Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos edunvalvonnan asiakas saa viikossa 60 euroa rahaa ruokaostoksiin niin riittäkö jos sen supistaa 50 euroon?

Vierailija
06.11.2021 |

Jos edunvalvonnan asiakas saa viikossa 60 euroa rahaa ruokaostoksiin niin riittäkö jos sen supistaa 50 euroon? Jostain olisi nimittäin saatava lisää rahaa sähkölaskujen maksamiseen ja ainoa vaihtoehto näyttää olevan asiakkaan ruokarahasta tinkiminen. Mutta onko 50 euroa viikossa sellainen raha jolla asiakas pärjää eli saa ostettua perus elintarvikkeet ja päivittäistavarat kuten pesuaineet ja vessapaperin? Vai onko summa liian pieni?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonnassa on myös ihmisiä kellä on rahaa, mutta syystä tai toisesta niitä ei pysty käsittelemään. Esim.riippuvuudet voi viedä edunvalvontaan.

Vierailija
42/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtitilaukset eivät ole pakollisia menoja, joten edunvalvonnan asiakkaat maksavat ne itse siitä rahasta jonka saavat. Samoin bussiliput ja muut ylimääräiset mutta ei pakolliset kulut. Lisäksi edunvalvoja maksaa asiakkaan puhelinlaskun vain jos päämies voi toimittaa siitä laskun edunvalvojalleen. Jos päämiehellä on prepaid-liittymä ,esim luottotietojen takia, niin asiakas maksaa sen näistä ruokarahoistaan.

Jälleen tämä riippuu täysin asiakkaan tilanteesta. Kyllä minä maksan itse jokaisen päämieheni laskun täysin siitä riippumatta, onko kysymys pakollisesta tai täysin vapaaehtoisesta menosta. Olen maksanut niin lehtitilauksiin kuin kauneudenhoitoon liittyviä laskuja. Sitten kun päämieheni menee kahvilaan, maksaa hän kahvinsa itse käteisellä hänelle annetuista käyttövaroista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen edunvalvoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä maistraatti on sanonut vuositilityksistä, vai onko vain sopimukseen perustunut, tai mistä se on alkanut että olet päätynyt edunvalvojaksi?

Minulle ehdotus edunvalvojaksi ryhtymisestä tuli palvelutalosta, jossa päämieheni asuu. Sen vastaava ohjaaja totesi, että asioiden hoitaminen olisi helpompaa ja turvallisempaa, jos olisin virallisesti omaiseni edunvalvoja. Laitoimme sitten hakemuksen maistraattiin, ja olen yli 10 vuotta ollut virallisesti edunvalvoja. Joudun luonnollisesti joka vuosi tekemään vuositilin maistraattiin. Maistraatilla ei ole ollut siitä kertaakaan huomautettavaa.

En siis ole ap

Noinhan se menee että joku lähiomainen toimii ja tietysti voi tulla joskus epätietoisuutta että miten kuuluu olla.

Ap voisi kysäistä maistraatista tai paremminkin kunnalla on neuvontaa josta saa apuja, esimerkiksi sen suhteen että mihin tukiin päämies on oikeutettu, ei niitä kukaan osaa perehtymättä ja säännöt muuttuvatkin vähän väliä, sitä varten ne siellä on, ja voi kysyä miltä luukulta tahansa, kuuluu ohjata oikealle.

Vierailija
44/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elätän kaksi kotona asuvaa nuorta tuolla viidelläkympillä viikko. Vessapaperit ja kaikki, joten ei ole liian vähän.

Vierailija
45/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtitilaukset eivät ole pakollisia menoja, joten edunvalvonnan asiakkaat maksavat ne itse siitä rahasta jonka saavat. Samoin bussiliput ja muut ylimääräiset mutta ei pakolliset kulut. Lisäksi edunvalvoja maksaa asiakkaan puhelinlaskun vain jos päämies voi toimittaa siitä laskun edunvalvojalleen. Jos päämiehellä on prepaid-liittymä ,esim luottotietojen takia, niin asiakas maksaa sen näistä ruokarahoistaan.

Jälleen tämä riippuu täysin asiakkaan tilanteesta. Kyllä minä maksan itse jokaisen päämieheni laskun täysin siitä riippumatta, onko kysymys pakollisesta tai täysin vapaaehtoisesta menosta. Olen maksanut niin lehtitilauksiin kuin kauneudenhoitoon liittyviä laskuja. Sitten kun päämieheni menee kahvilaan, maksaa hän kahvinsa itse käteisellä hänelle annetuista käyttövaroista.

Juu, kyllä tiedän edunvalvojan maksavan esim. päämiehen sakkoja. Kyllä siinä hyvin kokonaisvaltaisesti huolehditaan päämiehen talousasioista. Edunvalvonnassa olevallahan ei ole itsellä esim. verkkopankkitunnuksia.

Vierailija
46/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy maistraatista - eiköhän siihen joku minimivaatimus löydy.

Minimi on 320 euroa kuussa eli tuo 60 euroa per viikko alittaa jo minimin. Lisäksi ruokaraha maksetaan AINA kerran kuussa eikä siis kerran viikossa.

Jos rahat ei riitä tuohon 320 euroon asti niin mistä se puuttuva osa tulee?

Vierailija
47/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elätän kaksi kotona asuvaa nuorta tuolla viidelläkympillä viikko. Vessapaperit ja kaikki, joten ei ole liian vähän.

Mites käy jos esim talvella pitää ostaa talvivaatteet?

Vierailija
48/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että edunvalvoja saa päättää asiakaskohtaisesti että maksaako tämän puhelinlaskun vai maksaako esimies laskun itse.

Vierailija
49/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika! Tee työsi, tuollainen ihminen ei sovi kenenkään edunvalvojaksi... Ei tsiisus...

Vierailija
50/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites käy jos esim talvella pitää ostaa talvivaatteet?

Joka talviko pitää saada ostaa uusia vaatteita?

Vierailija
51/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että edunvalvoja saa päättää asiakaskohtaisesti että maksaako tämän puhelinlaskun vai maksaako esimies laskun itse.

Edunvalvonnassa olevilla on erilaisia tilanteita. Jos päämies pystyy hoitamaan pienten laskujen maksamisen itse, on ihan järkevää ylläpitää hänen toimintakykyään sillä, että hän hoitaa itse ne asiat, jotka pystyy. Päämiehellä voi olla myös verkkopankkitunnukset, mutta vain sille tilille, joka on hänen omassa käytössään.

Vierailija
52/95 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimi on 320 euroa kuussa eli tuo 60 euroa per viikko alittaa jo minimin. Lisäksi ruokaraha maksetaan AINA kerran kuussa eikä siis kerran viikossa.

Höpö höpö, peliriippuvainen tuttava saa rahansa kaksi kertaa viikossa. Aina tapauskohtaisesti. Anteeksi: AINA tapauskohtaisesti. Sosiaaliturvalaissa on määritelty summa, joka riittää ruokaostoksiin, jos rahat jostain syystä eivät tähän riitä, käännytään sosiaaliviranomaisten puoleen - kaikkein vähiten VAUVA-palstan.

Vierailija
53/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy, sillä se riippuu täysin siitä, minkä verran päämiehellä on rahaa käytettävissään ja mitä hänen pitää käyttövaroillaan saada.  Mitään minimivaatimusta edunvalvonnassa ei ole. Ehkä sekoitatte tämän siihen, että laitoshoidossa olevalle pitää jäädä tietty määrä omaa rahaa.

Päämiehellä voi olla esimerkiksi tili jossakin kaupassa, josta saa ostaa tietyllä summalla kuukaudessa ja sen lisäksi viikkoraha, jolla voi ostaa muualta.

Tuossa tilanteessa pitää hakea toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, niin sitten vaan pitää pienentää kuluja. Kannattaa yhdessä selvittää, mitä on pakko ostaa juuri nyt, mitä saa halvalla ja tarvittaessa hyödyntää myös ruokajakeluja.

Vierailija
54/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muu sen voisi päättää? Tarkoitit ilmeisesti päämiestä eli edunvalvonnassa olevaa, sillä ei esimies maksa mitään.  Edunvalvonta on tavallisesti nimenomaan RAHA-ASIOIHIN. Silloin kuin kyse on laajennetusta edunvalvonnasta, päämies on jo niin huonossa kunnossa, että ei voi päättää edes henkilökohtaisista asioistaan, kuten hoitopaikasta.

Ei ole olemassa mitään lakisääteistä minimiä edunvalvonnassa olevan omista käyttövaroista. Tämä on varma tieto ja jos joku muuta väittää, esittäköön sitä koskevan säädöksen. Käyttövarojen määrä riippuu päämiehen taloudellisesta tilanteesta ja siitä, mihin kaikkeen sen pitää riittää. Kai te ymmärrätte, että Helsingin kalleimmassa kaupunginosassa asuva miljönääri voi käydä vaikka päivittäin ravintolassa syömässä monen kympin arvoisen aterian, kun jossakin  syrjäkylässä asuvan on hankittava ruokansa paikkakunnan ainoasta kalliista kaupasta, ja tulona on vain takuueläke.

Vierailija
55/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä tiedän edunvalvojan maksavan esim. päämiehen sakkoja. Kyllä siinä hyvin kokonaisvaltaisesti huolehditaan päämiehen talousasioista. Edunvalvonnassa olevallahan ei ole itsellä esim. verkkopankkitunnuksia.

Edunvalvonnassa olevalla voi olla pankkitunnukset. Niitähän tarvitaan paljon muuhunkin kuin raha-asioihin, mm. Omakanta- ym. palveluihin kirjautumiseen.

