Helsingin kaupungin asuntojen jono?
Kuinka kauan sinulla kesti saada asunto Helsingin kaupungilta? Millaista asuntoa etsit? Paljonko maksat vuokraa?
Kommentit (130)
Onko paremmat saumat saada asunto pariskuntana vai yksinään? Tietääkö joku?
Laitoin siskoni kanssa hakemuksen sunnuntaina ja maanantaina klo 9 tarjottiin kolmiota. Olimme opiskelijoita emmekä asunnottomia. Tämä tapahtui viimevuonna.
Kaikista huonoin mahis on päästä pieneen asuntoon hyvien kulkuyhteyksien varrelle. Hakemukseen kannattaa laittaa suoraan kolmio tai isompi vaikka vuokrat on korkeampia, koska niitä on enemmän saatavilla. Sit kun asuntoon pääsee, voi alkaa heti etsimään sisäistä vaihtoa.
Valitettavasti mäkin tunnen paljon viikossa saaneita, mutta he ovat kaikki virolaisia, venäläisiä ja arabeja.
Sijaintikaan ei ole ongelma, eihän siellä tartte kuin vuoden verran olla ja voi pyytää siirtoa. Laitan hakemuksen vetämään ja voinhan sitten tääällä ilmoittaa jos käy hyvä flaksi.
Olemme opiskeleva ja työssäkäyvä perhe ja meillä on neljä lasta. Kaupungin jonossa kaksi vuotta, joista viimeiset puoli vuotta erittäin kiireellisiä koska nykyisen asunnon vuokrasopimus päättyy 31.5. Olemme jo vuokranneet varaston ja kohta siis kodittomia, go Helsinki go
2,5v hakenut. Ensin lääkärinlausunto. Sitten lääkärinlausunto ja vuokranantaja irtisanonut sopimuksen. Kiireellinen luokka koko ajan. Kuntoutustuella. Yksinhuoltaja. Alueita monia. Ei yhtäkään tarjousta. t.Ikänsä Helsingissä ja ei tahtoisi mennä lasujen kautta tämmöistä anomaan...
En ole koskaan saanut asuntoa kaupungilta. Helsingin kaupungilla on kymmeniä tuhansia hakijoita jonossa, joten ilmeisesti vain toivottomimmat hakijat saavat asunnon.
Kiitos vastauksista taas. Itse olen itsestä riippumattomista syistä päätynyt asunnottomaksi, ja on todella ikävää olla työssäkäyvien kotona kupseksimassa. Tiedän, että asunnottomuus on ilmeisesti kiireyttävä seikka, mutta hengenhätäähän minulla ei ole vaikka muuten todella kestämätön tilanne.
Espoossa kesti tavallisella työssäkäyvällä saada asunto 4 kk. Eli kun ei kiirettä ollut.
12h, mutta emme tajunneet rajata aluetta, pelottelun vuoksi. Tarve olisi ollut vasta puolen vuoden päästä viimeistään.
Epäilen näitä tarinoita kyllä aika paljon. Me jonotettiin vuosia ja vuosia, osa ajasta asunnottomina, ikinä ei tarjottu yhtään mitään. Oli rastit melkein tapissa ja kokovaatimukset laveita... Oikeassa maailmassa siellä on niin järjettömän paljon hakijoita että ihan lottoamista se hakeminen on. Reilusti suurin osa, jotain 80% tvs. on kaikkein kiireisimmässä luokassa, eli samassa kuin asunnottomat.
Samaa pelkään kuin nro 22 kirjoitit :/. Olen myös kuullut kauhutarinoita että porukkaa on oikeesti päätynyt kadulle ja siltikään ei asuntoa heru tai että yksinhuoltajillakin saattaa mennä kuukausia ja kuukausia vaikka ei ois ees rajattuna mitään erityistä paikkaa. ap
Riippuu siitä onko nainen vai mies. Naiset saavat asunnon nopeasti, miehet eivät koskaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:53"]
Riippuu siitä onko nainen vai mies. Naiset saavat asunnon nopeasti, miehet eivät koskaan.
[/quote]
Ei todellakaan pidä paikkaansa, miksi puhut täällä läpiä päähäsi?
Kyllä mä olen ihan nainen, mutta en todellakaan usko tällä olevan mitään merkitystä. Lapsiakaan ei ole. ap
Laitoin joulukuussa hakemuksen, toukokuuhun oli edellisen asunnon vuokrasopimus katkolla. Asuntoa kaupungilta tarjottiin kesäkuun lopussa. 42 neliötä 1h+keittiö, vuokra tammikuun alusta 480 €. Alueeksi rajattu listalta 1 aluekokonaisuus. Ihan tavallinen, joskin pienipalkkainen naishenkilö olen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:32"]
Pääsääntö taitaa olla, että mitä pahempi ressuka ja mitä pahemmin asiat solmussa, sitä helpommin asunto irtoaa. Tosin jostain vanhasta rähjästä. Uustuotantoon ilmeisesti pyrkivät vähän enemmän panostamaan asukashaussa. Tämä parin kaverin kokemuksia seuranneena. Toisella kaikki ulosotossa ja lähes alkoholisoitunut, sai kämpän nopeasti Kontulasta. Rapun nimitaulusta 70% viittaa Afrikkaan. Toinen hoitanut asiansa hyvin, kouluttautunut ja töissäkäyvä. Joutui jonottamaan 2-vuotta, mutta sai lopulta kämpän pohjois-Helsingistä hyvästä ja siististä yhtiöstä, hyvien yhteyksien varrelta. Piilotti tosin aika paljon tulojaan ja varallisuuttaan, ettei sitä voitu huomioida hakuprosessissa. Halusi Stadin kämpän, koska on niin halpa vuokra ja säästyneet rahat voi sijoittaa omaa asuntoa tuottavammin.
[/quote]
Millä tavoin piilotti, siis myös verottajalta, syytät kaveriasi verovilpistä täällä? Ettet vain olisi provo.
Erottiin miehen kanssa, ja asun vielä hänen nurkissa :) Puolitoista vuotta olen tuossa jonossa ollut erittäin kiireellisenä. Saankohan asuntoa ikinä?