Määräaikaisen työsuhteen lopettaminen
Pidättekö törkeänä käytöksenä, jos työntekijä häipyy kesken määräaikaisen sopimuksen? Aion hakea parempaa työpaikkaa..
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen määräaikainen osa-aikainen tällä hetkellä ja sopparissani lukee kahden viikon irtisanomisaika. Kyllä todellakin lähden, jos parempi työpaikka ilmaantuu. Jos minut haluaisivat pitää, lukisi sopimuksessani täysiaikainen vakkaripaikka!
Ei kyllä varmana lue irtisanomisaikaa. Sut irtisanotaan sitten, kun sun määräaikaisuus loppuu.
Kuka on niin idiootti, että hyväksyy määräaikaisuuden ilman irtisanomisaikaa? Entä jos on saamassa vakipaikan jostain eikä voi ottaa sitä vastaan määräaikaisuuden takia.
Täh? Siinä sopparissa lukee Määräaikainen. Hassu olet.
Hiljennytään hetkeksi miettimään sanaa Määräaikainen.
No hiljenny vaan ihan itsekkesi, mutta ei se silti tarkoita, että sen pitää,olla ilman irtisanomisaikaa. Hitto, että jotkut on tyhmiä Määräaikainen on jatain muuta kuin toistaiseksi voimassa oleva - ei muuta. Työntekijälle on luvattu töitä vain määräajaksi.
'Työsuhteen alussa on koeaika, jonka pituus on puolet määräaikaisen työsuhteen kestosta, kuitenkin enintään kuusi (6) kuukautta tai työehtosopimuksessa mainittu enimmäiskesto. Työsuhde voidaan molemminpuolisesti irtisanoa noudattamalla soveltuvan työehtosopimuksen taikka toissijaisesti
työsopimuslain mukaisia irtisanomisaikoja.'
Näin lukee mun työsopimuksessa. Koeaikaakin on vielä jäljellä. Lähinnä mietin sitä, että antaako itsestään huonon vaikutelman..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen määräaikainen osa-aikainen tällä hetkellä ja sopparissani lukee kahden viikon irtisanomisaika. Kyllä todellakin lähden, jos parempi työpaikka ilmaantuu. Jos minut haluaisivat pitää, lukisi sopimuksessani täysiaikainen vakkaripaikka!
Ei kyllä varmana lue irtisanomisaikaa. Sut irtisanotaan sitten, kun sun määräaikaisuus loppuu.
Kyllä nykyään useimmiten sopimukseen laitetaan maininta irtisanoutumisesta. Silloin voi lähteä kesken määräajan.
Vierailija kirjoitti:
'Työsuhteen alussa on koeaika, jonka pituus on puolet määräaikaisen työsuhteen kestosta, kuitenkin enintään kuusi (6) kuukautta tai työehtosopimuksessa mainittu enimmäiskesto. Työsuhde voidaan molemminpuolisesti irtisanoa noudattamalla soveltuvan työehtosopimuksen taikka toissijaisesti
työsopimuslain mukaisia irtisanomisaikoja.'Näin lukee mun työsopimuksessa. Koeaikaakin on vielä jäljellä. Lähinnä mietin sitä, että antaako itsestään huonon vaikutelman..
Ap
Selvä keissi, voit lähteä helposti mitään vaikutelmia miettimättäkään. Jos työnantaja olisi halunnut sitoutuneemman työntekijän, ei irtisanomisehtoa olisi tarvinnut sopimukseen kirjata ollenkaan.
Olen ollut määräaikaisilka sopimuksilka työsuhteissa kaupanalalla ja hoitoalalla aina 90-luvulta lähtien.
Työsopimuksessa lukee (jokin keksitty) määräaikaisuuden syy ja myös se, että noudatetaan irtisanomisaikaa.
Suosittelijaa tuosta työpaikasta tuskin saa.
En tiedä miksi, mutta tuntuu jotenkin pahalta, että edes ajattelen häipyväni työpaikasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi voi olla koeaika, jolloin myös määräaikaisesta voi helpommin häipyä. Irtisanomisehto myös mahdollinen, pääsääntöisesti sellaista ei ole vaan määräaikaisuus tarkoittaa molempia osapuolia sitovaa määräaikaisuutta. Mutta tosiaan jos työnantajan kanssa juttelee niin saattaa se yhteisymmärrys löytyä, varmaan riippuu vähän alasta ja siitä kuinka pitkä määräaikaisuus on kyseessä ja mistä syystä se on määräaikainen jne.
Mikä tämä "pääsääntöisesti sellaista ei ole"-väittämä oikein on? Koskaan en ole törmännyt sopimukseen, jossa ei olisi irtisanomisaikaa edes määräaikaisessa sopimuksessa.
No luepa määräaikaisista työsopimuksista ja mitä se tarkoittaa. Miksi työnantaja vaikkapa etsisi vanhempainvapaalle sijaista ja laittaisi sijaisuuteen kuitenkin irtisanomisajan, saattaisi joutua vähän väliä etsimään uuden sijaisen.
Satun kyllä lukemaan niitä ihan työkseni ja missään ei lue, että määräaikainen on ilman irtisanomisaikaa.
