Helsingin kaupungin asuntojen jono?
Kuinka kauan sinulla kesti saada asunto Helsingin kaupungilta? Millaista asuntoa etsit? Paljonko maksat vuokraa?
Kommentit (130)
No itse sain asunnon kun soitin eräälle henkilölle joka siellä tekee päätöksiä. Selvitä henkilön nimi kuka asiaa hoitaa tai katso sivuilta joku henkilö ja alat soitella sinne. Ei sitä saa vaikka vuoden odottelee jonossa. Siis jos vaan netissä tekee hakemuksen. Ihminen jolla on hätä ja kiire ei odottele josko sieltä soiteltais.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:48"]
Samaa pelkään kuin nro 22 kirjoitit :/. Olen myös kuullut kauhutarinoita että porukkaa on oikeesti päätynyt kadulle ja siltikään ei asuntoa heru tai että yksinhuoltajillakin saattaa mennä kuukausia ja kuukausia vaikka ei ois ees rajattuna mitään erityistä paikkaa. ap
[/quote]
Minäkin olen kuullut tarinoita, mutta kaikki oikeasti tietämäni tapaukset ovat sellaisia, joissa asunto on järjestynyt heti, jos alueella ei ole väliä. Tällä hetkellä tosin saattaa vaikuttaa Jakomäen vuokra-talojen purkaminen, niiden asukkaille kun on järjestettävä väliaikaiset asunnot.
[/quote]
Et sitten tietää montaa tapausta, tai olet melkoinen tilastopoikkeus tapauksinesi? Hyvin pikaisella googletuksella jo näkee että viime vuonna asuntoja on jaettu vajaa 500/kk. Jonossa on noin 40 000 hakemusta. Laskepa siitä.
Kuten jo sanoin, alueiden suuri määrä ei auttanut tipan tippaa, eikä asunnottomuuskaan, kaikkien niiden vuosien aikana mitä asuntoa turhaan odotimme.
-22
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:34"]
No itse sain asunnon kun soitin eräälle henkilölle joka siellä tekee päätöksiä. Selvitä henkilön nimi kuka asiaa hoitaa tai katso sivuilta joku henkilö ja alat soitella sinne. Ei sitä saa vaikka vuoden odottelee jonossa. Siis jos vaan netissä tekee hakemuksen. Ihminen jolla on hätä ja kiire ei odottele josko sieltä soiteltais.
[/quote]
Älkää uskoko tätä provoa. Tuo ei auta mitään, eikä puhelimen päähän ole mahdollista saada henkilöä joka näiden asuntojen jaosta päättäisi (puhelimeen vastaavat tekevät eri töitä). Lisäksi olen kuullut että asunnot muutenkin jaetaan koneellisesti, ei mitään hakemuspapereita pläräämällä.
Näitä häiriköitä varten muuten asuntotoimistossa on vartija paikan päällä (tietääkseni jatkuvasti, tai ainakin aina kun olemme siellä käyneet).
9 lisää että samaan aikaan kun itse kävin valittamassa (useemman kerran) hekan toimistolla etten saa asuntoa, niin siellä oli kolmen lapsen yksinhuoltaja, jolla oli syöpä ja oli ollut puoli vuotta kodittomana. Ja nainen jolla oli neljä lasta ja raskaana kaksosille ja asuivat kolmiossa. Ihan sairasta. Ne arvotaan ihan summan mutikassa ketkä ne asunnot saa. Mä sain lasun kautta.
Olin 9kk asunnoton ja työtön. En saanut kaupungilta asuntoa.
Työtön kaveri oli jäämässä asunnottomaksi kahden lapsensa kanssa, kun heidän vuokra-asunnon omistaja halusi myydä sen.
Ei herunut asutoa :) Että johtuiskohan työttömyydestä ettei saa asuntoa?
Taitaa olla niin, että jos sieltä on asuntoa luvassa, se tulee pian. Jos on odottanut jo yli puoli vuotta, sitä asuntoa tuskin saa. Asunnon tarpeella ei ole mitään tekemistä asunnon saannin kanssa. Kyllä sieltä työttömät ja keskituloiset saa kaikki asuntoja. En sitten tiedä, että arpooko ne, vai mikä se systeemi on.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:55"]
Että johtuiskohan työttömyydestä ettei saa asuntoa?
[/quote]
Johtuiskohan aivan liian suuresta hakijamäärästä kapasiteettiin nähden ettei saa asuntoa?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:55"]
Että johtuiskohan työttömyydestä ettei saa asuntoa?
[/quote]
Johtuiskohan aivan liian suuresta hakijamäärästä kapasiteettiin nähden ettei saa asuntoa?
[/quote]
Ja siitä että suuri osa asunnoista vuokrataan keskituloisille, jotka eivät sitä asuntoa niinkään tarvitse ja heillä olisi varaa asua ysityiselläkin. Toki vaikka asuntoja annettaisiinkin vain sitä tarvitseville, ei ne riittäisi kaikille. Mutta tilanne ei olisi niin huono kuin nyt.
Oon ollut jonossa jo noin vuoden. Kiireellinen on.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:26"]
Oon ollut jonossa jo noin vuoden. Kiireellinen on.
[/quote]
Muistaakseni 70 % on erittäin kiireellisiä. Jos olet vain kiireellinen, en kovin toiveikas olisi.
2 viikkoa. Asuin yksiössä ja hain asuntoa uuden miehen kanssa. Asuimme kämpässä vain pari kuukautta ja muutimme yksityiselle. Suhdekin kariutui melko pian. Kämppä oli kaksio Siilitiellä. Toisen asunnon kaupungilta sain Veräjälaaksosta, sitä odotin kuukauden. En ottanut vastaan kun sain juuri paremman asunnon yksityiseltä. Nyt olen jälleen jonossa, ollut 1,5 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:49"]2 viikkoa kesti (eksä oli asunnoton). Neliöitä oli joku 55 m2 ja vuokra 560 eur.
[/quote]
Kiitti vaan alapeukuista. Siis eksän kämppis (sisko) kenen nimissä heidän kämppä oli, muuttii toiseen kaupunkiin ja näin ollen kämppä meni alta. Eksäni oli 19-v ja minä asuin äitini luona. Helsingin kaupunki tukee nuorten itsenäistymistä ja asunnoton nuori on syrjäytymisvaarassa, minkä vuoksi saatin kämppä nopeasti.
Erityisen iloinen olisin jos kuulisin jotain tuoreempaa tietoa jonoista.... ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:52"]
Sit kun asuntoon pääsee, voi alkaa heti etsimään sisäistä vaihtoa.
[/quote]
Itseasiassa kämpässä pitää asua vähintää vuosi ennen kuin vaihdon voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:20"]
1,5 vuotta olen odotellut. Koko aikuisikäni oon asunut yksityisillä, muuten olisin varmaan kadulla. Käyn ihan töissä.
N22
[/quote]
No oiskohan syy, että sulla on asunto. Asunnottomat on etusijalla.
[/quote]
Laitoin aikanaan hakemuksen, kun vuokrasopimus oli päättymässä yllättäen. Olin 20 ja siis jäämässä asunnottomaksi. Suku toisella puolella Suomea, opiskelupaikka Helsingissä. Nyt asustelen määräaikaisten sopimusten varassa, ja sosiaalitapaukset tosiaan on etusijalla.
[/quote]
Niin tosiaan, asunnottomat on etusijalla, ei voi mitään. Minä sain asunnottomana helsinkiläisenä kahdessa viikossa asunnon. Ja ei, en ole "sosiaalitapaus".
[/quote]
Miksiköhän minä en sitten saanut, vaikka selkeästi olin jäämässä asunnottomaksi? Ei sitä kavereiden nurkissa oloa onneksi kestänyt kuin muutama viikko, kun ihan tuurilla sain kämpän yksityiseltä. Miten kauan asunnottomana pitää olla, onko siihen joku kiintiö?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:20"]
1,5 vuotta olen odotellut. Koko aikuisikäni oon asunut yksityisillä, muuten olisin varmaan kadulla. Käyn ihan töissä.
N22
[/quote]
No oiskohan syy, että sulla on asunto. Asunnottomat on etusijalla.
[/quote]
Laitoin aikanaan hakemuksen, kun vuokrasopimus oli päättymässä yllättäen. Olin 20 ja siis jäämässä asunnottomaksi. Suku toisella puolella Suomea, opiskelupaikka Helsingissä. Nyt asustelen määräaikaisten sopimusten varassa, ja sosiaalitapaukset tosiaan on etusijalla.
[/quote]
Niin tosiaan, asunnottomat on etusijalla, ei voi mitään. Minä sain asunnottomana helsinkiläisenä kahdessa viikossa asunnon. Ja ei, en ole "sosiaalitapaus".
[/quote]
Miksiköhän minä en sitten saanut, vaikka selkeästi olin jäämässä asunnottomaksi? Ei sitä kavereiden nurkissa oloa onneksi kestänyt kuin muutama viikko, kun ihan tuurilla sain kämpän yksityiseltä. Miten kauan asunnottomana pitää olla, onko siihen joku kiintiö?
[/quote]
no mulla oli edellinen hakemus kaupungille jo mennyt vanhaksi ja kun laitoin uuden ja otin sinnepäin aktiivisesti yhteyttä ja kirjoitin kirjeenkin, niin sain kahdessa viikossa. Oli asunut kavereiden nurkissa noin vuoden.
Isäni veli on kaupungilla töissä päättämässä noista. Sain viikossa 51 neliön kaksion 347€/kk. En aio ikinä tästä muuttaa jos saan tähän hintaan asua. Jää hyvin rahaa säästöön osakkeisiin ja rahastoihin, kun asuminen maksaa saman verran kuin muilla pelkkä vastike. Yksityisellä naapurissa pienemmillä neliöillä kaksio 620€/kk.
Tietysti mamuille annetaan edulliset kaupungit asunnot mutta kantasuomalaisen joka muuttaisi muualta Suomesta työn perässä kunnan asunnon saanti on mahdotonta. Suomessa oman maan kantaväestö on lapsipuolen asemassa poliittisen eliitin palvoessa etnisiä lemmikkejään.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 01:14"]
Tietysti mamuille annetaan edulliset kaupungit asunnot mutta kantasuomalaisen joka muuttaisi muualta Suomesta työn perässä kunnan asunnon saanti on mahdotonta. Suomessa oman maan kantaväestö on lapsipuolen asemassa poliittisen eliitin palvoessa etnisiä lemmikkejään.
[/quote]
Kaikista sairainta tuossa on se, että mamujen vuokran maksaa lähes täysin Kela, ei edes kunta. Voi olla, että se loppuosa joka jää kunnan maksettavaksi, vaikuttaa asiaan. Jos asunto järkättäisiin yksityiseltä, kunnalle jäisi enemmän maksettavaa.
En jaksa uskoa että Ahmedit ja Abdit pääsisivät kovin nopeasti asemaan, jossa pystyisivät itse asuntonsa vuokran maksamaan. Niin pohjalta ne tänne tullessaan joutuvat ponnistamaan, että harva niistä edes jaksaa yrittää.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:48"]
Samaa pelkään kuin nro 22 kirjoitit :/. Olen myös kuullut kauhutarinoita että porukkaa on oikeesti päätynyt kadulle ja siltikään ei asuntoa heru tai että yksinhuoltajillakin saattaa mennä kuukausia ja kuukausia vaikka ei ois ees rajattuna mitään erityistä paikkaa. ap
[/quote]
Minäkin olen kuullut tarinoita, mutta kaikki oikeasti tietämäni tapaukset ovat sellaisia, joissa asunto on järjestynyt heti, jos alueella ei ole väliä. Tällä hetkellä tosin saattaa vaikuttaa Jakomäen vuokra-talojen purkaminen, niiden asukkaille kun on järjestettävä väliaikaiset asunnot.