Aftonbladet: Sähköautojen akkumineraalien louhinnassa käytetään lapsityövoimaa
Aftonbladet on tutkinut Madagaskarissa sijaitsevaa kaivosta joka on toimittanut akkumineraaleja ainakin Teslalle, Volvolle ja BMWlle. Haastattelussa mm. 13-vuotias Laha joka työskentelee vaarallisissa kaivosoloissa.
Punavihreät politikot ja sähköautoilun kannattajat ovat kovian moraaliposeeraamaan kuinka pelastavat maapallon, mutta samalla käyttävät lapsityövoimaa...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barng…
Kommentit (44)
No tähän on kome ratkaisua.
1. siirrytään akkuihin joissa näiden mineraalien osuus on pienempi tai niitä ei ole ollenkaan. Näin on jo monissakin sähköautoissa eli ns. LFP-akut
2. hyväksytään se että kaivokset sijaitsevat lähempänä meitä ja näemme myös niiden haitat. Esim. Talvivaara tuottaa akuissa tarvittavia mineraaleja.
3. ollaan valmiita maksamaan autoista enemmän jotta niiden materiaalit tuotetaan kestävämmin ja niin että ei käytetä lapsityövoimaa.
Myös kannyköiden, läppäreiden ym elektroniikan mineraalien kaivuussa käytetään lapsityövoimaa. Myös pienimuotoista orjatyövoimaa käytetään ja palkoissa huijataan. Jos ei näin tehtäisi, maksaisi peruskännykkä meille halvimmillaan 700 euroa.
Kuvottavaa. Tämä oli ookoo vain kun ne meni bensa-auton akkuun ja valmistukseen. Sama koskee öljymaiden orjatyövoimaa, se on ihan ok, mutta tämä ei ole minulle ok.
Vierailija kirjoitti:
No tähän on kome ratkaisua.
1. siirrytään akkuihin joissa näiden mineraalien osuus on pienempi tai niitä ei ole ollenkaan. Näin on jo monissakin sähköautoissa eli ns. LFP-akut
2. hyväksytään se että kaivokset sijaitsevat lähempänä meitä ja näemme myös niiden haitat. Esim. Talvivaara tuottaa akuissa tarvittavia mineraaleja.
3. ollaan valmiita maksamaan autoista enemmän jotta niiden materiaalit tuotetaan kestävämmin ja niin että ei käytetä lapsityövoimaa.
Tässä analyyttinen vihervassun taidonnäyte.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Vihreiden mielestä lapsityövoima ok kunhan saadaan haitattua suomalaisten liikkumista
No vihreiden mielestä lapsityövoima ei ole ok. Mutta meitä kyllä naurattaa se peruspetterin äkillinen luonto- ja ihmisoikeusherätys kun kyse on sähköautoista. Häntä kun ei ole kiinnostanut tipan tippaa öljyntuotannon aiheuttamat ympäristötuhot tai ihmisoikeusongelmat.
Ja kun nyt kysyit niin kyllä, otin selvää millaisista raaka-aineista sen oman sähköautoni akku oli tuotettu ja onko siinä ongelmallisista lähteistä olevia mineraaleja. Nuo asiat pystyy selvittämään kun vain on halua.
Vielä enemmän lapsityövoimaa käytetään tekstiiliteollisuudessa. Ja käytetään jatkossakin niin kauan, kuin 5-10 euron vaatteita myydään länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa. Tämä oli ookoo vain kun ne meni bensa-auton akkuun ja valmistukseen. Sama koskee öljymaiden orjatyövoimaa, se on ihan ok, mutta tämä ei ole minulle ok.
Missä on lähteesi öljyjalostuksen "orjatyövoimalle"?
Kaynnistysakut on nyt vhän eri asia, ei mitään tekemistä 100-kertaa suurempi ajoakkujen kanssa. Eri mineraalit jne.
"Punavihreät politikot ja sähköautoilun kannattajat ovat kovian moraaliposeeraamaan kuinka pelastavat maapallon, mutta samalla käyttävät lapsityövoimaa..."
Kukaan ei mielestäni ole väittänyt sähköautoja ongelmattomiksi. Mutta fakta nyt vain on että kokonaisuuden kannalta ne ovat vähemmän ongelmallisia kuin polttomoottoriautot.
Joka ei siis tarkoita että asioita ei pitäisi vielä parantaa nykyisestä huomattavasti mm. juuri noiden mineraalien osalta. Tuossa yllä tulikin yksi hyvä lista niistä vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tähän on kome ratkaisua.
1. siirrytään akkuihin joissa näiden mineraalien osuus on pienempi tai niitä ei ole ollenkaan. Näin on jo monissakin sähköautoissa eli ns. LFP-akut
2. hyväksytään se että kaivokset sijaitsevat lähempänä meitä ja näemme myös niiden haitat. Esim. Talvivaara tuottaa akuissa tarvittavia mineraaleja.
3. ollaan valmiita maksamaan autoista enemmän jotta niiden materiaalit tuotetaan kestävämmin ja niin että ei käytetä lapsityövoimaa.
Tässä analyyttinen vihervassun taidonnäyte.
Ei siinä mitään puoluetta tai ideologiaa tarvita. Ihan vain perustietoja asioista.
Vierailija kirjoitti:
No tähän on kome ratkaisua.
1. siirrytään akkuihin joissa näiden mineraalien osuus on pienempi tai niitä ei ole ollenkaan. Näin on jo monissakin sähköautoissa eli ns. LFP-akut
2. hyväksytään se että kaivokset sijaitsevat lähempänä meitä ja näemme myös niiden haitat. Esim. Talvivaara tuottaa akuissa tarvittavia mineraaleja.
3. ollaan valmiita maksamaan autoista enemmän jotta niiden materiaalit tuotetaan kestävämmin ja niin että ei käytetä lapsityövoimaa.
1. ei ole kuin osaratkaisu, koska kyseisiä mineraaleja edelleen käytetään
2. tätä eivät vihreät voi kannattaa menettämättä kasvojaan
3. tämä lopettaa sähköautojen yleistymisen
"Missä on lähteesi öljyjalostuksen "orjatyövoimalle"?"
Varsinainen jalostus ei luultavasti paljoakaan ongelmia sisällä mutta ihan se öljyn pumppaus kyllä. Ei ole yksi eikä kaksi kansaa ja ihmisryhmää joka on joutunut jättämään kotikontunsa kun sieltä onkin löytynyt öljyä. Ihan vaikka alkaen Amerikan intiaaneista.
Puhumattakaan siitä että öljyntuotanto on saastuttanut monien alkuperäiskansojen maat ja elinkeinot ilman että he ovat saaneet mitään korvauksia. Maailman raakaöljystä kun jopa 5% valuu maaperään heikon poraus- ja pumppausinfran takia.
"1. ei ole kuin osaratkaisu, koska kyseisiä mineraaleja edelleen käytetään"
Jos ongelmallisten mineraalien käyttö putoaa edes vaikka puoleen niin se poistaa jo puolet ongelmasta joka on jo tosi paljon.
"2. tätä eivät vihreät voi kannattaa menettämättä kasvojaan"
Minä ainakin kannatan sitä ihan sujuvasti. Kaivosten vastustus tuntuu sitäpaitsi olevan kyllä ihan koko kansan ja tavisten juttu, ei vain vihreiden.
"3. tämä lopettaa sähköautojen yleistymisen"
Esim. LFP-akku on itse asiassa halvempi kuin kobolttia sisältävä akku. Vähemmän harvinaiset mineraalit ovat halvempia kuin harvinaiset ja niitä pitää siksi tuottaa teollisesti, ei millään lapsityövoimalla. Kun kuluttajat valitsevat ongelmattomampia akkuja niin niitä myö tuotetaan enemmän ja sitä kautta halvemmalla.
Isommat valmistusmäärät ja tarkempi materiaalien käyttä kyllä pitävät valmistuskustannuksia kurissa jos vain kuluttajat näitä vaativat.
Siis onko vielä joku, joka ei tätä tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Vihreiden mielestä lapsityövoima ok kunhan saadaan haitattua suomalaisten liikkumista
No vihreiden mielestä lapsityövoima ei ole ok. Mutta meitä kyllä naurattaa se peruspetterin äkillinen luonto- ja ihmisoikeusherätys kun kyse on sähköautoista. Häntä kun ei ole kiinnostanut tipan tippaa öljyntuotannon aiheuttamat ympäristötuhot tai ihmisoikeusongelmat.
Ja kun nyt kysyit niin kyllä, otin selvää millaisista raaka-aineista sen oman sähköautoni akku oli tuotettu ja onko siinä ongelmallisista lähteistä olevia mineraaleja. Nuo asiat pystyy selvittämään kun vain on halua.
Vihervassua naurattaa, kun muut osoittelevat hänen lastenriistoaan.
Vierailija kirjoitti:
"Punavihreät politikot ja sähköautoilun kannattajat ovat kovian moraaliposeeraamaan kuinka pelastavat maapallon, mutta samalla käyttävät lapsityövoimaa..."
Kukaan ei mielestäni ole väittänyt sähköautoja ongelmattomiksi. Mutta fakta nyt vain on että kokonaisuuden kannalta ne ovat vähemmän ongelmallisia kuin polttomoottoriautot.
Joka ei siis tarkoita että asioita ei pitäisi vielä parantaa nykyisestä huomattavasti mm. juuri noiden mineraalien osalta. Tuossa yllä tulikin yksi hyvä lista niistä vaihtoehdoista.
Sähköautot ovat ongelmattomampia kuin normaalit autot, koska riistettävät lapset ovat Afrikan mustia, eivätkä tule vastaan Kumpulan kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Vihreiden mielestä lapsityövoima ok kunhan saadaan haitattua suomalaisten liikkumista
No vihreiden mielestä lapsityövoima ei ole ok. Mutta meitä kyllä naurattaa se peruspetterin äkillinen luonto- ja ihmisoikeusherätys kun kyse on sähköautoista. Häntä kun ei ole kiinnostanut tipan tippaa öljyntuotannon aiheuttamat ympäristötuhot tai ihmisoikeusongelmat.
Ja kun nyt kysyit niin kyllä, otin selvää millaisista raaka-aineista sen oman sähköautoni akku oli tuotettu ja onko siinä ongelmallisista lähteistä olevia mineraaleja. Nuo asiat pystyy selvittämään kun vain on halua.
Vihervassua naurattaa, kun muut osoittelevat hänen lastenriistoaan.
Mistä sinulla on käsitys että sähköautoilijat ovat jotenkin laajasti vihervassuja? Eikähän niitä osta ihan ne samat kaupunkien hyvintoimeentulevat ihmiset kuin muitakin kalliita autoja. Eikä sellaisia ihmisiä ole ennenkään jotkut ihmisoikeuspiipitykset kiinnostaneet. Miksi siis nyt?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko vielä joku, joka ei tätä tiennyt?
Onhan siitä viitteitä ollut ennenkin mutta nyt tulee taas lisää todisteita.
Mainittujen automerkkien lisäksi siinä näkyy myös Samsung ja Panasonic, viittaa vahsvasti aasialaisten sähköautojen akkuihin kuten Kia/Hyundai.
Ilmeisesti Vihreiden mielestä lapsityövoima ok kunhan saadaan haitattua suomalaisten liikkumista