••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••
Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.
Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?
Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?
Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.
Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?
Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.
Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!
Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!
Kommentit (688)
Tuo opiskelijapojille "tervetuloa Marja -metsään" kuulostaa kyllä houkuttelevalta, sitä voisi kokeilla.
Moni varmaan menisi marjoja poimimaan, jos vaan tietäisi missä niitä esim. Helsingin keskustassa, siinä määrin, että olisi kannattavaa. Voitaisiin sitä tietysti järjestää ohjattuja marjaretkiä kauemmas työttömille. Ehkä siitä joku innostuisi. Kun marjoja löytyisi.
Itse menisin mielelläni lakkoja keräämään Lappiin, jos joku kertoisi ja veisi missä olisi niitä paljon. Olen kysynyt monelta ketkä löytäneet paljon marjoja. Eivät kerro millään mistä löytäneet. Sanovat vain, että etsi itse. Helpompaa olisi jos kertoisivat.
Ehkä osa meneekin jos asuu maalla. Kaupungista kaikki eivät pääse sinne tai mene hyttysaikaan. Syksyllä ehkä jotkut maalla menevät sinne. Osalla on vaivoja joiden vuoksi keruu ei onnistu edes poimurilla jossa on varsi tai voi jäädä lyhyeksi keruuksi. Kumartelu ei siis toimi kaikille, jos menee niska ja selkä.
Koronakesä asuttiin mun äidin lapsuudenkodissa, ihan landea. Heti, kun marjat kypsyi, poimittiin.
Metsä alkoi pihalta, poimittiin pakastin, iso arkku, mustikoita, tehtiin omenahilloa jne
En halua punkkeja. Mulla on jo borrelioosi.
Tuet pois niin jopa alkaa laiskureita kiinnostaa työnteko. Ilmainen raha passivoi ketä tahansa.
Ihmiset ovat patalaiskoja, ei marjan poiminta kiinnosta.
Kyllä kait perus kermaperse käy poimimassa ämpärillisen edes. Vaimon kanssa poimittiin 27 ämpärillistä puolukkaa ja 17 ämpärillistä mustikkaa. Reilut 2000e saatiin verovapaata tuloa.
Olen työssä ja tekosyynä olla keräämättä ovat:
Hyttyset
Paarmat
Hirvikärpäset
Punkit
Ja kaikki muutkin öhkömönkiäiset. Ei kaupungin keskustassa mokomat kiusaa😁
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait perus kermaperse käy poimimassa ämpärillisen edes. Vaimon kanssa poimittiin 27 ämpärillistä puolukkaa ja 17 ämpärillistä mustikkaa. Reilut 2000e saatiin verovapaata tuloa.
Nimenomaan, se on verovapaata tuloa, ei palkkatyötä. Ei kukaan voi tietää kuinka moni kermaperse käy marjassa ja myy kerätyt. Kaikki eivät myy firmoille vaan yksityisille.
Vain hölmö myy keräämänsä marjat tukkuun tms. Parhaimman hinnan saa, kun myy suoraan loppukuluttajalle.
Vierailija kirjoitti:
1. työttömän paha lähteä johonkin maaseudun metsiin jos vaikka kumppani ja lapset ovat täällä Helsingissä ja sairasta äitiäkin pitäisi vähän auttaa
2. thaimaalainen elää jollain 300e/kk että se elelee tuolla 2-3kk marjanpoiminnalla koko vuoden, suomalainen elää sillä ehkä nippa nappa 2 kuukautta, että jokainen suomalainenkin lähtisi tuohon jos korvaus olisi noin vuoden elinkustannukset
3. no sitten on se ruma totuus, osa vaan ottaa sen rahan mielummin kotona istumalla, pääsee helpommalla, syitä voi olla laiskuuden lisäksi kyllä muitakin, mutta kuten mainittu, osan kohdalla se ruma totuus
Ei sinne metsään nyt viikkokausiksi tarvitse mennä! Eli ihan hyvin ehtii kyllä viettää läheistensä kanssa aikaa ja auttaa sairasta äitiäkin, vaikka välillä kävisikin keräämässä marjoja.
Jos ei tukien päälle kelpaa ylimääräiset rahat, niin se on toki ihan oma asia. Marjojen myynnistä saadut tulot kun eivät vaikuta tukien maksuun.
Marjametsässä saa myös helposti liikuntaa ilmaiseksi eikä se metsään matkustaminen Helsingin keskustastakaan maksa kuin HSL:n bussilipun verran.
Liikunnan tuomien fyysisten terveyshyötyjen lisäksi metsässä oleskelu on hyväksi myös mielenterveydelle.
Laiskuus tuntuu olevan kovin monille ihan riittävän hyvä tekosyy jättämään ilmainen raha metsiin.
Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan ajoittamaan kesälomani loppukesään tai alkusyksyyn, jotta pääsen keräämään marjoja. Minusta se on mukavaa ja rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljo paloi bensoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljo paloi bensoihin?
Varmaan murto-osa siitä, paljonko vaikka 2 ämpärillisestä marjoja saa tuloja. Tuskin kukaan satoja kilometrejä ajelee marjametsään.
Kiitos nykyisen hallituksen, työttömiä on niin valtavasti, että metsä ja marjat tallautuisivat pilalle.
Marjat kypsyvät. Onko tekosyyt jo keksitty?
Koska täytyisi olla auto, millä mennä.
Sen verran pitkä matka.
Minä meen, mutta kerään ainoastaan itselleni
Vai tuodaanko thaikuista hierojat, eikä poimijat, sitten on tuhansia iki-työttömiä ikämies Penoja tulossa töihin, vehkeet ojossa!