Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissan omistajat!

Vierailija
19.01.2015 |

Te kenellä on kissa, oletteko ottaneet kissallenne rokotuksia? Mitä? Minkä hintaisia ovat? Ja paljonko menee kuukaudessa kissan ruokaan + hiekkaan?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"] Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja [/quote] Mistä päin olet, mulla olisi Smillaa ja Animondaa kaappi pullollaan. Meidän kissaneiti päätti, ettei enää tykkääkään noista ruuista :) [/quote] Helsingistä. Juu on kyllä hankalaa silloin, kun kissa alkaa nirsoilemaan :D

[/quote]

No harmi, vähän turhan kaukana :) Alkuun eläinkaupasta ostelin kaikkea kokeiltavaksi ja sitten tilasin Zooplussalta isot satsit. Onneksi ei heti aloittanut nirsoilua, ettei kaikki jäänyt syömättä. Ei oo kauhean taloudellista viskoa niitä lautasen kautta roskiin :) Nyt tilasin uusia makuja, niin Cosma tuntuu kelpaavan (tai no ei kaikki maut kylläkään). Ja jos on lihapaloja kastikkeessa tai hyytelössä, niin syö kyllä ne vellit ja siirtää lihat nätisti lautasen reunalle :)
[/quote]
Eipä mittään. Kokeile tolle toiselle kyselijälle antaa tai onko sulla kissanomistajatuttuja?

Vierailija
22/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:38"]

Sisäkissa tarvitsee madottaa vain kerran vuodessa. Mun käyttämä matolääke maksaa alle 10 e. Siitä riittää vielä kahteen madotukseen. (Mulla on pentu.) Ruoat maksaa ehkä 15 e/kk. Kannattaa ostaa laadukasta ruokaa suurella lihapitoisuudella ja ilman vehnää. Näin vältyt ylimääräisiltä eläinlääkärikuluilta. Puupelletit alle 5 e/kk. Raapimispuu täytyy uusia muutaman vuoden välein. Ja leluja tarvii välillä hankkia lisää, kun vanhat on jo käyttökelvottomia. Rokotus maksoi 60 e Helsingissä. Se pitäis uusia yhden tai kolmen vuoden välein. En tiedä kumpi, mutta kysyn eläinlääkäriltä kahden viikon kuluttua, kun laitetaan tehosterokote. Kun siinä rokotteessa on suoja moneen tautiin, ja ne jotkut pitäis uusia vuoden välein ja jotkut kolmen vuoden. Joillain eläinlääkäriasemilla on tehosterokotteet huomatavasti halvempia. Esim. Sopulitiellä Helsingissä on vain 35 e, jos on aiemmin rokottanut siellä. Mä käytän kuitenkin yhtä toista, koska se on ihan kodin vieressä. Kissa kannattaa myös leikata/kastroida. Se rauhoittuu siitä ja vähentää syöpien riskiä. Ja ainakin jos sulla on tyttökissa, et halua kuunnelle sitä mouruamista. Tyttökissan leikkuu maksaa enintään 150 e ja poikakissan enintään 100 e. Lisäksi kaiken maailman kuljetuskoppiin ja kissanvessoihin menee vähän rahaa. Mutta siis alkuhankintojen jälkeen kissa maksaa alle 30 e kuussa.

[/quote]

Kannattaa puupellettien kanssa seurata tarkasti kissan pissailuja. Moni kissa alkaa panttailemaan pissaa noiden kanssa ja tästä aiheutuu sitten virtsakiteitä ja -kiviä. Opin itse vaikeimman kautta, kun kissani päätyi alkoi vuoden puupellettejen käytön jälkeen eläinlääkärille hutipissojen vuoksi. Tuon eläinlääkärin mukaan kristallihiekka, puupelletit tai puupohjainen hiekka (esim. ökoplus) on usein taustalla pissaongelmissa. Kissoille mieluisinta hiekkaa on kuulema mikrohiekat, joihin mekin vaihdettiin tuon jälkeen (eikä vaiva ole uusinut, vaikka tuosta on nyt useampi vuosi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:38"]

Sisäkissa tarvitsee madottaa vain kerran vuodessa. Mun käyttämä matolääke maksaa alle 10 e. Siitä riittää vielä kahteen madotukseen. (Mulla on pentu.) Ruoat maksaa ehkä 15 e/kk. Kannattaa ostaa laadukasta ruokaa suurella lihapitoisuudella ja ilman vehnää. Näin vältyt ylimääräisiltä eläinlääkärikuluilta. Puupelletit alle 5 e/kk. Raapimispuu täytyy uusia muutaman vuoden välein. Ja leluja tarvii välillä hankkia lisää, kun vanhat on jo käyttökelvottomia. Rokotus maksoi 60 e Helsingissä. Se pitäis uusia yhden tai kolmen vuoden välein. En tiedä kumpi, mutta kysyn eläinlääkäriltä kahden viikon kuluttua, kun laitetaan tehosterokote. Kun siinä rokotteessa on suoja moneen tautiin, ja ne jotkut pitäis uusia vuoden välein ja jotkut kolmen vuoden. Joillain eläinlääkäriasemilla on tehosterokotteet huomatavasti halvempia. Esim. Sopulitiellä Helsingissä on vain 35 e, jos on aiemmin rokottanut siellä. Mä käytän kuitenkin yhtä toista, koska se on ihan kodin vieressä. Kissa kannattaa myös leikata/kastroida. Se rauhoittuu siitä ja vähentää syöpien riskiä. Ja ainakin jos sulla on tyttökissa, et halua kuunnelle sitä mouruamista. Tyttökissan leikkuu maksaa enintään 150 e ja poikakissan enintään 100 e. Lisäksi kaiken maailman kuljetuskoppiin ja kissanvessoihin menee vähän rahaa. Mutta siis alkuhankintojen jälkeen kissa maksaa alle 30 e kuussa.

[/quote]

Kannattaa puupellettien kanssa seurata tarkasti kissan pissailuja. Moni kissa alkaa panttailemaan pissaa noiden kanssa ja tästä aiheutuu sitten virtsakiteitä ja -kiviä. Opin itse vaikeimman kautta, kun kissani päätyi alkoi vuoden puupellettejen käytön jälkeen eläinlääkärille hutipissojen vuoksi. Tuon eläinlääkärin mukaan kristallihiekka, puupelletit tai puupohjainen hiekka (esim. ökoplus) on usein taustalla pissaongelmissa. Kissoille mieluisinta hiekkaa on kuulema mikrohiekat, joihin mekin vaihdettiin tuon jälkeen (eikä vaiva ole uusinut, vaikka tuosta on nyt useampi vuosi).
[/quote]

Hui! Nyt kyllä pelästyin. Miksi ne alkaa panttaamaan pissaa? Mä kyllä vaihdan pelletit tarpeeksi usein ja kerään kakat kahdesti päivässä. Että ei se ainakaan saastaisuuden takia voi välttää vessaa. Kisu käy pissalla kai muutaman kerran päivässä. En ole oikeen tarkkaillut.

Vierailija
24/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on, kun tilaa zooplussalta kissalle mieleistä ruokaa, joka ei sitten enää kelpaakaan... Nykyään en voi enää hyödyntää niitä säästöpakkauksia, vaan tilaan monia eri merkkejä. Ja olen koittanut päästä kissan nirsoilusta eroon, mutta meinas olla haastavaa :D etenkin, kun kissa ei saisi paastota pitkään.

Vierailija
25/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme kissaa joista yksi syö pelkkiä raksuja.

Kissanhiekkaan menee ehkä noin 20e/kk (kolme santalaatikkoa)

Raksuihin noin 20e/kk

Märkäruokaan noin 60e/kk

Kesällä ruokaan meneen vähemmän koska kalastamme eli ruokavalioon tulee aika paljon kalaa tuolloin. Toki saavat näin talvisinkin kalaa noin kerran viikossa mutta kesällä määrä on hieman suurempi. Kissat saavat myös jauhelihaa mutta sitä vaihtelevasti. Aina noille kateille se ei kelpaa kun tarjotaan, riippuu vissiin mielialasta meneekä alas vai ei.

Rokotuksia ei olla annettu ja tuskin annetaan. Madotukset annetaan kaksi kertaa vuodessa (niihin taitaa mennä jotain 14e/vuosi).

Leluja ostellaan aika harvoin koska noille kissoille ne eivät kelpaa. Leikkivät mieluummin vaikka filtterin tai piippustrassin kanssa :D

Meillä on aina 400 euroa rahaa säästössä jos tulee jotain yllättäviä menoja esim. eläinlääkäriin. Pari vuotta sitten puskurirahastolle oli käyttöä kun vanhin kissoista jouduttiin lopettamaan päivystävällä eläinlääkärillä (maksoi reilu 150e).

Vierailija
26/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:58"]

Hui! Nyt kyllä pelästyin. Miksi ne alkaa panttaamaan pissaa? Mä kyllä vaihdan pelletit tarpeeksi usein ja kerään kakat kahdesti päivässä. Että ei se ainakaan saastaisuuden takia voi välttää vessaa. Kisu käy pissalla kai muutaman kerran päivässä. En ole oikeen tarkkaillut.

[/quote]

Eläinlääkärin mukaan nuo ei vaan ole jostain syystä kissalle niin mieluisia hiekkoja. Tämän vuoksi alkavat venyttämään pissauksen välejä mahdollisimman pitkäksi ja siitä sitten seuraa mm. virtsakiteitä. Ilmeisesti mikrohiekan rakenne on kissoille miellyttävin.

Vierailija
27/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten on huolissansa sopiiko nuo puupohjaiset/kristallit omalle kissalle vai olisiko mikrohiekka parempi, niin tämähän on helppo kokeilla: laitat asuntoon väliaikasesti toisenkin vessan tuon vanhan rinnalle ja tähän uuteen vessaan mikrohiekkaa. Jos kissa alkaa tämän jälkeen tekemään tarpeet mikrohiekkaan tai pissaustan määrä/päivä kasvaa huomattavasti, niin kannattaa luultavasti vaihtaa. Jos kissa edelleen käy mieluummin puupohjaisella/kristallihiekalla tai pissaukset jakautuu vessojen väliin tasaisesti (päivittäisen määrän pysyessä samana), niin vaihdon tarvetta tuskin on.

Vierailija
28/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"]

[/quote]

Eläinlääkärin mukaan nuo ei vaan ole jostain syystä kissalle niin mieluisia hiekkoja. Tämän vuoksi alkavat venyttämään pissauksen välejä mahdollisimman pitkäksi ja siitä sitten seuraa mm. virtsakiteitä. Ilmeisesti mikrohiekan rakenne on kissoille miellyttävin.

[/quote]

No mutta eikö sellainen ole kissakohtaista? Ja tää ei oo koskaan käyttänyt muita hiekkoja. Pentuna teki tarpeensa navetan olkikasaan, nyt mun luona heti alkoi käyttämään pellettejä. Luulisi, että olisi alusta asti nirsoillut, jos ei tykkää? Varmaan eri asia jollekin, joka vaihtaa hiekasta pelletteihin. Mutta alan joo tarkkailemaan sen pisukertoja nyt.

Vierailija
29/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

No mutta eikö sellainen ole kissakohtaista? Ja tää ei oo koskaan käyttänyt muita hiekkoja. Pentuna teki tarpeensa navetan olkikasaan, nyt mun luona heti alkoi käyttämään pellettejä. Luulisi, että olisi alusta asti nirsoillut, jos ei tykkää? Varmaan eri asia jollekin, joka vaihtaa hiekasta pelletteihin. Mutta alan joo tarkkailemaan sen pisukertoja nyt.

[/quote]

On tietty ja monelle kissalle nuo erikoisemmatkin hiekkalaadut sopii, mutta joillekin voi tulla jossain vaiheessa ongelmia, vaikka niitä olisi aina käyttänytkin. Lisäksi ongelmat tulevat monesti jälkijunassa: meilläkin meni vuosi ilman mitään ongelmia ja sitten alkoi hutipissailut ja eläinlääkärillä paljastui ne virtsakiteet.

30/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi iäkäs sisäkissa. En ole nyt viime vuonna uusinut rokotuksia, mutta ei siitä sisäkissallekaan ainakaan mitään haittaa olisi.

Kristallihiekka on käytössä, eikä mitään ongelmia tunnu olevan. Hiekkaan ei varmaan mene kuin jotain 5 e kuukaudessa. Raksuihin ehkä 20 e, ja märkäruokaa en osta juuri lainkaan. Joskus ostan Lidlistä sellaisen nelikulmaisen rasian sitä siipikarjavaihtoehtoa, kissa on aivan hulluna siihen.

Kismett

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän