Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin kaupungin asuntojen jono?

Vierailija
19.01.2015 |

Kuinka kauan sinulla kesti saada asunto Helsingin kaupungilta? Millaista asuntoa etsit? Paljonko maksat vuokraa?

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että osa Abdeista on syntynyt täällä

Vierailija
82/130 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Jonotatko asuntoa?

Näin äsken kun huiviasuiset olivat parvekkeella. Ilmeisesti uusia asukkaita.

Ja tuossa lähellä on pari tyhjää asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta olen edelleen ilman asuntoa. Perustelin sitä kaiken tavoin.. Mies kiristi 2 kerta ja oli vaa pakko karata pois ystävän luo.. ja niin olen koditon tällä hetkellä alkaa olla epätoivoon partaalla, ja on opskelia kaiken huipu..

Vierailija
84/130 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pariskunnat kolmioita hekalta? Mietin vaan kun tuttavat hakevat pariskuntana isompaa asuntoa. Toisella jo kaupungin asunto mutta kaksio. Minusta aika epätodennäköistä. Aluerajauskin on niin suppea.

Saa. Me haettiin pariskuntana ja ykköstoiveena oli kaksio, mutta tarjosivat isoa kolmiota. Työssäkäyviä opiskelijoita ollaan ja määräaikainen vuokrasopimus oli päättymässä puolen vuoden kuluttua. Asuntotarjous tuli parissa päivässä. Olen tainnut aina saada kaupungilta tarjouksen joko muutamassa päivässä tai sitten olen jäänyt jonoon kuukausiksi saamatta ikinä mitään.

Vierailija
85/130 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei stadilta voi yksinäinen työssäkäyvä mies asuntoa saada. Itse ollut nyt yli kymmenen vuotta jonossa ja erittäin kiireellisenä.

Kaikki kävis, mutta eipä tarjousta ole tullut

Vierailija
86/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadinasunnot on aika kiven alla. Vaikka olisi erittäin kiireellinen asunnontarvitsija, vain 5% hakijoista saa Stadin asunnon tai Hekan peruskorjatus asunnon.

Heka peruskorjaa asuntoja ja jakaa niitä hakemusten perusteella. Tänä vuonnakin on ollut esim. Puistolassa peruskorjattuja asuntoja jaossa, meni kahdessa viikossa.

Jos on raskaana, asunto löytyy heti. Mutta, jos on kosteusvaurio nykyisessä asunnossa eikä ole suihkua kuin kellarissa ja joutuisi selkäleikkauksen jälkeen kuntoutumaan asunnossa, missä ei saa käyttää suihkua (kosteusvaurio), niin ei silti saa asuntoa, MUTTA voidaan leikkauksen jälkeen etsiä joku esteetön toipumispaikka, kunnan rahoilla. Aika erikoista, koska asunnon antaminen, vaikka liian isonkin sellaisen, tulee halvemmaksi kuin toipumispäivät jossain muussa vuokratilassa tai kaupunginsairaalassa.

Vierailija
87/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne sanoi mullekin puhelimessa, että on hakijoita, jotka ei koskaan saa asuntotarjousta, ei edes vaikka olisi kiireellinen.

Työssäkäyville on kyllä asuntoja tarjolla, mutta isommalla vuokralla. Vapaana on vaikka kuinka.

Sato-asuntojakin on, lemmikkiystävällisiä Lumo asuntoja. Takuu vain pari sataa.

Työssäkäyvä ei kyllä stadilta saa helposti asuntoa, mutta onhan niillä vaihtoehtoja.

Tuloraja on Stadilla kuitenkin 20K-30K, että ei mikään kamalan korkea.

Jotkut saa viikossa, jos on häätö alla.

Vierailija
88/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut. Siis en koskaan.

Vierailija
89/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan yksi osa, maahanmuuttajat. Jos katsot Aran sivuilta karttaa missä on Aran asunnoissa ylitarjontaa ja missä erittäin kireä asuntotilanne, on valtaosa Suomessa hyvinkin väljää. Ara jakoi vuokra-asuntoja maahanmuuttajille, koska asunnot seisoi tyhjillään. Aralla on asuntoja edelleen tarjolla.

Tälläkin hetkellä Stadilla on vapaana isoja asuntoja, ollut aika kauan. Tosin ei paljon auta yksin eläviä, lähinnä perheasuntoja.

Vierailija
90/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä  mieluummin ostamaan. Niin minä tein, eikä tarvinnut jonottaa ;)

Vierailija
91/130 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ja Kokoomus on asuntopolitiikan ja rakentamisen takana. Guggenheimin kannattajat.

Olivat valmiita laittamaan järkyttävän paljon rahaa johonkin brändi-museoon, mutta ei tue kuitenkaan kotimaisia taiteilijoita.

Esim. apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki vastaa asuntopolitiikasta. MUTTA eihän Stadi rakenna ja peruskorjaa asuntoja vain pienituloisille, vaan kaikille. Iso osa Stadin asuntotuotannosta on vapaarahoitteisia eli vuokrat korkeammat, mutta vuokra-asuntoja kuitenkin.

VVO:lla ja Vakuutusyhtiöillä on myös vapaita asuntoja, mutta aivan sairaan kovia vuokria.

Kuka maksaa 1900 kolmiosta? Sellainen pariskunta tai perhe, jonka tulot on kevyesti 5000 ja enemmän.  Tosin siinä vaiheessa kannattaisi jo maksaa omaa asuntoa kuin kohtuutonta vuokraa.

Nyt on kuntavaalit tulossa, kannattaa katsoa vaalikoneista miten ehdokkaat suhtautuvat asuntopolitiikkaan.

Vihreät on valmiita rakentamaan keskuspuiston ja Malminkentän, mikä on aika järjetöntä.

Helsingissa on hyvin vähän ulkoilualueita. Mietin tota Kalasatamaakin, että on aika tylsän näköinen alue, kun ei ole puiston puistoa lähimaillakaan. Käykö ne Mustikkamaalla juoksulenkeillä vai missä.

Todella outoa, että kantakaupungissa on niin vähän viheralueita.

Toisaalta taas vanha Aurorankenttä oli kiva alue, ennen kuin sinne rakennettiin radanvierus täyteen. Eipä ole nekään miljoonakämpät mennyt kaupaksi. Miksi kukaan haluaisi asua junanradanvieressä, jos voi maksaa asunnon Eirastakin.

Omituista asuntopolitiikkaa Helsingissä on nykyään, mutta itse otan sen vaaleissa huomioon, jos edes pääsen äänestämään leikkauksen takia.

VVO määrää vuokratason Suomessa. VVO:n  taas omistaa ammattiyhdistysliikkeet  ja vakuutusyhtiöt.

He myös nostavat aika kovia osinkoja:

Ay-liike on saanut viiden vuoden aikana lähes 50 miljoonaa euroa VVO:n vuokraosinkoja. Ammattiliitot kuittaavat vuokratuotoista verovapaat osingot. Vuokrien nousua maksetaan suuressa määrin pienituloisille maksetuilla asumistuilla.

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen   18,08%

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma  16,98%

Metallityöväen Liitto ry   9,70%

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry  8,73%

Rakennusliitto ry  8,31%

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry  7,49%

Ammattiliitto Pro ry  7,49%

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry,  7,46%

TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry  5,99%

Tehy ry Tehy rf  1,39%

Muut  8,38%

Tässä asioita, mitkä kannattaa muistaa, kun äänestää kuntavaaleissa.

Jos äänestämisestä mitään hyötyä on.

Vierailija
92/130 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta ollut asunnoton ja kaupungin jonossa. Kuulun siis erittäin kiireellisiin tapauksiin, helsinkiläinen, työ helsingissä, ja asunnoton ( yövyn rakennuksessa missä ei ole vettä, eikä sähköä, että pikkasen hankalaa herätä raikkaana töihin ) Ehdotettiin hakemaan kämppää Espoosta, mutta olen helsinkiläinen enkä mielellään muuta espooseen kun koko elämäni helsingissä asunut.

Vierailija
93/130 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä mielummin asut Espoossa kuin kadulla?!

Vierailija
94/130 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jonottanu vaa tän vuoden alusta eli about puolisen vuotta. Isoveli jonotti kaks vuotta, mut heti ku tyttöystävä ruoes painostaa sitä soittelemaan sinne hekalle ni muutaman soiton jälkeen asunto saatiin. Veli oli siis muuttanut takaa vanhempien nurkkiin, kun oli edellisen tyttöystävän kanssa tullu ero, eikä asumisesta sen kanssa tullu mitää.

Laitoin justiisa stadin asunnoille sähköposti viestiä, koska itteekää ei enää huvita asuu himassa ja poikaystävän kanssa olisi tarkoitus muuttaa yhteen ja yksityiset on joko liian kalliita tai ei vaa hyväksy opiskelijoiden hakemuksia.

Haluun oman asunnon nopeeee :(

Vierailija
95/130 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ofoeösnfveoaöbfi kirjoitti:

Oon jonottanu vaa tän vuoden alusta eli about puolisen vuotta. Isoveli jonotti kaks vuotta, mut heti ku tyttöystävä ruoes painostaa sitä soittelemaan sinne hekalle ni muutaman soiton jälkeen asunto saatiin. Veli oli siis muuttanut takaa vanhempien nurkkiin, kun oli edellisen tyttöystävän kanssa tullu ero, eikä asumisesta sen kanssa tullu mitää.

Laitoin justiisa stadin asunnoille sähköposti viestiä, koska itteekää ei enää huvita asuu himassa ja poikaystävän kanssa olisi tarkoitus muuttaa yhteen ja yksityiset on joko liian kalliita tai ei vaa hyväksy opiskelijoiden hakemuksia.

Haluun oman asunnon nopeeee :(

Ja miksi et hae asuntoa HOASilta? Perheasunnon saa melko helpostikin.

Vierailija
96/130 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin asunto on lottovoitto josta ei kannata koskaan luopua.

Vierailija
97/130 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin vuokra-asuntojen asukasvalinnat on hyvin epämääräiset ja erittäin kieroutuneet.

Itselläni kun olin opiskelijana ja melkein asunnottomana en saanut asuntoa. Heti työelämään siirryttyäni laitoin hakemuksen ja sain asunnon seuraavana aamuna. Mitään rajauksia ei ollut ja tuloiksikin ilmoitin 3k€/kk

Vierailija
98/130 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kolme vuotta ollut jonossa :), tosin luottotiedoissa merkintä joka tosin ei johdu minusta ja siitäkin merkki että on hoidettu, olen 26 v ja asun äitini sohvalla... jeejee

Vierailija
99/130 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta koittanut saada kämppää eikä ole vieläkään tärpännyt.

Näistä ensimmäiset 2 vuotta olin "asunnoton", ja asuin kaverien sohvalla/milloin missäkin.

Postit jouduin noutamaan restantesta, käydä töissä ja samalla rampata ylihinnoitelluilla yksityisten asuntonäytöissä... Saa tosiaan flaksi käydä että stadilta kämpän saa... 

Vierailija
100/130 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotta tähän mennessä jonossa ja 0 asuntoa tarjottu tänä aikana Helsingin kaupungilta.