Edunvalvoja voi hankkia päämiehelle puhelinliittymän, vaikka luottotietoja ei olisi. 

13 asuu Utsjoella ja  joutuu ostamaan kalliit perunat Uulanryöstöstä. Tähän aikaan vuodesta saa tavallisista, kaupoista ihan kelvollisia perunoita kilon alle eurolla.

11 ja monta muuta kirjoittavat aivan puuta heinää. Miksi te edes kirjoitatte tähän ketjuun, kun ei ole hämärintä käsitystä siitä, mitä edunvalvonta tarkoittaa?

Vierailija
56/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kela tosiaan maksaa sähkölaskun jos asiakkaasi saa toimeentulotukea. Vaikka vain pienenkin summan niin maksaa silti.

Vierailija
57/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei  ollenkaan outoa. Systeemi on aika lailla selvä. Asiakas saa taloutensa niin pitkälle itse, kun mitä hän kykenee. Eli asiakas voi saada suuremman osan rahasta itselleen ja/tai koko kuukausibudjetin käyttöönsä kerralla ja huolehtia itse suuremman osan asioistaan eli esim. puhelinlaskun ja kampaajalla käynnit, jos hän pystyy tekemään tämän. Elämä on tietenkin silloin itsenäisempää ja päätäntävalta omasta arjesta suurempaa.

Vastaavasti, jos sairaus tai vamma vaikuttaa pystymiseen rahan käsittelyssä enemmän, niin asiakkaan käyttöön jää pienempi osa rahasta ja vastaavasti asioita, joihin rahan pitää riittää on vähempään (esim. ruoka tulee "laitoksesta jossa asuu" tai edunvalvojan huolehtimalla ateriapalvelulla, edunvalvoja neuvottelee asiakkaan kanssa mitä "mukavuuksia" hankitaan (lehtitilaukset, teatterissa käyntien budjetointi, kampaajaa..) ja maksaa nämä palvelut sitten sitä myötä, kun asiakas niitä käyttää. Sitten vastaavasti käyttöraha voi olla hyvinkin pieni, koska se on tarkoitettu ihan totaalisen "hömppään" esim. karkkeihin. Esim. hyvin huonokuntoinen laitoksessa asuva vanhus ei pääse (ilman omaisten apua) mihinkään missä voisi käyttää rahaa tai ole kykenevä tilaamaan palveluja johon kuluisi rahaa, joten on hänen edun mukaista, että edunvalvoja järjestää hänelle sellaisia mukavuuksia joista hän nauttii ja jotka edistää hänen hyvinvointia (vrt. laittaisi hänen tililleen "ison käyttörahan" joka jäisi käyttämättä.)  

Vierailija
58/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitään keinoa pienentää sähkölaskuja? Miten hän asuu? Jos on sähkölämmitys, niin väistämättä laskut ovat talvella suurempia. Oletko kilpailuttanut vakuutukset, ottanut halvimman mahdollisen puhelinliittymän ja muutenkin selvittänyt aivan samalla tavalla kuin me vähävaraiset kartoitamme omat menot rahan riittämiseksi?

Ota yhteyttä kunnan sosiaalityöntekijään ja selvitä hänen kanssaan, onko varmasti kaikki mahdolliset etuudet haettu. Hän auttaa myös toimeentulotukihakemuksen tekemisessä ja varsinkin täydentävän toimeentulotuen hakemisessa, mikäli päämiehesi tarvitsee jotain erityistä, kuten talvivaatteita, silmälaseja, ym.

Eräät tähän ketjuun kirjoittaneet ilmeisesti sekoittavat toimeentulotuen perusosan tähän edunvalvonnassa olevan käyttövaraan ja siksi vänkäävät jostakin minimistä. Tiedoksi heille, että sen perusosankin käytöstä KOKONAAN voi päättää edunvalvoja, jos tilanne on esimerkiksi sellainen, että päämiestä käytetään hyväksi ja mahdolliset viikkorahat menisivät aivan jollekin muulle eikä hänen omiin tarpeisiin. Silloin voi olla maksusitoumus johonkin kauppaan eikä päämiehen omassa käytössä ole senttiäkään. Pysyvästi laitoksessa asuvilla ei käyttörahaa edes ole, koska ei heillä ole sitä mahdollisuutta käyttää.

Vierailija
59/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuulut että kukaan olisi koskaan saanut toimeentulotukihakemukseen hylsyä. Se on viimesijainen etuus ja sit ei voida siksi hylätä. Jos se hakemus hylätään niin rikotaan lakia.

Minä olen aikoinaan saanut. Sossun mielestä mulla oli rahaa enemmän kuin Roope Ankalla ja Kroisos Pennosella yhteensä.

Vierailija
60/95 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa niin kannataisko näiden valvottujen mennä töihin?

Jos valvottu on vanhus/vammainen/ muuten rajoittunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä