Voivatko lyhyehköt vanhemmat saada pitkän lapsen?
Poikamme oli syntyessään 55 cm, pituusennuste 2-vuotiaana 195 cm ja nyt 6-vuotiaana on vähän pidempi kuin suurin osa eskariryhmän pojista. Minua niin suuresti epäilyttää tuo kasvuennuste, sillä itse ollaan 165 cm ja 173 cm pitkiä... Onko nuo ihan humpuukia vai voiko tuo poika tosiaan venyä noihin mittoihin? Kokemuksia?
Vielä sellaista taustaa valotan, että mieheni puolella ei "hujoppeja" ole; naiset noin 160-170 cm ja miehet suurinpiirtein mieheni mitoissa. Minun äitini puolelta hänen vanhempansa ja veljensä ovat 165-175 senttisiä (arvioita nämä pituudet, arvioin omaan pituuteeni verrattuna). Mutta sellainen muuttuva tekijä tässä on, että en tunne biologista isääni ollenkaan. En tiedä hänen pituuttaan, en millaisia geenejä sieltä tulee. Mutta itse tosiaan olen vain 165 cm kuten äitinikin.
Jaaritteluksi meni, mutta yritän tässä kysellä, että tiedättekö tapauksia, joissa lyhyille / normaalimittaisille on tullut pitkiä lapsia? (tyttäremme pituusennuste on muuten 168 cm)
Kommentit (27)
Anoppi on jotain vajaa 160 ja appi oli ehkä max 165. Mieheni on 180, mutta hän on ison sisarussarjansa pisin.
isä 173cm, äiti 164cm. veljeni on 191cm. suvussa ei pitkiä ole esiintynyt ainakaan nyt elävissä sukupolvissa. jos ei veli olisi ihan isän näköinen niin voisi vähän epäillä jotain... genes move in mysterious ways :)
Anoppi 165, appi 180 ja mieheni 197
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:00"]Pojilla esiintyy myös melko yleisesti (1/1000) kromosomipoikkeavuutta, nk. XYY-kromosomistoa eli pojalla on tällöin ylimääräinen y-kromosomi. Tämä aiheuttaa voimakasta pituuskasvua, eli lyhyehköillä vanhemmilla voi olla pitkä poika tätäkin kautta. [/quote] Olikos tämä se lapsettomuus-geenivirhe?
[/quote]
Ei
Mielenkiintoinen aihe :)
Meillä mies 174cm, minä 165cm. Poika täyttää pian 2, ja 1.5v neuvolassa povattiin aikuisena 186-188cm pitkäksi, eli kasvaa aika nätisti käyrällä +1.
Kummankaan suvuista ei juuri pitkiä ihmisiä löydy, korkeintaan keskimittaisia ovat kaikki. Ainoa poikkeusa on mun isä, joka on ollut pisimmillään 185cm pitkä. Sieltä siis voinee jotain "pitkiä" geenejä periytyä.
Jännityksellä seuraan, kuinka pitkäksi poika lopulta venyy. Vaikka totta kai tärkeämpää kuin se, millä korkeudella pää liikkuu, on ehdottomasti se, mitä sen sisällä liikkuu
No, itse olen 183cm pitkä 13v tyttö. Vanhempani ovat 174 ja 181cm pitkiä.
Ystäväni faija on n 178cm ja mutteri 158cm, ja tämä miespuolinen ystäväni n 195cm.
No noita pituusennusteita ei kannata sen enempää uskoa kuin horoskooppeja iltapäivälehdistä.
Meillä jokaisesta lapsesta ennustettu ihan väärin. esikoisesta sanottiin että 175cm, tyttö jäi 155 senttiseksi.
keskimmäisestä ennustettiin 160 cm ja venyikin 168 cm pituiseksi. Kuoupus-pojastamme ennustettiin pitkää, 192 cm ja hän on 180 cm ja armeijaikäinen nyt.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:52"]
Ystäväni faija on n 178cm ja mutteri 158cm, ja tämä miespuolinen ystäväni n 195cm.
[/quote]Tiedätkö onko heidän suvussaan muitakin pitkiä?
Ap
Mun miehen vanhemmat ovat kummatkin pituusluokkaa ~175 max. Ja mies on itse 196 cm.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:56"]
No noita pituusennusteita ei kannata sen enempää uskoa kuin horoskooppeja iltapäivälehdistä.
Meillä jokaisesta lapsesta ennustettu ihan väärin. esikoisesta sanottiin että 175cm, tyttö jäi 155 senttiseksi.
keskimmäisestä ennustettiin 160 cm ja venyikin 168 cm pituiseksi. Kuoupus-pojastamme ennustettiin pitkää, 192 cm ja hän on 180 cm ja armeijaikäinen nyt.
[/quote]Juu kyllä kovasti epäilen tuota ennustetta... En tiedä millä rahkeilla poika kasvaisi niin pitkäksi.
Ap
mä olen 165 ja vaimoni 155 cm.
Poika 14 vuotias nyt 177 ja tytär 12 v 170 cm.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:57"]
Mun miehen vanhemmat ovat kummatkin pituusluokkaa ~175 max. Ja mies on itse 196 cm.
[/quote]Eli tämä teoriassa siis kuitenkin olisi mahdollista. Kahdella vastaajalla samanlainen tilanne. Ei kait se sitten poissuljettuakaan ole... No katsellaan minkä mittainen pojasta tulee :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:01"]
mä olen 165 ja vaimoni 155 cm.
[/quote]Teillä siis molemmat vielä varmaan kasvavat lisää. Muistatko millaista kasvuennustetta heille annettiin pieninä jos annettiin?
Ja kiitos vastauksista, kirjoitelkaa vain lisää :) Mielenkiintoista!
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:57"]
[/quote]Eli tämä teoriassa siis kuitenkin olisi mahdollista. Kahdella vastaajalla samanlainen tilanne. Ei kait se sitten poissuljettuakaan ole... No katsellaan minkä mittainen pojasta tulee :)
Ap
[/quote]
Joo sitä me kanssa 'jännitetään', koska meillä on nyt pieni poikavauva ja minä olen itse tällainen 165 cm tappi :)
Pituuserot tasoittuvat kohti keskiarvoa. Toisin sanoen, jos lyhyille vanhemmille ei koskaan syntyisi pitkiä lapsia, alkaisi ihmispopulaatio eriytyä kohti lyhyttä ja pitkää tyyppiä tms.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:01"]mä olen 165 ja vaimoni 155 cm.
[/quote]
Onko lapsesi aina olleet pitkiä vai tuliko pyrähdys jossain vaiheessa?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:00"]Pojilla esiintyy myös melko yleisesti (1/1000) kromosomipoikkeavuutta, nk. XYY-kromosomistoa eli pojalla on tällöin ylimääräinen y-kromosomi. Tämä aiheuttaa voimakasta pituuskasvua, eli lyhyehköillä vanhemmilla voi olla pitkä poika tätäkin kautta.
[/quote]
Olikos tämä se lapsettomuus-geenivirhe?
Lisää kokemuksia?