Paras kaverini kuoli. En pääse hautajaisiin.
Lapsuuden paras kaverini kuoli joulun jälkeen. Hautajaiset ovat nyt tulevana lauantaina. Olimme aikuisenakin todella läheisiä ja tapasimme usein. Elämäntilanteemme oli aivan erilainen ja tästä syystä useimmiten tapasimme kahdestaan ilman puolisoita. Minä halusin päästä ulos talosta edes hetkeksi ja kaverin kiireistä uraa luova puoliso ei koskaan ollut paikalla, jos olin siellä tai sille ei koskaan käynyt kyläily meillä. Oma mies kyllä tunsi kaverini hyvin, mutta siis useimmiten kaveri tuli meille ja lähdimme kotoani jonnekin muualle.
Kaverin äiti soitti minulle ja kertoi suru-uutisen. Puoliso järjestää pienet hautajaiset, joihin tulee perheen lisäksi ystäviä (yhteisiä) ja sukulaisia. Minua ei ole kutsuttu. Enhän oikein tuntenut kaverini puolisoa.
Onko jollain ollut tällaista tilannetta? Tuntuu todella oudolta ja ikävältä, etten voi mennä hautajaisiin, vaikka kyseessä on paras ja läheisin ystäväni.
Kommentit (23)
Tosi surullista, jos eivät halua sinua muistotilaisuuteen. Mutta mene ainakin kirkkoon ja hyvästele ystäväsi siellä. Ehkä siellä joku esittää sinulle viimehetken kutsun, jos hyvin käy. Muuten voisit ehdottaa, että pitäisitte lapsuudenystävienne kanssa oman pienen muistelukokoontumisen, jossa sinäkin saisit muistella ystävääsi yhdessä toisten kanssa.
Mene sinne kirkkoon jos haluat. Puoliso ei tunne sinua ja nähtävästi ei halua sinua muistotilaisuuteen koska ei ole kutsunut. Minkä sille mahtaa. Itse veisin ehkä kukkia sitten sinne haudalle vasta jos olisin sinun tilanteessasi. Muistotilaisuuteen ei tosiaan ole pakko kutsua ketään muita kuin keitä itse haluaa vaikka kuinka olisi paljon surijoita.
Soita puolisolle ja esitä surunvalittelusi, ehkäpä siinä tilanteessa voi sitten ottaa sille tuon hautajaisasiankin....
Vai olitko ajatellut lähettää kukat siunaustilaisuuteen suoraan?