Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
41/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulet että aika moni työtön poimii niitä marjoja mutta vain omaan (ja ehkä lähisuvun) käyttöön, ei myyntiin. Se että työkseen poimisi, vaatii jo aika paljon investointeja esim. sen auton tai jonkun joka tulee ne marjat hakemaan.

Vierailija
42/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:55"]

Mielelläni kerään marjoja, mutta haluan siitä kunnon korvauksen, että pystyn maksamaan lasten hoitomaksut ja myös laskuja. Joten kunnon peruspalkka niin heti menen :D

[/quote]

MInkä hoitomaksun? Jos ei ole tuloja => ei ole hoitomaksua. Marjanmyynnistä saatavaa rahaa ei katsota tuloksi päivähoitomaksuja määrättäessä.

Toisaalta tässä kiteytyi työttömien ajatusmaailma: haluan peruspalkan, vaikka en ole palkkatyössä.

[/quote]

hoitomaksuun vaikuttaa koko perheen tulot!

Vierailija
44/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä oikeasti tietoa nykyisestä yt-neuvottelujen tilanteesta, vai teeskentelettekö tahallanne tyhmää?

Millaisissa työpaikoissa te provoilijat olette, kun teillä on pokkaa haukkua KAIKKI TYÖTTÖMÄT tällaisissa ketjuissa???

Vierailija
45/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mun juttu. Siel on hämähäkkejä ja käärmeitä. Ja sossu maksaa mun laskut kun vaan lähetän, ei minun tarvitse kyykkiä missään pusikoissa. Mene itse, jos noin kiinnostaa.

Vierailija
46/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:01"]

Viime kesälomalla poimin avokin kanssa 800 €/viikko eikä veroa tosiaan mene. Aika kova liksa saa olla toimistossa, että pääsee samoihin nettotuloihin. Siis yhteensä saatiin 1 600 €/viikko. Työttömät hävetkää!

[/quote]

Samoin, ja marjanpoimintaviikkoja on vuodessa noin kuusi. Tulee aika kovat vuositulot kun tienaa 800 € viikko. Voi tienata jopa 6000 € vuodessa! Ei tarvitse sossutukia nostella, ei.

Lisäksi haluan painottaa, että työttömien täytyy HÄVETÄ, olivat he työttömiä mistä syystä tahansa.

Vierailija
47/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:04"]

Kertokaa ensin minne laitan lapseni poiminnan ajaksi hoitoon kun työtön kerran olen?

[/quote]

Pitikö niitä lapsia hankkia, vaikka et pysty niitä elättämään? Mitä jos antaisit sen huostaan jne. blaablaablaa.

Vierailija
48/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:01"]

Viime kesälomalla poimin avokin kanssa 800 €/viikko eikä veroa tosiaan mene. Aika kova liksa saa olla toimistossa, että pääsee samoihin nettotuloihin. Siis yhteensä saatiin 1 600 €/viikko. Työttömät hävetkää!

[/quote]

Samoin, ja marjanpoimintaviikkoja on vuodessa noin kuusi. Tulee aika kovat vuositulot kun tienaa 800 € viikko. Voi tienata jopa 6000 € vuodessa! Ei tarvitse sossutukia nostella, ei.

Lisäksi haluan painottaa, että työttömien täytyy HÄVETÄ, olivat he työttömiä mistä syystä tahansa.
[/quote]
häpeä keskenäs. Ei tää työttömyys kivaa oo, mutta mieluummin käytän ajan parempaan tekemiseen kuin häpeämiseen.

Vierailija
50/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:01"]

[/quote]

Järki hoi! Se rahahan on ylimääräistä ekstraa. Ei vaikuta työttömyyskorvaukseen.

Vierailija
51/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän, jolla ei ole käytännön mahdollisuuksia poimia marjoja, on turha osallistua tähän keskusteluun. Siis jos metsä on kaukana, ei ole kyytiä, on sairauksia jne. 

Jos taas olisi edes teoreettinen mahdollisuus marjastukseen ja sienestykseen, miksi sitä ei voisi kokeilla? Lasten hoito: toinen vanhempi hoitaa kun toinen on tienaamassa. Minne myydä: lähimmät marjojen ja sienien ostajat löytyvät varmaan kun vähän selaa nettiä (esim kirjastossa, ellei omaa ole); en tiedä, mutta uskoisin, että te-keskuksesta saa myös tietoa. Sitten voi ottaa yhteyttä, kysellä, sopia asioista. Kunto ei kestä: kuntokuuri ennen sesonkia. 

Jos selvittää kaikki nämä asiat ja niiden tietojen perusteella ilmenee, ettei poimiminen onnistu, niin sitten on poimimatta. Mutta ainakin päätös perustuu johonkin muuhun kuin oletuksiin ja marinaan. 

Metsiin mätänee joka syksy niin suuret määrät marjoja ja sieniä, että se on kansantaloudellista tuhlausta. 

Vierailija
52/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:01"]

[/quote]

Hyvin saitte kerättyä marjoja. Kiinnostaa, kuinka saitte marjat kuskattu polkupyörällä vai oliko teillä jonkinlainen peräkärry apuna? Kuinka lapset jaksoivat olla metsässä kanssanne tuntitolkulla, vai veittekö ne päivähoitoon? Taidanpa itsekkin mennä keräämään ensi kesänä marjoja, kun noin hyvin hankkii.

Vierailija
53/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:37"]

Työttömän, jolla ei ole käytännön mahdollisuuksia poimia marjoja, on turha osallistua tähän keskusteluun. Siis jos metsä on kaukana, ei ole kyytiä, on sairauksia jne. 

Jos taas olisi edes teoreettinen mahdollisuus marjastukseen ja sienestykseen, miksi sitä ei voisi kokeilla? Lasten hoito: toinen vanhempi hoitaa kun toinen on tienaamassa. Minne myydä: lähimmät marjojen ja sienien ostajat löytyvät varmaan kun vähän selaa nettiä (esim kirjastossa, ellei omaa ole); en tiedä, mutta uskoisin, että te-keskuksesta saa myös tietoa. Sitten voi ottaa yhteyttä, kysellä, sopia asioista. Kunto ei kestä: kuntokuuri ennen sesonkia. 

Jos selvittää kaikki nämä asiat ja niiden tietojen perusteella ilmenee, ettei poimiminen onnistu, niin sitten on poimimatta. Mutta ainakin päätös perustuu johonkin muuhun kuin oletuksiin ja marinaan. 

Metsiin mätänee joka syksy niin suuret määrät marjoja ja sieniä, että se on kansantaloudellista tuhlausta. 

[/quote]

Itseasiassa marjojen keruuta ei voida lisätä kuin 10-15% nykyisestä. Luonto näes tarvitsee oman osansa. Marjoilla on yllättävän iso merkitys tiettyjtn eläinten ruokavaliossa ja jos kerätään liikaa, marjakasvien uusiutuminen kärsii ja alueelta häviää marjakasvit.

Tästä oli uutisissa toissa syksynä.

Vierailija
54/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomana yritin tuota marjanpoimintaa tosissani viime vuonna. Paikkakunta jolla asumme, on minulle tuntematon, muutimme tänne aikoinaan miehen työpaikan vuoksi ja yritys, jossa itse olin töissä lakkautettiin syksyllä 2013, jonka jälkeen olen ollut työtön, mutta myös samalla ilta-opiskelijana opiskellut uuteen ammattiin.

Marjanpoimijoita kaupunkialueen liepeillä on ollut niin paljon, että marjametsään on ollut mentävä vähintään 20-30 km:n päähän kaupungista ja sekin on vielä liian lähellä. Ongelma kuitenkin on se, että se kunnon korpi, jonne ne marjat mätänevät, ei enää olekaan julkisten yhteyksien tavoitettavissa. Sinne pitäisi tuon seudun tuntevien ihmisten neuvoa reitit ja parhaat marjamaat. 

Minulla ei ole tuttuja, joiden kanssa sinne metsään lähtisin. Mies on päivät töissä ja autoa meillä ei ole. Lähdin yksin ja pysyttelin marjoja kerätessäni tuntemattomilla mailla sen verran lähellä tietä, että en eksynyt. Minulla ei ole varaa hankkia kallista kännykkää, jossa on karttaohjelma, suunnistaa en osaa.

Tienasin kolmessa viikossa reilut 200 € myymällä marjat yrittäjälle, joka käyttää niitä jalostukseen. Netti-ilmoituksillakin yritin marjoja myydä, mutta niihin ei kukaan tarttunut.

Tein töitä marjanpoiminnan eteen tosissani. Linja-automatkoihin meni monta kymppiä.

Tuli tästä kokemuksestani mieleen että Ap oletko itse sitä tyyppiä, joka viihtyy sakeassa metsässä pitkiä aikoja yksin? Jotenkin nimittäin tuntuu, että et oikeasti edes tiedä mistä kirjoitat. Onko sinulla tosiaan sellainen mielikuva, että jokainen metsä on täynnä marjoja ja sieniä, senkun vaan kävelet poimimaan, että niitä marjamaita ei joudu sieltä metsästä hakemaan? Jotenkin tuntuu siltä, että kaltaisesi päänaukojat eivät edes lähtisi tuntemattomiin metsiin täysin yksin vaeltelemaan.

Vierailija
55/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:39"]

ap:kin on oikein joutunut työskenetelemään ja hikoilemaan kyhätessään noin pitkän provon.

[/quote]

sorry vaan mutta avaus on täyttä totta, noinhan se menee joka vuosi!
[/quote]

KUULE, minä käyn joka kesä ja syksy marjassa niin paljon kuin ehdin!
Nytkin oikein odotan mustikka-aikaa.
Tienestit on olleet n. 500 euroa joka vuosi.

Vierailija
56/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:00"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:50"]

Siis ymmärsinkö oikein että ap kannustaa nyt työttömiä harmaaseen talouteen?
Että pitäisi pimeänä käydä poimimassa ja vaarantaa jopa katto päänsä päältä?
Ja kaikenlisäksi, mistä sitten tiedät ettei työttömät poimi kun kerta pimeenä tekisivät omankin ehdotuksesi mukaan?

[/quote]

Ei marjanpoiminta ole harmaata taloutta. Myös marjanmyynti on verotonta tuloa, kun myy itsepoimimiaan luonnonmarjoja! Samoin on mm. käpyjen keruu ja myynti, mutta sitä ei voi tehdä jokamiehenoikeudella missä tahansa niin kuin marjojen ja sienten poimintaa.

Täällä ilmoittautuu työtön, joka menee marjametsään taas ensi kesänä, jos vaan terveys kestää. Ja jos ei, niin silloin en olekaan työtön vaan sairas.

Samalla kutsun jonkun muun marjastuksesta kiinnostuneen marjakaveriksi. On nimittäin paljon viihtyisämpää olla marjassa porukassa kuin ihan yksin. Ja kyllä, metsään saa ajaa autolla. Teitä pitkin tietenkin.

Saa tulla täysin suunnistustaidoton, autoton, köyhä tai muuten vaan marjastustaidoton, kunhan intoa on. Lähtisimme metsään samaan aikaan kuin ohikulkevat thaimaalaiset, ja iltahämärissä palaisimme. Tarjoan myös ilmaisen majoituksen ja ruuan keskellä parhaita marjamaita. Ilmoita itsestäsi ajoissa. Kiva kun joku aloitti tästä aiheesta jo tammikuussa, ehdimme hyvin sopia käytännön järjestelyt ennen hillasadon kypsymistä. Se on meillä päin tuottoisin marja, jos niitä sattuu tulemaan.
[/quote]

Hei, missä päin liikut metsällä?

Vierailija
57/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:22"]Kyllä mä luulet että aika moni työtön poimii niitä marjoja mutta vain omaan (ja ehkä lähisuvun) käyttöön, ei myyntiin. Se että työkseen poimisi, vaatii jo aika paljon investointeja esim. sen auton tai jonkun joka tulee ne marjat hakemaan.
[/quote]

Niin kai...mä meen pyörällä.

Vierailija
58/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:34"]Ihmisille on AINA hyvä olla aktiivinen, reipas  ja oma-aloitteinen. Sossudemokratian pilalle hysäämät eivät ole sitä.  [/quote] anteeksi, yläpeukutin vahingossa :(

[/quote]

Mitä alapeukutuksen arvoista kirjoituksessa mielestäsi oli? 

Oletko olosuhteiden uhri, joka on masentunut ja lamaantunut itsestäsi riippumattomista syistä?
[/quote] en, olen opiskelija joka raataa niska limassa ensin kouluvuoden opiskellen ja sitten lomat töissä. Saanko nyt vapautuksen sinulta ja sertifikaatin etten ole turha nyhverö paskatyötön? Niin voin muillekin kertoa jooko? Olisiko vaikka joku hihamerkki jossa lukee "tukensa ansainnut elätti" ja toinen työnvieroksujille, vaikka "laiska luuseripaska"? Käviskö semmoinen niin tietäisit sinäkin kadulla ketä päin on ihan OK sylkeä?

Vierailija
59/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä menenkin marjametsään, olin työtön tai töissä. Nuoruudessa oli sitä nuorisotyöttömyyttä 1990-luvun alussa ja kyllä poimittiin paljon marjoja poikaystävän kanssa. Nyt viime syksynä tämä sama poikaystävä, josta on tullut aviopuoliso, oli työttömänä ja kyllä poimimme marjoja myyntiin. Asutaan Kainuussa niin tutut marjametsät ovat lähellä. Tosin automatkan päässä, mutta täällä on totuttu liikkumaan autolla vähän kauemmaskin.

Vierailija
60/688 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taksi metsään maksaa esim. 20 € ja otat kolme työtöntä kaveriasi mukaan, tästä tulee matkakuluja 10 €/päivä. Ja kun kukin keräätte 100 €/päivä, jää vielä 90 €/päivä jokaiselle käteen.

10 päivässä jo 900 €!!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän