Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissan omistajat!

Vierailija
19.01.2015 |

Te kenellä on kissa, oletteko ottaneet kissallenne rokotuksia? Mitä? Minkä hintaisia ovat? Ja paljonko menee kuukaudessa kissan ruokaan + hiekkaan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä sisäkissaa, kaikki rokotetaan säännöllisesti n. 3 vuoden välein, muutaman kympin se maksaa per kissa. Madotus suoritetaan pari kertaa vuodessa, n. 5e/kissa. Käytämme eläinkaupan hiekkaa (ei haise ja paakkuuntuu hyvin), sitä kuluu n. 30 kiloa kuussa eli 40e siihen. Kuiva- ja märkäruokaan ehkä n. 50e/kissa kuukaudessa. 

Vierailija
2/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut kolmoisrokotteen + rabieksen. Tosin otettiin ne hammashoidon yhteydessä, eli maksoivat joku 15€. (hammashoito+poliklinikkamaksu+rokotukset n. 130€) Ruokajuttuja en ole tarkalleen laskenut, yleensä tilaan zooplussalta hiekkaa ja ruokaa. Viimeksi pari kk sitten tilasin 2x30kg säkkiä hiekkaa, maksoi 30€. Riittää moneksi kuukaudeksi. Applawsin hyvä kuivaruoka 2kg on 16-20€, riittää moneksi kuukaudeksi. "Paremman" märkäruuan lisäksi annan välillä Latzia (kissan lempparia, vaikka laatu huonoa) sekä possun sydäntä ja keitettyä pakasteseitiä kerran viikossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotukset ovat mielestäni turhia sisäkissoille, jotka eivät näe juurikaan muita kissoja. Muuten sama kuin kakkosella.

Vierailija
4/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kissani ulkoilee kesäisin valjaissa ja välillä maalla vapaana, unohtui sanoa :) kakkonen

Vierailija
5/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:38"]

Rokotukset ovat mielestäni turhia sisäkissoille, jotka eivät näe juurikaan muita kissoja. Muuten sama kuin kakkosella.

[/quote]

Mm. parvovirus kulkeutuu helposti sisätiloihin kengänpohjissa, kannattaisi kyllä hoitaa rokotukset sisäkissoillakin. :)

Vierailija
6/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle vuotias scottish fold poika jolle tehty nyt 2kertaa kolmoisrokote(?). Maksoi kai 30e per kerta yhdellä kotieläinlääkärillä. Lääkäri sanoi että kerran annettuna tuo rokote suojaa joiltain taudeilta mutta pitää uusia kuukauden päästä jotta suojaa ömuistaakseni) myös kissaflunssilta kunnolla. Myöhemmin rokotukset vuoden välein. Minä tilaan kissalleni tuotteet zooplussasta. Viimeksi tilasin 2x 15kg hiekkasäkkiä jotka kestävät todella kauan. Vaihdan kerran viikossa hiekat kokonaan, muuten vain puhdistan jätökset. Ruoat ovat myös halpoja zooplussassa ja siellä helppo vertailla :) Kissallamme on jatkuvasti kuivaruokaa tarjolla ja märkää annamme 3x päivässä.

Vierailija
7/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:45"]Meillä alle vuotias scottish fold poika jolle tehty nyt 2kertaa kolmoisrokote(?). Maksoi kai 30e per kerta yhdellä kotieläinlääkärillä. Lääkäri sanoi että kerran annettuna tuo rokote suojaa joiltain taudeilta mutta pitää uusia kuukauden päästä jotta suojaa ömuistaakseni) myös kissaflunssilta kunnolla. Myöhemmin rokotukset vuoden välein. Minä tilaan kissalleni tuotteet zooplussasta. Viimeksi tilasin 2x 15kg hiekkasäkkiä jotka kestävät todella kauan. Vaihdan kerran viikossa hiekat kokonaan, muuten vain puhdistan jätökset. Ruoat ovat myös halpoja zooplussassa ja siellä helppo vertailla :) Kissallamme on jatkuvasti kuivaruokaa tarjolla ja märkää annamme 3x päivässä.
[/quote]

Märkäruokiin meillä menee siis n.25e/kk, riippuen vähän siitä mitä tuotteita tilaa, mutta esim 12x 200g Animondan Carny kitteniä +22x100g Miamorin Ragout royal kitteniä riittää kuukaudeksi ja maksaa 24e. Kuivaruoan hintaa kuukaudelle en osaa sanoa kun sitä menee sen mukaan minkä kissa syö. Ehkä 10-15e/kk

Vierailija
8/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettu joskus pienenä, silloin kun on kastroitu. En osaa sanoa paljonko ruokaan menee, 20€? Hiekkaa ei kulu ulkokissalla.

Vierailija
9/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkissa tarvitsee madottaa vain kerran vuodessa. Mun käyttämä matolääke maksaa alle 10 e. Siitä riittää vielä kahteen madotukseen. (Mulla on pentu.) Ruoat maksaa ehkä 15 e/kk. Kannattaa ostaa laadukasta ruokaa suurella lihapitoisuudella ja ilman vehnää. Näin vältyt ylimääräisiltä eläinlääkärikuluilta. Puupelletit alle 5 e/kk. Raapimispuu täytyy uusia muutaman vuoden välein. Ja leluja tarvii välillä hankkia lisää, kun vanhat on jo käyttökelvottomia. Rokotus maksoi 60 e Helsingissä. Se pitäis uusia yhden tai kolmen vuoden välein. En tiedä kumpi, mutta kysyn eläinlääkäriltä kahden viikon kuluttua, kun laitetaan tehosterokote. Kun siinä rokotteessa on suoja moneen tautiin, ja ne jotkut pitäis uusia vuoden välein ja jotkut kolmen vuoden. Joillain eläinlääkäriasemilla on tehosterokotteet huomatavasti halvempia. Esim. Sopulitiellä Helsingissä on vain 35 e, jos on aiemmin rokottanut siellä. Mä käytän kuitenkin yhtä toista, koska se on ihan kodin vieressä. Kissa kannattaa myös leikata/kastroida. Se rauhoittuu siitä ja vähentää syöpien riskiä. Ja ainakin jos sulla on tyttökissa, et halua kuunnelle sitä mouruamista. Tyttökissan leikkuu maksaa enintään 150 e ja poikakissan enintään 100 e. Lisäksi kaiken maailman kuljetuskoppiin ja kissanvessoihin menee vähän rahaa. Mutta siis alkuhankintojen jälkeen kissa maksaa alle 30 e kuussa.

Vierailija
10/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja

Vierailija
11/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotukset laitan kolmen vuoden välein. Sisäkissa, mutta ulkoillaan valjaissa. Helsingissä maksaa n. 70e/rokotus.

Lisäksi madotus keväällä ja syksyllä. Matolääkepaketti maksaa merkistä riippuen n. 10e tai allekin ja paketista riittää useampaan madotukseen. Vaihdan merkkiä aina paketin loppuessa, kun eri matolääkkeet vaikuttaa eri matoihin.

Ruoan ja hiekan tilaan zooplussalta. Vuodessa zooplussalle menee n. 250-300e näihin juttuihin yhdellä kissalla, kun tilaa laadukkaita merkkejä. Hiekassa esim. Extreme Classic tai Golden Grey. Kuivaruoassa mm. Acana, Applaws ja Orijen. Märkäruossa Zooplussa oma merkki Cosma on hinta-laadultaan parasta.

Lisäksi silloin tällöin pitää uusia leluja, raapimapuita, kantokasseja, valjaita, ruokakippoja ja muita. Ei kuitenkaan kovin usein. Esim. samalla raapimapuulla mennään neljättä vuotta.

Varmaan n. 30e/kk menee rahaa normaalissa tilanteessa kissaan. Tosin kannattaa varautua, että eläinlääkäriin voi mennä kerralla satoja euroja, jos kissa sattuu sairastumaan eli ei kannata kissaa ottaa, jos ei ole tällaiseenkin valmistautunut.

Vierailija
12/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"]Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja
[/quote]

Itse yritän meidän kissalle syöttää sen väh 100g märkäruokaa, laskin siis vähän yläkanttiin nuo omat laskut että 24e menee kuukaudessa märkäruokiin, tuolla 24e saa lähes 2kk ruoat jos syöttää 100g/päivä. Joissain penturuoissa kyllä lukee että 3kg kissalle syötettävä jopa 3pussia päivässä (pussi aterialla). Meidän Scottish fold on nyt siis vähän alle 3kg.

Vierailija
13/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa; meidän eläinlääkärillä kanin leikkaus oli 40e joten kissan leikkaus maksaa luultavasti noin 50e.

Vierailija
14/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ottanut rokotuksia, pitäisi varailla toki kyllä aika.. Täälläpäin hinta näytti olevan 30€ paikkeilla.

Hiekkaan menee n. 7-10€/kk

Ruokaan vaihtelevasti 10-30€. Menee nykyään vähän enemmän, kun koitan etsiä kissan mieleistä ruokaa, eikä voi ostaa suurina annoksina, jos ei kelpaakkaan. Nirso kuin mikä.

Ehkä eniten tällähetkin on mennyt rahaa leikkaukseen ja raapimispuuhun, n. 240€. Toivottavasti puu myös kestää kauan :)

Vierailija
15/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"]

Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja

[/quote]

Mistä päin olet, mulla olisi Smillaa ja Animondaa kaappi pullollaan. Meidän kissaneiti päätti, ettei enää tykkääkään noista ruuista :)

Vierailija
16/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"]Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja
[/quote]

Itse yritän meidän kissalle syöttää sen väh 100g märkäruokaa, laskin siis vähän yläkanttiin nuo omat laskut että 24e menee kuukaudessa märkäruokiin, tuolla 24e saa lähes 2kk ruoat jos syöttää 100g/päivä. Joissain penturuoissa kyllä lukee että 3kg kissalle syötettävä jopa 3pussia päivässä (pussi aterialla). Meidän Scottish fold on nyt siis vähän alle 3kg.
[/quote]

Ne annokset on aina ylimitoitettuja. Mun pennun pitäis syödä jo 300 g, mutta sille menee kyllä vaan se 80 :D

Vierailija
17/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaanin kirjoittaja pennun omistaja lisää vielä: Tuli tosta yhden kommentista mieleen, että kannattaa tosiaan varautua yllättäviin eläinlääkärikuluihin. Mun ystävällä on kömpelö kissa. Se oli ihan kotona onnistunut murtamaan jalkansa. Kaikenkaikkiaan kuvauksiin, leikkauksiin, kipsin pienennyksiin ja fysioterapiiaan meni varmaan jotain 2000 euroa. Tämä summa jakautui kyllä muutamalle kuulle. Mutta onnettomuudet tulee kalliiksi. Etenkin jos ne tapahtuu viikonloppuisin tai öisin, jolloin päivystys on kalliimpaa.

Vierailija
18/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"]

[/quote]

Mistä päin olet, mulla olisi Smillaa ja Animondaa kaappi pullollaan. Meidän kissaneiti päätti, ettei enää tykkääkään noista ruuista :)
[/quote]

Helsingistä. Juu on kyllä hankalaa silloin, kun kissa alkaa nirsoilemaan :D

Vierailija
19/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]

Mistä päin sinä olet ? Täällä tuo Foldin omistaja ja voisin myös olla kiinnostunut :)

Vierailija
20/30 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:44"] Sori mun romaani. On mobiili käytössä. Luin teidän muiden vastaukset, ja teillä menee ihmeen paljon rahaa ruokaan. Minäkin tilaan zooplussasta. Applawsin kuivaruokaa on aina tarjolla. Märkäruokaa annan aamulla ja illalla. Menee 80 g märkäruokaa päivässä. Enempää kisu ei syö. Kuivaruokaa en osaa arvioida, mutta edelleen on yli kuukauden jälkeen sama 2 kg säkki. En muista sen hintaa. Märkäruokana käytän Smillaa ja Animondaa. Ne on laadukkaita mutta edullisia (5 e/kg). -se pennun omistaja [/quote] Mistä päin olet, mulla olisi Smillaa ja Animondaa kaappi pullollaan. Meidän kissaneiti päätti, ettei enää tykkääkään noista ruuista :) [/quote] Helsingistä. Juu on kyllä hankalaa silloin, kun kissa alkaa nirsoilemaan :D

[/quote]

No harmi, vähän turhan kaukana :) Alkuun eläinkaupasta ostelin kaikkea kokeiltavaksi ja sitten tilasin Zooplussalta isot satsit. Onneksi ei heti aloittanut nirsoilua, ettei kaikki jäänyt syömättä. Ei oo kauhean taloudellista viskoa niitä lautasen kautta roskiin :) Nyt tilasin uusia makuja, niin Cosma tuntuu kelpaavan (tai no ei kaikki maut kylläkään). Ja jos on lihapaloja kastikkeessa tai hyytelössä, niin syö kyllä ne vellit ja siirtää lihat nätisti lautasen reunalle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi