämä teoriassa siis kuitenkin olisi mahdollista. Kahdella vastaajalla samanlainen tilanne. Ei kait se sitten poissuljettuakaan ole... No katsellaan minkä mittainen pojasta tulee :) Ap [/quote] Joo sitä me kanssa 'jännitetään', koska meillä on nyt pieni poikavauva ja minä olen itse tällainen 165 cm tappi :)
[/quote]18 vuoden jännitysnäytelmä ;D No ei vaan, oli pituus mikä vain, niin se on just hyvä :)
Ap
[/quote]
Näin on :) !
Kyllä voi jos alakerran Rami on koripalloilija.
Pojilla esiintyy myös melko yleisesti (1/1000) kromosomipoikkeavuutta, nk. XYY-kromosomistoa eli pojalla on tällöin ylimääräinen y-kromosomi. Tämä aiheuttaa voimakasta pituuskasvua, eli lyhyehköillä vanhemmilla voi olla pitkä poika tätäkin kautta.
Mä olen 182cm nainen, isä 170 ja äiti 160. Kummankin puolen suku on aika lyhyttä noin ylipäätään.