Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako asunnon myyntiin vuokralaisen pitkä irtisanomisaika?

Vierailija
19.01.2015 |

Vaikuttaako asunnon myyntiin se, jos asunnossa on nyt vuokralainen 6 kkn irtisanomisajalla? Kyseessä yksiö Helsingissä halutussa taloyhtiössä, johon tulossa putkiremontti 2016 kesällä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkiremontin aikana asunnossa ei voi asua, se on sen verran laaja.

Vierailija
2/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:02"]

Putkiremontin aikana asunnossa ei voi asua, se on sen verran laaja.

[/quote]

LVI-alan työntekijänä selvennän vähän. Jos tehdään laaja putkiremontti, missä auotaan rakenteita ja vedet on monta päivää poikki, ei voi asua. Sen sijaan jos vain uusitaan vesiputket, asunnossa saa asua. Tämä on ihan lakisääteinen juttu, turvallisuusriski määrittää, milloin on muutettava pois. Toiset sanovat asuneensa, mutta en sitten tiedä onko heillä oikeasti ollut laaja putkiremontti vai pelkästään vesiputkien uusiminen ja jotain pientä lisäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:03"]

Samahan se kuka ostaa, mutta onko sellaiset jotka itse muuttaisivat pois listoilta? Onko nämä asunnot enemmän sijoittajalle? Vuokralainen on hyvä ja luotettava, tietysti voi muuttaa vaikka kkn päästä tai sitten puolen vuoden päästä.

[/quote]

Minä en halu vuokrattua asunto, koska en pidä ajatuksesta, että minun pitää irtisanoa joku asunnosta. 

Vierailija
4/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä en halu vuokrattua asunto, koska en pidä ajatuksesta, että minun pitää irtisanoa joku asunnosta." - Anteeksi saivartelu, mutta tämähän on sopimusluonteinen juttu. Voidaan sopia, että myyjä irtisanoo vuokralaisen. Mutta se, mille ei myyjäkään oikein voi mitään on vuokralaisen pitkäirtisanomis-aika. Kestää tovi, kun pääset asuntoon muuttamaan, joka toivottvasti on siinä kunnossa, kuin oletat sen saavasi vuokralaisen muutettua pois. 

Vierailija
5/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi vuokralaisen häiritä, jos vain löytäisin mielestäni täydellisen asunnon (mieleinen sijainti, pohjaratkaisu ja hinta, muuhunhan voi vaikuttaa esim. remontoimalla). Näin olen ajatellut, kun pian alan etsiä ensiasuntoa.

Eli vuokralaisen irtisanominen heti kauppojen tekemisen jälkeen ja lisäksi reilu vuokrankorotus, jotta muuttaisi todennäköisemmin pian pois. Hiukan karua (näin itsekin pitkään vuokralla asuneena), mutta näin toimisin.

Vierailija
6/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taloyhtiön puolesta ilmoitettu, että putkiremontin aikana asuminen mahdotonta. Myyjänä irtisanoisin vuokralaisen toki heti asunnon mennessä markkinoille.

Vierailija
7/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutta, en ostaisi itse. Ties mitä vuokralainen siellä kiukuspäissään touhuaa, kun irtisanotaa :/

Vierailija
8/25 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sijoittusasunto, ostaja jolla ei rahasta puutetta

Vierailija
9/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:07"]

Eli vuokralaisen irtisanominen heti kauppojen tekemisen jälkeen ja lisäksi reilu vuokrankorotus, jotta muuttaisi todennäköisemmin pian pois. Hiukan karua (näin itsekin pitkään vuokralla asuneena), mutta näin toimisin. [/quote]

Vuokrasopimus taas säilyy voimassa ainakin sen 6 kk irtisanomisajan (ellei vuokralainen irtisano itse siinä välissä) vaikka omistaja vaihtuu. [/quote]

Sitähän tuossa sanottiinkin? Irtisanominen heit kauppojen jälkeen jotta se irtisanomisaika lähtee juoksemaan? Miksi muuten tuossa kaavailtaisiin vuokrankorotusta, jos vuokrasopimus raukeaisi uuteen omistajaan? Ja vuokrankorotus-idean tarkoitus oli saada se vuokralainen itse irtisanoutumaan sen 6kk aikana? Mikä tässä on niin vaikeaa? ps. en kirjoittanut tuota ylempää viestiä, mutta ymmärsin sen kertalukemisella...

[/quote]

Näköjään luetun ymmärtäminen.. Vuokran määrää ei voi nostaa mielipuolisesti ja miten vuokranantajaa huvittaa...

[/quote]

Jos otat silmän käteen ja katsot saatat nähdä ettei tuossa viestissä puhuttukaan ensisijaisesti vuokrankorotuksesta vaan irtisanomisajan alkamisesta...

Toisekseen miksi omistajan vaihtuminen ei riitä syyksi olosuhteiden muuttumiselle ja vuokrankorotukselle? Mitä siinä sopimuksessa sitten kelpuutetaan syiksi?

Meillä yksityisellä asuessa nostettiin vuokraa aivan mielivaltaisesti, ei kaikissa sopimuksissa ole siitä erikseen säädetty.

Vierailija
10/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:07"]

Eli vuokralaisen irtisanominen heti kauppojen tekemisen jälkeen ja lisäksi reilu vuokrankorotus, jotta muuttaisi todennäköisemmin pian pois. Hiukan karua (näin itsekin pitkään vuokralla asuneena), mutta näin toimisin. [/quote]

Vuokrasopimus taas säilyy voimassa ainakin sen 6 kk irtisanomisajan (ellei vuokralainen irtisano itse siinä välissä) vaikka omistaja vaihtuu. [/quote]

Sitähän tuossa sanottiinkin? Irtisanominen heit kauppojen jälkeen jotta se irtisanomisaika lähtee juoksemaan? Miksi muuten tuossa kaavailtaisiin vuokrankorotusta, jos vuokrasopimus raukeaisi uuteen omistajaan? Ja vuokrankorotus-idean tarkoitus oli saada se vuokralainen itse irtisanoutumaan sen 6kk aikana? Mikä tässä on niin vaikeaa? ps. en kirjoittanut tuota ylempää viestiä, mutta ymmärsin sen kertalukemisella...

[/quote]

Näköjään luetun ymmärtäminen.. Vuokran määrää ei voi nostaa mielipuolisesti ja miten vuokranantajaa huvittaa...

[/quote]

Jos otat silmän käteen ja katsot saatat nähdä ettei tuossa viestissä puhuttukaan ensisijaisesti vuokrankorotuksesta vaan irtisanomisajan alkamisesta...

Toisekseen miksi omistajan vaihtuminen ei riitä syyksi olosuhteiden muuttumiselle ja vuokrankorotukselle? Mitä siinä sopimuksessa sitten kelpuutetaan syiksi?

Meillä yksityisellä asuessa nostettiin vuokraa aivan mielivaltaisesti, ei kaikissa sopimuksissa ole siitä erikseen säädetty.

[/quote]
Koska siitä oli leikattu alkuperäinen viesti pois, mutta kommentoitiin siihen. Ja mitä tulee vuokrankorottamiseen, niin sitä ei voi tehdä mielipuolisesti. Tässä vaikka vähän vessalukemista http://www.vuokrakas.com/sitenews/view/-/nid/101/ngid/1/

Vierailija
11/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:31"]

Ja mitä tulee vuokrankorottamiseen, niin sitä ei voi tehdä mielipuolisesti. Tässä vaikka vähän vessalukemista http://www.vuokrakas.com/sitenews/view/-/nid/101/ngid/1/

[/quote]

Tuolla puhutaan Hyvästä Vuokratavasta, ei sitovuudesta, ja kuten ehkä huomasitkin vaihtoehtoja oli useita. Tärkeää on se mitä tässä kyseisessä tapauksessa vuokrasopimuksessa lukee.

Mutta niin tai näin, tuo vuokrankorotusidea oli joka tapauksessa sivuosassa jokaisessa siihen viittavassa viestissä ja olennaisinta oli välitön irtisanominen.

Vierailija
12/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:31"]

Koska siitä oli leikattu alkuperäinen viesti pois, mutta kommentoitiin siihen. Ja mitä tulee vuokrankorottamiseen, niin sitä ei voi tehdä mielipuolisesti. Tässä vaikka vähän vessalukemista http://www.vuokrakas.com/sitenews/view/-/nid/101/ngid/1/

[/quote]

Toivon todella ettei kukaan tällaisia päätöksiä teekään mielipuolisesti :D

Vierailija
13/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:47"] [quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:07"] Eli vuokralaisen irtisanominen heti kauppojen tekemisen jälkeen ja lisäksi reilu vuokrankorotus, jotta muuttaisi todennäköisemmin pian pois. Hiukan karua (näin itsekin pitkään vuokralla asuneena), mutta näin toimisin. [/quote] Vuokrasopimus taas säilyy voimassa ainakin sen 6 kk irtisanomisajan (ellei vuokralainen irtisano itse siinä välissä) vaikka omistaja vaihtuu. [/quote] Sitähän tuossa sanottiinkin? Irtisanominen heit kauppojen jälkeen jotta se irtisanomisaika lähtee juoksemaan? Miksi muuten tuossa kaavailtaisiin vuokrankorotusta, jos vuokrasopimus raukeaisi uuteen omistajaan? Ja vuokrankorotus-idean tarkoitus oli saada se vuokralainen itse irtisanoutumaan sen 6kk aikana? Mikä tässä on niin vaikeaa? ps. en kirjoittanut tuota ylempää viestiä, mutta ymmärsin sen kertalukemisella... [/quote] Näköjään luetun ymmärtäminen.. Vuokran määrää ei voi nostaa mielipuolisesti ja miten vuokranantajaa huvittaa...

[/quote]

Kun omistaja vaihtuu, vaihtuu myös vuokranantaja. Tätä ei sido edellinen vuokrasopimus vuokran osalta eli jos vanhan vuokra 30 neliön asunnosta on 100 e/kk, ei siihen ole pakko tyytyä.

Vierailija
14/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa, jos ei joku halua vuokralaista ja putkiremppaa

Vierailija
15/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta.

Vierailija
16/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ostajasta. Jos ostaja on sijoittaja ja sulla on luotettava vuokralainen valmiina, niin sitten voi mennä hyvin kaupaksi. Mutta itse juuri tällä hetkellä asunnon etsijänä itselleni en mene edes katsomaan sellaisia, jotka ovat vuokrattuja. 

Vierailija
17/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se kuka ostaa, mutta onko sellaiset jotka itse muuttaisivat pois listoilta? Onko nämä asunnot enemmän sijoittajalle? Vuokralainen on hyvä ja luotettava, tietysti voi muuttaa vaikka kkn päästä tai sitten puolen vuoden päästä.

Vierailija
18/25 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on vielä se putkiremppa

Vierailija
19/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta vaikutta eniten.

Vierailija
20/25 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö aika myydä, myyjä voisi odottaa vuoden jolloin irtisanomisajan päättyminen (eli vuokralaisen poismuutto) ja putkiremontti osuisivat peräkkäin niin uuden omistajan ei tarvitsisi muutella edestakaisin remontin alta. Tietysti jos ei ole kiirettä päästä muuttamaan asuntoon voisi (todellakin tehdä kuten joku tuossa ehdotti ja nostaa nykyisen vuokralaisen vuokraa niin että se kattaa omistajan asunnon kulut tvs ja) irtisanoa vasta vuoden kuluttua. Tämä olisi kyllä sinänsä riskipeliä, jos vuokralainen vaikka intoutuisi itse irtisanoutumaan vuoden kuluessa ja aika, jonka asunto ehtisi olla käytössä enne remonttia jäisikin naurettavan lyhyeksi, mutta tyhjillään seisottaminenkin maksaa joka kuukausi...

Eli ihan varmasti vaikuttaa, vaikka olisi vain toinen noista niin silti se hankaloittaisi älyttömästi (paitsi luotettava vuokralainen hyvällä vuokratuotolla sijoitusostajalle).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi