Siis apua?? oon vuoden verran maksanut sähköt kahteen kertaan, eri firmoihin???
Sori epäselvä teksti, en oikeen itekään ymmärrä vielä..... oon asunut tässä kyseisessä asunnossa reilu vuoden. Noin viikko sitten tuli sähkölasku turku energialta, ja tänään fortumilta. Siis whaaaaaat aloin selvittää asiaa, ja TE:n lasku oli ajalta lokakuu joulukuu ja F:n syyskuu-joulukuu. Menin verkkopankkiin ja lokakuussa olin tehnyt tilisiirron turku energialle ja syyskuussa fortumille. Eli kummaltakin oon ainakin yhden päällekkäisen laskun maksanut. (En selannut pidemmälle verkkopankissa, koska jo syyskuun tilitiedot olivat niin "vanhoja" ja täten maksullisia) mutta what the hell oonko oikeesti koko vuoden maksanut sähkölaskun tuplana? Aina ennen noi laskut tulivat niin lomittain, etten huomannut niissä mtn outoa. Nyt vasta laskut tulivat ekan kerran "samaan aikaan" ja huomasin tän. Miten tää on mahdollista? :--/
Kommentit (42)
Meille ainakin tulee kaksi laskua siirtomaksu ja sitten itse sähkö. Eri firmoilta.
En tiedä mikä sekaannus tässä on ollut... mun mielestä vuokrasopparissa oli et vuokralainen hoitaa oman sähkösopimuksen, mutta onko sittenkin tässä ollut valmiiksi joku taloyhtiön sopimus? Ap
Et ole maksanut kahteen kertaan. Toisesta firmasta ostat sähkönsiirron ja toisesta ns sähkön.
Jos sulla on varaa maksaa sähkölaskut kahteen kertaan niin kai sä voit sen pari euroa laittaa tilitietojen katseluun.
Siirtomaksu vissiin tulee paikalliselta ja käyttösähkön voit kilpailuttaa muillakin filmoilla. Vaimitensenytoli..
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:28"]
Meille ainakin tulee kaksi laskua siirtomaksu ja sitten itse sähkö. Eri firmoilta.
[/quote]
Todennäköisesti juuri tästä kysymys! Tarkistapa laskun tekstit - lukeeko toisessa sähkösiirtomaksu ja toisessa kulutuslasku? Yleensä aika tavalla samat kw-luvut, usein siirtomaksu jopa suurempi kuin kulutusmaksu!
Mutta Fortumin laskussa on että "mittaukseen perustuva sähkölasku ajalta ---" ja turku energialla "lukemalaskutus" <--- tämä siis se siirtomaksu? Ap
Kumpi on sähköverkon omistaja? Selvitä se. Googlaa.
Ilmeisesti asia alkaa olla hoidossa.... olin jo vähän tippa linssissä.... kiitti av avusta :) ilmeisesti fortum laskuttaa käytöstä ja TE siirrosta. Onko edes mahdollista, että maksaisi sähkönkulutuksesta kahteen firmaan?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:36"]
Onko edes mahdollista, että maksaisi sähkönkulutuksesta kahteen firmaan?
[/quote]
Silloin toki maksetaan kahdelle eri firmalle, jos sähkön siirtosopimus on eri yhtiössä kuin myyntisopimus. Tässä vielä asia Energiaviraston sivuilta tiivistettynä: Sähkö muodostuu kahdesta eri hyödykkeestä: sähkön siirtopalvelusta ja sähköenergiasta. Sähköenergian osuuden voit kilpailuttaa. Siirtopalvelu on maksua sähkönsiirrosta eli kuljetuksesta kotiin. Se säilyy edelleen paikallisen sähköyhtiön yksinoikeutena, eikä sitä ei voi kilpailuttaa.
Mutta samalla käyttöpaikalla (eli esim. asunto) ei periaatteessa voi teknisistäkään syistä olla kahta päällekkäistä sähköenergian myyntisopimusta. Tämä johtuu siitä, että sähkön myyntisopimusta tehdessä myyjäyhtiö lähettää verkonhaltijalle (eli siirtoyhtiölle) sanoman uuden sopimuksen syntymisestä, jonka perusteella verkonhaltija taas automaattisesti purkaa käyttöpaikalla mahdollisesti aiemmin olleen myyntisopimuksen. Poikkeustapaus voi olla lähinnä entisen sopimuksen määräaikaisuus: jos sopimuskautta on vielä jäljellä, ei sopparia voi oikein purkaa muuten kuin muuton vuoksi.
Mulla oli sama huoli, soitin molempiin firmoihin ja kysyin. He vahvisti että en maksanut kahdesti. :)
Me kilpailutimme sähkön ja nykyään tulee kahdesta eri firmasta lasku :)
Miten voi olla mahdollista ettei tiedä sähköenergian ja sähkösiirron tarjoajaansa tai ymmärrä miten sähkösopimus tehdään tai siirretään?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:48"]Miten voi olla mahdollista ettei tiedä sähköenergian ja sähkösiirron tarjoajaansa tai ymmärrä miten sähkösopimus tehdään tai siirretään?
[/quote]
Kyllä se vaan voi olla mahdollista, usko pois. Itse en parikymppisenäkään tiennyt juuri mitään noista, vaikka asuin omillani. Olin ihan puulla päähän lyöty kun veljeni (sähköfirmassa töissä) sanoi että voit kilpailuttaa sen ja maksaa kahdelle eri firmalle. Maksan yhä suoraan yhdelle, olkoonkin kalliimpi, tosin kaksioni sähkölasku on 30e/3kk joten en pidä sitä kalliina.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:48"]Miten voi olla mahdollista ettei tiedä sähköenergian ja sähkösiirron tarjoajaansa tai ymmärrä miten sähkösopimus tehdään tai siirretään? [/quote] Kyllä se vaan voi olla mahdollista, usko pois. Itse en parikymppisenäkään tiennyt juuri mitään noista, vaikka asuin omillani. Olin ihan puulla päähän lyöty kun veljeni (sähköfirmassa töissä) sanoi että voit kilpailuttaa sen ja maksaa kahdelle eri firmalle. Maksan yhä suoraan yhdelle, olkoonkin kalliimpi, tosin kaksioni sähkölasku on 30e/3kk joten en pidä sitä kalliina.
[/quote]
Et ikinä pohtinut energiayhtiöiden ansaintalogiikkaa tai sitä miten se sähkö sinne sinun pistokkeeseesi sieltä voimalaitokselta tulee?
Osuuspankissa saa selata ilmaiseksi ikivanhojakin tilitapahtumia kun selaa oikeasta kohdasta. Sain juuri selvityksen op:sta. Mut aplla kyse siirto ja sähkölaskusta.
Eihän tuo edes ole kamalan vanha juttu tuo sähkön kilpailuttaminen, joitain vuosia sitten kaikki maksoivat vain yhdelle firmalle. Veikkaan että nuoret tuntevat asian kuitenkin paremmin kuin esim. eläkeläiset, jotka hyvin harvoin vaihtavat sähköyhtiötä,
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:48"]
Miten voi olla mahdollista ettei tiedä sähköenergian ja sähkösiirron tarjoajaansa tai ymmärrä miten sähkösopimus tehdään tai siirretään?
[/quote]
Yllättävän paljon näitä tilanteita tuli vastaan, kun työskentelin energiayhtiön aspassa. Monia myös ilmeisesti sekoittaa puhelinliittymäsopimukset, koska monesti asiakkaat halusivat todellisuudessa päättää sähkösopimuksensa, mutta puhuivat "liittymän sulkemisesta" - tuo ilmaisuhan tarkoittaa ennemminkin koko kiinteistön sähköliittymän poispurkamista. Näitä pelkän sähkösopimuksen päättämisiä tuli monesti myös nettisivuilla olleen liittymän purkamislomakkeen kautta, minkä takia piti aina selvitellä, kumpaako toimenpidettä asiakas todella halusi.
Ja aika monella tuntui olevan hukassa sekin asia, että huoneistossa pitää olla voimassaoleva sähkösopimus, että sitä sähköä ylipäätään tulee asuntoon. Aika paljon tuli hätäisiä soittoja, että "muutin tänään mutta täällä ei ole sähköjä", ja sitten piti tehdä pikakytkentöjä, joista tuli vielä kalliit kytkentämaksut päälle. Jotkut muuttajat taas eivät muistaneet koko sähkösopimusasiaa ennen kuin paniikki iski edellisen asukkaan sähkösopimuksen päättyessä, kun sähköt sitten katkesivatkin muutaman päivän asumisen jälkeen. Jotkut vielä kehtasivat näissä tilanteissa vaatia korvauksia esim. sulaneista pakasteista, vaikka unohtivat itse tehdä sopimuksen. Vastaavasti valitusta tuli myös siitä, että joku oli muuttaessaan unohtanut päättää sähkösopimuksen eikä tajunnut makselevansa uuden asukkaan sähkönkäyttöä vielä puolikin vuotta muuton jälkeen. Räikeimmillään jotkut odottivat sähköyhtiön seuraavan jostain kristallipallosta, milloin kukakin muuttaa asuntoon tai sieltä pois.
En tiwdä