Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

Vierailija
241/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä työtön ihminen poimin 350l tänä syksynä, tänään viimeisen ämpärillisen ja olen tienannut n. 1500e

Vierailija
242/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäys edelliseen että olen espoolainen eli lähes stadilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuuksien maksaminen pitäisi keskeyttää marjakauden ajaksi.

Vierailija
244/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:40"]

Ja tosi on että tuossa kerran sain 100 euron päivätienestin mustikoilla. Löytyi ostaja joka maksoi 6 euroa litra.

[/quote]

Ihan hyvin tienattu. Minä noukin viinimarjoja 2 e/kg. Ei hinta huimaa mutta pensaita riittää. Rikastumaan ei kyllä pääse.

Vierailija
245/688 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:52"]

No niillä marjatuloillako eletään koko vuosi vai miten ajattelit marjastamisen työttömän elämää helpottavan?

[/quote]

Eipä kukaan töissäkäyväkään kuvittele elävänsä muutaman viikon tuloilla koko vuotta.

Mutta eikö olisi oman itsetunnonkin kannalta tärkeä asia jos pystyisi edes alkusyksyn pärjäämään oman työn tuloilla, tarvitsematta ottaa yhteiskunnalta tukia vastaan?

[/quote]

Minä ottaisin tietysti oman työn tulot JA yhteiskunnan tuet. Muu olisi vain typerää.

Vierailija
246/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kykene edes marjoja poimimaan, ei kannata haaveilla työpaikasta. 80-luku nimittäin meni jo.

Vierailija
247/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5 vee nukkuu vaunuissa pari kolme tuntia, kun sillä välin poimin marjoja. Illalla mies tulee töistä vahtivuoroon ja menen taas marjametsään. Lauantaina sitten vähän pidempää päivää. Sunnuntaina en ole kerännyt. Marjat vien tukkuun aamulla ennen kuin menen poimimaan lisää.

Tällä systeemillä olen tienannut tänä kesänä jo 3 100 € puhtaana käteen. Yritän saada 4 000 € rikki. Ihan kiva käyttöraha pienituloiselle perheelle eikä vaikuta etuuksiin.

Se on vain siitä viitsimisestä kiinni - hirveän vaikeaahan marjojen poimiminen ei ole.

Vierailija
248/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka-aikana luovutin rintamaitoa 40l, sain mukavasti rahaa.Miksei nykyäidit tee bisnestä rintamaidolla?Siis ne joilla tulee? Kaikki käytetään vaan oman lapsen ruokkimiseen ja loput heitetään pois. Pienellä vaivalla saa maidontuotannon niiin isoksi että siitä riittää myyntiinkin :)

Vierailija
249/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:33"]

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

[/quote]

Jos minä olen kouluttanut itseni korkeakoulututkinnolla, niin on yhteiskunnan vastuulla järjestää olot niin että voin hyödyntää koulutustani. Ihan kuin työttömyys olisi työttömän vika tai työtön olisi jonkinlainen toisen luokan kansalainen. Miksei pakolaiset mene sinne marjametsään hankkimaan rahaa?

Vierailija
250/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:30"]Markka-aikana luovutin rintamaitoa 40l, sain mukavasti rahaa.Miksei nykyäidit tee bisnestä rintamaidolla?Siis ne joilla tulee? Kaikki käytetään vaan oman lapsen ruokkimiseen ja loput heitetään pois. Pienellä vaivalla saa maidontuotannon niiin isoksi että siitä riittää myyntiinkin :)
[/quote]
Varmaan osa tekeekin, vaikkei siitä lehdissä luekaan.

Vierailija
251/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:33"]

[/quote]

Jos minä olen kouluttanut itseni korkeakoulututkinnolla, niin on yhteiskunnan vastuulla järjestää olot niin että voin hyödyntää koulutustani. Ihan kuin työttömyys olisi työttömän vika tai työtön olisi jonkinlainen toisen luokan kansalainen. Miksei pakolaiset mene sinne marjametsään hankkimaan rahaa?
[/quote]

Kyllä täytyy ihan itse töitä hakea ja huolehtia, että osaaminen pysyy ajan tasalla. Ei tämä mikään Neuvostoliitto ole. Jos on alalla, joka ei työllistä, kannattaa opiskella uusi ammatti, huolia muitakin töitä tai vaikka marjastaa.

Miksi minun pitäisi ennemmin elättää kaltaisiasi työttömiä kun on ihmisiä, joilta on mennyt kaikki?

Joku näistä huutelijoista voisi vaikka mennä SPR:n kautta vapaaehtoiseksi ystäväksi turvapaikanhakijoille, kertoa marjastusmahdollisuudesta, viedä metsään ja opettaa tunnistamaan marjat. Ne jotka haluaisivat ja kykenisivät, varmaan kiinnostuisivat. Kannattaa myös muistaa, että osa turvapaikanhakijoista on hyvin traumatisoitumeita ja psyykkisen avun tarpeessa, siinä ei ihan mustikat ole päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
252/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:57"]

No mä poimin mainittavia määriä. Yhtenä syksynä 85 litraa. Joskus oon päässy autolla metsätielle.

Voi voi, 85 litraa syksyn aikana ei ole mainittava määrä muussa tapauksessa kuin kotitarpeisiin. Tuollaisen olemattoman määrän kantaa syksyn aikana vaikka taskuissaan, mutta jos puhutaan määristä joita kaupallisessa mielessä kannattaa poimia tarvitaan paljon enemmän marjoja ja niitä ei kuljeteta polkupyörällä.

Sinä poimit syksyn aikana 85 litraa, minä taas pyrin samaan päivässä joka ei ole edes mahdoton hyvällä marjapaikalla ja hyvänä marjavuotena, huomaatko mitään eroa niissä määrissä? Ilman autoa niitä ei sieltä metsästä pois tuoda ja monella työttömällä ei ole mahdollisuutta autoon ja vaikka olisi auto käytettävissä, ei ole taloudellisesti kannattavaa lähteä kymmenien kilometrien päähän olemattoman saaliin perässä.

[/quote]

Ette vain osaa. Siis kuljettaa polkupyörällä. Aluksi voisitte googlettaa "etutavarateline", "pitkäperäpyörä", tai "laatikkopyörä". Tai sitten ihan vaan "miten kiinnittää iso muovilaatikko pyörän tarakalle nippusiteillä".

Vierailija
253/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:57"]

No mä poimin mainittavia määriä. Yhtenä syksynä 85 litraa. Joskus oon päässy autolla metsätielle.

Voi voi, 85 litraa syksyn aikana ei ole mainittava määrä muussa tapauksessa kuin kotitarpeisiin. Tuollaisen olemattoman määrän kantaa syksyn aikana vaikka taskuissaan, mutta jos puhutaan määristä joita kaupallisessa mielessä kannattaa poimia tarvitaan paljon enemmän marjoja ja niitä ei kuljeteta polkupyörällä.

Sinä poimit syksyn aikana 85 litraa, minä taas pyrin samaan päivässä joka ei ole edes mahdoton hyvällä marjapaikalla ja hyvänä marjavuotena, huomaatko mitään eroa niissä määrissä? Ilman autoa niitä ei sieltä metsästä pois tuoda ja monella työttömällä ei ole mahdollisuutta autoon ja vaikka olisi auto käytettävissä, ei ole taloudellisesti kannattavaa lähteä kymmenien kilometrien päähän olemattoman saaliin perässä.

[/quote]

Ette vain osaa. Siis kuljettaa polkupyörällä. Aluksi voisitte googlettaa "etutavarateline", "pitkäperäpyörä", tai "laatikkopyörä". Tai sitten ihan vaan "miten kiinnittää iso muovilaatikko pyörän tarakalle nippusiteillä".

[/quote]

Aika monta ämpärillistä mustikoita saisi kerätä yhden taakapyörän hintaan. Joo ihan typerää syyllistää. Olen kerännyt marjoja myyntiin paikassa jossa tuttu tunsi marjamaat. Hänellä oli myös auto. Siitä sai ihan hyvän tulon, vaikka maksoin kaverille bensarahaa. Se vain ei onnistu nyt. Tuota uhoaa ne, jotka joko asuvat esi-isien marjapaikoilla tai eivät ole koskaan itse metsässä käyneetkään. Kaikki siltä väliltä tietää miten vaikeaa marjastaminen voi olla.

Vierailija
254/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi veronmaksajilla paljon rahaa kun mua etsittäisiin helikoptereiden ja etsintäpartioiden kanssa, kun sinne metsään olemattoman suuntavaistoni takia eksyn. Ei auta kartta tai navigaattori, kokeiltu on.

Vierailija
255/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:38"]

Erittäin kokenut marjanpoimija antaa vinkkejä aloittelijoille.

Parhaat marjamaat todellakaan eivät sijaitse pyörämatkan päässä kaupungin ydinkeskustasta. "Mene pyöräillen metsään!" -vinkit sopivatkin niille paikkakunnille, jotka sijaitsevat keskellä korpea jo valmiiksi. Runsaimmat ja tuottoisimmat mustikkametsät sijaitsevat mun pitkän kokemukseni mukaan Pohjois-Suomessa Oulun yläpuolella ja Pohjois-Karjalassa. Marjamaat täytyy tuntea, että tietää mitä kerää ja mistä kerää. Maantien vieressä kasvavat marjat ovat niin lyijymyrkyttyneitä, että niitä ei saa kerätä. Syvemmälle tuntemattomaan metsään mennessä eksymisriski on todellinen ja siksi suunnistustaito välttämätön. Itse osaan suunnistustaustan vuoksi lukea maastokarttaa ja käyttää kompassia. Kännykällä et tee korvessa mitään.

Hanki kunnon varusteet. Korkeavartiset kestävät kumisaappaat ja sadetta ja tuulta pitävät hengittävät ulkoiluvaatteet. Jos metsässä viettää kokonaisen päivän, on kerrospukeutuminen tärkeää. Samoin eväät. Hyttysmyssy on välttämätön, koska hyttysiä on nykyisin metsissä enemmän kuin aiempina vuosina ja hirvikärpäset & mäkärät pyrkivät silmiin, eli et näe niiltä käytännössä mitään, ellei ole verkkoa kasvoilla. Hyttysmyrkkyä ei kannata käyttää kasvoihin, mutta se on kämmenselissä välttämätön. Kyypakkaus on itselläni aina mukana. Viimeisen 15 vuoden aikana olen saanut vain pari kyynpuremaa, mutta kerran oli tiukka paikka, kun astuin maa-ampiaispesän päälle. Silloin olin todella kiitollinen siitä että käytin hyttysverkollista hattua, jonka olin kiristänyt tuulitakin hupun alle!

Itse liikun mieluummin kaverin kanssa kuin yksin ja tutussa maastossa. Suosittelen samaa muillekin.

[/quote]

1) Lyijyllisen bensiinin myynti loppui Suomessa vuonna 1994. Ei niissä tienvarren kasveissa nykyään mitään myrkkyjä ole, ei edes metalleja kun kesällä ei nastarenkaitakaan käytetä.

2) Suomen metsissä on niin tiheä metsäautotieverkosto, että ei siellä kovin kauas pääse eksymään. Napapiirin eteläpuolella ei pääse 300 metriä kauemmas tiestä. GPS-kännykkä on kyllä ihan kätevä ja auttaa kyllä pääsemään lähtöpisteeseen, huono puoli on akunkesto. En tekisi metsässä liikkumisesta niin vaikeaa, aika harvoin niitä marjastajia metsistä etsitään.

Vierailija
256/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät jotkut "yrittäjät" halua maksaa palkkaa vaan keinottelevat valtion tuilla ja ilmaistyöntekijöillä?

Olisi parempi että maksaisivat edes sen Tes:in mukaisen harjoittelijan palkan, kuin 9 €/pvä. Tai jonkun minimipalkan niin että työntekijä olisi työsuhteessa.

Yrittäjyyttä pitäisi tietysti helpottaa ja poistaa ne tämänhetkiset esteet yrittämiselle valtion taholta.

Vierailija
257/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 11:19"]Mikseivät jotkut "yrittäjät" halua maksaa palkkaa vaan keinottelevat valtion tuilla ja ilmaistyöntekijöillä?

Olisi parempi että maksaisivat edes sen Tes:in mukaisen harjoittelijan palkan, kuin 9 €/pvä. Tai jonkun minimipalkan niin että työntekijä olisi työsuhteessa.

Yrittäjyyttä pitäisi tietysti helpottaa ja poistaa ne tämänhetkiset esteet yrittämiselle valtion taholta.
[/quote]
Juuri näin. Töitä olisi vaikka kuinka ja työntekijöitä, mutta yrittäjät yrittävät pärjätä yksin tai pienellä henkilöstömäärällä osa byrokratian, osa rahanpuutteen ja osa silkan ahdeuden takia.

Vierailija
258/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:22"]

Meillä 1,5 vee nukkuu vaunuissa pari kolme tuntia, kun sillä välin poimin marjoja. Illalla mies tulee töistä vahtivuoroon ja menen taas marjametsään. Lauantaina sitten vähän pidempää päivää. Sunnuntaina en ole kerännyt. Marjat vien tukkuun aamulla ennen kuin menen poimimaan lisää.

Tällä systeemillä olen tienannut tänä kesänä jo 3 100 € puhtaana käteen. Yritän saada 4 000 € rikki. Ihan kiva käyttöraha pienituloiselle perheelle eikä vaikuta etuuksiin.

Se on vain siitä viitsimisestä kiinni - hirveän vaikeaahan marjojen poimiminen ei ole.

[/quote]

Missä näitä marjanostotukkuja on?

Vierailija
259/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mennä kun metsä täynnä mustia miehiä.

Vierailija
260/688 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva niille jotka käyny kouluja vuosia ja päässy korkealle joutuuki opiskelee jonku perusduunin ja lähtee kykkimään metsään :'D se siitä sit.