Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäikö ruotsin tunneilta mitään päähän

Mikkuli
06.11.2021 |

Ohhoh. Enpäs ole vuosikausiin nähnyt yhtä rasitist kirjoitusta kuin tämä:
https://www.is.fi/viihde/art-2000008383120.html

Kyselin noin 30 vuotta sitten kuultuani että Suomi on kaksikielinen.
Ihmettelin että miksi joka tuubasta työnnetään ruotsinkieltä korvaan, muutta ei Saamea, vaikka heitä on enemmän.

Nyt tänä päivänä, kysyn että mikä ruotsin kielessä on niin ihmeelllistä että sitä pitäisi pakkosyöttää pikkulasten päihin ? Nyky-ruotsin juniorit eivät enää opiskele ruotsin kieltä vaan arabiaa ja englantia.

Miksi, miksi meillä on tuo haittakieli, ruotsi, pakollisena, ja miksi rasistisesti saamen kieli unonhdetaan täysin ?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikinruotsalaisethan eivät halua kuulla suomenruotsia. Olen havainnut Tukholmassa käydessäni.

Vierailija
2/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi mieleen naisopen muodot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikinruotsalaisethan eivät halua kuulla suomenruotsia. Olen havainnut Tukholmassa käydessäni.

Minun ruotsini on kelvannut hyvin Tukholmassa.

Vierailija
4/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi, paljonkin.

Vierailija
5/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on jäänyt mieleen. Pystyn lukemaan ruotsia sujuvasti. Puhuminen ruosteessa käytön puutteesta johtuen.

Vierailija
6/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag heter Jorma, iso Jorma.

Vierailija
7/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi paljonkin.  Olen jopa joutunut suorittamaan virkamies ruotsin näytteen, muuten en olisi virkaa saanut.

Vierailija
8/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti jäi mikään, kun en ole ikinä tarvinnut ruotsinkieltä muualla kuin ruotsin tunneilla. Venäjänkielestä olis sen sijaan täällä idempänä ollut monesti hyötyä, ainakin olisi voinut antaa positiivisen vaikutelman. Ei ole järkeä koulutuspolitiikassa kielten suhteen. Yletön määrä tunteja elämästä meni hukkaan ruotsin parissa. Älkää opiskelko, vaan haistattakaa ruotsinopettajille pa****skat!

Vierailija
9/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi jotain vaikka kaikkeni tein ettei mitään jäisi. Nimittäin loppuelämän jatkuva vatutus. Se jäi.

Vierailija
10/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi paljonkin päähän ja minulla on Helsingissä paljon ruotsinkielisiä asiakkaita. Ruotsia tarvitsee lähes joka päivä. Saamea sen sijaan en ole ikinä tarvinnut. Eri asia varmaan jos asuisin Lapissa.

Vierailija
11/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavan helppo testi. Ruotsista todistuksessa 6 ja meni yks kohta testissä väärin. Eli suuren osan pitäis saada testistä täydet.

Vierailija
12/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa yhtään Ruotsia. Osaan kuitenkin useampaa kieltä ja minulla oli koulussa valinnainen kieli.

Osaan sanoa ruotsiksi dänttä dänttä däädä speela liitte dootta eli bootten Anna.

Vierailija
13/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför är du så svart om fingrarna.

Vierailija
14/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vain jag heter homopeter

Vierailija
15/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavan helppo testi. Ruotsista todistuksessa 6 ja meni yks kohta testissä väärin. Eli suuren osan pitäis saada testistä täydet.

Kirjoitin ällän 30 vuotta sitten ja sain 8/10. Englannissa, jossa asuin vuosia, ei tarvinnut tätä maailmankieltä jostain kumman syystä ja pääsi unohtumaan.

Vierailija
16/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ruotsini on kelvannut hyvin Tukholmassa.

Samoin. Olen täysin suomenkieliseltä paikkakunnalta. T. 10 ja laudatur

Vierailija
17/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Jäi mieleen,esim lause "jag heter du" mutta en muista enää mitä se tarkoittaa.

Vierailija
18/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi paljonkin päähän ja minulla on Helsingissä paljon ruotsinkielisiä asiakkaita. Ruotsia tarvitsee lähes joka päivä. Saamea sen sijaan en ole ikinä tarvinnut. Eri asia varmaan jos asuisin Lapissa.

Se on aina ollut ja aina tulee olemaan rasismia että Suomessa ei opeteta saamen kieltä kouluissa. Todella törkeää rasismia.

Mielestäni ruotsin kieli pitäisi tiputtaa täysin hyödyttömänä pois ja tilalle esm joku tietokonekieli, c, java, tms.

Ruotsissa ei enää puhuta ruotsia vaan lähi-idän väkivaltaa.

Vierailija
19/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi sen verran että pärjäsin kohtalaisesti kun 80-luvulla ajelin useita kertoja Ruotsin läpi Saksan suuntaan ja tietysti takaisinkin. Myös työpaikassani 90-luvulla oli ruotsin kielelle käyttöä kun piti soitella emoyhtiöön Tukholmaan. Siihen aikaan ei vielä käytetty englantia ruotsalaisten kanssa keskustellessa.

Vierailija
20/45 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi meni oikein ja nekin arvaamalla. Osaan kolme lausetta ruotsiksi, siinä meikän ruotsin osaaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan