Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs mielipidekirjoitus: päiväkodin tädit kunniaan, varhaiskasvattajilla noussut päähän

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noussut päähän, kun kehtaavat sanoa, että n. 2400e/kk nyt vaan ei ole siitä työstä riittävä palkkio. Sehän ei kyllä poissulje mitenkään sitä, etteikö hoitajillakin olisi aivan liian alhainen palkka.

Olen itse opiskellut erityisopettajaksi ja vaihtanut alaa kolme vuotta sitten. Työ koulun puolella on huomattavasti vähemmän stressaavaa ja helpompaa. Ei silti todellakaan helppoa, mutta nyt riittää aikaa ja energiaa kuunnella omia lapsia työpäivän jälkeen. En kadu alan vaihtoa tippaakaan. Missään työssä en ole joutunut antamaan itsestäni niin paljon kuin varhaiskasvatuksen opettajan työssä, ja se halveksunta ja väheksyntä alaa kohtaan on järkyttävä." Se on harmi, sillä moniin asioihin voi vaikuttaa paljon enemmän kun lapsi on pieni verrattuna siihen, kun hän on iso. Oikeasti varhaiskasvatukseen pitäisi panostaa kaikista koulutusasteista eniten."

Kiitos tästä tekstistä! Loppukin oli tärkeää, mutta haluan palata tähän:

Tämä sössötys ja halveksunta jota  tässäkin ketjussa on valtavasti ammattitaitoisia lto:ita kohtaan on ihan järkyttävää mistään mitään tietämättömien urpojen hölinää.

Ihan liian usein lapsen koko elämän suunta määräytyy jo päiväkoti-ikäisenä. Tämä on ihan tutkittua tietoa. Ja koskee varsinkin niitä lapsia, joilla on jotain kasvun ja kehityksen ongelmaa.

Omalla lapsellani on ADHD, jota en itse olisi tajunnut, koska olin itsekin vielä tuolloin diagnosoimaton ADHD. Minä tyhmänä uskoin näitä palstatietäjiä, joiden mukaan lasta pitää vaan kovemmin rangaista ja tiukemmassa kurissa pitää, jos ei hommat suju. Ja olihan itsenikin kasvatettu niin. Mutta luojan kiitos, lapseni oli päiväkodissa, jossa oli AMMATTITAITOINEN LTO, joka tajusi lapseni tilanteen. Hän opetti minut ja koko perheemme suhtautumaan tähän yhteen haastavaan tapaukseen aivan uudella tavalla, empaattisesti ja ymmärtäen, palkiten ja kannustaen. Jälkikäteen tajuan, että mun lapselle oli jo kehittymässä uhmakkuushäiriö, kun hänen elämänsä oli yhtä kieltämistä ja napit vastakkain olemista. Onneksi se kehitys saatiin päiväkodin avulla pysäytettyä, saatiin diagnoosi ja kouluun tukitoimet.  Varsinkin nyt kun näistä asioista keskustellaan enemmän, olen tuntenut entistä syvempää kiitollisuutta lapseni päiväkotia ja siellä työskennelleitä ammattilaisia kohtaan.

Ja kun tässäkin ketjussa on viisasteltu, kuinka vahemmuuteenkaan ei tarvita koulutusta: no kyllä monen kohdalla tarvittaisiin. Enemmistön. Ja mitä enemmän haasteita lapsella on, sen enemmän ne vanhemmatkin tarvitsevat ammattilaisten apua ja tukea siinä lasten kasvatuksessa. 

Ja ennen kuin joku tulee joikaamaan sitä " ei ennenkään nönnönnöö"- virttään, niin se, että ei ennenkään näkyy kyllä mm. vankiloissa tällä hetkellä. Siellä olevilla ihmisillä esim. ADHD on n. 20 kertaa yleisempää kuin muussa väestössä.

Mutta se oma lapsi. Nyt hän on jo erittäin upea nuori aikuinen, joka pärjää elämässä hyvin, nuori jolla on hyvä itsetunto ja valoisa tulevaisuus, ymmärrys itsestään ja toimintatavoistaan, ja kaikki mahdollisuudet elämässä.

Tätä ei olisi, ilman sitä laadukasta varhaiskasvatusta, johon hän pääsi osallistumaan.

Vierailija
22/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin on yksinkertainen ratkaisu: 

ruvetkaa naiset maksamaan enemmän tarhamaksuja. Otetaan tuet pois tuosta touhusta ja maksakaa kulujen mukaan. Varmasti saadaan 10 hoitajaa lasta kohden ja kaikille 7000€ kuussa liksaa jos olette valmiita maksamaan.

Naiset? Mä kun luulin että jokaisella lapsella on äiti ja ISÄ, ja se ISÄ on ihan yhtä tärkeä ja tasa-arvoinen vanhempi... vai miten se nyt sitten menikään?

Eiku ai niin, tää pätee aina vain silloin, kun miehet on tarvitsemassa jotain, ei silloin kun vastuita jaetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Hahhahhaa kyl sitä saadaan kaikenlaisesta touhusta väännettyä ”arvovaltaista” kun ”koulutetaan” ja ”suunnitellaan”.

Täällä myös yksi sitä mieltä, että mieluummin pari hoitotyön ammattilaista enemmän, kuin suunnittelijoita lapsia leikittämään ja nukuttamaan.

Se ohjelmointi tulee kyllä jokaisella naskalilla itsekseen (omasta käyttöliittymästä ja toki kotoa) jos on tullakseen, jonkun varttimaisterin half-baked -tsykologiat taas…huhhuuuuuh mitä köntzää 😬😂

Sit kuka hitto tosissaan täällä kirjoittelee ”opettajana” ja ”varhaiskasvattajana” 😂😂😂😂😂🙂 Ihanaa kummelia L.O.L

Vierailija
24/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI hitto että meinasi taas pää räjähtää kun lueskeli noita kommentteja, joista 90% oli eläkeukkeleiden hölinöitä. Mutta hehän toki ovat joka-alanasiantuntijoita, joten varmasti heiltä löytyy se syvin viisaus varhaiskasvatuksen ongelmiinkin.

Vierailija
25/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI hitto että meinasi taas pää räjähtää kun lueskeli noita kommentteja, joista 90% oli eläkeukkeleiden hölinöitä. Mutta hehän toki ovat joka-alanasiantuntijoita, joten varmasti heiltä löytyy se syvin viisaus varhaiskasvatuksen ongelmiinkin.

Voi vihellys jo sana varhaiskasvatus. Antaa niiden lapsien olla sen vähän aikaa lapsia. Tädeillä on pikkusen nyt jotain päässä. Lasten kaiseminen on loppupeleissä aika helppo työ. Siinä ei tarvita mitään kouluttajan pätevyyttä. 

Teeppä työtä jossa pienikin virhe on vähintään saikku, yleensä eläke. Joka ikinen kerta pitää onnistua tai käy huonosti. Ne paineet on sellaisia että kaikki tätä tehneet vanhenee silmissä. Kehtaatkin valittaa jostain lasten vahtimisesta.

Vierailija
26/26 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noussut päähän, kun kehtaavat sanoa, että n. 2400e/kk nyt vaan ei ole siitä työstä riittävä palkkio. Sehän ei kyllä poissulje mitenkään sitä, etteikö hoitajillakin olisi aivan liian alhainen palkka.

Olen itse opiskellut erityisopettajaksi ja vaihtanut alaa kolme vuotta sitten. Työ koulun puolella on huomattavasti vähemmän stressaavaa ja helpompaa. Ei silti todellakaan helppoa, mutta nyt riittää aikaa ja energiaa kuunnella omia lapsia työpäivän jälkeen. En kadu alan vaihtoa tippaakaan. Missään työssä en ole joutunut antamaan itsestäni niin paljon kuin varhaiskasvatuksen opettajan työssä, ja se halveksunta ja väheksyntä alaa kohtaan on järkyttävä." Se on harmi, sillä moniin asioihin voi vaikuttaa paljon enemmän kun lapsi on pieni verrattuna siihen, kun hän on iso. Oikeasti varhaiskasvatukseen pitäisi panostaa kaikista koulutusasteista eniten."

Kiitos tästä tekstistä! Loppukin oli tärkeää, mutta haluan palata tähän:

Tämä sössötys ja halveksunta jota  tässäkin ketjussa on valtavasti ammattitaitoisia lto:ita kohtaan on ihan järkyttävää mistään mitään tietämättömien urpojen hölinää.

Ihan liian usein lapsen koko elämän suunta määräytyy jo päiväkoti-ikäisenä. Tämä on ihan tutkittua tietoa. Ja koskee varsinkin niitä lapsia, joilla on jotain kasvun ja kehityksen ongelmaa.

Omalla lapsellani on ADHD, jota en itse olisi tajunnut, koska olin itsekin vielä tuolloin diagnosoimaton ADHD. Minä tyhmänä uskoin näitä palstatietäjiä, joiden mukaan lasta pitää vaan kovemmin rangaista ja tiukemmassa kurissa pitää, jos ei hommat suju. Ja olihan itsenikin kasvatettu niin. Mutta luojan kiitos, lapseni oli päiväkodissa, jossa oli AMMATTITAITOINEN LTO, joka tajusi lapseni tilanteen. Hän opetti minut ja koko perheemme suhtautumaan tähän yhteen haastavaan tapaukseen aivan uudella tavalla, empaattisesti ja ymmärtäen, palkiten ja kannustaen. Jälkikäteen tajuan, että mun lapselle oli jo kehittymässä uhmakkuushäiriö, kun hänen elämänsä oli yhtä kieltämistä ja napit vastakkain olemista. Onneksi se kehitys saatiin päiväkodin avulla pysäytettyä, saatiin diagnoosi ja kouluun tukitoimet.  Varsinkin nyt kun näistä asioista keskustellaan enemmän, olen tuntenut entistä syvempää kiitollisuutta lapseni päiväkotia ja siellä työskennelleitä ammattilaisia kohtaan.

Ja kun tässäkin ketjussa on viisasteltu, kuinka vahemmuuteenkaan ei tarvita koulutusta: no kyllä monen kohdalla tarvittaisiin. Enemmistön. Ja mitä enemmän haasteita lapsella on, sen enemmän ne vanhemmatkin tarvitsevat ammattilaisten apua ja tukea siinä lasten kasvatuksessa. 

Ja ennen kuin joku tulee joikaamaan sitä " ei ennenkään nönnönnöö"- virttään, niin se, että ei ennenkään näkyy kyllä mm. vankiloissa tällä hetkellä. Siellä olevilla ihmisillä esim. ADHD on n. 20 kertaa yleisempää kuin muussa väestössä.

Mutta se oma lapsi. Nyt hän on jo erittäin upea nuori aikuinen, joka pärjää elämässä hyvin, nuori jolla on hyvä itsetunto ja valoisa tulevaisuus, ymmärrys itsestään ja toimintatavoistaan, ja kaikki mahdollisuudet elämässä.

Tätä ei olisi, ilman sitä laadukasta varhaiskasvatusta, johon hän pääsi osallistumaan.

Olen ihan vakuuttunut, että jokaikinen lastenhoitaja, joka on pukenut niitä kurahousuja vähän useamman lapsen päälle osaa nähdä ADHD lapsen ja tavislapsen eron ja jos häneltä kysytään, niin hän sen myös sanoisi. Ehkä jopa tarkemmin kuin LTO. On aivan turha väheksyä lastenhoitajia ja heidän kykyä nähdä asioita lapsissa. Olisi paljon tärkeämpää, että ryhmäkoot ovat pienemmät, vaikka sitten sen avulla ettei kaikkialla ole yliopistokoulutuksen saanutta opettajaa. Lastenhoitaja koulutusta voidaan aina myös kehittää paremmaksi, jos se ei ole sitä tarpeeksi tällä hetkellä. Muutama tunti ADHD diagnostisointiopetusta ja asia ratkeaa jo sillä. Emme me nyt mistään NASAn tasoisesta tietotaidosta puhu, vaan ihan vaan jostain jutusta jonka voi yliopistossakin suorittaa jollain kirjatentillä.

Yksi opettaja/henkilö/hoitaja liian suurelle ryhmälle ei riitä, vaikka hänen taitonsa olisivat kuinka hyvät. Muualtakin tulee ammattitaitoista väkeä, ei vaan yliopistosta ja jos ei tule, heidän koulutuksensa ja tietonsa pitäisi saada kuntoon.