Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
281/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä, että niin moni työtön muka haluaa töitä, mutta sitten jos yrittää antaa työvinkkiä, syntyy hirveä haloo?!? Niin tämäkin ketju taas.

Ehkä sinunkin kannattaisi edes opiskella, jotta ymmärtäisit, ettei marjastaminen koskaan vastaa työtä.

Kausi on lyhyt, eläke ei kerry, ei myöskään työssäoloehto. Kunnon marjamaat eivät löydy noin vaan ja tottumaton ei pääse tuloille vaan kymmenien kilometrien lenkille, sekä maksamaan turhasta bensoja yms.

Vierailija
282/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on jotenkin lumoava. Olen lukenut sen aikaisemminkin. Lumous tulee varmaan siitä, että AP ja muutama muukin paasaa sivukaupalla aiheesta, josta he eivät tiedä mitään. Täydellistä mutu-tuntumaa. Ihan taidetta.

Tulee mieleen joskus lukemani kirja, nimeltään "Tanssitunteja aikuisille ja edistyneille". Kirjassa vanha suutari lavertelee koko kirjan pituudelta. Kirjassa on vain yksi virke. Ainoa välimerkki on piste lopussa. Luin tuon kirjan yhdellä istumalla melkein henkeä vetämättä. Suutarin pulina piti otteessaan. Alusta loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta sinua kokoomushomoa vituttaisi.

Vierailija
284/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta sinua kokoomushomoa vituttaisi.

Sukupuolinen  suuntautuminen ei riipu puoluekannasta...Sano mielummin ihan vain ,että kokoomushölmöä,tai itse asiassa pelkkä 'hölmö' riittää,sillä kokoomuksessahan on paljon ihan fiksujakin. Jopa ap:täkin fiksumpia...

Vierailija
285/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin kuinka moni työtön sitten OIKEASTI oli viime kesänä marjametsässä? Siis oikeasti?

Ainakin minä olen käynyt joka kesä niin kauan kun muistan puolukat, mustikat ja suolta lakkoja ihan työttömänä ja työelämässä ollessakin. Ei siitä mihinkään merkintöjä jää mistä sen näkisi, eikä sillä 500-1000 e / kesä ole varmaan suurta kansantaloudellista merkitystä. M30

Vierailija
286/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomen marjasadosta saadaan osa talteen reippaiden thaipoimijoiden ansiosta.

Aika järjetöntä, että pitää lennättää ihmisiä 10 000 km:n päästä, että saadaan mustikoita 1 kilometrin päästä. :O

Vierailija
287/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomen marjasadosta saadaan osa talteen reippaiden thaipoimijoiden ansiosta.

Aika järjetöntä, että pitää lennättää ihmisiä 10 000 km:n päästä, että saadaan mustikoita 1 kilometrin päästä. :O

No voi lutupulla sentään. Ei ne tule sieltä mistään velvollisuudentunteesta, että Suomen marjat nyt jää poimimatta. Sillä rahalla, minkä thaipoimija tienaa täällä muutaman kuukauden työllä, ostetaan talo Thaimaassa tai muuta mistä tavallinen thaikku voi vaan uneksia.

Suomessa tuolla työllä ei hirveästi taloudellista merkitystä poimijalle ole.

Vierailija
288/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi lutupulla sentään. Ei ne tule sieltä mistään velvollisuudentunteesta, että Suomen marjat nyt jää poimimatta. Sillä rahalla, minkä thaipoimija tienaa täällä muutaman kuukauden työllä, ostetaan talo Thaimaassa tai muuta mistä tavallinen thaikku voi vaan uneksia.

Suomessa tuolla työllä ei hirveästi taloudellista merkitystä poimijalle ole.

Sitäpaitsi jotain riitoja työvoiman hyväksikäytöstä  siitä muistan joskus aiheutuneen. Siis että ne  thai-poimijat syyttivät ja hakivat siitä  oikein korvaustakin siltä  suomalaiselta työnantajaosapuolelta...

Vierailija
289/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on meillä joillain polviongelmiakin.

Vierailija
290/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa, niin en millään pääse sellaisiin metsiköihin, joissa voi marjoja poimia.

Toinen hankaluus on seistä torilla mustikoiden kanssa, päivästä toiseen. Uskoisin, että ihmiset ostaa mielummin marjansa joltain enemmän "viralliselta" torimyyjältä, kuin epämääräisissä laatikoissa olevia marjoja.

Periaatteessa ne mittakipot pitäisi olla Inspectan tarkastamia.

Saako torilla myydä, jos ei ole maksettua toripaikkaa?

Jos ei, niin eihän niistä mitään jää käteen.

Vierailija
291/688 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se käydä niinkin kuin minulla eli että jatkojalostus jää vaiheeseen,eli jaksoin kyllä ihmeekseni poimia marjoja kokonaisen ämpärillisen, kun läksin naapurin kyydissä metsään ,mutta kun seuraavana päivänä oli taas (näin työttömänä ) niputtaa ne ilmaisjakelun mainokset niin ja sitä seuraavana päivänä jakaa ne jne. niin se ajateltu mehustaminen venyi ja venyi (saaliille tuhoisin seurauksin ) ja taisi siitä jotkut aamujogurttimarjat tulla otettua mutta : siinäpä oli se ilo niistä marjoista. Jos ei tuota pirun ilmaisjakelupaskahommaa olisi niin kai sitä jaksaisi tehdä vaikka mitä . No-olipahan reipasta liikuntaa se ja kivaa seuraa,mutta...( huom.kiitos etukäteen viisaista neuvoista pakastinta ei ole ollut varaa pitää näillä paskahankkeilla) . Ei niistä marjanpoiminnoista kyllä täällä kaakkois-Suomessakaan miksikään (edes tilapäisiksi ansiohankkeiksi ole,sen enempää kuin jostain  sunnuntaikalastuksesta, tai vastanteosta. Mutta hyvää joulua nyt joka tapauksessa kaikille.

Ap. nyt ilmeisesti ei ole oikein joulun hengessä mukana kun hänen  piti hakea nyt (tällä kertaa?) tämmöinen tekosyy aloitteeksi työttömien haukkumiselleen -näin siis  joulunakin...

Vierailija
292/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aihe puhutti myös tasavallan presidentti Sauli Niinistöä! :D Uudenvuodenpuheessaan hän kertoi kuinka hyvä asia on se, että marjoja poimitaan, jos ei ole muuta työtä!

Vierailija
293/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan eli minun nuoruudessa koululaisetkin saivat marjoja ja käpyjä keräämällä ja myymällä hyvät rahat vaikka luistimiin tai polkupyörään.

Kuka nuori enää nykyään ostaa pyörän tai luistimet, varsinkaan omalla rahalla? Eikä tarvitse itse hankkia rahaa älykännykän ostoon, pappa betalar, tai mamma vaikka olisi itse työttömänä. Mieluummin mamma jättää ostamatta sen 200 euron auton, jolla itse pääsisi vaikka marjametsään tai tai töihin, kunhan vaan ei mussukkaa kiusata koulussa liian vanhan ipadin vuoksi.

Vaan on meitä sentään vielä vanhan liiton työttömiä, jotka voivat ostaa marjarahoilla vaikka sen auton. Viime vuoden satoa syödään itse, kun ei riittänyt myyntiin asti ja autokin on vielä kulkenut.

Vierailija
294/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos Suomi on taloudellisesti siinä jamassa missä on, kun ideat ovat tätä tasoa. Talvipakkasilla haikaillaan marjojen poimintaa?

Vierailija
295/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttis olla

- isot ämpärit

- saappaat ja verkkopäähine (hyttyset, hirvikärpäset)

- poimuri

- auto, joka mahdollistaa kaiken tämän

Köyhä jäänee enemmän tappiolle jos kustantaa kaiken tuon itse. Autoa ei köyhällä olekaan. Näille thaikuille hommataan kaikki valmiiksi.

Vierailija
296/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

301/ Voi pyhä Sylvi sentään! Vaikka sen auton saisi 200€ tai vaikka ilmaiseksi, niin siitä on maksettava vakuutukset,autoverot,katsastusmaksut, polttoaineet, jotka ovat moninkertaiset.

Juu, ja olen kerännyt käpyjä ja marjoja olen kerännyt koko ikäni. Viime kesänäkin 150-200 litraa, mutta se on vaatinut kymmenien vuosien kokemuksen tiedon löytää oikea paikka, sillä marjat eivät kasva samassa paikassa joka vuosi ja asun vielä marjametsien lähellä, mutta mistä kaupunkilaiset tietäisivät oikean paikan eli hutireissuja voi tulla useampi sata kilometriä, ilman ainuttakaan marjaa, vaan pelkät kustannukset maksettavaksi.

Ja mitä tulee thaipoimijoihin, se perustuu täysin riistoon, sillä on epäinhimillistä tehdä 16h työpäiviä ja asua alkeellisissa olosuhteissa, jopa ilman pesumahdollisuutta, saadakseen siitä muutaman satasen. Ja tätä jotkut vielä ihannoivat, vaikka se tehdään yritysbisneksen voiton maksimoiniksi ja käytetään hädänalaisia ihmisiä hyväksi, kuin entisajan orjatyövoimaa ja samalla tuhotaan toisen omaisuutta (metsää) sillä olen ihan omin silmin nähnyt, että tehopoiminnan jälkeen menee useampi vuosi kun luonto on toipunut ja varvut kasvaneet uudelleen, jopa 5 vuotta. Onko oikein tuhota luontoamme, vain rahan kiilto silmissä, niinkuin on tehty myös kehitysmaissa ja viety elämisen mahdollisuus.

Vierailija
297/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selväksi tuli.

Parempi että pysytte niissä kanakopeissanne sossun tuella :D

Vierailija
298/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä poimin työttömänä mustikoita. Asun suht lähellä marjapaikkoja, polkupyörällä ajoin vajaa 30 min, metsässä vietin päivän ja takaisin kotiin. Tein tätä niin kauan kun mustikoita piisas.

Kesken yhden päivän soi puhelin ja pyydettiin työhaastatteluun. Menin ja pahoittelin kun käteni ovat värjääntyneet, olen ollut mustikassa toista viikkoa. Haastattelun lopuksi minua pyydettiin jäämään odottamaan ulkopuolelle ja tarjottiin sitten töitä.

He olivat päättäneet palkkaavat työttömän, joka on joutunut yt.ssä pihalle, ilman omaa syytä, eivät palkkaa sellaista joka vaihtaa työpaikkaa. Tarjosivat ensiksi 2 viikoksi töitä, koska tässä nähdään ihmisen motivaatio parhaimmillaan.

Kun minä tulin fillarilla, kädet värjääntyneinä, iloisena 2 viikon putkesta, he ottivat heti minut.

2 viikon jälkeen ilmoitettiin työ on ollut alunperin vakituinen, he vaan halusivat tarkistaa minkälainen on suhtautumiseni työhön kuin työhön. Täysin oikea.

Voinkin sanoa että mustikkametsä antoi minulle työpaikan.

Mustikat sitten, ne myin. Olin vaihtokaupoissa saanut aikaisemmin ison kasan pakastepusseja. Perkasin mustikat, paketoin ne 500 g pussseihin ja jokainen pussi maksoi 3 euroa. Laitoin oman alueen fb.hen ilmoituksen ja sain kymmeniä, kymmeniä ilmoituksia heti. Tein kartoituksen missä asukkaat asuvat ja ilmoitin jokaiselle tuon marjan klo x väisenä aikana, käykö. Kaikille kävi ja pari ei sitten ollutkaan kotona, mutta kysyin jokaiselta olevalla tarvitsetko enemmän kuin mitä olet tilannut ja sain kaikki aina myytyä. Ihan törkee homma. Oli aivan ihanaa päästä töihin lepäämään, mutta tuli oltua kunnolla ulkona, hyötyliikuntaa ja sain sen kuukauden yhtiövastikkeen maksettua marjatuloilla.

Vierailija
299/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet ilmeisesti on jatkossa vaarassa, jos käy marjametsällä.

Vierailija
300/688 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ilmeisesti on jatkossa vaarassa, jos käy marjametsällä.

Eikös tuo ole jo nyt, sillä kaikki tulot on ilmoitettava, jotka vähennetään työttömyyskorvauksesta.