Minä puolestani teen niitä työkseni ja irtisanomisaika kirjataan vain silloin, kun työntekijä erikseen sen pyytää. Nämä työntekijät harvoin saavat vakipaikkaa meiltä.
Vierailija kirjoitti:
työsopimuslain mukaisia irtisanomisaikoja.'Näin lukee mun työsopimuksessa. Koeaikaakin on vielä jäljellä. Lähinnä mietin sitä, että antaako itsestään huonon vaikutelman..
Ap
Ei anna huonoa vaikutelmaa, jos saa jostain vakituisen työpaikan. Ei se työnantajakaan ajattele työntekijöitä, kun yt:t käynnistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi voi olla koeaika, jolloin myös määräaikaisesta voi helpommin häipyä. Irtisanomisehto myös mahdollinen, pääsääntöisesti sellaista ei ole vaan määräaikaisuus tarkoittaa molempia osapuolia sitovaa määräaikaisuutta. Mutta tosiaan jos työnantajan kanssa juttelee niin saattaa se yhteisymmärrys löytyä, varmaan riippuu vähän alasta ja siitä kuinka pitkä määräaikaisuus on kyseessä ja mistä syystä se on määräaikainen jne.
Mikä tämä "pääsääntöisesti sellaista ei ole"-väittämä oikein on? Koskaan en ole törmännyt sopimukseen, jossa ei olisi irtisanomisaikaa edes määräaikaisessa sopimuksessa.
No luepa määräaikaisista työsopimuksista ja mitä se tarkoittaa. Miksi työnantaja vaikkapa etsisi vanhempainvapaalle sijaista ja laittaisi sijaisuuteen kuitenkin irtisanomisajan, saattaisi joutua vähän väliä etsimään uuden sijaisen.
Satun kyllä lukemaan niitä ihan työkseni ja missään ei lue, että määräaikainen on ilman irtisanomisaikaa.
Minä puolestani teen niitä työkseni ja irtisanomisaika kirjataan vain silloin, kun työntekijä erikseen sen pyytää. Nämä työntekijät harvoin saavat vakipaikkaa meiltä.
Ai, meillä isossa yrityksessä kohdellaan kaikkia tasapuolisesti. Sehän on yksi perussäännöistä. Ei ole mitään tarvetta sitoa työntekijää pakolla, jos hänelle avautuu uramahdollisuus muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä irtisanota. Kun määräaikaisuus loppuu, se loppuu ihan ilman irtisanomista. Se jatkuu vain jos tehdään uusi sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tämä tuli nyt ihan automaattisesti. Edellisessä työpaikassa ei ollut irtisanomisaikaa.
Ap
Lukekaa työsopimislakia hyvät ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa työsopimislakia hyvät ihmiset
Ei ole nyt kyse laista vaan periaatteesta. Eikä ole edes mitään yhtä kaavaa, jolla jokainen määräaikainen sopimus laaditaan.
Ap
Kuinka kauan sopimusta olisi vielä jäljellä? Ehkä olisi kaikin puolin helpompaa vain sinnitellä sopimuksen loppuun asti. Lopettaminen ei tosiaan onnistu siten, että vain ilmoitat, ettet halua enää jatkaa.
Miten niin lopettaminen ei onnistu, jos ilmoittaa ettei halua jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä vielä tupsahti? Työsopimusehtojen mukaan täytyy toimia. Jos työnantaja ei halua joustaa, ei välttämättä voi lähteä kesken sopimuksen.
Itselläni määräaikaisissa on usein ollut irtisanomisaika, mutta kerran en päässyt lähtemään viikkoa ennen uuteen paikkaan. Sumplin sitten osan viikosta vanhassa ja osan uudessa työssä, jotta sain työt ja perehtymisen hoidettua. Kumpikaan paikka ei ollut valmis joustamaan alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä vielä tupsahti? Työsopimusehtojen mukaan täytyy toimia. Jos työnantaja ei halua joustaa, ei välttämättä voi lähteä kesken sopimuksen.
Itselläni määräaikaisissa on usein ollut irtisanomisaika, mutta kerran en päässyt lähtemään viikkoa ennen uuteen paikkaan. Sumplin sitten osan viikosta vanhassa ja osan uudessa työssä, jotta sain työt ja perehtymisen hoidettua. Kumpikaan paikka ei ollut valmis joustamaan alunperin.
Vastaus kommenttiin 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työnantajani (iso kunta, noin 15 000 työntekijää) laittaa automaattisesti joka ainoaan määräaikaiseen työsopimukseen irtisanomisajan. Sitä ei edes pysty poistamaan, vaikka haluaisi. Kysyin siitä HR:ltä, ja sieltä kommentti oli, että on kaikkien etu, jos vastentahtoinen työntekijä saa halutessaan lähteä.
Se on ihan eri asia, en sotke siihen. Näytä itse se lain kohta, jossa sanotaan, että määräaikainen pitää tehdä ilman irtisanomisaikaa. Ihmisillä on kummallisia luuloja työsopimuksiin ja - ehtoihin liittyen ja tämä on yksi näistä.