Lapsi vain sotkee ja en ehdi muuta kuin siivota, auttakaa!!
3v lapsen elämäntarkoitus tuntuu olevan levittää lattialle mahdollisimman paljon tavaraa lyhyessä ajassa. Kaikki legot, palikat, pikkuautot, kynät, tarrat, junaradan palaset ym. levittää pitkin lattioita jo ensimmäisen 2 tunnin aikana mitä on hereillä. Leikit siis kestävät sen 10 min ja sitten vaihtuu. Ja leikkii kaikissa muissa huoneissa paitsi omassaan, eli en pysty kävelemään keittiön läpi astumatta lelujen päälle.
Olen yrittänyt opettaa keräämään lelut pois leikkien jälkeen. Olen uhannut imuroivani kaikki mitkä jää lattialle, uhannut viedä roskiin ja kerännyt niitä roskapussiin. Tästä ei seuraa muuta kuin rääkymistä, mutta siivoamista ei silti tapahdu. Tekisi mieli hävittää kaikki lelut roskiin, koska haluaisin edes yhtenä aamuna juoda kahvini ilman, että koko kämppä on kaaoksen vallassa heti aamusta, vaikka joka ilta ennen nukkumaanmenoa sen siivoan. Tai että mahtuisin istumaan sohvalle ilman, että tarvitsee ensin heitellä lelut siitä lattialle tai lelukoriin.
Tuntuu etten saa lapseeni mitään kuria, vaikka olen alusta asti pyrkinyt siihen, että aikuisia totellaan. Itkettää tämä jatkuva kaaos.
Kommentit (64)
Lapsi on vasta 3v pikkulapsi eikä voi tai edes tarvitse osata varsinkaan yksin siivota ja toimia kuten haluat.
Leluja voisi säilyttää niin ettei kaikki ole lapsen itse saatavilla jotta kaikki ei ole kerralla levällään.
Ja voit antaa uuden leikin sitten kun edellinen siivottu pois. Siivoomisessa autat ja ohjeistat.
Uhkailu ei auta varsinkin kun et tee niinkuin sanot, ei pitäisi sanoa tekevänsä jotain mitä ei sitten oikeasti tee.
Vierailija kirjoitti:
Aika myöhään teidän lapsi menee nukkumaan. Ei mikään ihme, että iltaisin kiukuttaa.
Jospa lapsi herääkin sitten aamulle vähän myöhempään? Ei kaikilla perheillä ole samaa aikataulua.
On kyllä katkeran oloisia ja hupaisia käskyjä täällä synnyttäjillä
Mun lapsi siivoaa jo kaksi vuotiaana itse omat legonsa pyytämättä koriin. En ole koskaan opettanut. Muutaman pari kertaa yhdessä pyytänyt siivoamaan ja ihastellut aina kun lelu mennyt koriin. Se innosti häntä kovasti.
Vanhempi 5 vuotias lapseni taas ei siivoa
Aika myöhään teidän lapsi menee nukkumaan. Ei mikään ihme, että iltaisin kiukuttaa.