Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteet

Vierailija
12.01.2015 |

Mitä murretta puhut

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnoon stadilaenen ja puhhun staddii

Vierailija
2/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyä mää nääs osaan tampereemmurtee, ja sitte mää puhun ookkonäätä kanssa ko mää oon Oulusa asunu aikonaa, ja sit mä oon nyt niinku muuttanu tänne lähelle stadii jos pystyt kelaa et oon asunu kolmes paikas ainaki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olen paljasjalkainen tamperelainen mutta sitä ei todellakaan puheestani huomaa.

Vierailija
4/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

turun murret mää puhun

Vierailija
5/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meänkieltä puhun

Vierailija
6/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereem murretta.

Vierailija
7/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvaa oulun murretta, asun Turussa.

Vierailija
8/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Onko Pääkaupunkiseudulla joku oma murre? Stadin murretta en puhu.

Vierailija
9/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 08:03"]

[/quote]

Stadin slangi ei oikeastaan ole suomen kielen murre vaan ihan oma "kielensä", joka syntyi runsaat sata vuotta sitten suomen, ruotsin ja venäjän sekamelskana.

Tämän päivän pk-seutulaiset erottaa usein sanan ensimmäisen vokaalin venyttämisestä ja hieman nasaalista ääntämisestä. Osa stadin slangin sanoista on myös jäänyt elämään nuortenkin puheeseen, vaikka oikeaa stadia bamlaavat ovat jo eläkeiässä. Tunnetuimpia ovat muusikot Remu Aaltonen, Hande Nurmio ja Jussi Raittinen.

Vierailija
10/10 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 08:03"]

[/quote]

Stadin slangi ei oikeastaan ole suomen kielen murre vaan ihan oma "kielensä", joka syntyi runsaat sata vuotta sitten suomen, ruotsin ja venäjän sekamelskana.

Tämän päivän pk-seutulaiset erottaa usein sanan ensimmäisen vokaalin venyttämisestä ja hieman nasaalista ääntämisestä. Osa stadin slangin sanoista on myös jäänyt elämään nuortenkin puheeseen, vaikka oikeaa stadia bamlaavat ovat jo eläkeiässä. Tunnetuimpia ovat muusikot Remu Aaltonen, Hande Nurmio ja Jussi Raittinen.
[/quote]

Toi nasaali on pissisteinien juttu. Sori vaan. Ei kuvaa koko väestöä. Kuten myös suhu-s.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä