Mun puhelinta seurataan! Apua!
Tämä voi kuulostaa ihan uskomattomalta ja itsekin epäilen, voiko olla totta edes. Mutta mutta..
Tapailin viime kesänä erästä miestä muutaman kuukauden. Mies lähti töiden vuoksi ulkomaille reiluksi kuukaudeksi ja juttu sitten tyrehtyi lähinnä mun puolelta siihen. Mies on pitkin syksyä Suomeen paluunsa jälkeen ja nyt talvellakin kyselly milloin nähdään ja olisi mukava tavata jne. Hän on käyttäytynyt ihan asiallisesti, mitä nyt huomiota on herättänyt että on aina ensimmäisenä tykkäämässä ja kommentoimassa kaikkea mitä esim facessa teen.
Outoa tässä nyt on se, että mies tuntuu olevan perillä kaikista tekemisistäni. Tässä muutama esimerkki:
Puhuin eilen erään ystäväni kanssa puhelimessa. Ystäväni on järjestämässä miehensä kanssa illanviettoa ja kutsui minut sinne. Kertoi, että miehensä on laatinut menun pippuripihveineen ja uuniperunoineen. Ystäväni kanssa naureskeltiin, että aika miehekäs menu ja voi moni nainen olla sen jälkeen aika piipussa ja se on suoraan hyvää yötä. Ystäväni kertoi, että paikalle tulee myös muutama tosi mukava sinkkumies. Innostuin.
Lopetin puhelun ja alle kymmenen minuutin jälkeen tämä kesällä tapailemani mies laittaa viestin: "Millon lähdetään pippuripihville? :)". Teet pärskähti suustani ulos.
Pari viikkoa sitten lähetin kaverilleni kuvan itsestäni uusissa silmälaseissa. Myöhemmin illalla tuli viesti: "Silmälasit pukee sua tosi hyvin". Taas kylmäsi ja kysyi, mistä tiesi mun laseista. Sanoi nähneensä mut ajamassa autolla häntä vastaan. Olin sinä lauantaina käynyt lähinnä ruokakaupassa ihan lähellä ja hän tuskin on täällä päin ollut.
Puhuin kaverini kanssa puhelimessa tästä miehestä. Kerroin, että mies ei ole ilmeisesti enää siinä yrityksessä töissä, jossa ennen oli. Oli ottanut työpaikkatiedon facesta pois eikä puhunut työmenoistaan päivityksissään. Kävin uteliaisuuttani katsomassa miehen työpaikan sivuja ja aiemmin yhteistiedoissa ollut kuva miehestä oli poistunut. Sanoin kaverilleni, että miehessä oli lähtökohtaisesti jotenkin niin paljon hämärää, että ei mikään ihme että olisi saanut lähteä. Näytti aiempina viikkoina kommentoineen päivityksiä aamuyöllä ja aika vauhdikkaaseen tyyliin, joten mietin, että tuskin olisi töihin menossa seuraavana päivänä. Tästä meni vartti ja mies laittoi viestiä, että hän on irtisanoutunut ja tekeekin nykyään keikkaa, mainitsi jonkun sukunimen, joka yrityksen ilmeisesti omistaa. Ahdisti. Kumma että miehelle juuri sillä hetkellä tuli mieeen mulle kertoa uusista työkuvioistaan.
Mies on asianajaja. Voiko asianajajat muka tehdä keikkatöitä? Onko ainoa keino minulla vaihtaa puhelinta kokonaan vai poistaako esim tehdasasetuksille palauttaminen haittaohjelmat. Miehessä on jotain niin omituista, että en yllättyisi, vaikka kotonani olisi kuuntelulaitteet. Tehdasasetukset palautin eilen puhelimeeni, nyt mietin mitä kaikkea pitäisi huomioida. Etsin jo asianajotoimiston, joka on erikoistunut tietoturvarikoksiin. Tuntuu ihan hullulta, mutta kaikki kai nykyään on mahdollista?
Sekava ja pitkä tarina, kaikenlaista on tapahtunut ja asiat ovat niin monisäikeisiä. Yritin tässä tiivistää.
Kommentit (99)
Uusi vuosi, uudet kujeet.. :) Mentäiskö Kreikkaan? :) t. Hän
Toivottavasti sulle ei ole sattunut ap mitään ikävää kun olet täällä kertonut niin paljon asioitasi..:(
Ettei mies sattuisi olemaan töissä Suomen Yksityisetsivä- ja Lakitoimistoliitto ry:n puheenjohtajan firmassa? Ace control oy. Suomen johtava yksityinen urkintafirma.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:44"]
Ihmettelin sitä itsekin, miksi mies selkeästi vinkkaa, että tietää asioita minusta. Mietin, onko tämä hänelle jokin leikki, että nauttii siitä että saa tavallaan säikytellä minua, mutta en suoraan voisi millään todistaa, että hän on minua seuranut. Tuskin kukaan kysyttäessä myöntää, että joo, olen seuraillut sua jo kuukausia. Miehessä on jotain selittämättömän valheellista, jotain mihin ei osaa tarttua. Tavallaan viehättävä, mutta toisaalta voisi uskoa mitä tahansa. Mietin, että jo työnsä puolesta näkee varmasti asioita, joita ihan tavallinen pulliainen ei näkisi ja mitä kaikkea porukkaa tunteekaan.
Oli miten oli, juuri tuon ystäväni mies, joka aikoo kokata näitä saamarin pippuripihvejä illanistujaisissa, on isossa firmassa töissä ja heillä on iso helpdesk talon sisällä. Hän selvitti minulle, että iPhone todellakin tyhjenee kaikenlaisista haittaohjelmista, kun asetukset palauttaa tehdasasetuksille. Sain jopa kuvallisen selvityksen, että fyysisesti iPhonen sisään ei mahdu mitään pienen pientäkään laitetta, vaan nämä haitta- ja seurantaohjelmat asennetaan aina netin kautta joko etänä tai suoraan seurattavasta puhelimesta. Tiesivät myös vinkata mahdollisista kuuntelulaitteista, että huhut kertovat, että hitsauspilli (?) vinkuu mikrofonin lähellä eli mikäli saan jonkun sellaisen kanssa kotiin, niin voisin löytää. Tai sitten en.
Palautin asetukset tehdasasetuksille. Käytännössä meni myös kaikki kuvat, toivon mukaan ne löytyvät iCloudista. Pistin tuulemaan ja vaihdoin työtietokoneeltani kaikki salasanat. Löysin facesta uuden turvallisuuskohdan, jossa voi määrittää puolen minuutin välein vaihtuvan koodin avulla laitteet. Muistin myös, että facessa näkee kaikki avoinna olevat istunnot. En ollut vuoteen nollannut niitä ja aktiivisia istuntoja löytyi 7. Kaikki paitsi yksi olivat järkeenkäypiä - läppärillä, puhelimella ja ipadilla. Yksi istunto oli myös iphonella, mutta sitä en suoraan osannut yhdistää omiin laitteisiin. Toki se on voinut olla vaikka kaverin puhelimella kirjautuminen, jota en vaan muista.
Kaverin miehen helpdeskiläiset olivat heittäneet ilmaan ajatuksen, että ottaisin miehen entiseen työnantajaan yhteyttä. Jos siellä on taustalla ollut jotain hämäriä syitä ja muutenkin, ei olisi mikään ongelma kaivella miehen entistä työkonetta, joka nykyään on työnantajan omaisuutta kaiken järjen mukaan.
Tämä mies ei mitenkään päivittäin ole ilmoitellut liikkeistään. Jään nyt odottelemaan, kuuluuko ja mitä kuuluu ja milloin.
Joku kehotti kiinnittämään huomiota omaan mielenterveyteeni. Olen sitä ihan todella pohtinut, mutta tullut siihen tulokseen, että oma pää on vielä toistaiseksi ihan kunnossa.
[/quote]
ootko kuullut tietosuojasta? Ei työnantaja pääse lukemaan yhtään mitään ilman lupaa ja syytä. Tuskin on lupaa antanut ja todennäköisesti tyhjentänyt koneensa. Niin minäkin jos lupa on ollut pakko antaa.
Asianajaja ja ulkomailla ja keikkatöitä. Ja pääsee puhelimeen ... eli huumepoliisin apulaista veikkaisin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:01"]
Ihan kiva maanantaiprovo, varmaan lähtee liekkeihin :)
Onko mahdollista että mies on päässyt räpläämään puhelintasi tai tietokonettasi? Netistä löytyy kyllä ohjelmia joilla voi vaikka kuunnella tai kuvata läppärillä tai puhelimella ja välittää kuvaa ja ääntä jonnekkin toiseen laitteeseen.
Toinen vaihtoehto on tietysti salakamera ja mikrofoni asunnossasi, jonka kautta mies seuraa sinua.
Kolmas hieman vähemmän seksikäs juttu voisi olla se että on urkkinut tai vain arvannut käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ja pääsee näin lukemaan sähköpostisi ja muut viestisi.
Neljäs ja kaikkein vähiten dramaattinen ja jopa laillinen keino taas on se että hän utelee tekemiseksi joidenkin yhteisten tuttaviesi katta.
Kun vielä tapailimme, mies oli toki välillä luonani yötä ja minä hänen luonaan. Mietin, että jos haluan, niin tottakai aika nopeasti näen toisen ihmisen näyttölukituksen koodin, jos todella haluan. Läppärini ei ole mitenkään salasanalla suojattu. Sen kun avaa sen ja alkaa surffailemaan. Kotikonettani käytän lähinnä laskujen maksuun ja lehtien lukemiseen, siellä ei sinänsä ole mitään salaisuuksia.
Ihmettelen eniten sitä, että mies tietää ennen kaikkea puhelujen sisällöt. Toki myös joidenkin viestien. Facessa en keskustele oikeastaan kenenkään kanssa, lähinnä whatsappissa ja joskus tekstareilla.
ap.
Jos sillä olisi sun salasanat, niin saisit kyllä sähköpostiisi viestin aina, kun jollain sellaisella laitteella kirjaudutaan tilillesi, mitä ei ole listattu tilisi käytön tavanomaiseksi laitteeksi. Esim. jos kirjaudun sähköpostiini miehen läppäristä, niin saan sähköpostiini sekä tekstarilla viestin, että "tilillesi kirjauduttiin juuri, olitko tämä sinä".
Nykyään muuten saa Kiinasta tilattua naurettavan halpoja vakoilukameroita. Muistuttavat vaikkapa naulakkoa, ruuvia tai nallea.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta todelliselle. Taidat kirjoittaa satua. Miksi kukaan kuuntelisi kenenkään taviksen puhelinta?
Pari vuotta sitten ystäväni seurusteli äärimmäisen mustasukkaisen miehen kanssa. Nainen alkoi ihmetellä, miten mies tiesi kaiken mitä tämä oli läppärillä kirjoittanut, ja missä päin kaupunkia kulkenut. Läppäristä löytyi semmoinen ohjelma, mikä lähetti joka ikisen näppäimen painalluksen sen miehen omalle koneelle. Olikohan key logger tai joku semmoinen. Ja puhelimessa oli piilossa sovellus, mikä lähetti miehelle koko ajan koordinaatteja naisen liikkeistä. Että kyllä näitä tapahtuu. Miehestä pääsi lopulta eroon, kun tämä kuoli. Muuten se varmaan vieläkin kyttäisi sen menemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies paljastaisi vakoilunsa tuollaisella pippuripihvi-tyyppisella heitolla, jos se on ap:lle harvinainen ruoka ja josta oltiin juuri yksityisesti puhelimitse keskusteltu? Arvaahan sen, etta puhelinta kuunnellaan.
Henkistä vallankäyttöä. Näin vihjaamalla hän saa ap:n säikähtämään, mutta mitään suoraa todistetta ei ole. Ap alkaa epäillä omaa mielenterveyttään, ja miehen valta häneen kasvaa. Mies voi olla vaikkapa riippuvainen ap:n vakoilemisesta, on kuin hänellä olisi oma nelävä nukke nukkekodissa, jota voi seurata kuin kalaa akvaariossa ja jonka ajatukset tuntuvat olevan luettavissa tekstareista, netin selaamisesta ja puheluista ystäville.
Ei todellakaan mitään testailuja jos tästä tulee poliisijuttu.Vakava asia.Tutki kämppä kunnolla,hanki kakkospuhelin.Hommaa joku nörtti tutkimaan vakoiltu luuri.
Minunkin puhelinta seurataan, on jo pitempään stalkattu. Toisaalta minussa ei ole kovin paljon kiinnostavaa, joten sääliksi käy raukkaa, joka jaksaa vahdata. Olen niputtanut kaikki epäilyttävät tyypit Porvoosta kotoisin oleviksi. Mulla on aika kiireistä nyt. Joten on vähän muutakin tekemistä, kuin mennä poliisin juttusille jonkun hakkeroidun s-postin tai stalkattavan puhelimen vuoksi. Mä voin kommunikoida teille takaisin av:n kautta.
Voiko tuollaisen vakoiluohjelman lähettää esimerkiksi sähköpostiviestin normaalin kuvatiedoston mukana niin, että liite näyttää normaalilta kivalta? Tai youtube-linkkiin piilotettuna?
Vai miten käytännössä joku voi saada ohjelman laitteelle?
Miten vain, kuvatiedostona, tekstari ym. Kyllä hakkeri keinot keksii. Mua välillä oikeasti naurattaa, jos alan myymään kirppiksellä jotain, sitten muutama tunti ja tänne ilmaantuu joku kirppisaiheinen alotus. Tätä on ollut jo jonkin aikaa. Mun s-postin sisältö päätyy av:lle.
Toinen esimerkki, jos vaikka menen Korkeasaareen, jo kuluu muutama tunti ja tulee aloitus, joko Mustikkamaalla on mustikoita? Voisi olla jopa koomista, ellei olisi jo ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
2 v vanha ketju...
Ei, tätä on jatkunut vuodesta 2004.
Tummanruskeat silmälasien reunat korostaa hienosti kasvojasi ;) T. Se